![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Vreemdeling
|
![]() op vrtnieuws.net lees ik het volgende:
Citaat:
Worden ministers niet betaald om de boel zo goed mogelijk te besturen? en als dat betekent kleuterklas verplichten, waarom doet ze dat dan niet?? is de minister wel met haar gedachten bij de zaak??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Leerplicht vanaf 1dag!
Alez, wie biedt meer! We kunnen misschien beginnen zoasl in amerika: die beginnen al met onderwijzen als nog in de buik zitten! ![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Waarom?
Eenvoudig antwoord (en daarnet gehoord op Radio 1): de leerplicht is een federale zaak. Zowat het enigste van het onderwijs dat nog de bevoegdheid is van de federale kamers.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() als het een federale aangelegenheid is wil dat zeggen dat de kindjes in vlaanderen verplicht als tweede taal frans moeten leren, en dat ze in de walen de kindjes mogen laten kiezen wat ze als tweede taal zouden willen krijgen : engels of spaans of italiaans maar zeker geen vlaams of duits wegens té moeilijk en té lelijke taal voor de kindjes
![]()
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Volgens wat ze zeiden op het nieuws was alleen de leerplicht federaal.
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Nazi's droomden ervan kinderen op staatsboerderijen te laten opvoeden, en dit vanaf de eerste levensdag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het een bijzonder merkwaardig voorstel eigenlijk. Los van het feit dat dit volgens mij geen fluit te maken heeft met vrije keuze, zoals Michroscoop betoogt, daar het kind - en ja daar gaat het toch over - helemaal geen vrije keuze heeft en daar geen beslissing kan/mag over nemen. Het is dan ook verwerpelijk om onder het mom van de vrije keuze het toe te staan dat ouders de kansen en toekomst van hun kinderen zouden hypoteceren, maar goed dat terzijde.
Ik vind het een merkwaardig voorstel, omdat ik mij afvraag hoe men dit zou kunnen verplichten? Er bestaat in ons land namelijk geen schoolplicht, maar slechts leerplicht en dan stel ik mij de vraag wat een kind op het einde van zijn kleuterloopbaan moet hebben geleerd? Is het dan de bedoeling dat er normen gaan worden opgesteld waaraan een kind van x-aantal jaar aan moet voldoen om te bepalen dat er aan de leerplicht wordt voldaan en alvorens het naar de lagere school zal mogen gaan? De enige mogelijkheid om de leeftijd van de leerplicht omlaag te halen, bestaat volgens mij in het invoeren van schoolplicht, maar daar kunnen noch mogen we een voorstander van zijn lijkt mij.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vanaf eerste kleuterklasje ! om leerachterstand te vermijden vooral voor je weet wel wie zeker...
mijn kinderen gingen op hun 2jaar en twee maanden al graag naar school en konden al lezen en schrijven op hun vijf jaar vóór ze naar het eerste leerjaar gingen ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Er is inderdaad leerplicht tot je 18de, en dus geen schoolplicht. Ook weet ik niet van wanneer die leerplicht ingaat. Missichien vanaf dat je naar de lagere school gaat.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste autochtonen sturen hun kinderen PER DEFINITIE naar de kleuterklas (ik ken zelfs niemand die zijn kinderen tot hun 7de gewoon thuis laat). "nieuwe" belgen echter hebben die gewoonte niet! Bovendien spreken die nieuwe belgen thuis geen nederlands. Het resultaat is dat die kinderen niet alleen met een leerachterstand (jawel, je leert wèl al een pak in de kleuterklas) maar tevens met een totale taalonkunde aan het eerste studiejaar beginnen. Door de leerplicht op vijf jaar te brengen kan men een poging doen om die kinderen gedurende die eerste jaren tenminste al een deel nederlands bij te leren, zodat ze met minder achterstand aan het eerste studiejaar kunnen beginnen. Maar... stel je maar eens voor dat er een leerPLICHT vanaf vijf jaar zou zijn enkel voor ALLOCHTONE kinderen!!! Ho Ho Ho! wat een racistische onderneming! Ze zouden dan bijvoorbeeld al niet met een achterstand van twee jaar aan het eerste studiejaar kunnen beginnen en geen extraatjes meer krijgen om die in te halen hé. Met een leerPLICHT voor alle kindertjes is het gevolg natuurlijk wel dat de autochtone ouders nu ook niet meer buiten seizoen op verlof kunnen gaan. Maar dat nemen we er wel maar weer bij zeker hé?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() Had ge misschien nog iets inhoudelijks te vertellen ook?
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"nieuwe" belgen echter hebben die gewoonte niet! Bovendien spreken die nieuwe belgen thuis geen nederlands. Het resultaat is dat die kinderen niet alleen met een leerachterstand (jawel, je leert wèl al een pak in de kleuterklas) maar tevens met een totale taalonkunde aan het eerste studiejaar beginnen. Door de leerplicht op vijf jaar te brengen kan men een poging doen om die kinderen gedurende die eerste jaren tenminste al een deel nederlands bij te leren, zodat ze met minder achterstand aan het eerste studiejaar kunnen beginnen. Maar... stel je maar eens voor dat er een leerPLICHT vanaf vijf jaar zou zijn enkel voor ALLOCHTONE kinderen!!! Ho Ho Ho! wat een racistische onderneming! Ze zouden dan bijvoorbeeld al niet met een achterstand van twee jaar aan het eerste studiejaar kunnen beginnen en geen extraatjes meer krijgen om die in te halen hé. Met een leerPLICHT voor alle kindertjes is het gevolg natuurlijk wel dat de autochtone ouders nu ook niet meer buiten seizoen op verlof kunnen gaan. Maar dat nemen we er wel maar weer bij zeker hé? Heb jij ondertussen al leren lezen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() Mijn persoonlijke mening is dat schoolPLICHT zou moeten gelden voor iedereen van 2 tot 16 jaar. Vanaf 2 jaar opdat de nieuwe Belgen de kans zouden krijgen om Nederlands te leren en voor de anderen om al te gewennen aan een vorm van onderwijs. Vanderpoorten's voorstel om te leerplicht vanaf 5 jaar in te stellen vind ik al een (kleine) stap in de goeie richting.
Ik ben dan wel weer voor de verkorting van de leerplicht tot 16 jaar voor TSO en BSO scholen terwijl ik voor het ASO systeem de boel zou laten zoals het nu is. TSO en BSO leerlingen zitten 2 jaar teveel op school. Vandaag de dag is de opleiding die ze in het echte leven nodig hebben op die leeftijd al voltooid en kunnen ze beter 2 jaar vroeger wennen aan het "echte" leven dan nog eens 2 jaar overbodig hun broek verslijten op school. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien u daadwerkelijk schoolplicht bedoelt dan stel ik u de vraag waarom u het nodig zou vinden dat men dit verplicht en waarom u met andere andere onderwijsvormen verwerpt? Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burgemeester
|
![]() opmerking 1:
SchoolPLICHT; Ik ben tegen het prive-onderwijs omdat er daar elke controle op ontbreekt. Wie garandeert de samenleving dat deze mensen effectief onderricht worden? Een school biedt die zekerheid daar ze gecontroleerd wordt door de overheid. opmerking 2: Laten we eerlijk zijn, er bestaat een mentaliteitsverschil tussen ons en nieuwe belgen. Ik weet uit goeie bronnen dat het in het huidige systeem al zo is dat leerlinging van allochtone afkomst het belangrijker vinden in de zomer tot half september hun familie te gaan bezoeken, dan naar school te gaan. Als ze niet een beetje gepushed worden om naar school te gaan komt vaak alle hulp te laat. Trouwens, is dat al teveel gevraagd? Het is niet om hen te kloten dat we dat zouden doen he, integendeel, iedereen heeft er baat bij. opmerking 3: School blijft voor mij het ideaalste instrument voor onderwijs. Met onderwijs mag niet gespot worden, het is de toekomst. Ontkent u dat sommige kinderen problemen hebben met de overgang thuis-school? Als die overgang trager gebeurt (dwz opbouwend van 1 kleuterklas -> 1e leerjaar) is de kans kleiner dat er leerproblemen ontstaan. |
![]() |
![]() |