Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2010, 10:30   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard SP.A: Ook zelfstandige truck- en buschauffeurs moeten zich aan de werkuren houden

Europa moet grenzen stellen aan het aantal uren dat truck- en buschauffeurs mogen werken, of het nu zelfstandigen zijn of niet, vindt sp.a-Europarlementslid Saïd El Khadraoui. Vandaag is er gestemd over het voorstel om zelfstandigen uit het toepassingsgebied van de richtlijn op de arbeidstijden van truck- en buschauffeurs te houden. Dit voorstel van de Commissie, gesteund door de rechterzijde van het Europees Parlement, werd verworpen. Daardoor moeten de Europese Commissie en de lidstaten de huidige richtlijn correct toepassen.



De discussie over het onderscheid tussen zelfstandige en niet-zelfstandige truck- of buschauffeurs is al enige tijd bezig. Essentie is of zelfstandige truckchauffeurs aan dezelfde spelregels onderworpen moeten worden als werknemers in een transportbedrijf op vlak van arbeidstijd. Nee, vindt de Europese Commissie, ja, vinden de socialisten en democraten. Daarom werd het voorstel van de Europese Commissie om de huidige richtlijn te wijzigen verworpen. In de huidige richtlijn zijn zelfstandige bestuurders sinds maart 2009 opgenomen in het toepassingsgebied. Maar dit wordt in de praktijk niet toegepast in afwachting van de stemming vandaag.

Saïd El Khadraoui betreurt dat de rechterzijde van het Europees Parlement op geen enkele manier toenadering heeft gezocht en naar een compromis heeft toegewerkt. Om een uitweg uit de impasse te zoeken diende hij begin dit jaar een adviesrapport in voor de transportcommissie in het Europees Parlement. Uitgangspunt: geen twee maten en twee gewichten. In het rapport hield El Khadraoui weliswaar rekening met het specifieke karakter van zelfstandigen, maar, als het gaat over rij- en rusttijden, over concrete acties zoals laden en lossen en het assisteren van passagiers bij het in en uitstappen van het voertuig lag de lat steeds gelijk. De controle van het geheel kon eenvoudig: met de digitale tachograaf.

Volgens El Khadraoui is er geen andere manier om zowel verkeersveiligheid, sociale bescherming als eerlijke concurrentie te garanderen. Met een lat die gelijk ligt vermijd je dat steeds meer chauffeurs overstappen naar het statuut van zelfstandigen, al dan niet gedwongen door de transportbedrijven.


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be