Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 juni 2010, 07:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Tsjeven voelen het zelf aan hun water: hun elektorale doodsstrijd

In de aanloop van de vorige verkiezingen, kwam ik op "een markt" (een wielerwedstrijd) een Vlaams Belang-kamerlid tegen die me zijn kaartje prezenteerde. Een omstaander bleef even met hem babbelen, en ik hoorde de politieker zeggen "dat hij een goed gevoel had bij de kampanje".
Korte tijd later viel het verdikt: dik verlies voor het Belang.

Had hij gelogen? Wist hij echt zelf niet van beter?

Volgens een artikel in De Standaard durven de tsjeven wel degelijk hun doodsangst verwoorden.

Punt van diskussie: hebben de bangeriken gelijk ? Ik zou graag peilen naar wat jullie aanvoelen als realiteit; en niet wat jullie natte dromen zijn of jullie wensen.

Persoonlijk word ik in mijn niet-politieke kennissenkring enkel gewaar dat de gewone m/v denkt "de prutsers, ze kunnen het niet", maar of zich dat zal vertalen naar een verschuiving in de kiesrezultaten, tsja, ik hoop het, maar daar blijft het bij,
weten doe ik het niet.

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=VE2R3402

titel: Ieder voor zich in CD&V-horrorscenario

beetje tekst:

Citaat:
BRUSSEL - Analyse CD&V VOERT EEN VERSNIPPERDE CAMPAGNE, DE NEW DEAL SLAAT NIET AAN De CD&V-kandidaten die zeker willen zijn van een zetel, beseffen dat ze die op eigen kracht zullen moeten behalen. Door de kwakkelende campagne is het vertrouwen in de kopstukken zoek. ‘Praten die mensen eigenlijk nog met elkaar?'
Van onze redacteur

‘Kunt u mij zeggen wat het verhaal is dat wij brengen over de staatshervorming? Ik niet, hoor. Daarover komen we volgende maandag pas bij elkaar. Op minder dan een week voor de verkiezingen!'

Een CD&V-lijsttrekker stelt zich grote vragen bij de koers van zijn partij. Hij vat de oorzaak van de kwakkelende verkiezingscampagne in een paar zinnen samen: ‘De top neemt geen beslissingen. Daar zit het probleem. Wij komen bijeen om het eens te zijn dat we het niet eens raken. Kris Peeters verdedigt zijn Vlaamse regering en dat wringt met het federale niveau.'

Dat CD&V moeite heeft om zich in de campagne te knokken, is een understatement van formaat. ‘Deze week was een absoluut horrorscenario. Elk wiel dat er in deze campagne af kon gaan, is er ook af gegaan', zegt een prominente kandidaat op de Senaatslijst. Telt u voor de aardigheid de wielen zelf even mee: Marianne Thyssen die ‘op z'n vrouwtjes' premier wil worden, Pieter De Crem die als een op hol geslagen mitrailleur tekeergaat in de studio van Terzake, Kris Peeters die bij Phara secondenlang met zijn mond vol tanden zit als hij hoort dat ‘CD&V dienstencheques duurder wil maken' en, als uitsmijter, een artikel in De Tijd dat Yves Leterme profileert als kandidaat-premier. Horror, indeed.

De cohesie in de CD&V-campagne is ver te zoeken. De ‘New Deal' die kopvrouw Marianne Thyssen sinds deze week probeert uit te dragen, wordt als ‘merk' niet of nauwelijks opgepikt — niet in de media en niet in de partij. Werkelijk elke CD&V'er gaat ervan uit dat de partij een zware opdoffer zal krijgen en durft dus alleen nog te vertrouwen op zichzelf. Wie echt zeker wil zijn van een zetel, zal hem zelf moeten verdienen, het is ieder voor zich.

Getreuzel

De CD&V-woordvoerders draaien ondertussen overuren om de motor alsnog aan de praat te krijgen. De komende week zal er in de media geen ontkomen zijn aan Marianne Thyssen, maar de vrees leeft dat het allemaal veel te laat is.

‘Toen Yves een stap terugzette, had zij onmiddellijk een stap naar voren moeten zetten en zeggen: ik ben nu kandidaat-premier. Op het congres liet ze een tweede kans liggen door op de N-VA te schieten in plaats van op ons te focussen', zegt een insider. ‘Leterme kon toch moeilijk gaan zeggen dat Marianne kandidaat-premier was, als ze dat zelf nog niet gedaan had. We kampen nu al met het beeld dat hij Marianne in die koppositie gedwongen heeft.'

‘Er wordt gewoon te veel getreuzeld. Onze budgettaire plannen, bijvoorbeeld, waren al zo goed als rond voor de Open VLD met zijn besparingsplannen naar buiten kwam. Maar wij hebben gewacht en alles wat wij daarna zeiden, werd automatisch gezien als een antwoord op de liberalen.'

‘CD&V ageert niet, we reageren alleen maar', luidt de korte analyse van de Limburgse lijsttrekker Raf Terwingen. ‘Ik dring er al lang op aan om gezamenlijk naar buiten te komen, maar het gebeurt maar niet.'

Terwingen is geen zwaargewicht en is zich daar terdege van bewust. Om zichzelf wat in de picture te zetten, nodigde hij voorzitster Marianne Thyssen gisteren uit voor een bedrijfsbezoek bij het Limburgse Bio-Racer, een gerenommeerd ontwerper van fietskleding. Maar omdat Thyssen plots in een hogere campagneversnelling is geschakeld, kwam Terwingen er zelf nog amper aan te pas. Thyssen stelde het economische deel van haar New Deal voor en Terwingen mocht zijn Limburgse accenten toevoegen aan het New Deal-persmapje, maar meer niet. Als vernederende klap op de vuurpijl begroette Thyssen Vlaams minister Jo Vandeurzen met een enthousiast ‘dag meneer de lijsttrekker'. Voor alle duidelijkheid: Vandeurzen staat niet eens op de lijst.

Frêle meisje

Het reclamebureau Famous houdt zich bezig met de CD&V-campagne, maar wil daar niets over kwijt zolang die campagne nog loopt. De politieke voorstellen worden uitgedokterd door de inner circle van Marianne Thyssen. Die bevat naast politiek directeur Peter Poulussen en partijwoordvoerder Luk Vanmaercke ook Thyssens privésecretaris, Raf De Backer, directeur communicatie Annemie Lemahieu, ondervoorzitter Wouter Beke, directeur ‘Beweging' Jonathan Cardoen en Niko Gobbin, de adjunct-directeur sociaal-economisch beleid.

Officieel komt Thyssen nu pas op kop rijden ‘omdat we zoveel kopstukken hebben die we eerst in beeld wilden brengen'. Een nobele gedachte, maar de beeldvorming is wel dodelijk.

‘Ze moet stoppen met het kleine frêle meisje te spelen. Ze zou het heel goed kunnen doen, maar dan mag ze dat eventuele premierschap niet blijven zien als een opdracht', zegt Marie De Clerck, onderaan op de Senaatslijst, dochter van, én niet op haar mondje gevallen. De Clerck is schepen van Middenstand in Wevelgem en staat op haar eigen markt folders uit te delen waarin alle CD&V-vrouwen op de lijsten staan opgesomd — Thyssen prominent vooraan.

‘Ik begrijp dat ze stress heeft, maar dat moet ze van zich afzetten. Ze moet de campagne zelf in handen nemen. We hebben nog een week om het tij te keren. Het probleem zit hier in West-Vlaanderen. Leterme heeft het premierschap nog niet helemaal losgelaten. Dat is de aard van het beestje.'

Op diezelfde Wevelgemse markt knokt Pol Van Den Driessche voor zijn overleven. De senator duwt de West-Vlaamse Kamerlijst en weet dat hij 40.000 stemmen nodig heeft om verkozen te raken. Ook hij kijkt niet begrijpend naar de koers van zijn partij: ‘Ik vraag me af of die toppers eigenlijk nog overleggen met elkaar.'

Geen ‘New Deal' voor Van Den Driessche. ‘Kijk', zegt hij, wijzend naar het petje van zijn medewerkster. Ik ga met Pol naar de Kamer staat boven de klep geborduurd. ‘Er hebben nog betere voorstellen op tafel gelegen. Ik ga Kameren met Pol bijvoorbeeld', zegt de immer enthousiaste ‘Pol'. Voor de volledigheid: in 2007 was Van Den Driessches slogan ‘Ik ben vol van Pol'. Er is dus al een lange weg afgelegd.

Wanneer hij een niet onknappe jonge vrouw een kaartje probeert toe te stoppen, wijst die Van Den Driessche resoluut af. ‘Neen, ik kan het niet meer zien. Eerst onze brievenbussen volstoppen en dan die kaartjes nog. Dat kost allemaal geld terwijl we al zo veel schulden hebben.' Van Den Driessche pareert met een opgewekt, ‘mevrouw, er zijn heel veel dingen fout gegaan, maar �*k heb wel wreed mijn best gedaan.'

Wanneer hij even later op een Aziatische familie botst, gaat het wel mis. Nadat hij zich heeft voorgesteld en de twee kinderen van het gezin van kaartjes heeft voorzien, vraagt hij: ‘Is jullie Chinees restaurant hier in Wevelgem?' De vrouw kijkt hem niet begrijpend aan. Ze werkt in een bedrijf een eindje verderop. ‘En wij komen uit Vietnam.' Van Den Driessche herpakt zich onmiddellijk. ‘Aah, Vietnam, mon amour!' Een knuffel en natte zoen er achterna en dan maken dat je wegkomt. Zo doet een overlever dat.

Recycleren

Yves Leterme heeft zich campagnegewijs volledig teruggeplooid op West-Vlaanderen. Logisch, aangezien hij de Kamerlijst trekt, of niet?

‘Helemaal niet. Hij probeert zichzelf via een achterdeur te recycleren, maar die vlieger gaat niet op', zegt een kandidaat-senator. ‘We moeten Leterme op 13 juni niet afrekenen op zijn West-Vlaamse resultaat, maar op het resultaat van alle Kamerlijsten. Na drie jaar regeren is hij mee verantwoordelijk voor de volledige uitslag. De zware klap die we op 13 juni zullen krijgen, hebben we te danken aan zijn beleid, niet aan een mislukte campagne.'

Aan Letermes campagne zal het in ieder geval niet liggen. De ontslagnemende premier werkt in een waanzinnig tempo bedrijfsbezoeken af en wordt overal met open armen ontvangen, regelmatig in tandem met aftredend minister Stefaan De Clerck. Bij LVD, een producent van plaatstaalbewerkingsmachines in het West-Vlaamse Gullegem, krijgt hij tot zijn tevredenheid te horen dat de relancemaatregel van tijdelijke werkloosheid voor bedienden hier verschillende banen gered heeft. Leterme is ontspannen en keuvelt gemoedelijk met de werknemers in de grote constructiehal.

‘Waar was je gisteren, we hadden je verwacht op Gullegem Koerse', vraagt een werknemer stoer. ‘Ik zat in het buitenland', antwoordt Leterme. ‘Ik werk maar één dag per week meer, en dat was net gisteren.'

Leterme wisselt graag wat koersweetjes uit, maar kan in een oogwenk doodernstig worden. ‘Hoe je het ook wendt of keert, we zullen allemaal langer moeten werken, hoor. Anders kunnen we het gewoon niet meer betalen.'

In de korte stilte die volgt, is alleen Letermes woordvoerder nog te horen, op een paar meter afstand, telefonerend en almaar herhalend: ‘Nee, hij is geen kandidaat-premier, we steunen Marianne ten volle.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:09   #2
Anna List
Banneling

Standaard

geloof het maar niet ... op 13 juni stemt de vlaming terug massaal op de CVP.
Anna List is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:09   #3
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Jo Van Deurzen is lijstduwer bij de opvolgers in Limburg.

Tot zover de juiste informatie van de reporter

Ik denk niet dat hier staatsgeheimen onthuld worden. CD&V zal klappen krijgen. Nooit zoveel als we hopen, maar zakken zullen ze.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:13   #4
Kaal
Minister-President

Standaard

Ik wordt twee dingen gewaar :

1) de mensen zijn Leterme echt kotsbeu. "Hij gaat toch niet *opnieuw* premier worden??". Of dat zich ook vertaald in een afkeer van de CD&V weet ik niet.
2) Iedereen zegt dat de N-VA een monsterscore zal halen.
Kaal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:19   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht

1) de mensen zijn Leterme echt kotsbeu. "Hij gaat toch niet *opnieuw* premier worden??". Of dat zich ook vertaald in een afkeer van de CD&V weet ik niet.
ik zal u nu al enkele voorspellingen doen :

N-VA zal het niet zo goed doen dan in de peilingen voorspeld
CD&V zal het beter doen dan in de peilingen voorspeld
VB zal het beter doen dan in de peilingen voorspeld werd
SP-a en VLD blijven status quo

uw dienaar met de glazen bol
Anna List is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:19   #6
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geloof het maar niet ... op 13 juni stemt de vlaming terug massaal op de CVP.
Neen, dat zeker niet. CD&V verliest zowiezo. De CD&V heeft al eens minder dan 20% gehaald, in 1999, en ze staan er vandaag veel slechter voor dan in 1999 : nul komma nul verwezenlijkingen, geen goed bestuur, verbrande kopstukken, zwakke campagne, enz.
Kaal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:22   #7
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Wanneer hij even later op een Aziatische familie botst, gaat het wel mis. Nadat hij zich heeft voorgesteld en de twee kinderen van het gezin van kaartjes heeft voorzien, vraagt hij: ‘Is jullie Chinees restaurant hier in Wevelgem?' De vrouw kijkt hem niet begrijpend aan. Ze werkt in een bedrijf een eindje verderop. ‘En wij komen uit Vietnam.' Van Den Driessche herpakt zich onmiddellijk. ‘Aah, Vietnam, mon amour!' Een knuffel en natte zoen er achterna en dan maken dat je wegkomt. Zo doet een overlever dat.
Wat een bevooroordeelde kwast...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:22   #8

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ego Leterme had het nochtans goed op als hij er, na de vorige verkiezingen, met 800.000 voorkeurstemmen aan begon. Volgens mij, op dat moment een onmogelijke opdracht ... en enkele flaters (zoals het zingen van de Brabançonne).
Leterme heeft gezwicht door het communautaire over te hevelen naar ons Brabants trekpaard en zelf zijn handen er van af te houden. Dat vinden de meeste Vlamingen een teken van onmacht en zelfs van verraad (vermits hij zijn stemmen nu net te danken had aan zijn Vlaamse standpunten). Die heeft het dus voorgoed verkorven.
Thyssen heeft het harisma van een haring die net is ingeblikt. Er stond deze week in de krant dat ze het "op haar vrouwtjes" ging doen. Geen stoere macho, geen grote woorden ... Allé ... daarmee zet ze alle mannen al aan de kant.

Mijn vrees is dat Bart De Wever in dezelfde positie zal worden gedwongen als hij met kop en schouders boven al de rest aan Vlaamse kant zal worden gekozen.
Echter ... zelfs met een monsterscore in Vlaanderen heeft hij in Belgïe nog steeds een minderheid of hij zou een NVA in Wallonïe moeten oprichten (die ook gaat voor confederalisme) en daar dan een kartel moeten mee aangaan. Gezien de Belgische toestand zal dat er dus nooit van komen.

Ga dus terug naar start ... u ontvangt geen geld ...
Karma is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:23   #9
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zal u nu al enkele voorspellingen doen :
Je kan gelijk krijgen. Ik heb enkel verteld wat er rondom mij gezegd wordt. Mijn glazen bol vertelt mij iets in den aard van de uwe, maar ik wil het niet geloven !
Kaal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:24   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat zeker niet. CD&V verliest zowiezo. De CD&V heeft al eens minder dan 20% gehaald, in 1999, en ze staan er vandaag veel slechter voor dan in 1999 : nul komma nul verwezenlijkingen, geen goed bestuur, verbrande kopstukken, zwakke campagne, enz.
Laat het ons hopen. Bij ons in het dorp staan er in vele voortuintjes toch massaal veel CD&V bordjes.
Pericles is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:29   #11
EddyBal

Standaard

Citaat:

"Vaste" cvp stemmers zullen niet in grote getale een andere partij kiezen. De ouderen weet je wel. De jongere garde stemt meestal met verstand, hoewel sommigen toch zullen kiezen voor wat de CD&V eigenlijk zou moeten zijn.

NVA zal zeker stijgen. Spijtig genoeg zal het niet voldoende zijn om de andere partijen de ogen te openen. Als ik Groen! bvb op tv zie debatteren, dan is het alsof die prutspartij (klein) het land gaat redden, en hun trotkistische opvattingen de enige remedie zijn.

Tot hiertoe heb ik van de debatten geleerd dat in elke partij wel stukjes van de antwoorden op de crisis te vinden zijn. Een slimme premier weet die te vinden en de puzzelstukken dusdanig neer te leggen dat ze in elkaar passen.

Eerst moeten we echter langs de kaap van BHV en de staatshervorming, waarbij de staatshervorming superbelangrijk is, daar elke Vlaamse partij een andere oplossing heeft voor de crisis, maar bijna allemaal gerekend op een staatshervorming, en dat in elkaar passen, met daarop dan nog eens de Franstalige visies van de eventueel deelnemende partijen... zal niet makkelijk zijn. We hebben een echte PATRON nodig. We zullen zien wie er na 13 juni opstaat en KORDAAT de leiding neemt.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 4 juni 2010 om 08:31.
EddyBal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:31   #12
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Mijn vrees is dat Bart De Wever in dezelfde positie zal worden gedwongen als hij met kop en schouders boven al de rest aan Vlaamse kant zal worden gekozen.
Het probleem is dat een monsterscore voor N-VA (stel : 25%) niet genoeg is. Bartje zal zo'n zege pas kunnen verzilveren indien Vlaams Belang en/of LDD op zijn minst stabiel blijven.

Bart wordt gevreesd omdat men onbewust de score van het VB aan die van zijn partij voegt. De N-VA weegt vandaag effectief om en bij de 35%. VB mag niet meespelen maar wanneer Dewever aan tafel zit spreekt hij onrechtsreeks ook in naam van de VB-kiezers (in de ogen van de tegenstanders van de vlaamse zaak althans).

Stel dat Bart morgen 20% haalt en het VB 15%, dan is er eigenlijk helemaal niets veranderd in de machtsverhoudingen in Vlaanderen en België.
Kaal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:32   #13
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Bij ons in het dorp staan er in vele voortuintjes toch massaal veel CD&V bordjes.
Bij ons (Overijse) een beetje minder dan gewoonlijk heb ik zo de indruk. Meer VLD-bordjes, meer N-VA borden, iets minder VB-borden, en de rest zien we gewoon niet.
Kaal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:33   #14
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat een monsterscore voor N-VA (stel : 25%) niet genoeg is. Bartje zal zo'n zege pas kunnen verzilveren indien Vlaams Belang en/of LDD op zijn minst stabiel blijven.

Bart wordt gevreesd omdat men onbewust de score van het VB aan die van zijn partij voegt. De N-VA weegt vandaag effectief om en bij de 35%. VB mag niet meespelen maar wanneer Dewever aan tafel zit spreekt hij onrechtsreeks ook in naam van de VB-kiezers (in de ogen van de tegenstanders van de vlaamse zaak althans).

Stel dat Bart morgen 20% haalt en het VB 15%, dan is er eigenlijk helemaal niets veranderd in de machtsverhoudingen in Vlaanderen en België.
Ik blijf toch VB stemmen. Ik vertrouw dat zaakste niet, cfr. Egmontpakt.
Pericles is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:34   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons (Overijse) een beetje minder dan gewoonlijk heb ik zo de indruk. Meer VLD-bordjes, meer N-VA borden, iets minder VB-borden, en de rest zien we gewoon niet.
Om een VB bord te plaatsen moet ge al karakter hebben. Het is zo goed als uzelf veroordelen tot de burgerlijke dood.
Pericles is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:43   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
in t kieshokje is de gemiddelde vlaming dat vergeten, dan stemt m terug t zelfde als de vorige keer

de cvp haalt 20 %.
Anna List is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:56   #17
EddyBal

Standaard

Behalve de NVA, die hun economische plannen op de HUIDIGE situatie heeft berekend, hebben alle Vlaamse partijen hun plannen berekend op een staatshervorming...

Ik denk dat ze van een kale reis kaan thuiskomen, want wanneer denken ze die staatshervorming er door te krijgen? Zelfs voor de stukken staatshervorming die ook door de Franstaligen gegeerd zijn, zullen ze een prijs voorgeschoteld krijgen, of zelfs dat zullen de Franstaligen weigeren.

De enige oplossing is één front vormen, NU al onder elkaar beginnen spreken, NU al een akkoord maken met de partijen langs Vlaamse zijde die echt willen besparen. En als één man naar de onderhandelingstafel gaan. Peu importe wie de grootste zal zijn, maar die dingen samen op tafel leggen waar men het minimum over eens is. Dan zeggen : willen jullie België nog? Slikken dan!

We vergeten BHV even, draaien die staatshervorming erdoor, en DAN laten we het parlement nog maar eens BHV opstarten. Ik vrees dat dit de enige werkbare methode is om ons te behoeden voor de financiele ondergang.

Hoe graag iedereen BHV ook gesplitst ziet, de klassieke partijen zijn niet van plan om er een breekpunt van te maken. En breekpunt is hier letterlijk te nemen : BHV splitsen of België splitsen. Nochthans is DAT dreigement het enige wat men als hefboom kan gebruiken. Aangezien de Franstaligen niet vies zijn van chantage, wind ik dat de Vlamingen maar eens moeten ophouden met het "proper" te spelen, en hun wapens gebruiken die ze hebben.
EddyBal is offline  
Oud 4 juni 2010, 08:59   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Behalve de NVA, die hun economische plannen op de HUIDIGE situatie heeft berekend, hebben alle Vlaamse partijen hun plannen berekend op een staatshervorming...

Ik denk dat ze van een kale reis kaan thuiskomen, want wanneer denken ze die staatshervorming er door te krijgen? Zelfs voor de stukken staatshervorming die ook door de Franstaligen gegeerd zijn, zullen ze een prijs voorgeschoteld krijgen, of zelfs dat zullen de Franstaligen weigeren.

De enige oplossing is één front vormen, NU al onder elkaar beginnen spreken, NU al een akkoord maken met de partijen langs Vlaamse zijde die echt willen besparen. En als één man naar de onderhandelingstafel gaan. Peu importe wie de grootste zal zijn, maar die dingen samen op tafel leggen waar men het minimum over eens is. Dan zeggen : willen jullie België nog? Slikken dan!

We vergeten BHV even, draaien die staatshervorming erdoor, en DAN laten we het parlement nog maar eens BHV opstarten. Ik vrees dat dit de enige werkbare methode is om ons te behoeden voor de financiele ondergang.

Hoe graag iedereen BHV ook gesplitst ziet, de klassieke partijen zijn niet van plan om er een breekpunt van te maken. En breekpunt is hier letterlijk te nemen : BHV splitsen of België splitsen. Nochthans is DAT dreigement het enige wat men als hefboom kan gebruiken. Aangezien de Franstaligen niet vies zijn van chantage, wind ik dat de Vlamingen maar eens moeten ophouden met het "proper" te spelen, en hun wapens gebruiken die ze hebben.
Tja, één front. Het Vb heeft dat voorgesteld maar de NVA wil niet. Wel ,dat ze dan hun plan trekken hé.
Pericles is offline  
Oud 4 juni 2010, 09:02   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

BHV wordt nooit meer gesplitst ... er worden gewoon verkiezingen gehouden, en niemand stopt ze ... dus er is duidelijk geen noodzaak om BHV te splitsen.
Anna List is offline  
Oud 4 juni 2010, 09:04   #20
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat een bevooroordeelde kwast...
Wat wil je nu? Het is de enige dag dat die kwast met de echte bevolking in contact komt. De afstand tussen de bevolking en dat soort politici is de oorzaak van onze malaise. Ze zitten allemaal politiek te bedrijven, zogezegd om de mensen, maar ze LUISTEREN niet naar de mensen, hebben er geen contact mee, behalve sommigen misschien in het cafe waar vooral de partijgetrouwen een pintje drinken. Hoe kunnen ze in hemelsnaam weten wat er leeft aan de bevolking als zelfs toen het VB opkwam en de grootste werd, ze niet inzagen dat er wat aan het veiliheidsbeleid moest gebeuren. Neen, het moet allemaal eerst verrotten.

Tussen haakjes, die reporter is OOK bevooroordeeld vind ik
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be