Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2004, 15:51   #1
Vasili Saitzev
Vreemdeling

Standaard

op vrtnieuws.net lees ik het volgende:
Citaat:
Vanderpoorten wil leerplicht verlagen tot 5 jaar
wo 12/05/04 - Minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) is ervoor gewonnen om de leerplicht te verlagen tot vijf jaar. De leerplichtleeftijd is de laatste onderwijsbevoegdheid die nog federaal is.

Gelijke kansen worden vooral tot stand gebracht in de kleuterschool en in de lagere school.

Nu moeten kinderen les volgen vanaf zes jaar. De Franstalige liberalen willen dat een jaar vervroegen en minister Vanderpoorten is het daar mee eens.

De minister is voorstander van de vervroeging van de leerplicht tot vijf jaar. "Van mij zouden ze zelfs tot drie jaar mogen vervroegd worden", zegt Vanderpoorten. Volgens de minister van Onderwijs is door studie en veldwerk intussen bewezen dat hoe vroeger kinderen naar school gaan, hoe beter dat onder meer is voor het gelijke onderwijskansen-beleid.

Gelijke kansen worden vooral tot stand gebracht in de kleuterschool en in de lagere school. Maar kinderen die al met een vooral sociale achterstand starten, omdat ze geen kleuterschool gelopen hebben, zullen ook veel vlugger een taalachterstand oplopen.

Als de minister ervan overtuigd is, en als zowel veldwerk als studies aantonen dat de kleuterklassen zeer belangerijk zijn voor het gelijkekansenbeleid, waarom verlaagt de minister dan de leerplicht niet tot 3 jaar? als ze daar toch van overtuigd is? waarom gewoon wat jaknikken tegenover de franstalige liberalen?
Worden ministers niet betaald om de boel zo goed mogelijk te besturen? en als dat betekent kleuterklas verplichten, waarom doet ze dat dan niet?? is de minister wel met haar gedachten bij de zaak???
Vasili Saitzev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 15:53   #2
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Leerplicht vanaf 1dag!

Alez, wie biedt meer!

We kunnen misschien beginnen zoasl in amerika: die beginnen al met onderwijzen als nog in de buik zitten!
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 15:58   #3
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Waarom?
Eenvoudig antwoord (en daarnet gehoord op Radio 1): de leerplicht is een federale zaak. Zowat het enigste van het onderwijs dat nog de bevoegdheid is van de federale kamers.
Oud 12 mei 2004, 16:18   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Waarom?
Eenvoudig antwoord (en daarnet gehoord op Radio 1): de leerplicht is een federale zaak. Zowat het enigste van het onderwijs dat nog de bevoegdheid is van de federale kamers.
Als het een federale zaak is, wil dat dan zeggen dat de vlamingen moeten dansen naar de pijpen van de franstaligen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 16:24   #5
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

als het een federale aangelegenheid is wil dat zeggen dat de kindjes in vlaanderen verplicht als tweede taal frans moeten leren, en dat ze in de walen de kindjes mogen laten kiezen wat ze als tweede taal zouden willen krijgen : engels of spaans of italiaans maar zeker geen vlaams of duits wegens té moeilijk en té lelijke taal voor de kindjes (ils vont pas les apprendre a aboyer flamand !)
Oud 12 mei 2004, 16:26   #6
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Volgens wat ze zeiden op het nieuws was alleen de leerplicht federaal.
Oud 13 mei 2004, 14:22   #7
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vasili Saitzev
Gelijke kansen worden vooral tot stand gebracht in de kleuterschool en in de lagere school.
Gelijke kansen is een eufemisme voor intellectuele vervlakking. Laat de ouders(tenminste, diegenen die de school niet als opvang beschouwen) toch eens zelf beslissen wat goed is voor hun kinderen! Dat Vanderpoorten dan de verschillende onderwijsnetten afschaft en alle kinderen dezelfde educatieve eenheidsworst opdient om er later volledig aangepaste consumenten van te maken.

De Nazi's droomden ervan kinderen op staatsboerderijen te laten opvoeden, en dit vanaf de eerste levensdag.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:01   #8
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een bijzonder merkwaardig voorstel eigenlijk. Los van het feit dat dit volgens mij geen fluit te maken heeft met vrije keuze, zoals Michroscoop betoogt, daar het kind - en ja daar gaat het toch over - helemaal geen vrije keuze heeft en daar geen beslissing kan/mag over nemen. Het is dan ook verwerpelijk om onder het mom van de vrije keuze het toe te staan dat ouders de kansen en toekomst van hun kinderen zouden hypoteceren, maar goed dat terzijde.

Ik vind het een merkwaardig voorstel, omdat ik mij afvraag hoe men dit zou kunnen verplichten? Er bestaat in ons land namelijk geen schoolplicht, maar slechts leerplicht en dan stel ik mij de vraag wat een kind op het einde van zijn kleuterloopbaan moet hebben geleerd? Is het dan de bedoeling dat er normen gaan worden opgesteld waaraan een kind van x-aantal jaar aan moet voldoen om te bepalen dat er aan de leerplicht wordt voldaan en alvorens het naar de lagere school zal mogen gaan? De enige mogelijkheid om de leeftijd van de leerplicht omlaag te halen, bestaat volgens mij in het invoeren van schoolplicht, maar daar kunnen noch mogen we een voorstander van zijn lijkt mij.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:04   #9
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Waarom?
't wordt dus dringend tijd dat dat heel dat federaal gekluts en gezever over bevoegdheden stopt. Splitsen!
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:05   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

vanaf eerste kleuterklasje ! om leerachterstand te vermijden vooral voor je weet wel wie zeker...

mijn kinderen gingen op hun 2jaar en twee maanden al graag naar school en konden al lezen en schrijven op hun vijf jaar vóór ze naar het eerste leerjaar gingen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:07   #11
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Er is inderdaad leerplicht tot je 18de, en dus geen schoolplicht. Ook weet ik niet van wanneer die leerplicht ingaat. Missichien vanaf dat je naar de lagere school gaat.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:10   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het een merkwaardig voorstel, omdat ik mij afvraag hoe men dit zou kunnen verplichten? Er bestaat in ons land namelijk geen schoolplicht, maar slechts leerplicht en dan stel ik mij de vraag wat een kind op het einde van zijn kleuterloopbaan moet hebben geleerd? Is het dan de bedoeling dat er normen gaan worden opgesteld waaraan een kind van x-aantal jaar aan moet voldoen om te bepalen dat er aan de leerplicht wordt voldaan en alvorens het naar de lagere school zal mogen gaan?
Deze toestand is nu eenmaal het gevolg van onze verrijkte multicul maatschappij.

De meeste autochtonen sturen hun kinderen PER DEFINITIE naar de kleuterklas (ik ken zelfs niemand die zijn kinderen tot hun 7de gewoon thuis laat).
"nieuwe" belgen echter hebben die gewoonte niet! Bovendien spreken die nieuwe belgen thuis geen nederlands. Het resultaat is dat die kinderen niet alleen met een leerachterstand (jawel, je leert wèl al een pak in de kleuterklas) maar tevens met een totale taalonkunde aan het eerste studiejaar beginnen.
Door de leerplicht op vijf jaar te brengen kan men een poging doen om die kinderen gedurende die eerste jaren tenminste al een deel nederlands bij te leren, zodat ze met minder achterstand aan het eerste studiejaar kunnen beginnen.

Maar... stel je maar eens voor dat er een leerPLICHT vanaf vijf jaar zou zijn enkel voor ALLOCHTONE kinderen!!! Ho Ho Ho! wat een racistische onderneming! Ze zouden dan bijvoorbeeld al niet met een achterstand van twee jaar aan het eerste studiejaar kunnen beginnen en geen extraatjes meer krijgen om die in te halen hé.

Met een leerPLICHT voor alle kindertjes is het gevolg natuurlijk wel dat de autochtone ouders nu ook niet meer buiten seizoen op verlof kunnen gaan. Maar dat nemen we er wel maar weer bij zeker hé?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 13 mei 2004, 18:26   #13
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Deze toestand is nu eenmaal het gevolg van onze verrijkte multicul maatschappij.
Uw obsessie begint toch wel ongezonde proporties aan te nemen hoor!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 13 mei 2004, 18:32   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Uw obsessie begint toch wel ongezonde proporties aan te nemen hoor!
Misschien had jij ook beter naar de kleuterklas gegaan! Sommige achterstanden krijg je nooit meer weg!

Oud 13 mei 2004, 18:59   #15
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

We zullen der maar eens ne keer goed om lachen zeker.

Had ge misschien nog iets inhoudelijks te vertellen ook?
Oud 13 mei 2004, 19:05   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
We zullen der maar eens ne keer goed om lachen zeker.

Had ge misschien nog iets inhoudelijks te vertellen ook?
De meeste autochtonen sturen hun kinderen PER DEFINITIE naar de kleuterklas (ik ken zelfs niemand die zijn kinderen tot hun 7de gewoon thuis laat).
"nieuwe" belgen echter hebben die gewoonte niet! Bovendien spreken die nieuwe belgen thuis geen nederlands. Het resultaat is dat die kinderen niet alleen met een leerachterstand (jawel, je leert wèl al een pak in de kleuterklas) maar tevens met een totale taalonkunde aan het eerste studiejaar beginnen.
Door de leerplicht op vijf jaar te brengen kan men een poging doen om die kinderen gedurende die eerste jaren tenminste al een deel nederlands bij te leren, zodat ze met minder achterstand aan het eerste studiejaar kunnen beginnen.

Maar... stel je maar eens voor dat er een leerPLICHT vanaf vijf jaar zou zijn enkel voor ALLOCHTONE kinderen!!! Ho Ho Ho! wat een racistische onderneming! Ze zouden dan bijvoorbeeld al niet met een achterstand van twee jaar aan het eerste studiejaar kunnen beginnen en geen extraatjes meer krijgen om die in te halen hé.

Met een leerPLICHT voor alle kindertjes is het gevolg natuurlijk wel dat de autochtone ouders nu ook niet meer buiten seizoen op verlof kunnen gaan. Maar dat nemen we er wel maar weer bij zeker hé?

Heb jij ondertussen al leren lezen?

Oud 13 mei 2004, 19:10   #17
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Mijn persoonlijke mening is dat schoolPLICHT zou moeten gelden voor iedereen van 2 tot 16 jaar. Vanaf 2 jaar opdat de nieuwe Belgen de kans zouden krijgen om Nederlands te leren en voor de anderen om al te gewennen aan een vorm van onderwijs. Vanderpoorten's voorstel om te leerplicht vanaf 5 jaar in te stellen vind ik al een (kleine) stap in de goeie richting.
Ik ben dan wel weer voor de verkorting van de leerplicht tot 16 jaar voor TSO en BSO scholen terwijl ik voor het ASO systeem de boel zou laten zoals het nu is. TSO en BSO leerlingen zitten 2 jaar teveel op school. Vandaag de dag is de opleiding die ze in het echte leven nodig hebben op die leeftijd al voltooid en kunnen ze beter 2 jaar vroeger wennen aan het "echte" leven dan nog eens 2 jaar overbodig hun broek verslijten op school.
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 19:30   #18
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[i]De meeste autochtonen sturen hun kinderen PER DEFINITIE naar de kleuterklas (ik ken zelfs niemand die zijn kinderen tot hun 7de gewoon thuis laat).
Ik ken mensen genoeg die hun kinderen niet naar de kleuterklas stuurde. Ik ken zelfs een hele hoop mensen wiens kinderen ook nadien niet naar school gingen, maar op een andere wijze van onderwijs genoten.

Citaat:
"nieuwe" belgen echter hebben die gewoonte niet! Bovendien spreken die nieuwe belgen thuis geen nederlands.
Je mag over allochtonen - i.p.v. nieuwe Belgen - spreken hoor. Goed, het 'probleem' is dus het gegeven dat een hoop allochtonen hun kinderen pas naar school sturen vanaf het ogenblik dat het verplicht is en dat deze kinderen daardoor een achterstand oplopen. De eerste vraag die we ons dan dienen te stellen is of dit daadwerkelijk een probleem is (lopen de kinderen in kwestie m.a.w. daadwerkelijk een achterstand op) en zo ja welke oplossingen dit probleem van de baan zouden kunnen helpen. Bovendien dienen we ons de vraag te stellen waarom het zo is dat vele allochtone ouders er voor opteren om hun kinderen niet naar de kleuterschool te sturen, want dat lijkt in eerste instantie het eigenlijke probleem te zijn.

Citaat:
Maar... stel je maar eens voor dat er een leerPLICHT vanaf vijf jaar zou zijn enkel voor ALLOCHTONE kinderen!!! Ho Ho Ho! wat een racistische onderneming!
Of het al dan niet racistisch is weet ik niet en dat kan me ook niet deren eigenlijk. Verwerpelijk vind ik het in elk geval wel, mensen louter en alleen omwille van hun afkomst een bepaalde verplichting opleggen die je aan anderen niet oplegt, is in mijn ogen ontoelaatbaar. Het zou dan zelfs goed bedoeld kunnen zijn, als we zo redeneren kunnen we ook beter de (zomer)vakantie van kinderen uit minder gegoede gezinnen gaan inkorten.

Citaat:
Met een leerPLICHT
Leerplicht is er reeds en of deze nu vastgelegd op 6 of 5 jaar is zal mijn inziens weinig uitmaken, misschien moet je mijn eerste reactie in dit topic er nog eens op na lezen. Op welke wijze dit verplicht zou kunnen worden en iets zou veranderen aan de bestaande situatie en het gededecteerde probleem is mij niet duidelijk.

Citaat:
Heb jij ondertussen al leren lezen?
Ja hoor en ondanks jouw vooringenomenheid, bekrompenheid en absolute onbereidwilligheid tot een 'normale' discussie heb ik je schrijven zelfs beantwoord. Shall we try again?
Oud 13 mei 2004, 19:35   #19
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger
Mijn persoonlijke mening is dat schoolPLICHT zou moeten gelden voor iedereen van 2 tot 16 jaar.
Doelt u daadwerkelijk op schoolplicht of neemt u verkeerdelijk aan dat er momenteel schoolplicht in plaats van leerplicht zou bestaan?
Indien u daadwerkelijk schoolplicht bedoelt dan stel ik u de vraag waarom u het nodig zou vinden dat men dit verplicht en waarom u met andere andere onderwijsvormen verwerpt?

Citaat:
Vanaf 2 jaar opdat de nieuwe Belgen de kans zouden krijgen om Nederlands te leren
Krijgen ze die nu dan niet? Is er iemand die hen er van weerhoudt om hun kinderen naar de kleuterschool te sturen? Of volstaat de mogelijkheid niet en dienen we hen dan maar te verplichten?

Citaat:
en voor de anderen om al te gewennen aan een vorm van onderwijs.
Waaro moet men "gewennen" aan een vorm van onderwijs? En waarom zou dat in een school dienen te gebeuren, weet u niet dat er ook andere onderwijsvormen bestaan dan de school?
Oud 13 mei 2004, 20:23   #20
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

opmerking 1:
SchoolPLICHT; Ik ben tegen het prive-onderwijs omdat er daar elke controle op ontbreekt. Wie garandeert de samenleving dat deze mensen effectief onderricht worden? Een school biedt die zekerheid daar ze gecontroleerd wordt door de overheid.

opmerking 2:
Laten we eerlijk zijn, er bestaat een mentaliteitsverschil tussen ons en nieuwe belgen. Ik weet uit goeie bronnen dat het in het huidige systeem al zo is dat leerlinging van allochtone afkomst het belangrijker vinden in de zomer tot half september hun familie te gaan bezoeken, dan naar school te gaan. Als ze niet een beetje gepushed worden om naar school te gaan komt vaak alle hulp te laat. Trouwens, is dat al teveel gevraagd? Het is niet om hen te kloten dat we dat zouden doen he, integendeel, iedereen heeft er baat bij.

opmerking 3:
School blijft voor mij het ideaalste instrument voor onderwijs. Met onderwijs mag niet gespot worden, het is de toekomst.
Ontkent u dat sommige kinderen problemen hebben met de overgang thuis-school? Als die overgang trager gebeurt (dwz opbouwend van 1 kleuterklas -> 1e leerjaar) is de kans kleiner dat er leerproblemen ontstaan.
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be