Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2009, 07:01   #1
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard De knoop is doorgehakt !

Na veel wikken en wegen, gesprekken met de huisgenoten en veel rondkijken hebben wij, mijn gezin en ik, besloten om zonnepanelen te laten plaatsen.
Het zou redelijk hypocriet zijn te stellen dat we dit enkel uit milieu-overweging hebben besloten. Maar het speelde wel mee in onze overwegingen.
Dé hoofdreden is uiteraard de fiscale, en andere voordelen.
Het is een eerder bescheiden installatie, 10 paneeltjes, waarmee we maximaal iets van een 2400 Kw. per jaar zullen kunnen opwekken.
Gezien de huidige energieprijzen toch een duit in het zakje.
Wie heeft er reeds ervaringen met dit systeem en zijn jullie er tevreden over ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 08:43   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik zou eigenlijk eens willen weten hoe zoiets voordelig kan uitkomen.

Hoeveel betaal je voor een KWuur op je elektriciteitsrekening, en kan je even de berekening tonen van hoeveel de panelen "echt" kosten, en hoeveel voordelen en subsidies je daarvoor krijgt ?

Ik heb me altijd afgevraagd hoe een technologie die voorlopig althans 5 a 10 keer duurder is bij pure produktie, toch als rendabel kan overkomen, en jouw geval laat toe van een specifieke case study te maken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 12:13   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

PatrickVE, zonder subsidies, en met gelijkblijvende electriciteitskostprijs is een fotovoltaïsche zonnepaneelinstallatie een break-even operatie. Op 25 jaar kan je de kostprijs er net 2 keer uithalen. Maar dan mag er echt niks misgaan, en voor het milieu moet je het niet doen.

Ook is de electriteitsprijs per KWu een wazig nummer nu, met meer dan de helft van de prijs taxen, toeslagen en zoverder.

Hurricane, je stapt net te laat in, je loopt €0.1 per kilowatt mis.

Verdere dingetjes.
Als de leverancier een uitgebreid onderhoudscontract aanbied, moet je zeker goed uitkijken dat de omvormer er bij inzit. Want dat is momenteel de Achilleshiel van zo'n setup.

Ook als je kan, neem een omvormer die ruim bemeten is. Het is redelijk eenvoudig panelen bij te leggen, maar eenmaal je aan een omvormer vast zit, is dat een harde kost waar je mee moet werken.
Oud 11 december 2009, 12:56   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
PatrickVE, zonder subsidies, en met gelijkblijvende electriciteitskostprijs is een fotovoltaïsche zonnepaneelinstallatie een break-even operatie. Op 25 jaar kan je de kostprijs er net 2 keer uithalen. Maar dan mag er echt niks misgaan, en voor het milieu moet je het niet doen.
Ik heb zelfs moeite om dat te geloven. Enige realistische prijzen ? (vandaar dat het voorbeeld van Hurricane mij interesseert).

Aangezien ik er geen heb, zal ik er maar naar raden, maar 2400 KWhr per jaar, hoeveel zou dat kosten ? 500 Euro of zo ?
En hoeveel kost die installatie ? Als je de kost er 2 keer kan uithalen op 25 jaar, dan mag die ganse installatie dus niet meer dan ongeveer 6000 Euro kosten.

Zoals ik reeds zegde, ik heb hier de cijfers uit mijnen duim gezogen, omdat ik ze niet ken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 december 2009 om 12:59.
Oud 11 december 2009, 14:05   #5
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Nog iets: indien je subsidies voor de gemeente kan krijgen, reken een paar zaken grondig uit. Het kan best dat ze bij de fiscus een kijkje nemen, en dan op basis van de aanwezigheid van zonnepanelen je kadastraal inkomen wijzigen.

Wijzigen in een richting die niet gunstig is voor jou.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 14:13   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De hamvraag is vanzelfsprekend : hoe zal de electriciteitsprijs in de toekomst evolueren bv. in de veronderstelling dat er door noodzaak steeds meer electrische energie opgewekt zal worden in steeds grotere installaties op zonnepanelen.
Men spreekt tegenwoordig zelfs over de Sahara en bijkomend transport naar Noord-West Europa als alternatief voor aardgasleveringen vanuit Rusland....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2009, 08:57   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die "groene stroom-certificaten" zijn er natuurlijk in de filosofie dat je effectief een deel van je huidig benodigd elektrisch vermogen op zonnige dagen kunt opwekken met de panelen...(de teller draait terug....).NIET dat je energie-onafhenkelijk wordt,en al zeker niet opdat je nog meer elektrisch-verbruikende spullen in huis haalt!

Het installeren van een ordentelijke airco die ,op zonnige warme dagen ,zou moeten aangedreven worden door die zonnepanelen is uiteraard geheel tegen de filosofie(en ik weet zelfs niet of het zou lukken overigens...),want dan verbuik je vermogen die je anders niet verbruikt zou hebben...

Bovendien,als het elektriciteitsnet uitvalt,wordt ook de zonne-elektrische installatie uitgeschakeld...tot zover de energie-onafhankelijkheid.

een interessant experiment dus.....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2009 om 08:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:51   #8
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk eens willen weten hoe zoiets voordelig kan uitkomen.

Hoeveel betaal je voor een KWuur op je elektriciteitsrekening, en kan je even de berekening tonen van hoeveel de panelen "echt" kosten, en hoeveel voordelen en subsidies je daarvoor krijgt ?

Ik heb me altijd afgevraagd hoe een technologie die voorlopig althans 5 a 10 keer duurder is bij pure produktie, toch als rendabel kan overkomen, en jouw geval laat toe van een specifieke case study te maken.
Even dit topic terug omhoog halen, mijn ouders hebben vorige week ook hun dak vol laten leggen omdat het zo voordelig is door de talrijke subsidies. Je spaart geld op je elektriciteitsrekening, voor elke 1000kWh die je produceert krijg je 350EUR (ook als je deze elektriciteit zelf gebruikt) en 40 percent van de kostprijs van de installatie kan je van je belastingen aftrekken, gespreid over maximum vier jaar met een maximum van 3600EUR per jaar. Volgens berekeningen van de installateur zou de installatie zich op minder dan 5 jaar kunnen terugverdienen.

Bovendien krijg je ook nog een fikse korting op een groene lening, waardoor je ook nog extra winst kan boeken door je eigen geld op een termijnrekening vast zetten.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 00:53   #9
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Ik heb onlangs er ook over gediscussieerd met mijn ouders (ik zei dat we er moesten nemen) en zij zegden dat iemand die zulke panelen plaatst het heeft afgeraden er te plaatsen omdat, tegen wanneer ze kapot zijn, ge met die panelen nergens naartoe kunt. Naar het schijnt zouden ze nergens verwerkt worden of iets dergelijks

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 02:17   #10
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik heb onlangs er ook over gediscussieerd met mijn ouders (ik zei dat we er moesten nemen) en zij zegden dat iemand die zulke panelen plaatst het heeft afgeraden er te plaatsen omdat, tegen wanneer ze kapot zijn, ge met die panelen nergens naartoe kunt. Naar het schijnt zouden ze nergens verwerkt worden of iets dergelijks
Die vragen werden eens door Hilde Crevits beantwoord. De verwachte levensduur van een PV paneel is 25 jaar en men verwacht dat er binnen enkele jaren een circuit zal zijn om deze panelen te recycleren, aangezien die afvalstroom momenteel nog zeer klein is. Het grootste deel van die PV panelen bestaat uit aluminium and silicium, en dat is alle twee herbruikbaar. Het is voor de fabrikanten zelf interessant aangezien het recycleren van het silicium veel minder energie vraagt dan indien ze met nieuwe grondstoffen moeten starten.

http://www.jokeschauvliege.be/upload...nnepanelen.pdf

Volgens dat document hebben de grootste producenten in Europa zich aangesloten bij PV Cycle, met de belofte om tegen 2015 een recycle keten op te richten.

http://www.pvcycle.org
Oud 15 juli 2010, 05:44   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
voor elke 1000kWh die je produceert krijg je 350EUR (ook als je deze elektriciteit zelf gebruikt)

Je KRIJGT dus meer geld dan dat je zou moeten BETALEN als je dat verbruik van een leverancier zou kopen ?

350 Euro voor 1000 KWhr ? 0.35 Euro per KWhr ???

Zo maar een losse greep: http://www.electrabel.be/residential..._by_offer.aspx

Bij de vaste prijs van Electrabel betaal je 8.19 EuroCENT voor een KWhr.

Dus je krijgt 4 keer de prijs die je bij electrabel zou moeten betalen, om je eigen paneelstroom te gebruiken ?

Mwah ! Dan zou ik 7 voetbalvelden vol panelen leggen en daar 200 elektrische radiatoren in open lucht mee laten werken

Citaat:
en 40 percent van de kostprijs van de installatie kan je van je belastingen aftrekken, gespreid over maximum vier jaar met een maximum van 3600EUR per jaar. Volgens berekeningen van de installateur zou de installatie zich op minder dan 5 jaar kunnen terugverdienen.
Ja, natuurlijk! Als de belastingbetaler je stroom viervoudig betaalt...
Oud 15 juli 2010, 06:03   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Even dit topic terug omhoog halen, mijn ouders hebben vorige week ook hun dak vol laten leggen omdat het zo voordelig is door de talrijke subsidies. Je spaart geld op je elektriciteitsrekening, voor elke 1000kWh die je produceert krijg je 350EUR (ook als je deze elektriciteit zelf gebruikt) en 40 percent van de kostprijs van de installatie kan je van je belastingen aftrekken, gespreid over maximum vier jaar met een maximum van 3600EUR per jaar. Volgens berekeningen van de installateur zou de installatie zich op minder dan 5 jaar kunnen terugverdienen.

Bovendien krijg je ook nog een fikse korting op een groene lening, waardoor je ook nog extra winst kan boeken door je eigen geld op een termijnrekening vast zetten.
Je krijgt enkel betaald voor de energie die je op het net zet en niet voor wat je zelf verbruikt.

De meter staat namelijk direct aangesloten tussen het net en je zekeringskast en net tussen de panelen en je zekeringskast.
Als je juist wil weten hoeveel je panelen opbrengen moet je zelfs twee meters plaatsen, zodat je het eigen verbruik ook kan controleren.

En ja, dankzij de subsidies en veel te hoger prijs voor de stroom kan je de panelen onder ideale omstandigheden op 5 jaar terugverdienen.

Zonder subsidies en met een normale prijs voor de geleverde stroom verdienen de panelen zichzelf niet eens terug voor ze naar de bliksem zijn.
En in elke berekening ontbreekt de kostprijs van het onderhoud en afbreken en vernietigen van de panelen.
En er zijn nog een paar zaken die de verkopers niet in hun terugverdien berekening opnemen en niet vertellen aan de kandidaat koper.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 08:41   #13
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Nog iets: indien je subsidies voor de gemeente kan krijgen, reken een paar zaken grondig uit. Het kan best dat ze bij de fiscus een kijkje nemen, en dan op basis van de aanwezigheid van zonnepanelen je kadastraal inkomen wijzigen.

Wijzigen in een richting die niet gunstig is voor jou.
Op welke manier kunnen solars je KI beinvloeden?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 09:04   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En er zijn nog een paar zaken die de verkopers niet in hun terugverdien berekening opnemen en niet vertellen aan de kandidaat koper.
geef ze eens
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 10:43   #15
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dus je krijgt 4 keer de prijs die je bij electrabel zou moeten betalen, om je eigen paneelstroom te gebruiken ?
Dat voordeel krijg je 20 jaar lang.

http://www.energiesparen.be/groenestroomcertificaten

Citaat:
Mwah ! Dan zou ik 7 voetbalvelden vol panelen leggen en daar 200 elektrische radiatoren in open lucht mee laten werken
Er zijn gelukkig nog wat beperkingen in dat systeem ingebouwd, bij installaties met een piekvermogen groter dan 10kW is het minder gunstig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je krijgt enkel betaald voor de energie die je op het net zet en niet voor wat je zelf verbruikt.

De meter staat namelijk direct aangesloten tussen het net en je zekeringskast en net tussen de panelen en je zekeringskast.
Als je juist wil weten hoeveel je panelen opbrengen moet je zelfs twee meters plaatsen, zodat je het eigen verbruik ook kan controleren.
Ik dacht dit eerst ook maar dat klopt niet hoor.

Citaat:
Groenestroomcertificaten worden door de VREG uitgereikt per 1.000 kWh geproduceerde elektriciteit, onafhankelijk of de stroom in het net wordt geïnjecteerd of door uzelf wordt verbruikt. Het is een virtueel certificaat dat bewaard wordt in een databank die de VREG beheert.
http://www.vreg.be/nl/04_prive/03_gr...e/01_steun.asp

Het zwakste punt in de installatie is natuurlijk de omvormer, maar tegen dat die kapot is zou je installatie zich al lang terugbetaald moeten hebben. Standaard heb je daarop 5 jaar garantie, maar tegen meerprijs kan je dat verlengen naar 10-20 jaar.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 15 juli 2010 om 11:02.
Oud 15 juli 2010, 14:53   #16
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Zonnepanelen zijn voorlopig pure spielerei. Niks mis mee. Maar ook niks bijster goeds aan.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be