Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 19:05   #1
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard Helikopters van federale politie in 2009 opnieuw onmisbaar

Althans volgens de politie. Ik verwachtte dus spectaculaire cijfers, maar kwam bedrogen uit. De vijf helikopters van de luchtsteun hebben in 2009 iets meer dan 2000 vlieguren gedaan en dat heeft geresulteerd in (*tromgeroffel) ...

de arrestatie van 67 verdachten,
het terugvinden van 12 vermiste personen en
het opsporen van 9 gestolen voertuigen.

Als je weet dat er in 2009 alleen 1527 dossiers over vermiste personen werden geopend. Om de cijfers over het aantal arrestaties in perspectief te plaatsen: op de betoging van de NS-A in Gent vorig jaar alleen werden meer dan 400 mensen opgepakt. Leuk is ook dat de politie weigert de kosten van die speeltjes bekend te maken.

Lees meer op:
http://www.polfed-fedpol.be/presse/p...?recordID=2166
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ac729504a.aspx

Laatst gewijzigd door Steve_M : 17 mei 2010 om 19:06.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 19:50   #2
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Althans volgens de politie. Ik verwachtte dus spectaculaire cijfers, maar kwam bedrogen uit. De vijf helikopters van de luchtsteun hebben in 2009 iets meer dan 2000 vlieguren gedaan en dat heeft geresulteerd in (*tromgeroffel) ...

Als je weet dat er in 2009 alleen 1527 dossiers over vermiste personen werden geopend. Om de cijfers over het aantal arrestaties in perspectief te plaatsen: op de betoging van de NS-A in Gent vorig jaar alleen werden meer dan 400 mensen opgepakt. Leuk is ook dat de politie weigert de kosten van die speeltjes bekend te maken.

Lees meer op:
Volgens de site zijn dit enkele voorbeelden.
"De heli’s worden ook gebruikt voor preventievluchten, voor verkeersbegeleiding en openbare orde en veiligheid bij evenementen zoals Rock Werchter of de Ronde van Vlaanderen.

Andere domeinen waarin de dienst actief is, zijn: opsporen en/of vaststellen van inbreuken (illegale lozingen, sluikstorten, illegale labo’s …), bescherming van personen en goederen (VIP’s, postbodes …), doorstralen van videobeelden via vaste of mobiele stations.

Ook bij een actie bomspotting aan de hoofdzetel van de Navo in Evere, waarbij 442 personen zijn opgepakt, stond de heli in voor de coördinatie en de lokalisatie van de actievoerders.

Bij een grote industriële brand in Chatelet (Henegouwen) stuurde de Dienst luchtsteun de brandweer vanuit de lucht aan, nam ze foto’s en een infraroodscan van de brandhaard. Op die manier werd de brandweer vitale informatie gegeven om deze zware brand aan te pakken. In totaal werd in 2009 op die manier 9 maal steun geleverd aan de brandweer."

Een indicatie voor de kost
"dienst luchtsteun heeft 2.065 uren gevlogen, goed voor 1.212 vluchten;"

Een initiatievlucht van 1 uur met een Cessna (1 personeelslid) kost in de privé tussen de 135 en 199 euro.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 20:20   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind die heli's van de flikken alleszins maatschappelijk meer verantwoord dan de vliegtuigen waarmee de luchtmacht die oude doos Fabbie een keer per maand naar Spanje vliegt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 20:37   #4
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind die heli's van de flikken alleszins maatschappelijk meer verantwoord dan de vliegtuigen waarmee de luchtmacht die oude doos Fabbie een keer per maand naar Spanje vliegt.
Ik vind de heli's van de flikken ook maatschappelijk meer verantwoord dan de subsidiëring van godsdiensten. De vraag is of dat relevant is?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 21:02   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de heli's van de flikken ook maatschappelijk meer verantwoord dan de subsidiëring van godsdiensten. De vraag is of dat relevant is?
Je hebt gelijk, ik wou het alleen nog maar eens gezegd hebben.
Dat had je toch wel door ?

En nu op topik: is dat nu relevant, een nasionale polisiedienst heeft daar een paar heli's en die doen godbetert wat polisiewerk. En ze durven al eens de brandweer helpen of ne kleine terugzoeken.

Daarnet op het nieuws gezien: de brandweer van basf ('t was toch basf ?) heeft een nieuwe brandweerwagen, met een heeeel groot spuitvermogen: 200 meter ver spoten ze 'k weet niet hoeveel water (seffens trekken ze 't Scheld leeg).

Ja, dat zijn allemaal dingen die nodig zijn hé.

Dat kost geld, maar mijne nieuwe mountainbike kost ook geld hé. En mijne moto ook. En mijn vrouw nog meer, maar ik kan ze niet missen.

Allee, wat ik eigenlijk bedoel: ge moet in deze rubriek niet van elk item zeggen dat het weinig relevansie heeft, want anders beginnen we over iets anders te zagen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 21:20   #6
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt gelijk, ik wou het alleen nog maar eens gezegd hebben.
Dat had je toch wel door ?

En nu op topik: is dat nu relevant, een nasionale polisiedienst heeft daar een paar heli's en die doen godbetert wat polisiewerk. En ze durven al eens de brandweer helpen of ne kleine terugzoeken.

Daarnet op het nieuws gezien: de brandweer van basf ('t was toch basf ?) heeft een nieuwe brandweerwagen, met een heeeel groot spuitvermogen: 200 meter ver spoten ze 'k weet niet hoeveel water (seffens trekken ze 't Scheld leeg).

Ja, dat zijn allemaal dingen die nodig zijn hé.

Dat kost geld, maar mijne nieuwe mountainbike kost ook geld hé. En mijne moto ook. En mijn vrouw nog meer, maar ik kan ze niet missen.

Allee, wat ik eigenlijk bedoel: ge moet in deze rubriek niet van elk item zeggen dat het weinig relevansie heeft, want anders beginnen we over iets anders te zagen.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:05   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees meer op:
Nen heli is wel degelijk nodig, alleen kunt ge die maar inzetten als ge weet waar ge moet gaan zoeken bvb, en ja die krengen kosten verschrikkelijk veel om ze in de lucht te houden, maar zolang ze niet voor VIP transport gebruikt worden, kunnen ze ontzettend veel goed doen als ze goed gebruikt en ingezet worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:20   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
in een dynamisch bestuurbaar democratisch land zouden we er wellicht in slagen beiden af te schaffen ... in B zit alles geblokkeerd
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 08:27   #9
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in een dynamisch bestuurbaar democratisch land zouden we er wellicht in slagen beiden af te schaffen ... in B zit alles geblokkeerd
Zelfs in een land zoals jij graag zou willen zal er een politie vorm aanwezig zijn. Ook religie zal je nooit kunnen afschaffen, dat is gewoon zo, leer ermee te leven. Wat men wel kan doen is proberen die beide om te vormen tot iets dat wel past binnen een maatschappij die jij voorstelt. Maar dat zal voor ons niet meer zijn vrees ik.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:00   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Lees meer op:
Dat zijn inderdaad maar voorbeelden. Bij zware ongevallen komen die ook ter plekke landen, bv.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:04   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Zelfs in een land zoals jij graag zou willen zal er een politie vorm aanwezig zijn. Ook religie zal je nooit kunnen afschaffen, dat is gewoon zo, leer ermee te leven. Wat men wel kan doen is proberen die beide om te vormen tot iets dat wel past binnen een maatschappij die jij voorstelt. Maar dat zal voor ons niet meer zijn vrees ik.
wie heeft het over politie en religie afschaffen ?

ik had het over die onefficiente helicopters verminderen of rendabeler maken

en over subsidie voor godsdiensten afschaffen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:04   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 09:32   #13
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wie heeft het over politie en religie afschaffen ?

ik had het over die onefficiente helicopters verminderen of rendabeler maken

en over subsidie voor godsdiensten afschaffen ...
Sorry my mistake.
Tsja, die helikopters rendabeler maken, hoe dan? Verhuren voor evenementen?
Spijtig genoeg (of gelukkig, 't is maar zoals je het ziet, persoonlijk neig ik naar het laatste) bestaat het leven van politie/leger diensten grotendeels uit 1: wachten, 2: zoeken, 3: binnen de lijntjes blijven, 4: hopen dat je iets of wat geluk hebt.

En over die subsidies kan ik enkel maar akkoord gaan. Dat ze hun plan trekken, dat moet ik ook doen. En dan bedoel ik ook over de hele lijn hé.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be