Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2003, 23:43   #1
desmalen
Vreemdeling

Standaard

ik ben opzoek naar alle informatie over het oprichten van een politieke partij.
Wat moet men er voor doen, aan welke eisen moet men voldoen, moet men een vennootschap of vzw oprichten?
wie kan mij hierbij helpen
desmalen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 00:51   #2
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door desmalen
Wat moet men er voor doen, aan welke eisen moet men voldoen, moet men een vennootschap of vzw oprichten?
Het beste is van eerst achtereenvolgens in enkele andere partijen te militeren en pas als je de stiel kent op uw eigen beginnen!
Oud 12 maart 2003, 15:19   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De vraag is: waarom?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:39   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vroeg me dat eigenlijk ook al wel af. Hoe is, bijvoorbeeld, de Partij BUB tot stand gekomen?
Oud 12 maart 2003, 17:30   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Door gebrek aan Belgischgezinde partijen en de politiek onmondigheid van Belgische Beweging (in die tijd B plus - Pro Belgica).

We schrijven begin 2002

De oudstrijderspartij EDB, die nooit goede marketing heeft gehad en die al snel het imago van seniele partij opgeplakt kreeg, misschien zelfs terecht; was net ter ziele gegaan. De ex-EDB'ers vonden hun weg naar Bplus, een vereniging zonder winstoogmerk die voor een eendrachtig federaal België stond, en waar tal van Belgische toppolitici lid van waren.
Terzelfdertijd vonden ook vele dynamische jongeren (die overigens nooit van EDB gehoord hadden) hun weg naar B plus.
Door het kennelijk ruime budget en de vele bekende namen op de 3000-namen tellende ledenlijst, waren de leden ervan overtuigd dat B plus de dingen in België zou kunnen veranderen.
Helaas, B plus deed niets anders dan colloquia en debatten organiseren en enkele teksten schrijven. Geen van die acties kreeg enige media-aandacht.
Dit was toch niet echt wat de Belgischgezinde jongeren wilden...
Hans Van De Cauter, ons welbekend, een zeer actief lid van B plus, vond ook dat er iets moest veranderd worden.
Op 5 juli richtten 5 BPlus leden aldus de BUB op.
Deze nieuwe verening, binnen Bplus, was de onofficiële jongerenafdeling van Bplus. We werkten samen met Bplus, en deden enkele acties met Bplus, zoals die op 11 juli.
Het gedachtengoed van BUB week echter af van dat van Bplus.
Terwijl Bplus de federale staat verdedigde en vasthield aan het dogma "We kunnen toch niet teruggaan in het verleden, Unitarisme is oubollig", koos BUB radicaal voor Unitarisme, wat op gejuich onhaald werd bij de BUB kern.
Bplus en BUB bleven evenwel samenwerken, aangezien de basis van BUB te klein was om mee te doen aan de verkiezingen, en omdat Bplus toch de grootste Belgische vereniging was.
Er kwamen echter steeds meer leden bij voor de BUB, waaronder veel jongeren, maar ook enkele oudere mensen, die ook radicaal voor Unitarisme kozen.
BUB kon dus niet langer slechts een jongerenafdeling zijn, aangezien het een heel eigen gedachtengoed had. BUB besloot dus om haar eigen koers te varen, en aangezien het ledenaantal ondertussen flink gegroeid was, werd er zelfs aan verkiezingsdeelname gedacht.
Op de BUB website heeft maanden de volgende zinsnede gestaan "BUB is een jonge en dynamische beweging die de ambitie heeft om een echte partij te worden."
Er waren mensen die voor deelname waren, en anderen waren tegen.
Er werd echter afgesproken dat, wat er uiteindelijk ook beslist werd, dat iedereen zich zou blijven inzetten voor de BUB, als partij of drukkingsgroep, en voor de Belgische Zaak. Achteraf is gebleken dat men dat ook gedaan heeft.
Op het Nationaal Congres in November werd de idee van mee te doen aan de verkiezingen al geopperd, maar de leden spraken zich nog niet uit over dat voorstel. Eind december werd er evenwel een nieuw Congres georganiseerd, waar er beslist werd dat BUB aan de verkiezingen zou meedoen.
Enkele dagen later stond BUB in alle kranten en voerde onze Nationale Voorzitter bij Zwart/Wit een debat over België.
Eind februari werd begonnen met het verzamelen van handtekeningen in heel België, en vorige week werden de lijsttrekkers voor de 9 kiesdistricten waar de BUB opkomt, bekend gemaakt.
Oud 12 maart 2003, 17:32   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij een bepaald project voor ogen?

Iets dat liberaal, sociaal, vlaams, ecologisch of cultureel ... getint is ?

Of is het gewoon een denkoefening?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 18:05   #7
Vanne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Door gebrek aan Belgischgezinde partijen en de politiek onmondigheid van Belgische Beweging (in die tijd B plus - Pro Belgica).

We schrijven begin 2002

De oudstrijderspartij EDB, die nooit goede marketing heeft gehad en die al snel het imago van seniele partij opgeplakt kreeg, misschien zelfs terecht; was net ter ziele gegaan. De ex-EDB'ers vonden hun weg naar Bplus, een vereniging zonder winstoogmerk die voor een eendrachtig federaal België stond, en waar tal van Belgische toppolitici lid van waren.
Terzelfdertijd vonden ook vele dynamische jongeren (die overigens nooit van EDB gehoord hadden) hun weg naar B plus.
Door het kennelijk ruime budget en de vele bekende namen op de 3000-namen tellende ledenlijst, waren de leden ervan overtuigd dat B plus de dingen in België zou kunnen veranderen.
Helaas, B plus deed niets anders dan colloquia en debatten organiseren en enkele teksten schrijven. Geen van die acties kreeg enige media-aandacht.
Hans Van De Cauter, ons welbekend, een zeer actief lid van B plus, vond ook dat er iets moest veranderd worden.
Deze nieuwe verening, binnen Bplus, was de onofficiële jongerenafdeling van Bplus. We werkten samen met Bplus, en deden enkele acties met Bplus, zoals die op 11 juli.
Terwijl Bplus de federale staat verdedigde en vasthield aan het dogma "We kunnen toch niet teruggaan in het verleden, Unitarisme is oubollig", koos BUB radicaal voor Unitarisme, wat op gejuich onhaald werd bij de BUB kern.
Bplus en BUB bleven evenwel samenwerken, aangezien de basis van BUB te klein was om mee te doen aan de verkiezingen, en omdat Bplus toch de grootste Belgische vereniging was.
Er kwamen echter steeds meer leden bij voor de BUB, waaronder veel jongeren, maar ook enkele oudere mensen, die ook radicaal voor Unitarisme kozen.
BUB kon dus niet langer slechts een jongerenafdeling zijn, aangezien het een heel eigen gedachtengoed had. BUB besloot dus om haar eigen koers te varen, en aangezien het ledenaantal ondertussen flink gegroeid was, werd er zelfs aan verkiezingsdeelname gedacht.
Op de BUB website heeft maanden de volgende zinsnede gestaan "BUB is een jonge en dynamische beweging die de ambitie heeft om een echte partij te worden."
Er werd echter afgesproken dat, wat er uiteindelijk ook beslist werd, dat iedereen zich zou blijven inzetten voor de BUB, als partij of drukkingsgroep, en voor de Belgische Zaak. Achteraf is gebleken dat men dat ook gedaan heeft.
Op het Nationaal Congres in November werd de idee van mee te doen aan de verkiezingen al geopperd, maar de leden spraken zich nog niet uit over dat voorstel. Eind december werd er evenwel een nieuw Congres georganiseerd, waar er beslist werd dat BUB aan de verkiezingen zou meedoen.
Enkele dagen later stond BUB in alle kranten en voerde onze Nationale Voorzitter bij Zwart/Wit een debat over België.
Eind februari werd begonnen met het verzamelen van handtekeningen in heel België, en vorige week werden de lijsttrekkers voor de 9 kiesdistricten waar de BUB opkomt, bekend gemaakt.
1) de vraag was puur technisch en nie schrijf de history van de bub
2)ge hebt geen antwoord gegeven op de vraag
3) ik ken bruno Yaminne en de stap van pressiegroep --> partij is bij de bub wel heel makkelijk gegaan en blijkbaar ingegeven door een onmetelijke portie populisme
Oud 12 maart 2003, 20:19   #8
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Heb jij een bepaald project voor ogen?

Iets dat liberaal, sociaal, vlaams, ecologisch of cultureel ... getint is ?

Of is het gewoon een denkoefening?
Ik hoop eindelijk eens een partij die Ecolgie(zeer belangrijk), economie en sociaal eindelijk kan combineren. De beste uit de klas zijn dan vind ik de BUB. Maar zij hebben geen enkel ervaring, dus moeilijk te beoordelen.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 20:29   #9
desmalen
Vreemdeling

Standaard

momenteel is het nog een denkoefening maar ik zou het binnen enkele jaren misschien wel iets proberen te beginnen op locaal vlak. Daar moet ik nog eens deftig over nadenken.
Oud 12 maart 2003, 20:36   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Waar? En wat is uw visie?
Oud 12 maart 2003, 20:41   #11
desmalen
Vreemdeling

Standaard

in de regio aalst
maar aan mijn visie ben ik nog aan het "werken" (voel me er momenteel nog iets te jong voor om mijn mening over alles al vast te leggen)

P.S. @patriot het was zoals vanne zij vooral de technische informatie waar ik interesse voor heb
Oud 12 maart 2003, 20:42   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanne
Citaat:

We schrijven begin 2002

1) de vraag was puur technisch en nie schrijf de history van de bub
2)ge hebt geen antwoord gegeven op de vraag
3) ik ken bruno Yaminne en de stap van pressiegroep --> partij is bij de bub wel heel makkelijk gegaan en blijkbaar ingegeven door een onmetelijke portie populisme
1) U bent de vriendelijkheid zelve En dat voor een sp.a-er.
Ik denk dat Pelgrim zelf wel kan uitmaken wat hij vraagt, en ik wat ik antwoord.
2) Pelgrim, heb ik uw vraag beantwoord, of niet?
3) Leuk, ik ken hem ook, maar u schrijft zijn naam wel verkeerd. Waaruit leidt U uw stelling af?
Oud 12 maart 2003, 20:44   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in de regio aalst
maar aan mijn visie ben ik nog aan het "werken" (voel me er momenteel nog iets te jong voor om mijn mening over alles al vast te leggen)

P.S. @patriot het was zoals vanne zij vooral de technische informatie waar ik interesse voor heb
Ja, weet ik, maar ik antwoordde eigenlijk op de vraag van Pelgrim. Had misschien beter met quote gewerkt. In ieder geval nog veel succes, en kom in afwachting bij de BUB en help ons een nieuwe partij oprichten
Oud 12 maart 2003, 21:57   #14
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in de regio aalst

Ik heb alvast een voorstel voor een "breekpunt" :

[size=6]GRATIS TOEGANG TOT DE CARNAVALSTOET VOOR IEDEREEN !!![/size]
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2003, 07:21   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd heb ik inderdaad nog geen antwoord gekregen. Ik vroeg mij meer af wat de wettelijke, juridische vereisten zijn om een partij op te richten en deel te nemen aan de verkiezingen.

Maar uw 'fout' antwoord ligt eigenlijk aan mijzelf want ik vroeg hoe de BUB 'tot stand' is gekomen.
Oud 14 maart 2003, 07:27   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik heb alvast een voorstel voor een "breekpunt" :

[size=3]GRATIS TOEGANG TOT DE CARNAVALSTOET VOOR IEDEREEN !!![/size]
Jij bent niet 'iedereen'
Hou je 25 Euro dus maar klaar.
Oud 14 maart 2003, 10:02   #17
Luddo
Minister

Standaard

Voor de liefhebbers:

Persbericht n.a.v. het debat Burgerzin & solidariteit: welke natie?

"Bert Anciaux beweerde ooit dat zo goed als niemand wakker ligt van de communautaire problemen. In Rijkevorsel, ver verwijderd van alle communautaire en vele andere samenlevingsproblemen, stellen wij nochtans vast dat het Vlaams bewustzijn van de mensen zich steeds meer vertaalt in effectief politiek engagement. Aan de toog in het café, op het werk of thuis: over solidariteit tussen mensen wordt vaak een boompje opgezet. Wat moet je doen en soms ook laten om solidair te zijn met je naasten? En kan je zelf beslissen met wie je in de eerste plaats solidair wil zijn? Voor Vlamingen is dat een belangrijke kwestie: zij storten elk jaar een slordige 11,2 miljard Euro in de Waalse bodemloze putten. Toch zijn er mensen die deze solidariteit in één richting verdedigen. De partij BUB bijvoorbeeld, die tevens pleit voor een terugkeer naar het unitaire België, terwijl het Vlaams Blok voorstander is voor het afschaffen van deze transfers en naar een doorzichtige solidariteit wil. Ook zijn zij voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen, als lidstaat van Europa. Om die tegenstelling uit te klaren besloot de Vlaamse Volksbeweging Rijkevorsel een debat te wijden aan deze twee uitgesproken visies op solidariteit.

Daarom: Vrijdag 28 maart 'Burgerzin en solidariteit: welke natie?'

Is solidariteit 'iets' dat enkel maar boven culturen kan worden gedefinieerd (een Verlichte idee...) of is solidariteit cultuurgebonden en kan solidariteit dus ook een cultuurgebonden invulling krijgen? Een debat over België of Vlaanderen.

Met als deelnemers Hans Van De Cauter en dr. Geert Van Cleemput.
In zaal "den bakker" ( www.denbakker.be) bochtenstraat 2 , 2310 Rijkevorsel. Vrijdag 28 maart, Om 20 u. Als moderator treedt Ward Kennes op.

Wie is wie?

Hans Van De Cauter is voorzitter van de Belgische unie/union Belge, die pleit voor een terugkeer naar het unitaire België met behoud van de taalwetten, de drie gemeenschappen en een decentralisatie op basis van de 9 provincies (wat het herstel van de provincie Brabant inhoudt). De gewesten moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft want hun economische en ecologische bevoegdheden hebben niet te zien met het taalverschil
(overgenomen van hun webstek)

Dr. Geert Van Cleemput is Licentiaat in de Klassieke Filologie, M.A. in Wijsbegeerte, M.A. en Ph.D. in antieke wijsbegeerte, Kandidaat Rechten, doceerde aan buitenlandse universiteiten over deze materies, winnaar van verschillende beurzen en prijzen, en is nu Coördinator van de studiedienst van het Vlaams Blok. Het Vlaams Blok pleit voor een onafhankelijk Vlaanderen als lidstaat van Europa.

Wij hopen u te mogen verwelkomen op dit, toch wel spectaculaire, debat tussen twee uitgesproken visies op solidariteit.

Stof voor discussie verzekerd! Tot dan!

info: http://rijkevorsel.vvb.org
Oud 14 maart 2003, 17:18   #18
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om mee te doen aan de verkiezingen hebt U (wettelijk gezien) nodig:

* 500 handtekeningen per provincie voor de Kamerverkiezingen.
* 5000 handtekeningen per gewest voor de Senaat.

Voor de rest is er wettelijk niets bepaald, maar een beetje geld en leden kunnen ook altijd wel handig zijn
Oud 14 maart 2003, 18:14   #19
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om mee te doen aan de verkiezingen hebt U (wettelijk gezien) nodig:

* 500 handtekeningen per provincie voor de Kamerverkiezingen.
* 5000 handtekeningen per gewest voor de Senaat.

Voor de rest is er wettelijk niets bepaald, maar een beetje geld en leden kunnen ook altijd wel handig zijn
Heeft de BUB die allemaal al? anders wil ik wel bijdragen hoor.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2003, 19:37   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

* Voor Namen, Brussel Frans, Waals-Brabant en Vlaams-Brabant (bijna) zijn we klaar.
* Voor O-W-VL zorgen onze vrienden van de BEB
* Voor Limburg moeten we nog beginnen
* Voor Brussel Frans zijn we bijna klaar
* Voor Antwerpen zijn we half.

U mag ons altijd assisteren, morgen in Brussel bijvoorbeeld.
Voor meer info ivm deze actie, of over volgende acties, stuur me maar een privéberichtje
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be