![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() zeer interessant boek...
http://www.lowtechmagazine.be/2010/0...s-peeters.html Citaat:
![]() |
![]() |
#2 | ||||
Minister-President
|
![]() Ik heb het een beetje gevolgd, de voorstelling van dit boek, en had toen al enige reserve; nu ik de tekstjes op de weblink heb doorgenomen is dat gevoel alleen maar versterkt; enkele bedenkingen:
De verwijzing naar "hydraulisch systeem" als metafoor is waarschijnlijk uit context gerukt; het gedrag van verkeer (vooral in filesituatie) kan je modeleren als een hydraulisch systeem, dat is gewoon een kwestie van obervatie en interpretatie. Ik heb die term ook nog nooit ergens anders gezien/gehoord dan in de context van wetenschappelijke studies, waar het dan ook niet als metafoor gebruikt wordt... Citaat:
Het stuk rond economie is al niet veel beter; de intro zegt het allemaal: Citaat:
En het wordt erger: Citaat:
En dan ivm externe kosten: Citaat:
Openbaar vervoer wordt wel gesubsidieerd en heeft ook externe kosten (creert ook files, ongevallen en luchtvervuiling) alleen is het per passagier wat minder dan wagens. Dat de wagen een melkkoe is, is veel gezegd, maar je moet consequent zijn; Als je alle (gekende) kosten wilt internaliseren, dan zullen belastingen op autoverkeer wat moeten stijgen, maar volgens dezelfde logica moet de subsidie van OV dan afgeschaft worden en vervangen door een taks die zijn, zij het minder grote dan wagens, externe kosten afzet... Enfin, meer dan één ernstige bedenking; dit boek is even tendendieus als de pamfletten van VAB en LDD, maar dan "van den andere kant". Los daarvan ben ik het wel deels eens met de wens naar een "paradigma-shift"; de wagen is inderdaad zo een evidentie dat we voorbij gaan aan nadelen omdat we er niet bij stil staan. Denk enkel al maar aan het gebruik van openbare ruimte, fragmentatiewerking van (drukke) wegen,... beide externe kosten die onvoldoende bestudeerd zijn. Maar goed, dat moet je voor mij toch nog altijd pragmatisch en wetenschappelijk benaderen eerder dan met een tendenieus boek...
![]() |
![]() |
#3 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Praktischer is het ook niet altijd, als je stilstaat in de file. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat je bedoelt met pragmatisch benaderen, weet ik niet. Zolang het maar niet oppervlakkig benaderd wordt, en met de juiste ethische insteek, is het goed.
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 7 juni 2010 om 22:00. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel, als je minder uitgeeft aan dit, zal je meer sparen of meer kunnen uitgeven aan iets anders ==> zit in BBP; het is enkel een verplaatsing. Citaat:
Citaat:
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 7 juni 2010 om 22:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens is het bijzonder moeilijk een degelijke kostenrekening te maken van transportvoorzieningen die met belastingsgeld betaalt worden, gezien er geen degelijke interactie is tussen producent en consument. De overheid neemt als het ware maar weg wat 'geschikt lijkt' en geeft iets terug in 'de hoop dat het goed is'. De werkelijke kosten zijn verborgen. Dat is op zich al een goeie reden om zeer skeptisch te staan tegenover de stelling in dat boek. En zoals Voltian al aantoonde, is de economische kennis van de auteur niet veel soeps. Weet dit, deepeco: kosten en prijzen zijn afwegingen ten opzichte van elkaar in de zin van 'welke potentiële zaken realiseren we niet opdat een aantal wel gerealiseerd kunnen worden'. Niet mogelijk bij overheidsprojecten met belastingsgeld, dus is er geen kostenrekening mogelijk, dus weten we niet eens goed of autoverkeer gesubsidiëerd wordt. Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 juni 2010 om 23:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voltian
als je een auto afschrijft verandert die 'mobiliteitskost toch' 30% van de wagens zijn leasewagens. Welke vennootschap ken jij die moet rijden in auto ? Een auto vervoort altijd natuurlijke personen en nooit rechtelijke personen. Dus een auto,zelfs al dient hij voor de vertegenwoordiger naar zijn klant, of de werknemer naar zijn werk te geraken heeft altijd als doel natuurlijke personen te vervoeren. als 30% van de personen die auto mogen krijgen van de firma via een fiskale regeling, worden al die mensen ' immuun' voor prijsverhogingen van brandstof, worden al die mensen verleid om grotere wagens te kopen dan wat ze privé zouden doen. Die defiscalisatie heeft volgens mij toch een verandering in de berekening |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enfin, kan je toelichten wat je bedoelt/welk punt je wil maken?
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zeg dat de berekening in Belgie een DUALE populatie is Een: de gewone bevolking die met zijn hakken over de sloot een auto van 25.000 euro koopt. En bvb daar een jaarte voor werkt, en dan een auto een jaar of tien gebruikt. Twee: de leasewagen kopers die alle kosten afwentelen op de firma om de 3-4j een nieuwe wagen bestellen, en die dus geen limiet in kilometers hebben, waar de marginale meerkost van een kilometer geen belang heeft. Waar dieselprijsstijgingen gewoon een tankbeurt is voor de firma, waar taksverhogingen gewoon meer lasten voor de firma zijn die zich dan in een volgende aankoop verplicht worden om te zakken als de firma het goed aanlegt in de car policy Persoonlijk denk ik dat voor iedereen de kost van het privégebruik van een wagen hetzelfde effect in de portemonnee zou moeten hebben... Stel dat je nu de typische vakantietrip van 2x1000km moet doen met 5 liter verbruik. = 100euro verbruik Dat is de huidige marginale kostprijs per kilometer. In feite is zijn kostprijs hoger: taks= 500euro > 50euro verzekering = 300euro > 30euro onderhoud = 100euro >10euro banden = 100euro >10euro Maar omdat taksen, verzekering als eenmalige kost komen, en onderhoudskosten een 'elasticiteit hebben (je kunt ze wel 10% uitstellen' komt die variabele kostprijs van 80euro taks en verzekering daar niet rechstreeks bijgerekend.. Komt daarbij : autostradetaks in frankrijk 300euro, maar enfin als je naar oostenrijk gaat heb je die kostprijs dus niet. Voor welke prijs ga je dezelfde rit doen met de spoorweg ? Bvb 50euro per persoon. Met gemiddeld gezin 4 personen wordt dat 200euro... Stel dat uw wagen maar 100euro verbruikt, zeg je bij uzelf, het is goedkoper rijden met de auto. ALs je een leasewagen van de firma hebt, zeg je bij uzelf, ik rij gratis ! Stel dat je de taks/verzekering als variabele kost zou inbouwen, krijg je al een verandering in de berekening. Dan zeg je: ik rij voor 180euro naar mijn vakantiebestemming... terwijl met de trein wordt dat 200euro... Of het verschil wordt al te overwegen voor 3 personen... Stel dat je de taks/verzekeringskost via een 'slimme kilometerheffing zou verdubbelen, kom je al tot volgende conclusie: ik rij naar mijn vakantiebestemming voor 260 euro, terwijl met de trein kost het minder... Maar die eens dezelfde berekening met een 'leasewagen'.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gezien je je tot mij richtte, op welk punt van mijn betoog is dit een aanvulling/bemerking. Je hebt gelijk, maar ik zie de link niet... ![]()
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stel dat de totale 'geinternaliseerde' (dus interne plus externe) kosten van auto 10€/reizigerskm zijn, en van trein 1€/km. Dan zou de huidige situatie bv kunnen zijn: auto: 0,5€/km voor gebruiker, 9,5€/km voor ganse bevolking trein: 0,5€/km voor gebruiker, 0,5€/km voor ganse bevolking. Wat ik dan vraag is voor de auto: 9,5€/km voor gebruiker, en 0,5 voor ganse bevolking (net zoals bij terin) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige wat moeilijk te berekenen is, zijn de externe kosten.
![]() |
![]() |
#12 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
We vertrekken vanuit een ethische ideologie (of ethisch uitgangspunt), en gaan dan zo objectief en wetenschappelijk mogelijk kijken wat we best doen. Zo werkt dat bij de ecologisten. Onze ideologie (uitgangspunt) is niet dat we zo weinig mogelijk met de auto moeten rijden. Onze ideologie is zo weinig mogelijk schade aanrichten. En een gevolg van die ideologie en onze huidige kennis van de impact van de auto, is dat we zo weinig mogelijk de auto moeten gebruiken. By the way: het is ook een ideologie om je te richten "op nut en bruikbaarheid" (want hier komen dan weer vragen over wat nut is, en voor wie het nuttig moet zijn, en dat zijn ethische kwesties)
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je bedoelt toch enkel personenwagens voor auto ? Of bedoel je alle motorvoertuigen op minstens 4 wielen ? ![]() Vind je bvb 2 doden per miljard snelwegkilometer (motorvoertuigen) veel ? Dus heb je een bewijs ? Link naar een studie ofzo ? Hou je ook rekening met de juiste ongeval(hoofd)oorzaak voor die mensenlevens ? Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2010 om 20:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bvb http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf / laatste kolom
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2010 om 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En je vergeet de dierenslachtoffers mee te tellen. Dat zijn er minstens 4 miljoen per jaar op de Belgische autowegen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 9 juni 2010 om 21:42. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je wil dan zoek ik wel enkele referenties op... Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
ben wel nieuwsgierig, ja.
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha, bus ook ?
Geef me dan eens cijfers van "autobussen" per afgelegde kilometer ? Trein of spoorverkeer kan je moeilijk vergelijken, want die hebben overal voorrang en nemen eigenlijk niet zo deel aan het verkeer op de openbare weg. Citaat:
Ik denk minder als de helft. (479 in 2008 volgens statbel.fgov.be) Citaat:
Citaat:
![]() En op de openbare wegen waar de meeste voertuigkilometers afgelegd worden zijn voetgangers of fietsers niet toegelaten. Citaat:
De meeste studies zeggen dat spoorvoertuigen een veel hogere ecologische afdruk hebben als algemeen aangenomen. Het hangt ook ervan af hoe de stroom voor de trein geproduceerd wordt. Als er wat meer electrische of algemeen zuinigere auto´s rijden en/of wat hogere bezettinsgraad dan vergeet uw treinverkeer maar. Vergeet ook niet dat het probleem van milieuvriendelijke electrische energie de opslag is, of de hoeveelheid en capaciteit van "accu´s", vele autoaccu´s kunnen massa´s electriciteit opslaan, met een gedeelte kan gereden worden, maar evengoed of het overtollige terug op het eigen net te zetten voor eigen behoefte... Daarvoor hebben we wel een intilligent en flexibel stroomnet nodig die alle schommilingen kan opslagen, wat ze niet kan opslagen slagen we in de autoaccu op... Vergeet ook niet dat autobussen/camions/taxi´s... evenzo op de openbare wegen rijden als de personenauto en ander persoonlijk motorverkeer. ach ja, hier maken ze gewag van een "serieuze studie": Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2010 om 23:32. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() probleem van electriciteit is ondanks de efficientie van de motor die tegen de 90% haalt,dat de conversie van gelijkstroom naar wisselstroom, en de opslag in de batterij en het vrijzetten uit de batterij niet efficient verloopt...
Stel dat je bvb electriciteit met een STEG maakt aan 60% efficientie Dan verlies je zo - transport 10% - opslag 25% - vrijzetten 25% - motor 10% als je dus van 60% * 0.9 *.75 *.75 *.9 = 27% |
![]() |
![]() |