Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 juni 2010, 20:41   #1
Beuk
Vreemdeling

Standaard Lijststem vs. Voorkeursstem op alle kandidaten

Ik had voor morgen, en in het algemeen, nog een vraag.

Is er een verschil tussen een lijststem uitbrengen en een voorkeursstem voor elk lid van de partij?

Ik ken het systeem van de pot en hoe dit wordt verdeeld maar ik vraag me dit toch nog wel af.
Beuk is offline  
Oud 12 juni 2010, 20:43   #2
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beuk Bekijk bericht

Is er een verschil tussen een lijststem uitbrengen en een voorkeursstem voor elk lid van de partij?

Ik ken het systeem van de pot en hoe dit wordt verdeeld maar ik vraag me dit toch nog wel af.
Ik denk van niet
gehuigert is offline  
Oud 12 juni 2010, 20:55   #3
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

lijststemmen tellen slechts voor de helft mee
jevaly is offline  
Oud 12 juni 2010, 23:25   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik denk van niet
Toch wel. Alle voorkeurstemmen tellen volwaardig mee. Dus eigenlijk krijgt iemand die meerdere bolletjes kleurt ook meervoudig stemrecht, althans voor het beïnvloeden van de volgorde op zijn lijst. Met die truuk hebben de Marokkanen vorige keer een hele hoop vreemd volk in de Antwerpse gemeenteraad gekregen. Gewoon alle gekleurde kandidaten van de SP.A aangestipt. Dat truukje eindigt natuurlijk als iedereen dat gaat doen.

De kopstem wordt maar voor de helft uitgesmeerd over de kandidaten vooraan op de lijst.
fonne is offline  
Oud 12 juni 2010, 23:33   #5
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Toch wel. Alle voorkeurstemmen tellen volwaardig mee. De kopstem wordt maar voor de helft uitgesmeerd over de kandidaten vooraan op de lijst.
zo dacht ik ook dat het werkte... Ik heb alleszins altijd al voorkeurstemmen gegeven, nooit een lijststem
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 12 juni 2010, 23:37   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
lijststemmen tellen slechts voor de helft mee
Kan je dat eens wat meer uitleggen aub (of link naar uitleg geven) Van een stem die maar half meetelt had ik nog niet gehoord, ook niet in de artikelen die het stemmen uitleggen.
Oud 12 juni 2010, 23:51   #7
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Een voorkeurstem voor iedereen op een lijst is inderdaad niet hetzelfde als een lijststem.

Met een lijststem steun je de mensen die bovenaan de lijst staan.

Door iedereen op een lijst een voorkeurstem te geven steun je diegenen waarvan anderen denken dat ze bekwamer zijn dan diegenen die bovenaan de lijst staan.

Aan jou om te beslissen wat jouw voorkeur geniet; de keuze van de partijleden of de keuze van bewuste stemmers op leden van de partij.

Persoonlijk denk ik dat je stem het meest beslissend is wanneer je stemt op de mensen in de partij die je het bekwaamst vindt en alle mensen die onder die mensen die je het bekwaamst vindt voorkomen op de lijst. Op die manier verschuiven de ideeën van de partij volgens mij meer naar het specifieke dat jij wilt. Maar dan moet je uiteraard wel voldoende geïnformeerd zijn over voldoende leden van de partij.
Robinus V is offline  
Oud 12 juni 2010, 23:59   #8
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Kan je dat eens wat meer uitleggen aub (of link naar uitleg geven) Van een stem die maar half meetelt had ik nog niet gehoord, ook niet in de artikelen die het stemmen uitleggen.
Niet gemakkelijk.

Eerste stap in het proces is bepalen hoeveel zetels elke partij krijgt. Dat gebeurd met de Methode D'hondt.

Tweede stap is de kiesdeler van de partij bepalen = aantal uitgebrachte stemmen / aantal zetels + 1. Let erop dat hier elke voorkeurstem volwaardig meetelt, ook als iemand meerdere bolletjes heeft gekleurd, die heeft dus meer gewicht!

Derde stap: iedereen die meer stemmen heeft dan de kiesdeler van de partij is rechtstreeks verkozen. Daar zitten vaak ook de lijstduwers bij.

Vierde stap: de HELFT van de kopstemmen wordt verdeeld over de hoogstgeplaatste kandidaten op de lijst zodat elk van die kandidaten net aan de kiesdeler geraakt.

Vijfde stap: de rest van de zetels wordt verdeeld volgens het aantal voorkeurstemmen, met dien verstande dat de bestgeplaatste nog niet verkozen kandidaat ook nog de laatste kopstemmen meekrijgt.

Laatst gewijzigd door fonne : 13 juni 2010 om 00:00.
fonne is offline  
Oud 13 juni 2010, 00:11   #9
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Door te kiezen voor een lijst- of voorkeurstem zal de partij niet meer of minder zetels krijgen. Wie van de partij die zetels krijgt, wordt wel beïnvloed door je keuze voor lijst- of voorkeurstem.

Volgens mij zat het zo ongeveer in elkaar:

Om een zetel van de lijst te krijgen dankzij een groot aantal voorkeurstemmen dient een politicus een aantal voorkeurstemmen te hebben gekregen dat groter is dan het aantal uitgebrachte stemmen in de kieskring gedeeld door het aantal zetels dat de lijst in de kieskring binnengehaald heeft + 1. Dus indien er bijvoorbeeld 50 mensen stemmen in de kieskring en de partij haalt er 4 zetels, dan dient een politicus 50/(4+1)=10 voorkeurstemmen te halen voor een zetel.

Het overschot van stemmen van de mensen die door voorkeurstemmen verkozen zijn wordt daarna volgens mij aan de lijststemmen toegevoegd. Daarna wordt de helft van de lijststemmen uitgedeeld aan de mensen die bovenaan de lijst staan. Van boven naar onder worden ze aangevuld tot ze een zetel hebben zo lang er nog voorkeurstemmen over zijn.

Hoe de zetels verdeeld worden indien hierna nog zetels over zijn, dat zal per partij verschillen denk ik.

Wanneer elke stemmer op de partij iedereen een voorkeurstem geeft zoals jij, dan verdienen er in theorie meer mensen van die partij een zetel dan dat de partij zetels heeft. Volgens mij krijgen diegenen met de meeste voorkeurstemmen dan een zetel en diegenen bovenaan de lijst zullen nog wat uit de pot van lijststemmen mogen snoepen tot net boven het aantal voorkeurstemmen van anderen.

EDIT: Die vijfde stap bij de uitleg van Fonne kende ik nog niet. Nu dus wel.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 13 juni 2010 om 00:20.
Robinus V is offline  
Oud 13 juni 2010, 01:13   #10
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:

Tussen een lijststem en een stem voor elke kandidaat op de lijst is er geen verschil.
Een lijststem wil immers niet meer of minder zeggen dan dat je akkoord gaat met de volgorde die de partij waar je voor stemt bepaald heeft.
Als je iedereen een voorkeursstem geeft, is er in feite niemand die echt je voorkeur heeft en respecteer je ook de volgorde van de kandidaten.
Voor de individuele kandidaten is het natuurlijk wel plezanter omdat ze elk een extra voorkeursstem hebben op die manier.
abou Anis is offline  
Oud 13 juni 2010, 06:57   #11
Beuk
Vreemdeling

Standaard

Dus het feit dat ik elk van de kandidaten een voorkeursstem geef maakt de partij niet noodzakelijk sterker tov andere partijen waaar de mensen lijststemmen geven?
Beuk is offline  
Oud 13 juni 2010, 07:03   #12
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus het feit dat ik elk van de kandidaten een voorkeursstem geef maakt de partij niet noodzakelijk sterker tov andere partijen waaar de mensen lijststemmen geven?
sterker niet, maar bij de zetelverdeling duurt het wat langer vooralleer men aan de pot van de lijststemmen gaat.

In ieder geval kleur ik al altijd trouw alle bolletjes van de kandidaten van het Vlaams Belang omdat ik weet welke gevolgen er voor sommigen aanvast hangen omdat ze zich outen of wat voor nare gevolgen dat kreeg toen ze het deden. Ik wens ieders moed op zo een manier dus te waarderen en symbolisch te steunen.

Maar dat is natuurlijk vooral iets voor mijn eigen, want uiteindelijk is het maar belangrijk dat mijn partij zo sterk mogelijk wordt en doet het er niet toe wie er nu eindelijk gaat zetelen en wie niet.

Als mijn mening maar naar voren komt in het parlement, dat vind ik het belangrijkste.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be