Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2010, 22:04   #1
Politischitis
Vreemdeling

Standaard Bart De Wever of Elio Di Rupo?

Argument 1)
...N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt een monsterscore van 764.904 voorkeurstemmen. Daarmee blijft hij net onder de fenomenale score die Yves Leterme in 2007 neerzette (796.521)...

Bron: http://nieuws.be.msn.com/politiek/ar...ntid=153760359

Argument 2)
PS-voorzitter Elio Di Rupo is voor de Kamerverkiezingen de onbetwiste nummer één onder de stemmenkanonnen geworden. Hij behaalde in zijn kieskring Henegouwen maar liefst 203.758 stemmen binnen. Dat is meer dan een kwart van alle uitgebrachte stemmen in zijn provincie.

Bron: http://nieuws.be.msn.com/verkiezinge...ntid=153759385

Argument 3)
Onderwerp: Koning der Belgen: Plichten

De Koning der Belgen wordt koning bij de gratie van zijn landgenoten, niet bij de gratie Gods. De koning staat daarmee niet boven België, vandaar dat de koning spreekt over landgenoten en niet over onderdanen. De Koning der Belgen neemt de troon in bezit nadat hij de Belgen heeft beloofd dat hij de onafhankelijkheid zal handhaven. Deze troon is van de Belgen en niet van de koning in persoon, hij mag de troon gebruiken van de Belgen in ruil voor zijn eed. De koning moet aan zijn landgenoten, vertegenwoordigd in het parlement, verantwoording afleggen. De macht is namelijk van het volk en niet omgekeerd. Uiteraard moet de koning neutraal zijn, hij fungeert als een soort scheidsrechter. Hij kan geen contracten afsluiten in zijn naam, zelfs niet privé.

Bron: Wikipedia - nl.wikipedia.com

Argument 4)
...De Wever zelf wil geen premier worden en maakt vermoedelijk de weg naar de Wetstraat 16 vrij voor Elio Di Rupo (PS)...

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=N32RNC4Q

MIJN VRAAG:

Kunt u de bovenvermelde argumenten eens gecombineerd nalezen (=begrijpen) en mij uitleggen aub? Want ik begrijp totaal niet wat er gebeurt. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat De Wever geen premier wilt worden. Of het omgekeerde. Ik begrijp heel goed wat er aan de hand is... !?!?

Laatst gewijzigd door Politischitis : 19 juni 2010 om 22:15.
Politischitis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 22:14   #2
Politischitis
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politischitis Bekijk bericht
Argument 1)
...N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt een monsterscore van 764.904 voorkeurstemmen. Daarmee blijft hij net onder de fenomenale score die Yves Leterme in 2007 neerzette (796.521)...

Argument 2)
PS-voorzitter Elio Di Rupo is voor de Kamerverkiezingen de onbetwiste nummer één onder de stemmenkanonnen geworden. Hij behaalde in zijn kieskring Henegouwen maar liefst 203.758 stemmen binnen. Dat is meer dan een kwart van alle uitgebrachte stemmen in zijn provincie.

Argument 3)

De Koning der Belgen wordt koning bij de gratie van zijn landgenoten, niet bij de gratie Gods. De koning staat daarmee niet boven België, vandaar dat de koning spreekt over landgenoten en niet over onderdanen. De Koning der Belgen neemt de troon in bezit nadat hij de Belgen heeft beloofd dat hij de onafhankelijkheid zal handhaven. Deze troon is van de Belgen en niet van de koning in persoon, hij mag de troon gebruiken van de Belgen in ruil voor zijn eed. De koning moet aan zijn landgenoten, vertegenwoordigd in het parlement, verantwoording afleggen. De macht is namelijk van het volk en niet omgekeerd. Uiteraard moet de koning neutraal zijn, hij fungeert als een soort scheidsrechter. Hij kan geen contracten afsluiten in zijn naam, zelfs niet privé.

Argument 4)
...De Wever zelf wil geen premier worden en maakt vermoedelijk de weg naar de Wetstraat 16 vrij voor Elio Di Rupo (PS)...

MIJN VRAAG:

Kunt u de bovenvermelde argumenten eens gecombineerd nalezen (=begrijpen) en mij uitleggen aub? Want ik begrijp totaal niet wat er gebeurt. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat De Wever geen premier wilt worden. Of het omgekeerde. Ik begrijp heel goed wat er aan de hand is... !?!?
Politischitis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 22:55   #3
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als hij premier wil worden, dan gaan de walen daar in de plaats voorwaarden voor stellen inzake de hervorming van de staat en BHV. Dit wil De Wever niet en gelijk heeft hij.

Verder is hij wss van mening dat de Walen het nu maar eens moeten laten zien wat ze kunnen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 23:01   #4
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vlaamse premier = marionet van franstalig la belgiue
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:23   #5
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaamse premier kan in dit stelsel nooit winnen. Of hij probeert de staat te hervormen en botst op een Franstalige non, waardoor het resultaat op niets uitkomt, of hij doet water in de wijn en krijgt daarvoor enkel zijn premierschap in de plaats waardoor hij bij de vogende verkiezingen wordt afgeslacht.

De Wever heeft dit door en stelde daarom voor de verkiezingen dat hij geen eerste minister wil worden. Een monsterscore verandert daar niet veel aan.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 14:47   #6
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politischitis Bekijk bericht
Argument 1)

Argument 2)

Argument 3)

Argument 4)

MIJN VRAAG:

Tja, het is in belgië nog niet vaak vertoond dat een politicus na de verkiezingen hetzelfde zegt als voor de verkiezingen. Mensen kunnen dit niet begrijpen omdat dit nooit eerder heeft plaatsgevonden.
Oud 20 juni 2010, 14:58   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Vlaamse premier = marionet van franstalig la belgiue
En bij uitbreiding, Vlaamse politiekers = marionetten van franstalig la belgiue.
Oud 20 juni 2010, 15:05   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En bij uitbreiding, Vlaamse politiekers = marionetten van franstalig la belgiue.
Zwartkijker
Oud 20 juni 2010, 15:21   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zwartkijker
En dan over de Vlaamse regering specifiek = Belgische leiband regering.
Oud 20 juni 2010, 15:25   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan over de Vlaamse regering specifiek = Belgische leiband regering.
En dan over de Belgische leiband regering specifiek = Europese dictatenregering
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 15:26   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En dan over de Belgische leiband regering specifiek = Europese dictatenregering
Weg met het Europa zoals we dat nu hebben!
Oud 20 juni 2010, 15:31   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een bom onder de Europese Unie
een bom onder de Belgische staat
een bom onder de Vlaamse autonome vazal
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 20 juni 2010 om 15:31.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 15:47   #13
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Astemblaf, liever vandaag dan morgen.
Als ik mag en als je het eens bent dan is de Airbus het enige project
wat een beetje werkt.
Rond ESA is het wel heel stil de laatste tijd.

Frankrijk en Duitsland dicteren en zijn Europa
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be