![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vik N., een 24-jarige chauffeur die in juli 2008 in Heusden-Zolder scoutsleidster Leen Dayers (20) van het fietspad maaide en daarna vluchtmisdrijf pleegde, is in beroep door de rechtbank in Hasselt veroordeeld tot een werkstraf van 300 uur, een geldboete van 5.500 euro en 2,5 jaar rijverbod voor het dodelijke ongeval en het vluchtmisdrijf dat er op volgde.
Met de uitspraak in beroep vinden de (nabestaanden) slachtoffers vrede. De ouders van Leen kunnen zich in deze straf veel beter vinden dan met de veroordeling in eerste aanleg', zegt hun advocaat, Roel Verachtert. 'Wij hadden gevraagd om een werkstraf en dan nog liefst ergens waar slachtoffers van verkeersongevallen en mensen met niet-aangeboren hersenafwijkingen verpleegd worden. De rechter is daar op in gegaan.' Mijn bedenking. De nabestaanden vinden een werkstraf beter, dit zou de 'dader' eerder tot inkeer brengen. Is dit zo ? Is een alternatieve werkstraf efficiënter dan vrijheidsberoving ? Laatst gewijzigd door Rudy : 21 juni 2010 om 07:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder vind ik werkstraffen voor het plegen van dergelijke feiten veel nuttiger dan die mensen gewoon opsluiten. Ik zie niet in wat de maatschappij er aan kan hebben om zo iemand in het gevang te steken. Verder mag je ook niet vergeten dat straffen onder de 2 jaar toch niet uitgevoerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat een werkstraf in een instelling waar de schuldige dagelijks geconfronteerd wordt met de gevolgen van gelijkaardige daden als degene die hij pleegde, zeker nuttig is en meer aanzet tot nadenken dan opgesloten zitten tussen 4 muren in gezelschap van misdadigers.
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Dader laten lynchen door de leden van de voetgangersliga na een vluchtmisdrijf met dodelijke afloop is het best.
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2010 om 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dit geval was de galg de meest gepaste straf geweest. Bezopen achter het stuur kruipen, een onschuldig meisje doodrijden en dan je misdaad proberen te verdoezelen. Ik hoop dat de nabestaanden van het slachtoffer achter dit monster aangaan, het Belgisch justitiestelsel doet toch niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geconfronteerd worden met wat ze veroorzaakt hebben is in deze misschien een betere straf... Maar vluchtmisdrijf bij dergelijke zware gevallen zou beloond mogen worden met een levenslang rijverbod. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Levenslang, waarom niet?
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Belangrijk ook is hier dat we niet vergeten dat de slachtoffers het voldoende vinden. Als het een mentaal gezonde persoon is zal deze jongeman zijn les meer dan geleerd hebben met de hele veroordeling op zich en de werkstraf die hem voldoende de gevolgen van het soort daden door hem gepleegd zullen doen bijblijven tot in zijn kist of op zijn strooiweide. Tenslotten gaat hij de rest van zijn leven moeten leven met wat hij gedaan heeft. Dat is voor mentaal normaal een straf zwaar genoeg. Anders wordt het wanneer een persoon niet geleerd is en zich nadien nog laat betrappen op dronken rijden of erger de feiten herhaald. Dan gaat straffen op zich niet veel meer uithalen denk ik. Dan zal er ook 'harder' opgetreden moeten worden.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenzinnig. Jij gaat al van de veronderstelling uit dat de werkstraf zijn (haar) doel bereikt. Zeg dan ook waarom.
Mijn vraag is of werkstraffen efficiënter zijn dan de klassieke vrijheidsberovende straffen. Concreet: Komt iemand met één of meerdere maanden leven binnen een cel op betere gedachten, of tot inkeer, dan wie verplicht wordt 300 uren een rolstoel te duwen, maar nadien zich lazarus zuipt op café of voor de tv tijdens het WK .... ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN