![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Vrijzinnigen bepleiten verbod op religieuze tekenen in scholen
Een groep van Nederlandstalige en Franstalige vrijzinnigen heeft een petitie gelanceerd voor 'actieve vrijzinnigheid' op school. Daarin bepleiten ze onder meer "een algemeen verbod op alle ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging" in alle scholen die overheidsgeld ontvangen. De petitie werd inmiddels ondertekend door 3.000 sympathisanten. Het debat over religieuze kledij op school, vaak verengd tot het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes, laait weer op bij het begin van het schooljaar. Volgens een groep spraakmakende vrijzinnigen kan de eindbeslissing "niet uitsluitend aan de verantwoordelijkheid van schooldirecteurs overgelaten worden". Daarom vragen ze een algemeen geldend verbod voor religieuze tekenen in het gesubsidieerd onderwijs, "voor leerlingen en a fortiori voor leerkrachten". Ze beperken hun pleidooi niet tot de scholen van de gemeenschapsnetten, maar vinden dat het verbod ook moet gelden in het vrije onderwijs, aangezien dat ook werkt met overheidsgeld. "Het verbod op ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging op school ontzegt de jongeren geenszins het recht op filosofische overtuigingen", stellen de ondertekenaars, "maar moedigt ze ertoe aan deze te verinnerlijken en te overstijgen ten einde zich voor het universele karakter van kennis en wetenschap open te stellen." Daarnaast vragen ze ook "om de school te beschermen tegen pogingen tot religieuze inmenging bij beslissingen die betrekking hebben op de inhoud van de lessen en op de schoolorganisatie". Daarmee wordt zowel de invloed van het creationisme bedoeld als de vraag om bijvoorbeeld halal voeding te voorzien of gescheiden lessen voor jongens en meisjes te organiseren. Teken de petitie: http://ecoleetreligion.canalblog.com Laatst gewijzigd door Neptunus : 3 september 2007 om 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik was in het college écht geïntimideerd door al die kruisen.
Gaan ze de muurschilderingen van Ost verbieden? ![]() Belachelijk die petitie, typisch iets voor doctrinaire en despotische types. Rijp voor de psychiatrie. De Kerk denkt aan u!
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Getekend. Prachtige petitie.
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je denkt dat kruistekens daar iets mee te maken hebben, ben je niet beter dan de doorsnee fascist. Werkelijk, als dat je idee is van democratie: ik heb de vrijheid de vrijheid van anderen te benemen. Nu ja, daar ben jij dan weer door geïndoctrineerd, dus doe gerust. Zeg, misschien ben je zo'n OCMW-ziekenhuisganger, maar persoonlijk ga ik altijd naar deftige ziekenhuizen. Daar hangen ook een stapel kruistekens. En als je een toetredingsformulier invult, vraagt men of je bezoek wenst van een geloofsdienaar! OH! Zo profiteren van de zieke medemens. Snel, haast je naar een petitie!
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als het tientallen keren verplicht opzeggen van mantra's op straffe van branden in de eeuwigheid geen indoctrinatie is, wat is het dan wel? Ik ben er gelukkig als atheist uitgekomen. Maar verschillende van mijn beste (puber)vrienden zijn in het klooster toegetreden. Indoctrinatie werkt dus. Waar haal je dat ik de vrijheid van anderen wil ontnemen? Ik wil gewoon dat die kinderen de vrijheid van keuze krijgen. Zonder inmenging van gesubsidieerde waanzin.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 september 2007 om 07:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En jij had geen vrijheid van keuze, noch je vrienden?
Je ouders hebben, als voogden van je, beslist dat een katholieke school goed voor je was. Ze hadden de keuze je elders te laten gaan. Dat is hun verantwoordelijkheid. Jij moet nu ook niet gaan pretenderen die keuze zelf voor iedereen te gaan maken.
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik pretendeer helemaal niet dat ik die keuze voor iedereen wil maken. Net het tegenovergestelde. Ik zou graag hebben dat die KINDEREN (zodra ze volwassen zijn) zelf hun keuze maken, zonder dat ze op voorhand gebrainwashed zijn. En daarbij, wat zit ik mij hier te verdedigen zeg. Religie is onzin voor idioten. Om te geloven moet je dom zijn, per definitie. Dat het bij wet toegelaten is kinderen daar aan bloot te stellen is een regelrechte schande. Pure kindermishandeling. Trouwens, je maakt me daar een bocht van jewelste. Eerst wil je aantonen dat het GEEN indoctrinatie is, en nu je dat niet meer kan is het ineens het recht van de ouders om hun kinderen te laten indoctrineren. Als je zo'n bochten maakt heb je gewoonlijk ongelijk.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 september 2007 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat een waanzin. Met moet zich verzetten tegen religieuze tekens van buitenlandse religies, ja, maar toch niet tegen die van de Katholieke Kerk, de organisatie die onze geschiedenis en cultuur zo mee heeft bepaald!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niks zo verderfelijk als een vrijzinnige die ineens godsdiensten gaat beginnen bekampen. Misschien eens eerst nadenken over vrijzinnigheid?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goe bezig ![]()
Laatst gewijzigd door Pietje : 4 september 2007 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
![]() Ik denk dat drie keer bidden en vroom zijn eerder een afkeer voor godsdienst opwekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
het gaat over het scheppersinstituut in Mechelen. Periode = 70's
![]() |
![]() |
#17 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom? Die begrijp ik echt niet. Voor mij komt dat op hetzelfde neer als een arts die zich verzet tegen aderlatingen. Daar is niks verwerpelijks aan.
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jep. Het Christendom ligt mee aan de basis van onze beschaving en cultuur, en heeft als het ware het karakter van ons volk mee bepaald. De islam, het jodendom en het confucianisme hebben dat bijvoorbeeld niet gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Onze beschaving, cultuur en welvaart is er ONDANKS de katholieke kerk, NIET dankzij. Het is pas nadat de kerk in een hoekje werd geduwd, cannoniek recht enkel nog voor pastoors en hoger geldt, dat we ons zijn kunnen ontwikkelen.
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wil een verbod op vrijzinnigen.