![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Het is een vrij uitgebreid artikel dus de rest lezen op de ST-site.
Citaat:
Voor zij die het Engels niet zo machtig zijn is er ook de (kuch) iets minder uitgebreide HLN-versie. http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondh...ervaring.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of dat er een wetenschappelijk complot is die de data verbergt. (fonne) Of dat er een wetenschappelijk complot is om die zaken NIET te onderzoeken. (Fred) (het feit dat je hier aantoont dat ze het wel doen is naast de kwestie voor een believer) Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 mei 2010 om 13:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
het is altijd interessant wanneer serieuze wetenschappers de claims van hun pseudo-collega's kritisch onderzoeken. al jaren slaan tientallen believers, van hordcore katholieken en moslims tot zweverige new-age adepten, ons om de oren met verhaaltjes over bijna dood ervaringen. meestal ondersteund met nogal wat klinkende namen, maar zonder enig serieus wetenschappelijk onderzoek. het is echter niet nieuw dat dit nu wel gebeurt. onze nederlandse vrienden van stichting skepsis plaatsten lang geleden al dit artikel van naninga op hun site (http://www.skepsis.nl/bde.html). op de wikipagina over het onderwerp vinden we een lijst met biologische verklaringen van de epifenomenen van het sterven (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-d...ppelijke_visie) de engelse wikipedia is natuurlijk nog net iets uitgebreider (http://en.wikipedia.org/wiki/Near_de...s_and_theories). het is dus niet zo dat wetenschappers tot nu toe gewacht hebben om dit domein te onderzoeken, het is wel zo dat hun nuchtere uitleg meestal net iets minder spectaculair is dan die van zwevers en kwezels. wat veel radikaal atheïstische denkers echter niet inzien is dat religie voor veel mensen niet staat of valt met het al dan niet kloppen van de religieuze interpretatie van dit soort feiten. religie heeft te maken met ervaring en met rituelen. niet hoe de wereld is, maar dat ze is, dat is het mystieke (wittgenstein tlp 6.44). vrede, redwasp
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat klopt Redwasp. Ik zie dat niet. Maar waarom noem je jezelf eigelijk moslim? Dat ben je toch niet? Het enige religieuze dat ik aan jou nog zie is dat je achteruitgezakt in een weiland zit peinzend over de meest simpele en gesofistikeerde zaken. En dan genietend zegt "het zit toch allemaal goed in elkaar he" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
moslim is wie zich onderwerpt aan god's wil. islam is wat men doet, niet wat men gelooft. ik bid vijf keer per dag op de manier die gods boodschapper mohammed (moge gods vrede en zegeningen met hem zijn) ons leerde, ik vast tijdens de ramadan, ik geef aalmoezen... ik heb de levenswijze van een moslim, dus ben ik moslim. moslim is ook wie gelooft dat allah (van al ilah, het goddelijke) één en ondeelbaar is en dat mohammed zijn boodschapper en dienaar was. hoewel ik helemaal niet weet hoe of wat die allah juist is, lijkt zijn eenheid mij evident. als ik het leven van mohammed bekijk, merk ik dat dit leven één voortdurend getuigenis van die eenheid was. mohammed was waarlijk een boodschapper van die ene god. aangezien jij mij, voor zover ik weet, niet kent vind ik het wat vreemd dat je denkt te weten hoe ik met mijn religie omga. ik pretendeer ook niet te weten hoe jij met je levenswijze omgaat. ik ben er wel in geïnteresseerd, maar hoop vooral om dat van jou te vernemen. sommige atheïsten hebben een simplistisch beeld van een gelovige en willen dan ook iedereen die niet aan dat beeld voldoet excommuniceren. aangezien ik niet het simplistische geloof in een poppenkast-god aanhang, kan ik volgens die visie geen moslim zijn. het feit dat alle grote moslimdenkers er op gewezen hebben dat het naieve geloof in de sinterklaas-god niets met de ware islam heeft te maken, wordt voor het gemak vergeten. rabiate atheïsten en rabiate moslim-fundamentalisten koesteren eenzelfde simplistische godsbeeld en hebben verder met mekaar gemeen dat ze alle anders gelovigen als kaafir bestempelen. en ja, het zit inderdaad allemaal verduiveld goed in mekaar. maar wat heeft dit alles nog met BDE te maken. vrede, redwasp
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ken jou inderdaad niet. Maar je mening over religie, daar heb ik een beeld van. Ofdat juist of fout is weet ik niet, vandaar de vraag. Maar je hebt gelijk, het is off topic. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik had zaterdag een bijna-met-de-lotto-gewonnen-ervaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
alles hangt af van hoe goed de onderzoeker zijn werk doet. experimenteel onderzoek waarvan het resultaat afhangt van dit of dat geloof van de onderzoeker is meestal ongeldig. Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#12 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode Citaat:
ik weet niet hoe goed jij op de hoogte bent van echt wetenschappelijk onderzoek, maar dat ziet er toch echt niet uit als hetgeen jij hier presenteert. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu hoor je het eens van een ander eh ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb af en toe ook een bijna-dood ervaring gehad. Maar dat was na het nuttigen van (te veel) alcohol.
Maar on topic : ik ben een gelover. Heb trouwens een collega die na een hartinfarct opeens geen angst meer had van de dood. Gewoon omdat mooie dingen had gehoord/gezien. Inderdaad tijd dat dat wetenschappelijk onderzocht wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dit een goede zaak. Er wordt onderzocht of bewustzijn onafhankelijk van het lichaam kan bestaan en bewegen dmv die pictures.
Maar om een deelv an het artikel te quoten. Citaat:
Ik ben er zeker van, dat als die tekeningen veel gezien worden, dat er nog skeptici zijn dioe gaan beweren dat er gezeurd is gewoonweg omdat ze het niet accepteren.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Theorie : ze zullen NIET gezien worden ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Opnieuw, toon jij mij eens iets. Hetgeen ik toonde is beter dan niks. Er wordt gewoon niet veel gedaan omtrent het onderwerp. Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is te hopen dat dit onderzoek wat resultaat oplevert. Maar dan nog, de echte sceptici zullen blijven beweren dat er het wel iets anders is, desnoods zeuren.
![]() |
![]() |