![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Er is geen wetenschapstopic dus zet ik de vraag hier maar.
Kan iemand mij dit verklaren http://en.wikipedia.org/wiki/Eratost..._circumference Ik begrijp de berekening uiteraard maar vraag me af, en dit wordt nergens vermeld, hoe hij de metingen op hetzelfde TIJDSTIP kon uitvoeren. Ik denk dat de clue zit in de solstice mr geraak er niet uit. Is discussie met een vrouw over wetenschap trouwens ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() vrij eenvoudig: het tijdstip is in beide gevallen het moment waarop de zon op 21 juni (zomerzonnewende) het hoogst staat op die plaats (vrij makkelijk waarneembaar, met behulp van een zonnewijzer en passer). In feite dus twee verschillende tijdstippen; maar omdat Aswan en Alexandrië grofweg op dezelfde lengtegraad liggen, is dit verwaarloosbaar (in feite was dit ook een van de premisses van Eratosthenes: Alexandrie ligt juist ten noorden van Aswan)
Vermits Aswan op de kreeftkeerskring staat de zon dan in het zenith (het punt recht boven je) en werpt de style geen schaduw af. Alexandrie ligt wel boven de kreeftkeerskring, de zon komt er niet in het zenith en dus is er wel een schaduw; die schaduw is een maat voor het breedteverschil tussen de twee steden (hier iets van 7°). En daarna uiteraard de regel van drie met als extra gegeven de afstand tussen Aswan en Alexandrië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |