![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() CD&V, Open VLD en SP.A bereiden toegevingen voor inzake BHV
Inschrijvingsrecht is voor Franstaligen al verworven http://www.politiek.net/hermes/33959 CD&V, Open VLD en SP.A hebben gisterenavond en vanochtend duidelijk laten verstaan dat zij best bereid zijn toegevingen te doen in de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde. Steven Vanackere, Dirk Vandermaelen en Vincent Van Quickenborne zien er geen graten in om aan Franstaligen uit minstens de faciliteitengemeenten inschrijvingsrecht toe te kennen. Daarmee hebben deze partijen het principe “splitsen zonder prijs”, zoals het in het Vlaams regeerakkoord van 2004 ingeschreven stond, opgegeven. Het inschrijvingsrecht botst ook met het territorialiteitsprincipe zoals het in het huidig Vlaams regeerakkoord is opgenomen. Met deze bijzonder dwaze mededeling zetten CD&V, Open VLD en SP.A de deur wagenwijd open voor nog verdere toegevingen. Het is al het ware een uitnodiging aan de Franstaligen om de prijs verder op te drijven. Het inschrijvingsrecht is voor de Franstaligen nu al verworven. Na 13 juni kan de rest volgen... VLD maakt nu al propaganda met toegevingen aan de Franstaligen in ‘de Zes’ http://www.politiek.net/hermes/33958 |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Welke ****** doet al toegevingen nog voor men onderhandelt?
|
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zet dit artikel op de voorpagina van alle Vlaamse kranten morgen, dat zal nog wel mensen overtuigen hun stem niet aan de traditionele partijen te geven.
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De vraag rest: wie zal aan zet zijn de 14de? Liefst niet die drie dus.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Al héél deze campagne vraag ik me af waarom IEDEREEN reklame maakt voor NVA? Waarom bus ik nog folders?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voel je het aankomen Eddy?
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Tja, als ze graag géén staatshervorming doen, dan doen ze maar. De overwinning zal daarna des te groter zijn
![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal het nog eens herhalen, er komt geen staatshervorming en geen splitsing BHV.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 juni 2010 om 14:12. |
||
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het niet net een voorwaarde voor democratie dat iedereen zelf zijn/haar vertegenwoordigers mag kiezen?
Voor mij is het daarom net goed dat mensen in Halle-Vilvoorde op Brusselaars mogen stemmen. Liefst zou ik het zien gebeuren dat elke Belg, niet alleen Halle-Vilvoordenaren, op elke Belg mag stemmen, niet alleen op mensen van de eigen provincie of Brussel. |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Hun broek al laten zakken van tevoren, de sukkels.
Nog rap wat hakken op Dewever en alles komt goed. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze laten gewoon weten aan de Walen, de NV-A overwinning zal historisch zijn, maar van de "Pyrrus-klasse.," want CD&V en SPa en VLD staan gereed om Vlaanderen te verkopen zoals dat ook altijd in het verleden heeft geweest.
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In uw systeem zou een FR-stem 1.2 waard zijn en een VL-stem slechts 0.8. hoezo democratisch? |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn systeem houdt een federale kieskring in die volledig alle provinciale en niet-provinciale kieskringen vervangt. Iedereen mag stemmen op wie hij/zij wilt en dat geldt dan voor alle Belgen, niet alleen mensen die in Halle-Vilvoorde wonen. Iedereen een gelijke stem dus, wat nu niet het geval is en wat ook niet het geval zou zijn na een splitsing van B-H-V. |
|
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Ze verraden de Vlaming, maar dat komt natuurlijk niet zo uitdrukkelijk in de media als de angstcampagne tegen de NVA.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hoezo dat een stem uit Gent evenveel weegt als een stem uit Luik? |
|
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Ik zie hier geen graten in. Het is nog altijd een voorwaardelijk uitgangspunt: inschrijvingsrecht komt er als de Franstaligen akkoord gaan met een splitsing. In tegenstelling tot de N-VA hebben de "traditionele" partijen wél de moed om in hun kaarten te laten kijken. De N-VA zegt eigenlijk alleen maar wat hun programma is. Over de onderhandelingsmarge laat deze partij de kiezer in onwetendheid. Wat niet weet, niet deert natuurlijk, maar het getuigt van weinig transparantie.
|
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is helemaal geen gevolg van wat ik voorstel. Geef gerust wat meer uitleg om je redenering te verduidelijken, want misschien zie ik iets over het hoofd.
|
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Trouwens ik zie niet in waarom de franstaligen inschrijvingsrechten (lees "inschrijvingsvoorrechten") zouden moeten krijgen. In de GW staat immers dat alle Belgen gelijk zijn. En met dergelijke toegeving ondermijnt ge de hele bedoeling van de splitsing van BHV (namelijk franstalige partijen die stemmen gaan ronselen in Vlaams Brabant), met inschrijvingsrechten kunnen ze dat dan nog altijd, alleen heeft het beestje dan een andere naam.
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro. Laatst gewijzigd door Rapture : 11 juni 2010 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Je stelt; iedereen heeft 1 stem mogen uitbrengen en die weegt evenveel in het Parlement. BHV moet worden gestemd: de stemmen van 6 miljoen Vlamingen (60% van de stemmen) worden geblokkeerd door 4 miljoen Franstalige stemmen (40% van de stemmen) Dus in dit geval zijn 60% en 40% evenwaardig. Democratisch? Evenredige vertegenwoordiging? Als we dat systeem (dubbele meerderheden, pariteit in de regering, alarmbellen) er van tussen halen, ga ik onmiddellijk akkoord met je voorstel. Laatst gewijzigd door Francis Vere : 11 juni 2010 om 14:41. |
|
![]() |