Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2007, 22:29   #1
Neptunus
Gouverneur

Standaard Vrijzinnigen bepleiten verbod op religieuze tekenen in scholen

Vrijzinnigen bepleiten verbod op religieuze tekenen in scholen

Een groep van Nederlandstalige en Franstalige vrijzinnigen heeft een petitie gelanceerd voor 'actieve vrijzinnigheid' op school. Daarin bepleiten ze onder meer "een algemeen verbod op alle ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging" in alle scholen die overheidsgeld ontvangen.

De petitie werd inmiddels ondertekend door 3.000 sympathisanten. Het debat over religieuze kledij op school, vaak verengd tot het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes, laait weer op bij het begin van het schooljaar. Volgens een groep spraakmakende vrijzinnigen kan de eindbeslissing "niet uitsluitend aan de verantwoordelijkheid van schooldirecteurs overgelaten worden".

Daarom vragen ze een algemeen geldend verbod voor religieuze tekenen in het gesubsidieerd onderwijs, "voor leerlingen en a fortiori voor leerkrachten". Ze beperken hun pleidooi niet tot de scholen van de gemeenschapsnetten, maar vinden dat het verbod ook moet gelden in het vrije onderwijs, aangezien dat ook werkt met overheidsgeld.

"Het verbod op ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging op school ontzegt de jongeren geenszins het recht op filosofische overtuigingen", stellen de ondertekenaars, "maar moedigt ze ertoe aan deze te verinnerlijken en te overstijgen ten einde zich voor het universele karakter van kennis en wetenschap open te stellen." Daarnaast vragen ze ook "om de school te beschermen tegen pogingen tot religieuze inmenging bij beslissingen die betrekking hebben op de inhoud van de lessen en op de schoolorganisatie".
Daarmee wordt zowel de invloed van het creationisme bedoeld als de vraag om bijvoorbeeld halal voeding te voorzien of gescheiden lessen voor jongens en meisjes te organiseren.

Teken de petitie:

http://ecoleetreligion.canalblog.com

Laatst gewijzigd door Neptunus : 3 september 2007 om 22:35.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 22:42   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik was in het college écht geïntimideerd door al die kruisen.

Gaan ze de muurschilderingen van Ost verbieden?

Belachelijk die petitie, typisch iets voor doctrinaire en despotische types. Rijp voor de psychiatrie. De Kerk denkt aan u!
Oud 3 september 2007, 22:45   #3
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Getekend. Prachtige petitie.
Oud 3 september 2007, 22:49   #4
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja, ik was in het college écht geïntimideerd door al die kruisen.

Gaan ze de muurschilderingen van Ost verbieden?

Belachelijk die petitie, typisch iets voor doctrinaire en despotische types. Rijp voor de psychiatrie. De Kerk denkt aan u!
Is er iets méér indoctrinatie dan kinderen die toch alles geloven een religie op te leggen. Pak ze vroeg, dan slikken ze alles. Pastoors kunnen ervan meespreken.
Oud 3 september 2007, 22:58   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Is er iets méér indoctrinatie dan kinderen die toch alles geloven een religie op te leggen. Pak ze vroeg, dan slikken ze alles. Pastoors kunnen ervan meespreken.
Ik heb in een Jezuïetencollege gezeten, wat garant staat voor een opvoeding tot een kritisch, beheersd en uiteraard academisch onderbouwd iemand. Die gebeden (drie maal daags), misbezoeken (maandelijks), kruisen (overal, de muurschilderingen van Ost niet meegerekend), SJ-leraren (een drietal) &c. hebben er niét voor gezorgd dat ik katholiek ben.

Als je denkt dat kruistekens daar iets mee te maken hebben, ben je niet beter dan de doorsnee fascist. Werkelijk, als dat je idee is van democratie: ik heb de vrijheid de vrijheid van anderen te benemen. Nu ja, daar ben jij dan weer door geïndoctrineerd, dus doe gerust.

Zeg, misschien ben je zo'n OCMW-ziekenhuisganger, maar persoonlijk ga ik altijd naar deftige ziekenhuizen. Daar hangen ook een stapel kruistekens. En als je een toetredingsformulier invult, vraagt men of je bezoek wenst van een geloofsdienaar! OH! Zo profiteren van de zieke medemens. Snel, haast je naar een petitie!
Oud 3 september 2007, 23:58   #6
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Vrijzinnigen bepleiten verbod op religieuze tekenen in scholen
Zijn het vrijzinnigen of doctrinairen? Deze petitie gaat regelrecht in tegen vrijzinnigheid.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 07:09   #7
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb in een Jezuïetencollege gezeten, wat garant staat voor een opvoeding tot een kritisch, beheersd en uiteraard academisch onderbouwd iemand. Die gebeden (drie maal daags), misbezoeken (maandelijks), kruisen (overal, de muurschilderingen van Ost niet meegerekend), SJ-leraren (een drietal) &c. hebben er niét voor gezorgd dat ik katholiek ben.

Als je denkt dat kruistekens daar iets mee te maken hebben, ben je niet beter dan de doorsnee fascist. Werkelijk, als dat je idee is van democratie: ik heb de vrijheid de vrijheid van anderen te benemen. Nu ja, daar ben jij dan weer door geïndoctrineerd, dus doe gerust.

Zeg, misschien ben je zo'n OCMW-ziekenhuisganger, maar persoonlijk ga ik altijd naar deftige ziekenhuizen. Daar hangen ook een stapel kruistekens. En als je een toetredingsformulier invult, vraagt men of je bezoek wenst van een geloofsdienaar! OH! Zo profiteren van de zieke medemens. Snel, haast je naar een petitie!
Dude, ik ben bij de paters op internaat geweest. Drie keer bidden hadden wij al gedaan voor onze pyjama uit was. Verplicht naar de mis 2 keer per week. Op elke bladzijde van elk examen of toets of zelfs opstel moesten we de namen van Jezus Maria en Jozef schrijven of we kregen een dikke nul. Lessen werden gegeven in middeleeuwse gewaden.
Als het tientallen keren verplicht opzeggen van mantra's op straffe van branden in de eeuwigheid geen indoctrinatie is, wat is het dan wel?

Ik ben er gelukkig als atheist uitgekomen. Maar verschillende van mijn beste (puber)vrienden zijn in het klooster toegetreden. Indoctrinatie werkt dus.

Waar haal je dat ik de vrijheid van anderen wil ontnemen? Ik wil gewoon dat die kinderen de vrijheid van keuze krijgen. Zonder inmenging van gesubsidieerde waanzin.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 september 2007 om 07:10.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:32   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En jij had geen vrijheid van keuze, noch je vrienden?

Je ouders hebben, als voogden van je, beslist dat een katholieke school goed voor je was. Ze hadden de keuze je elders te laten gaan. Dat is hun verantwoordelijkheid. Jij moet nu ook niet gaan pretenderen die keuze zelf voor iedereen te gaan maken.
Oud 4 september 2007, 11:39   #9
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rijp voor de psychiatrie. De Kerk denkt aan u!
Ik hoop voor u dat in tijden van oorlog jij nooit voorbij mijn kruisje komt gewandeld
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:49   #10
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En jij had geen vrijheid van keuze, noch je vrienden?

Je ouders hebben, als voogden van je, beslist dat een katholieke school goed voor je was. Ze hadden de keuze je elders te laten gaan. Dat is hun verantwoordelijkheid. Jij moet nu ook niet gaan pretenderen die keuze zelf voor iedereen te gaan maken.
Kijk het woord indoctrinatie eens na. Een keuze die je maakt na een brainwashing is geen vrije keuze.
En ik pretendeer helemaal niet dat ik die keuze voor iedereen wil maken. Net het tegenovergestelde. Ik zou graag hebben dat die KINDEREN (zodra ze volwassen zijn) zelf hun keuze maken, zonder dat ze op voorhand gebrainwashed zijn.

En daarbij, wat zit ik mij hier te verdedigen zeg. Religie is onzin voor idioten. Om te geloven moet je dom zijn, per definitie. Dat het bij wet toegelaten is kinderen daar aan bloot te stellen is een regelrechte schande. Pure kindermishandeling.

Trouwens, je maakt me daar een bocht van jewelste. Eerst wil je aantonen dat het GEEN indoctrinatie is, en nu je dat niet meer kan is het ineens het recht van de ouders om hun kinderen te laten indoctrineren. Als je zo'n bochten maakt heb je gewoonlijk ongelijk.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 september 2007 om 11:52.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:55   #11
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Wat een waanzin. Met moet zich verzetten tegen religieuze tekens van buitenlandse religies, ja, maar toch niet tegen die van de Katholieke Kerk, de organisatie die onze geschiedenis en cultuur zo mee heeft bepaald!
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:01   #12
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk het woord indoctrinatie eens na. Een keuze die je maakt na een brainwashing is geen vrije keuze.
En ik pretendeer helemaal niet dat ik die keuze voor iedereen wil maken. Net het tegenovergestelde. Ik zou graag hebben dat die KINDEREN (zodra ze volwassen zijn) zelf hun keuze maken, zonder dat ze op voorhand gebrainwashed zijn.
Dan scheelt er toch wat aan die indoctrinatietechnieken, want hoeveel gedoopten keren na zoveel jaar het geloof de rug toe?

Citaat:
En daarbij, wat zit ik mij hier te verdedigen zeg. Religie is onzin voor idioten. Om te geloven moet je dom zijn, per definitie. Dat het bij wet toegelaten is kinderen daar aan bloot te stellen is een regelrechte schande. Pure kindermishandeling.
Ja, laten we de vrijheid van keuze nog wat beknotten omdat gij ergens een probleem mee hebt.

Citaat:
Trouwens, je maakt me daar een bocht van jewelste. Eerst wil je aantonen dat het GEEN indoctrinatie is, en nu je dat niet meer kan is het ineens het recht van de ouders om hun kinderen te laten indoctrineren. Als je zo'n bochten maakt heb je gewoonlijk ongelijk.
Dat er iets scheelt aan uw interpretatievermogen, dat wordt er aangetoond.

Niks zo verderfelijk als een vrijzinnige die ineens godsdiensten gaat beginnen bekampen. Misschien eens eerst nadenken over vrijzinnigheid?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:04   #13
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dude, ik ben bij de paters op internaat geweest. Drie keer bidden hadden wij al gedaan voor onze pyjama uit was. Verplicht naar de mis 2 keer per week. Op elke bladzijde van elk examen of toets of zelfs opstel moesten we de namen van Jezus Maria en Jozef schrijven of we kregen een dikke nul. Lessen werden gegeven in middeleeuwse gewaden.
Als het tientallen keren verplicht opzeggen van mantra's op straffe van branden in de eeuwigheid geen indoctrinatie is, wat is het dan wel?

Ik ben er gelukkig als atheist uitgekomen. Maar verschillende van mijn beste (puber)vrienden zijn in het klooster toegetreden. Indoctrinatie werkt dus.

Waar haal je dat ik de vrijheid van anderen wil ontnemen? Ik wil gewoon dat die kinderen de vrijheid van keuze krijgen. Zonder inmenging van gesubsidieerde waanzin.
Louter uit interesse. Over welke periode spreekt u? En over welke school?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:41   #14
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wat een waanzin. Met moet zich verzetten tegen religieuze tekens van buitenlandse religies, ja, maar toch niet tegen die van de Katholieke Kerk, de organisatie die onze geschiedenis en cultuur zo mee heeft bepaald!
Wel, wel, wel........volgens jou bestaat er dus zoiets als "buitenlandse religies" ?? (en waarschijnlijk dus ook "binnenlandse religies") ??
Goe bezig . Hopelijk weet je waar het christendom ontstaan is.

Laatst gewijzigd door Pietje : 4 september 2007 om 12:49.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:09   #15
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Ik denk dat drie keer bidden en vroom zijn eerder een afkeer voor godsdienst opwekt.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:51   #16
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Louter uit interesse. Over welke periode spreekt u? En over welke school?
Rene,
het gaat over het scheppersinstituut in Mechelen. Periode = 70's
Oud 4 september 2007, 14:01   #17
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Dan scheelt er toch wat aan die indoctrinatietechnieken, want hoeveel gedoopten keren na zoveel jaar het geloof de rug toe?
Dat bewijst net zo goed dat het verhaal dat ze proberen te verkopen zo onozel is dat zelfs met indoctrinatie de zaak al eens mislukt.

Citaat:
Ja, laten we de vrijheid van keuze nog wat beknotten omdat gij ergens een probleem mee hebt.
Zegt u nu echt dat indoctrinatie nodig is om vrije keuze te garanderen? Hoewel ik een gelukkig mens zou zijn in een wereld zonder religie vraag ik alleen om de indoctrinatie te stoppen.

Citaat:
Niks zo verderfelijk als een vrijzinnige die ineens godsdiensten gaat beginnen bekampen.
Waarom? Die begrijp ik echt niet. Voor mij komt dat op hetzelfde neer als een arts die zich verzet tegen aderlatingen. Daar is niks verwerpelijks aan.
Oud 4 september 2007, 14:02   #18
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wel, wel, wel........volgens jou bestaat er dus zoiets als "buitenlandse religies" ?? (en waarschijnlijk dus ook "binnenlandse religies") ??
Jep. Het Christendom ligt mee aan de basis van onze beschaving en cultuur, en heeft als het ware het karakter van ons volk mee bepaald. De islam, het jodendom en het confucianisme hebben dat bijvoorbeeld niet gedaan.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:14   #19
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Jep. Het Christendom ligt mee aan de basis van onze beschaving en cultuur, en heeft als het ware het karakter van ons volk mee bepaald. De islam, het jodendom en het confucianisme hebben dat bijvoorbeeld niet gedaan.
Onze beschaving, cultuur en welvaart is er ONDANKS de katholieke kerk, NIET dankzij. Het is pas nadat de kerk in een hoekje werd geduwd, cannoniek recht enkel nog voor pastoors en hoger geldt, dat we ons zijn kunnen ontwikkelen.
Oud 4 september 2007, 14:16   #20
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik wil een verbod op vrijzinnigen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be