Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 juni 2010, 16:07   #1
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard De eed van trouw aan de koning.....

besten,

veronderstel dat Bart De Wever of een andere N-VA-er premier wordt,

hoe zou die dan de eed afleggen?

Er staat immers in:
"Ik zweer getrouwheid aan de KONING, aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk"

En als je de eed hebt afgelegd maar je past hem niet toe is dat meineed.

Het zou mogelijk moeten zijn "koning" weg te laten als je de eed aflegt.
neutron is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:13   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eén man kan nooit permier worden en dat is Peumans, zoveel staat vast.
Henri1 is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:17   #3
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Eén man kan nooit permier worden en dat is Peumans, zoveel staat vast.
waarom zou Peumans premier worden? Hij is voorzitter en zal zeker zijn post niet verzaken...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:18   #4
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
besten,

Er staat immers in:
"Ik zweer getrouwheid aan de KONING, aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk"

Ik zie het probleem niet?
De Wever en alle andere mandatarissen van de N-VA moeten die eed afleggen, hun republikeinse overtuiging verandert daar niets aan. Ze kunnen via de correcte politieke weg wel proberen de koning zijn rol te beperken, dan wel af te schaffen, maar dan nog schenden ze hun eed niet. Er moet immers een politiek akkoord zijn om de Grondwet in die zin aan te passen en zolang die er niet is, zal de koning in functie blijven en zal De Wever zijn werk verder zetten.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:19   #5
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
waarom zou Peumans premier worden? Hij is voorzitter en zal zeker zijn post niet verzaken...
Ik vraag me ook af hoe hij er weer bijkomt... Peumans heeft al lang verklaard dat hij zijn positie als Vlaams parlementsvoorzitter zal blijven bezetten.

Hier lopen toch fantasten rond zeg...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:20   #6
fabianen
Gouverneur

Standaard

Afscheiding?De kosten voor de andere helft,we hebben al honderd jaar afgedragen aan dat zooitje daar aan de andere taalgrens.

Laatst gewijzigd door fabianen : 15 juni 2010 om 16:21.
fabianen is offline  
Oud 15 juni 2010, 16:35   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
besten,

Er staat immers in:

Niet alleen de premier, maar ook alle ministers moeten die eed afleggen, toch?
Ja, dat zal voor de N-VA-ers even slikken worden, maar ze zullen er niet aan ontsnappen.
Ondertussen is het veranderd, maar tot 10 jaar geleden moesten ook alle gemeenteraadsleden diezelfde eed van trouw afleggen. Wat dus ook betekent dat massa's raadsleden van VU en VB die eed ooit hebben afgelegd. Dat is inderdaad meineed - maar aan de andere kant, er zijn er nog die die eed zonder probleem uitspreken, en vervolgens de grondwet of andere wetten aan hun laars lappen.
gertc is offline  
Oud 15 juni 2010, 17:22   #8
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
besten,

Er staat immers in:

Tja... Men zweert getrouwheid aan het staatshoofd, in ons landje is dat de koning. Geen reden om dat dus weg te laten.

Het lijkt me trouwens grappig als Bart De Wever eerste minister zou worden van een land dat hij persoonlijk liefst zo snel mogelijk wil afschaffen...
LcGrs is offline  
Oud 15 juni 2010, 17:35   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Tja... Men zweert getrouwheid aan het staatshoofd, in ons landje is dat de koning. Geen reden om dat dus weg te laten.

Het lijkt me trouwens grappig als Bart De Wever eerste minister zou worden van een land dat hij persoonlijk liefst zo snel mogelijk wil afschaffen...

Volgens mij heeft BDW de laatste maand 1000 keer gezegd dat hij Belgie niet zo snel mogelijk wil afschaffen. Hij wil het natuurlijk laten evolueren via een verdamping in Europa. Vreemd dat je dat telkens gemist hebt. Als je je mening komt verkondingen op een forum veronderstel ik nochtans dat je enigszins geinteresseerd bent in politiek en die dan ook een beetje volgt
fox is nu online  
Oud 15 juni 2010, 17:54   #10
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als alternatief voor een ministerpost wil hij ook in de Senaat zetelen, ook met als enige doel het zo vlug mogelijk af te schaffen
gehuigert is offline  
Oud 15 juni 2010, 18:35   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp niet dat eender welk land zijn notabelen getrouwheid laat zweren aan een staatshoofd. Typisch iets van verlicht despotische regimes.

In een deftig land laat je mandatarissen getrouwheid zweren aan het volk, een grondwet, de wetten, of allemaal.

Ook laat je overigens de optie om geen eed te hoeven af te leggen. In de Bijbel staat namelijk in Matteüs 5, 37: "Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze."

Laatst gewijzigd door lombas : 15 juni 2010 om 18:36.
lombas is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be