![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
|
![]() 22h30
De vergadering die koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene en premier Yves Leterme hebben belegd met de voorzitters van de meerderheidspartijen en de groenen is rond 21.30 uur van start gegaan. Dat is uit verschillende bronnen vernomen. (...) Waar de vergadering plaatsvindt, is niet bekend. Alle betrokken partijen houden zich aan de discretie die Dehaene had gevraagd. (belga/sps) 19/04/10 22u30 http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...onbekend.dhtml 2135_Brussel-Halle-Vilvoorde: Geamendeerde ontwerptekst (NL) (Not. 5/31 - 301, r° 2-16A) -----------------------------------------------------------------________________________ Sedert 1970 kende ons land vijf opeenvolgende staatshervormingen, erop gericht om het bestuur efficiënter en transparanter te maken. De instellingen zijn dan ook constant in evolutie. Thans is het nodig om ook voor wat het kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde een definitieve en pacificerende oplossing te vinden. Een oplossing zonder winnaars of verliezers. Inderdaad vormt deze kieskring een anomalie binnen ons federale bestel en is ze, meer nog, een rem op de ontwikkeling van een volwassen federale staat. De voorgestelde oplossing betreft een stelselmatige aanpak van de problematiek binnen een ruimer kader. Hierbij dient tegemoet gekomen te worden aan de bezwaren van het toenmalige Arbitragehof – thans Grondwettelijk Hof – tegen de kiesregeling, zoals we die thans nog kennen. (Arrest nr. 73/2003 van 26 mei 2003) Daarbij wordt uitgegaan van enkele basisprincipes: A) DE AANPASSING VAN DE GRENZEN VAN HET HUIDIGE KIES- EN GERECHTELIJKE ARRONDISSEMENT B-H-V AAN DE FEDERALE REALITEIT Dit impliceert een verticale splitsing van het kies- en gerechtelijke arrondissement B-H-V, waarbij een kieskring Vlaams-Brabant en Waals-Brabant ontstaat; Als dusdanig zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gelet op het specifieke karakter en statuut ervan , van beide kieskringen deel uitmaken; Eenzelfde regeling wordt getroffen voor de zes Randgemeenten; Deze maatregel zal gelden: - Vanaf 2011 voor wat de Kamer van Volksvertegenwoordigers betreft - Vanaf de eerstvolgende verkiezingen na 2011 voor wat de Senaat en het Europese niveau betreft. Het gerechtelijke arrondissement BHV wordt op dezelfde wijze gesplitst en wel binnen een termijn, uiterlijk 6 maanden na de volgende Senaatsverkiezingen. B) DE BELANGEN WAARBORGEN VAN DE DIVERSE CONSTITUTIONELE ENTITEITEN BINNEN HET FEDERALE KADER Parallel met de splitsing van het kies- en gerechtelijk arrondissement is het nodig om de gewettigde belangen van beide grote taalgroepen te garanderen. Volgende maatregelen dienen hiertoe bij te dragen: - Een uitdovend inschrijvingsrecht in Halle-Vilvoorde; het komt niet aan de Koninklijke Opdrachtgever, maar wel aan de federale regering toe om hier de nadere modaliteiten van vast te leggen, alsook om dit inschrijvingsrecht territoriaal uit te breiden of in te perken; - Deze territoriale uitbreiding kan evenwel het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant niet overschrijden ; - Nochtans dient in overweging genomen te worden dat de termen van de uitdoving van dit inschrijvingsrecht geen afbreuk mogen doen aan de rechten van de inwoners van vernoemd arrondissement ; - Voorgaande maatregel wordt gekoppeld aan de gewaarborgde vertegenwoordiging van de Nederlandstalige taalgroep in het federale Parlement, die o.a. door een bijzondere apparentering kan worden verkregen; - Evenwel kan nagedacht worden over een aanpassing van de zetelverdeling in het federale Parlement, erop gericht om het evenwicht tussen beide grote gemeenschappen te waarborgen ; - Constitutieve autonomie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat een volwaardige entiteit vormt binnen het federale kader; - Het Waals en het Brussels Gewest verkrijgen de mogelijkheid om een synergie aan te gaan die leidt tot een vereenvoudiging van onze instellingen ; - In die zin zal deze Waals-Brusselse federatie in de schoot van het federale België als een deelgebied worden beschouwd, waarvan de taken in het kader van een komende Grondwetsherziening vastgelegd dienen te worden ; - In het licht van de cohesie van de federale staat, lijkt het aangewezen om een samenwerking tussen de Franse Gemeenschap – in de vorm van de hierboven geschetste structuren – en de Rand rond Brussel te versterken ; - Deze versteviging doet geen afbreuk aan de gewettigde belangen van de Vlaamse Gemeenschap in de Randgemeenten ; - De deelstaten zullen uitgenodigd worden om te onderhandelen over het specifieke karakter van deze dynamische synthese tussen verscheidene gefedereerde entiteiten ; - Een discussie ten gronde over het specifieke karakter van de Duitstalige Gemeenschap, waarbij het Waals Gewest en de federale overheid een kader dienen te ontwerpen met als doel de huidige bevoegdheidsverdeling tussen het Waals gewest en de Duitstalige Gemeenschap op een evenwichtige wijze aan te passen ; - Het zou in de lijn van de ontwikkeling van het Belgische federalisme liggen, indien bovenop de Duitstalige Gemeenschap een autonome Geweststructuur geplaatst wordt ; - Een grondige herfinanciering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ten bate van de twee grote gemeenschappen; - Een fiscale autonomie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erop gericht om de bestuurbaarheid van deze entiteit te verhogen ; - Om dat doel te bereiken zullen parallel hiermee de Gemeenschappen financieel verder geresponsabiliseerd worden; - Hiermee samenhangend dient nagegaan te worden op welke manier de federatie over voldoende middelen beschikken kan teneinde zijn specifieke kerntaken te vervullen ; - De oprichting van een Overlegorgaan tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de arrondissementen Halle-Vilvoorde en Nijvel, waarvan de samenstelling bepaalt dient te worden door de gemeenschaps- en gewestregeringen; - Het in overweging nemen van de ratificatie van het Minderhedenverdrag, evenwel aangepast aan de specifieke, Belgische realiteit; - De rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters in de faciliteitengemeenten rond Brussel, waarbij de Vlaamse en de federale regering een structuur in het leven dienen te roepen die controle uitoefent op het naleven der taalwetgeving aldaar; - Deze maatregel zal in principe gelden vanaf de volgende gemeenteraadsverkiezingen; - In dezelfde geest dient er een verhoogd overleg te komen tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap inzake de faciliteitengemeenten in de Rand rond Brussel, wat verscheidene bevoegdheden zoals daar zijn onderwijs, cultuur en zorgverlening betreft ; - Zonder afbreuk te doen aan de territoriale integriteit van het Vlaams gewest, noch aan de bevoegdheden van de Vlaamse gemeenschap in bovenstaande materies, dringt de noodzaak van een voorafgaande consultatie met de andere grote gemeenschap in deze materies zich op ; - Dit mechanisme kan echter enkel in werking treden na een gemotiveerde vraag van de andere Gemeenschap ; - Daarbij dient het als aangewezen beschouwd te worden dat de federale Wetgever in geval van een door de vernoemde gemeenschap ingeroepen consultatierecht een in de tijd beperkt substitutierecht op zich neemt ; - De modernisering van de Senaat, waarbij de klemtoon komt te liggen op de ontmoetingsplaats die deze Hoge Vergadering dient te zijn tussen de twee grote gemeenschappen van ons land die elkaar daar als gelijkwaardige partners ontmoeten; - Deze maatregel doet geen afbreuk aan de beschermingsmechanismen voor de twee grote gemeenschappen, zoals die in de Grondwet ingebouwd zijn ; - Het op termijn omvormen van het Grondwettelijk Hof tot een volwaardige Constitutionele Assemblée, bevoegd voor het beslechten van bevoegdheids- en belangenconflicten ; - Een realistische evaluatie van de taalwetgeving in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - Het oprichten van een werkgroep om een aangepast en eigentijds statuut te verlenen aan de faciliteitengemeenten, inzonderheid de faciliteitengemeenten rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ; - Dit geactualiseerde statuut niet alleen in de taalwet, maar ook in de Grondwet op te nemen ; - Het bevorderen van de synergie tussen de zes faciliteitengemeenten rond Brussel, teneinde de burger een optimale en uniforme dienstverlening te verstrekken ; - Overigens is het nodig om tijdens de komende institutionele onderhandelingen bepaalde gevoelige dossiers zonder enig taboe te bespreken. Deze lijst dient niet als exhaustief beschouwd te worden, maar vormt slechts een werkkader waarbinnen de federale regering, binnen een vast te leggen termijn, gelast wordt met het leggen van concrete uitvoeringsbesluiten C) EEN DOORGEDREVEN STAATSHERVORMING Om de federale staat beter te doen functioneren dient de onafgewerkte staatshervorming verder voltooid te worden en wel in een richting waarbij het zwaartepunt verder verschuift naar de deelstaten. De opeenvolgende staatshervormingen hebben inderdaad de slagkracht van de gefedereerde entiteiten versterkt, hetgeen tot een efficiënter, transparanter en democratisch bestel geleid heeft. Deze beweging moet, conform het subsidiariteitsprincipe, doorgezet worden Te dien einde: - Wordt gedurende deze legislatuurperiode het akkoord dat de "Raad der Wijzen" op 25 februari 2008 sloot in het Parlement gestemd ; - Eveneens dient in deze legislatuurperiode het genoemde akkoord in de diepte uitgebreid te worden, daarvoor dienen a) De bicommunautaire instellingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontdubbeld te worden ; b) Het het wetenschaps- en technologiebeleid naar de gefedereerde entiteiten overgeheveld te worden ; c) dient het Belgisch Agentschap voor Buitenlandse Handel volledig gedefederaliseerd te worden ; d) moeten de gewesten elk een eigen instituut voor statistiek te krijgen, die samen het NIS dienen te vormen ; e) De eerder gemaakte afspraken met betrekking tot de communautarisering van ontwikkelingssamenwerking worden uitgevoerd ; Het komt aan de gefedereerde entiteiten toe om verdere voorstellen te formuleren teneinde het bovengenoemde akkoord te vervolmaken ; Voorts : - Zal een deel van de Kamerleden rechtstreeks door de deelstaatsparlementen worden aangeduid; de piste van een federale kieskring staat, ofschoon ze een interessante denkoefening vormt, haaks op de uniciteit van ons federalisme ; - Dient uiterlijk in de volgende legislatuurperiode de financieringswet te worden bijgesteld, opdat elk onderscheiden niveau, zowel de federatie als de gefedereerde entiteiten, hun taken ten volle kunnen uitoefenen ; - Daarenboven dringt zich de noodzaak op om in de toekomst grondwettelijke mechanismen in te bouwen, erop gericht om de noodzakelijke institutionele hervormingen en de regeringsvorming te ontdubbelen ; - De gefedereerde entiteiten verbinden zich er gezamenlijk toe om het federale niveau te saneren ; - Hun bevoegdheden zullen in die zin uitgebreid en verfijnd worden worden ; - Het lijkt onoverkomelijk dat in dat opzicht een redelijk deel van de staatsschuld door één of meerdere gefedereerde entiteiten gedragen wordt ; - Deze bevoegdheidsverfijning kan niet los gezien worden van fiscale autonomie voor de gefedereerde entiteiten zoals boven geschetst; - Deze versterkt overigens ook de democratische legitimiteit van elk onderscheiden niveau ; Bovendien zal: - Art. 195 van de Grondwet herzien worden - Er gestreefd worden naar een zo groot mogelijke congruentie tussen de verkiezingen voor de gefedereerde entiteiten en de federatie; - Hoewel niet de enige weg om bovenstaand doeleinde te bereiken, kunnen samenvallende verkiezingen niettemin voor meer congruentie zorgen; - De BWHI tijdens de volgende legislatuur zo herzien worden dat (1) de gefedereerde entiteiten mede bevoegd worden voor de herziening van de Grondwet (2) de gefedereerde entiteiten elk een Constitutioneel Handvest opstellen (3) Substantiële delen van het arbeidsmarktbeleid, van de gezondheidszorg (minus de financiering), van het toezicht op de politie, van bepaalde aspecten van justitie alsook van het buitenlands beleid naar de gefedereerde entiteiten overgeheveld worden - Hoe dan ook dient de solidariteit tussen personen behouden te blijven, op basis van objectieve en doorzichtige mechanismen;
__________________
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Niet voor het één of ander maar waarom start je niet gewoon één draad op. Het werkt op mijn systeem.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
|
![]() Aaargh! Je bent enorm aan het overdrijven, Bwarrior.
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Man ga je godverdomde e-peen eens ergens anders strelen. Ik snap nu wel dat soms een ander topic nuttig kan zijn maar je overdrijft ferm, zeker je "had ...; gelijk" vind ik persoonlijk vrij wansmakelijk, niet minder dan je doorgaanse pols maar slechter dan dat zou een prestatie zijn.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
|
![]() Citaat:
__________________
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Dan kan je al eens beginnen met niet een paar tiental topics over hetzelfde exacte ding te openen, wacht eerst al eens af tot er wat bekend is etc -_-.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
|
![]() Te vermijden op vraag van de moderatie:
onderwerp in een verkeerd subforum posten (1 bp) dubbele thread openen (1bp) kopiëren van zaken die strijdig zijn met het forumreglement (1 bp) flooden (2 bp) plaatsen van expliciet materiaal (3 bp) spammen (een link naar je eigen site kan eenmalig in K&K, de rest aanzien we als spam) (4 bp) schelden in de loop van een onderwerp gericht aan forumdeelnemer (4 bp) persoonlijke aanval in de loop van een onderwerp gericht op forumdeelnemers (4 bp) het openen van persoonlijke topics over forumdeelnemers (5 bp) |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 1.270
|
![]() Hier zijn al genoeg topics over, maw slotje.
The Quibbler. |
![]() |