Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2004, 11:15   #1
asta2000
Vreemdeling

Standaard

[size=6][/size]
asta2000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 13:01   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Deze topic hoort ergens anders, dacht ik?
Oud 21 april 2004, 14:27   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ongeldig stemmen heeft geen enkele invloed op de partijen die je ermee wilt afstraffen.
Ze lachen je vierkant uit als je je stem op deze wijze verloren laat gaan.
Oud 21 april 2004, 14:36   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ongeldig stemmen is eigenlijk niet ongeldig stemmen.
Voor zover ik er iets van weet, gaan de blanco's en ongeldigen in een pot die dan verdeeld worden over de grootste partijen, met de meeste stemmen naar degrootste partij.

Oftewel, blanco of ongeldig is geen porteststem, maar een stem voor de meerderheid.
Oud 21 april 2004, 14:41   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met andere woorden: Ongeldig stemmen heeft geen enkele invloed op de partijen die je ermee wilt afstraffen.
Ze lachen je vierkant uit als je je stem op deze wijze verloren laat gaan.
Oud 21 april 2004, 14:54   #6
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Zo heeft mijn leraar geschiedenis het vroeger uitgelegd:

Een blanco/ongeldig stem is wel degelijk een stem. Alleen worden de zetels verdeeld over (enkel) het aantal geldige stemmen (dwz het aantal stemmen op de versch partijen). Met andere woorden: het aantal zetels wordt dan verdeeld over minder stemmen dan moest men niet blanco stemmen. Qua principe stemt dat dus overeen met de kiesdrempel: ook daar worden alle stemmen aan partijen < 5% weggedacht en worden de zetels verdeeld volgens het aantal stemmen op partijen > 5%.

Gevolg: een blanco stemmer (evenals een stemmer op een partij < 5%) zorgt er gewoon voor dat de zetels over een ander aantal stemmen wordt verdeeld. Hij legt zich dus neer bij de meerderheid, zoals die door de rest van het kiespubliek wordt gestemd. Procentueel gezien komt dat ook neer op een lichte winst voor de grootste partijen (wie deze partijen ook mogen zijn).
Oud 21 april 2004, 14:55   #7
Man Utd
Burger

Standaard

ik ga een voorbeeldje geven

4 partijen in ons land voor 100 zetels

zonder blanco te stemmen

10 procent partij A
20 Procent partij B
30 Procent partij C
40 Procent partij D

De zetel verdelinG is dan 10 zetels voor A, 20 zetels voor B, 30 zetels voor C, 40 voor D

MET BLANCO en dezelfde verhoudingen tussen de partijen onderling

20 procent blanco

partij A 8 procent
partij B 16 procent
partij C 24 procent
partij d 32 procent

wat blijkt de zetel verdeling is juist hetzelfde, blanco stem is dus niet voordeliger voor grote of kleinere partijen.

het is alleen nadelig aan de partijen waar je anders zou op stemmen
Oud 21 april 2004, 14:57   #8
Man Utd
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zo heeft mijn leraar geschiedenis het vroeger uitgelegd:

Een blanco/ongeldig stem is wel degelijk een stem. Alleen worden de zetels verdeeld over (enkel) het aantal geldige stemmen (dwz het aantal stemmen op de versch partijen). Met andere woorden: het aantal zetels wordt dan verdeeld over minder stemmen dan moest men niet blanco stemmen. Qua principe stemt dat dus overeen met de kiesdrempel: ook daar worden alle stemmen aan partijen < 5% weggedacht en worden de zetels verdeeld volgens het aantal stemmen op partijen > 5%.

Gevolg: een blanco stemmer (evenals een stemmer op een partij < 5%) zorgt er gewoon voor dat de zetels over een ander aantal stemmen wordt verdeeld. Hij legt zich dus neer bij de meerderheid, zoals die door de rest van het kiespubliek wordt gestemd. Procentueel gezien komt dat ook neer op een lichte winst voor de grootste partijen (wie deze partijen ook mogen zijn).
de laatste zin klopt niet volgens mij
Oud 21 april 2004, 15:17   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Man Utd,

Je uitleg klopt niet compleet, maar geeft wel aan dat het geen blaas verschil uitmaakt, blanco of ongeldig stemmen.
Maar nu met de kiesdrempel erbij beginnen de verschillen wel duidelijk te worden.

Stel, 4% ongeldig, blanco of niet gestemd.
4% stemmen onder de kiesdrempel.

8% Te verdelen onder een partij of 7.
Proportioneel gezien krijgt de grootste partij meer extra zetels dan de kleinste partij die meespeelt.het vershil, de grootste partij kan makkelijk een man of 3 meer aan de vetpotten zetten.En ook in 1 keer een gedeeltelijke verklaring waarom een Waalse verkozene met minder stemmen kan zetelen.
Oud 21 april 2004, 15:54   #10
Man Utd
Burger

Standaard

dus de ongeldige stemmen worden verdeeld zoals de rest van de stemmen toch vb 1000 ongeldige stemmen worden verdeeld onder de partijen met meer dan 5 procent.
Oud 9 mei 2004, 15:27   #11
jan-de-trotskist
Vreemdeling

jan-de-trotskist's schermafbeelding

Standaard

ik ga een voorbeeldje geven

4 partijen in ons land voor 100 zetels

zonder blanco te stemmen

10 procent partij A
20 Procent partij B
30 Procent partij C
40 Procent partij D

De zetel verdelinG is dan 10 zetels voor A, 20 zetels voor B, 30 zetels voor C, 40 voor D

MET BLANCO en dezelfde verhoudingen tussen de partijen onderling

20 procent blanco

partij A 8 procent
partij B 16 procent
partij C 24 procent
partij d 32 procent

wat blijkt de zetel verdeling is juist hetzelfde, blanco stem is dus niet voordeliger voor grote of kleinere partijen.

het is alleen nadelig aan de partijen waar je anders zou op stemmen

Uit bovenstaand rekenvoorbeeld blijkt dat er wel degelijk een voordeel is voor de deelnemende partijen (als er natuurlijk in verhouding net zoveel kiezers bij alle partijen ongeldig of blanco stemmen). Men moet maar een kleiner percentage van de kiezers overtuigen op de partij te stemmen om het zelfde aantal zetels te veroveren. Anders gezegd de kiesdeler wordt lager (= geldig uitgebrachtte stemmen/ zetels)
Het is dus altijd raadzaam te stemmen op een partij of kandidaat die het dichtst jou ideeën vertolkt.
En voor de ongelovigen, betweters, beste stuurlui, verzuurde zielen en nog van dat volk, die (vaak terecht!) vinden dat 'de' politici er niks van bakken om jullie belangen te verdedigen: wordt zelf politicus; sluit je aan bij een partij; bemoei je er tegen aan; zorg dat er niet met je voeten kan worden gespeeld. Wat je zelf doet doe je beter, en dan kom je er misschien achter dat er van alles fundamenteel niet deugd met deze maatschappij, en dat die dus eens goed hertekend moet worden.
Nu nog even een stemadvies: LSP lijst 13 - Europese verkiezingen en Vlaams parlement lijst in Oost-Vlaanderen.
Oud 13 juni 2004, 12:01   #12
neira
Vreemdeling

Standaard

doedestemtest.be bij "hoe te stemmen?"

Ongeldige en blanco stemmen worden, in tegenstelling tot wat velen denken, niet bijgeteld bij de grootste partij. Het zijn gewoon "verloren" stemmen.

Al de rest is zever
neira is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2004, 12:06   #13
TL
Burger

TL's schermafbeelding

Standaard

Ongeldige en blanco-stemmen worden niet verdeeld over de andere partijen, maar gewoon genegeerd. De zetels worden verdeeld aan de hand van de percentages van enkel de geldige stemmen.
Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en nog meer door een politieke partij is en blijft mogelijk."
TL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2004, 12:07   #14
neira
Vreemdeling

Standaard

Ksnap trouwens nie hoe mensen da kunnen geloven van da regelken, zelfs lang geregistreerde gebruikers, daar had'k toch meer van verwacht. Zoiets zou toch totaal onlogisch zijn?
neira is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2004, 12:32   #15
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

De blancostemmer bereikt op zijn minst één zaak: er gaat geen 1,25€ op basis van de partijfinancieringswet naar een politieke partij.

Een tweede voordeel bestaat erin dat men de niet-uitgebrachte stem niet kan misbruiken om bijvoorbeeld bij deze verkiezingen in te breken in het federale niveau waarmee noch de regionale noch de europese verkiezingen iets te maken hebben.

Er zijn nog andere voordelen, maar ik geef er de voorkeur aan niet te stemmen, eerder dan blaco te stemmen.
Oud 13 juni 2004, 12:46   #16
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Ik snap die blancostemmers toch niet... Voor mij is het een voorrecht en een eer om mijn bolletje rood te mogen gaan kleuren. En ja, bij mij is dat nu toevallig het VB, maar dat doet in deze discussie niet terzake. Of je nu voor het VB, de VLD, SPA, LSP, NVA, of wat dan ook bent... Vandaag is een hoogtijdag in onze democratie, 1 keer in de 4 of 5 jaar dat de mensen gehoord worden.

Stemmen doe je in functie van overtuiging en informatie! Hoe kan iemand nu niet geïnteresseerd zijn in politiek? Politiek bepaalt alles om je heen, bepaalt je leven, werk en vrije tijd. Stemmen zal voor mij nooit een plicht zijn, altijd een recht. Nooit zal ik dit recht verzaken!

Dus, voor wie u ook stemt, herinner u dit : Stemmen is méér dan vroeg uit je bed moeten en aanschuiven om te kleuren! Stemmen is uw eigen toekomst bepalen! Als u blanco stemt zegt u eigenlijk : "Ik heb geen dromen, geen hoop, geen verwachtingen. Wat er met mij of mijn kinderen en kleinkinderen gebeurt kan me niet schelen".

Informeer u, en stem!
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2004, 12:54   #17
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Ik versta de blancostemmers wel: als men iemand verplicht om deel te nemen aan verkiezingen, dan moet men ook kunnen aanvaarden dat hij Blanco stemt.
Dit kan perfect bij een grondige voorbereiding van het stemgedrag: stemmen worden in dit land misbruikt, dat zal vandaag nog overduidelijk blijken wanneer men uit de Europese en Vlaamse verkiezingen conclusies zal afleiden die er niet mogen uit afgeleid worden, namelijk voor wat het standpunt van de kiezer betreft tegenover de federale instellingen.
Een kiezer die niet wil dat men federale conclusies trekt uit niet-federale verkiezingen heeft het volle recht om blanco te stemmen om misbruik van zijn stem te voorkomen.
Oud 13 juni 2004, 13:02   #18
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Ik versta de blancostemmers wel: als men iemand verplicht om deel te nemen aan verkiezingen, dan moet men ook kunnen aanvaarden dat hij Blanco stemt.
Dit kan perfect bij een grondige voorbereiding van het stemgedrag: stemmen worden in dit land misbruikt, dat zal vandaag nog overduidelijk blijken wanneer men uit de Europese en Vlaamse verkiezingen conclusies zal afleiden die er niet mogen uit afgeleid worden, namelijk voor wat het standpunt van de kiezer betreft tegenover de federale instellingen.
Een kiezer die niet wil dat men federale conclusies trekt uit niet-federale verkiezingen heeft het volle recht om blanco te stemmen om misbruik van zijn stem te voorkomen.
Alhoewel ikzelf actief ben in de lokale politiek heb ik met volle overtuiging 2 X BLANCO gestemd en dit voor de eerste keer in mijn 52 jarig leven. Onze democratie is aan het debilliseren en aan het verkleuteren, ALLE partijen hebben het kiesvee belogen en bedrogen met hun vuile plaatsjeszoekerij en tactieken om voor persoon A te stemmen, perfect wetende dat in feite een misschien wel totaal onbekwaam persoon B effectief de dikke poen gaat oprapen!!! Ik neem die oplichterij gewoon niet [/url]
Oud 14 juni 2004, 00:43   #19
Clercx
Vreemdeling

Standaard

Stem gewoon blanco, deze keer, de volgende keer, tot er nieuwe initiatieven ontstaan die democratische kansen krijgen (dat houdt ook in dat ze toegang krijgen tot de grote media).

Er zijn immers méér dan genoeg redenen om blanco te stemmen uit protest tegen het beleid van de traditionele partijen zonder daarom op Vlaams Blok te moeten stemmen.

Voor meer info over democratie, de kiesdrempel, achtergronden over de diverse politieke partijen zie onder

http://john-solitude.blogspot.be/201...e-stemmen.html
Clercx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 22:21   #20
BlueThunder
Banneling

Standaard

680 000 blanco
walging alom.... http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...10296/1.770135
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be