Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 09:55   #1
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard Oesje, de baan is vuil...

Vrouw moet na valpartij kosten van brandweer voor ‘reiniging openbare weg' betalen

Bloedvlek ‘vervuilt' wegdek: boete betalen
donderdag 25 maart 2010

Lebbeke.LEBBEKE/AALST -

Alsof een val met de fiets nog niet erg genoeg was, heeft Georgette Van Den Bossche er van de stad Aalst nu nog een factuur van 250 euro bijgekregen ook. Reden: de brandweer moest de bloedvlek op het wegdek na de valpartij opkuisen, en rekent dat nu door. ‘Ze schieten met een kanon op een mug', zegt haar echtgenoot.

Het was een warme zomerdag, die 17de augustus 2009. Zoals altijd bij goed weer trekken Georgette Van Den Bossche en Jozef Uyttersprot, een koppel zeventigers uit Wieze, erop uit om 25 kilometer te fietsen langs de Dender. Maar op de Denderbrug in Aalst gaat het mis. Georgette glijdt uit over wat kiezeltjes en komt met haar hoofd tegen het asfalt terecht.

De vrouw wordt wakker in het ziekenhuis en herinnert zich niets van het ongeval, maar haar man Jozef weet het nog al te goed. ‘Ik reed zo'n 20 meter voor Georgette uit, want op de brug daal ik altijd wat sneller af. Maar toen ik omkeek aan de bocht zag ik dat ze nog niet in aantocht was. Ik ben toen teruggedraaid en zag haar op de grond liggen. Er was al iemand gestopt om haar te helpen.'

‘Haar gezicht was niet om aan te zien. Ze was plets op haar gezicht gevallen en zat onder het bloed. Ik was ervan overtuigd dat ze dodelijk geraakt was. Maar het viel al bij al nog mee. Ze had twee gebroken vingers, een gekneusde schedel en wat schrammen. Ze heeft al bij al acht dagen in het ziekenhuis gelegen.'

Twintig minuten

Georgette durft sindsdien niet meer fietsen en blijft nog het liefst van al ver weg van de Denderbrug. Maar dat is niet alles: vorige week kreeg het koppel een factuur in de bus van Ethias, de verzekeraar van de stad Aalst. Georgette en Jozef moeten de kosten vergoeden die de brandweer een half jaar geleden maakte voor het ‘opkuisen van de rijbaan tengevolge van een verkeersongeval'. Een taakje van twintig minuten. Kostprijs: 249,78 euro.

‘Ze hebben met een kanon op een mug geschoten', zegt Jozef Uyttersprot boos. ‘Als ze mij gezegd hadden dat de weg schoongemaakt moest worden, had ik mijn zakdoek wel genomen en dat bloed wat opgedept. Maar nu zijn ze met een pompwagen gekomen om de weg schoon te spuiten. Ik zal niet failliet gaan van die tienduizend frank, maar het is een schande dat we dat moeten betalen.'

Blaaskes

‘Iedereen die ik het verhaal vertel, denkt dat ik ze blaaskes wijsmaak. Betalen om een bloedvlek op te kuisen, dat kan toch niet? Ze drukken daar op een knopje en de hele mechaniek gaat in gang. Ze kennen daar geen menselijkheid, geen gevoelens, alles gaat volgens de procedure. Er valt daarmee toch niet te praten.'

Jozef Uyttersprot belde al naar zijn familiale verzekering, maar door de vrijstelling zou hij er maar 10 euro van terugkrijgen. ‘Ik heb al gevraagd om rechtsbijstand, want een advocaat zou brandhout maken van die belachelijke regel. Maar soms denk ik dat ik het gewoon ga betalen. Dan zijn we ervan af.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=FS2O0ALA

Ja eigenlijk iets om niet over verbaasd te zijn. In een Apeland kent men enkel apestreken.
Diep triest en belachelijk. De wegen liggen vol gaten na dees winter door jaren slecht onderhoud. Dat gaf Crevits gister nog toe.
Maar ze maken zich wel druk om een beetje bloed op de baan, dat er met de tijd door de regen wel wegspoelt. En al de smurrie van dood gereden katten konijnen, egels enz. dat blijft wel liggen, daar komt de brandweer niet voor.

Crevits zou zich inzetten om de Nederlandse wijze van onderhoud te introduceren: kapot of niet om de 15jaar een nieuwe deklaag op de baan.
Tja had reeds lang zo geweest kunnen zijn als we in 1830 niet gescheiden waren. Typisch Belziek wegonderhoud met de "franse slag" gedaan.
Als ik in de situatie van dit echtpaar was kregen ze gene rotte euro, zo!!
Oud 25 maart 2010, 10:06   #2
stropke
Minister-President

Standaard

do 25 mrt 2010, 07:01 | 38 reacties Video Buitenland

zijn de Belgen gek geworden?
32 minuuten geleden vakantieVrouw moet bloeden voor vlek BRUSSEL - Een oudere vrouw uit het Belgische Wieze die afgelopen zomer tijdens een fietstocht ten val kwam, heeft een rekening van 250 euro gekregen omdat zij een bloedvlek op het wegdek achterliet. De vrouw moet de schoonmaakkosten betalen. De brandweer van Aalst verwijderde de vlek.

Het karwei duurde twintig minuten, meldt de krant Het Nieuwsblad donderdag. Volgens de burgemeester van Aalst gaat het bij de rekening om de standaardprocedure. Als er een ongeval gebeurt, krijgt de stad de facturen voor het vervoer met de ziekenwagen en de opname in het ziekenhuis. Ook stuurt de gemeente de brandweer om de rijweg schoon te maken. De schade wordt verhaald op de betrokkenen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6...__.html?p=17,1

Tja en dan zijn we verbaasd dat de hollanders ons voor "domme belgen" uitschelden. We maken het er toch zelf naar.
Geen goed voorbeeld om de hereniging te stimuleren of juist er sneller aan te werken. Zijn ze in het zuiden des te sneller van die ape-regels af.
BTW een dood gereden dier is ook verkeersongeval..dus de pompiers (op zijn vlaams) moete dan ook komen.
En van een dier ligt meer smurrie dan dat beetje bloed van die mevrouw.
Ge moet eens langs een plat gereden konijn of kat fietsen, om over je nek te gaan, yuk.
Oud 25 maart 2010, 10:12   #3
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Bij Ilse zullen ze ook niet moeten gaan klagen, die haar "relatie" met de brandweer....
Georgette en Jozef zouden beter Aalst aanklagen voor de onvoorstelbaar afschuwelijke staat van de meeste straten. Met de fiets of motor is het naast de putten laveren om niet te verongelukken. Patchwork....zie maar in de stationsstraat.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:12   #4
Anna List
Banneling

Standaard

mijnheer zou beter zijn rechtsbijstand aanspreken om de gemeente aansprakelijk te stellen voor die stenen op de weg die t ongeval veroorzaakten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:51   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Er lijkt blijkbaar geen grens te bestaan aan de gore onbeschaamdheid van sommige administratievelingen, he. Ze kunnen in Aalst misschien een verkeersbord bedenken: "verboden te bloeden op de weg"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 11:51   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mijnheer zou beter zijn rechtsbijstand aanspreken om de gemeente aansprakelijk te stellen voor die stenen op de weg die t ongeval veroorzaakten.
Inderdaad, als de stad aalst zo de kleingeestige wil uithangen op de kap van wat gepensioneerden zou ik ze ook terugpakken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 11:56   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:26   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
³
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:27   #9
Bompa Punk
Burger

Bompa Punk's schermafbeelding

Standaard

Tja als gewone burger kan je niets anders doen dan braaf betalen. Overheidsinstanties schuiven de verantwoordelijkheid in dergelijke gevallen doodleuk in een ander zijn schoenen.

Dom Helder Camera

http://planethilarius.blogspot.be/
Bompa Punk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 12:50   #10
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me dat jaren geleden de kostprijs voor het installeren van een veiligheidslamp bij Opel (door de interne onderhoudsploeg) zo'n 50000 fr. kostte. De reden was eenvoudig: die mannen werkten tijdens hun uren vooral in het zwart voor externen (met materiaal van het bedrijf, dat spreekt voor zich). Die kosten moesten dan op een of andere manier gerecupereerd worden. Daardoor kostte het kleinste klusje ineens belachelijk veel geld in de interne boekhouding. Het zou me weinig verwonderen dat hier exact hetzelfde gebeurd is. Zum kotsen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 13:11   #11
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
'Maar soms denk ik dat ik het gewoon ga betalen. Dan zijn we ervan af.'
Dat is inderdaad de visie van veel hardwerkende Vlamingen. Met te betalen ben je ervan af en komen alle zaken waar die Vlaming zo hard voor heeft gewerkt om het op te bouwen niet in gevaar. Politici weten dit en maken er natuurlijk handig gebruik van. De hardwerkende Vlaming die meer doet dan louter hard werken en zoveel mogelijk zijn mond houden, kan op verschillende manieren stevig worden aangepakt waardoor die hardwerkende Vlaming gevaar dreigt te lopen zijn job, huis en/of gezin te verliezen.
De Vlaming werkt dus hard voort en staat de helft van zijn loon/wedde af aan onder andere niet hardwerkende Vlamingen, niet hardwerkende Walen en ongeïntegreerde allochtonen die allemaal niets anders voelen dan minachting voor die hardwerkende Vlaming.
Zolang de hinder die de hardwerkende Vlaming van deze minachting ondervindt kleiner is dan zijn angst voor verlies van bepaalde aspecten binnen zijn moeizaam opgebouwd leventje, kunnen de politici op beide oren slapen.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 14:57   #12
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, als de stad aalst zo de kleingeestige wil uithangen op de kap van wat gepensioneerden zou ik ze ook terugpakken.
Moeten die maar leren vallen tijdens de carnavelweek, kots, (vechters)bloed en ontlasting opruimen is dan gratis inbegrepen in de feestelijkheden
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 15:00   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Dat is inderdaad de visie van veel hardwerkende Vlamingen. Met te betalen ben je ervan af en komen alle zaken waar die Vlaming zo hard voor heeft gewerkt om het op te bouwen niet in gevaar. Politici weten dit en maken er natuurlijk handig gebruik van. De hardwerkende Vlaming die meer doet dan louter hard werken en zoveel mogelijk zijn mond houden, kan op verschillende manieren stevig worden aangepakt waardoor die hardwerkende Vlaming gevaar dreigt te lopen zijn job, huis en/of gezin te verliezen.
De Vlaming werkt dus hard voort en staat de helft van zijn loon/wedde af aan onder andere niet hardwerkende Vlamingen, niet hardwerkende Walen en ongeïntegreerde allochtonen die allemaal niets anders voelen dan minachting voor die hardwerkende Vlaming.
Zolang de hinder die de hardwerkende Vlaming van deze minachting ondervindt kleiner is dan zijn angst voor verlies van bepaalde aspecten binnen zijn moeizaam opgebouwd leventje, kunnen de politici op beide oren slapen.
zeg maar gerust de laffe domme vlaming

we hebben de politici die we verdienen
Oud 25 maart 2010, 15:08   #14
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Vrouw moet na valpartij kosten van brandweer voor ‘reiniging openbare weg' betalen
Het ontbreekt nog eraan dat de gemeente de vrouw geen rekening stuurt voor het toebrengen van schade aan de weg alsmede voor het gebruik ervan anders dan voor 'normaal gebruik van de openbare weg'.

Gekker moet het niet worden ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 08:48   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Moeten die maar leren vallen tijdens de carnavelweek, kots, (vechters)bloed en ontlasting opruimen is dan gratis inbegrepen in de feestelijkheden
Ja dat zijn Ilseke haar kiezers he, trouwens de nationale sport in Aalst, ik weet niet of ge Aalst kent, ... verder allemaal toffe gasten ginder hoor.
Oud 26 maart 2010, 09:29   #16
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
zo iets bedoel je?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  the day after.jpg
Bekeken: 1476
Grootte:  198,0 KB
ID: 65205

Ondertussen hebben Jozef en Georgette telefoon gekregen van het stadsbestuur dat ze de factuur mogen laten vallen....waartoe wat media aandacht kan leiden.
We waren al van plan een ludieke benefiet op te starten op de wekelijkse markt morgen. Toeme toch....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 11:03   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
zo iets bedoel je?

Bijlage 65205

Ondertussen hebben Jozef en Georgette telefoon gekregen van het stadsbestuur dat ze de factuur mogen laten vallen....waartoe wat media aandacht kan leiden.
We waren al van plan een ludieke benefiet op te starten op de wekelijkse markt morgen. Toeme toch....
Als ge dat ziet , denk ik dat den duits, Aalst properder heeft achtergelaten... ze zouden da beter de verkens noemen ipv de ajuinen.
Oud 26 maart 2010, 11:05   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
zo iets bedoel je?

Bijlage 65205

t is t moment om door te duwen en de stad aansprakelijk te stellen voor het ongeval en de geleden schade.
Oud 26 maart 2010, 12:07   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik ben verongelukt met de fiets. Het was verschrikkelijk, een slachting. In feite bloedde in zo hard dat het illegaal is. Nee echt, hier, kijk maar, de boete.
Oud 30 maart 2010, 08:32   #20
stropke
Minister-President

Standaard Eindgoed, al goed.

ma 29 mrt 2010, 20:24 Video Buitenland
Gerelateerde artikelen

Vrouw moet bloeden voor vlek
Rekening voor bloedvlek geschrapt AALST -

De 79-jarige Georgette Van den Bossche hoeft de rekening van 250 euro voor het schoonmaken van een bloedvlek op het wegdek niet te betalen. Dat heeft het gemeentebestuur van de Belgische stad Aalst maandag beslist.
De bejaarde vrouw uit Wieze kwam in augustus vorig jaar tijdens een fietstocht langs de rivier de Dender ten val. Zij kwam op haar gezicht terecht, kneusde haar schedel en brak twee vingers. Ze lag acht dagen in het ziekenhuis. Ruim twee weken geleden kreeg ze van de verzekeraar van Aalst een factuur van 250 euro, omdat de brandweer de bloedvlek die zij had veroorzaakt, had moeten verwijderen.

Volgens burgemeester Ilse Uyttersprot van Aalst is na onderzoek gebleken dat het principe 'de vervuiler betaalt' in het geval van Van Den Bossche te strikt is toegepast. De gemeente wil soortgelijke gevallen voortaan vermijden en zal daarom haar regelingen wijzigen.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6...__.html?p=24,1

Eind goed, al goed luidt het gezegde.
Gelukkig maar zijn ze toch redelijk geworden daar en zien in dat dit principe niet altijd toepasbaar is.
Het is een principe voor opzettelijke vervuiling o.a sluikstorten in de natuur of je vuilnis zomaar slordig op straat kieperen e.d. situaties.
Ik neem voortaan maar een fles "Allesreiniger" van de Aldi mee in de auto. Voor geval da ik een konijn of dergelijk plat rij...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be