Secretaris-Generaal VN
|
Het amateurisme van de Belgische voetbalbond.
Interessant gesprek met Dick Advocaat.
Wat we reeds lang wisten wordt opnieuw bevestigd, onze voetbalbond wordt geleid door een stel machtgeile pippo's die weinig of niets van voetbal afweten.
Een triets verhaal, het weggooien van zoveel mogelijkheden met ons huidig talentvolle spelersgroep.
Citaat:
JOHANNESBURG - DICK ADVOCAAT LEGT SCHULD VERTREK BIJ BOND In april verbrak Dick Advocaat zijn contract als Belgisch bondscoach om Rusland te gaan trainen. In Johannesburg praat hij voor het eerst vrijuit over waarom hij de Rode Duivels in de steek liet.
Dick Advocaat (62) was gisterochtend op de training van Oranje, maar wij vinden hem na Paraguay-Slovakije in zijn hotel, Melrose Place in Johannesburg. Hij scoutte Slovakije, straks tegenstander van Rusland in de voorronde van het EK 2012. Daarnaast is hij analist voor de NOS en zal hij live in het stadion Italië-Slovakije, Mexico-Uruguay en VS-Algerije bekijken. Het was echter niet daarover dat we hem wilden spreken.
Hoe kijkt u terug op de storm die u in april in ons land veroorzaakte?
'Ik ben blij dat we op een nette manier dat ontslag konden afhandelen. Wel een beetje veel geld (950.000euro afkoopsom moest hij betalen, red.) maar ik weet dat als je zoiets doet, je daar de consequenties van moet dragen. Dat de mensen kwaad waren, begrijp ik ook. Er was iets moois neergezet. Als je dan onverwacht aangeeft dat je weggaat, dan zijn de mensen kwaad. Ik hoop dat ze niet kwaad blijven, dat zou ik vervelend vinden.'
Is daar dan geen reden toe?
'Ach. Ik was overtuigd van mezelf toen ik naar België kwam. Ik wilde dit tot een goed einde brengen. Echt waar. Ik denk echter ook dat men mijn opstappen voelde aankomen. Als ik zo'n aanbieding krijg, laat ik het niet lopen. Dat doet niemand.'
Uw jaarloon steeg van 600.000euro naar 6 miljoen euro. Was het voor het geld dat u vertrok?
'Het heeft natuurlijk een rol gespeeld. Daar wil ik niet hypocriet over doen. Maar er is meer. Een groter land, meer mogelijkheden, meer voetbalcultuur,… Rusland ademt voetbal uit. Ik vond het in België, en dan vooral binnen de voetbalbond, niet echt veel voetbal uitademen. Dat zag ik al van de eerste dag. Ik kreeg een kantoor dat eerder leek op een bijkeuken dan op een kantoor. Daar moesten we met z'n drieën zitten - Marc Wilmots, Bert van Lingen en ikzelf - terwijl mijnheer Philips voor zichzelf een balzaal als kantoor had. Tja… Ik moet geen immens kantoor hebben maar het duidt er wel op hoe het in jullie bond zit. Niet het voetbal gaat voor, maar wel het kantoor. Dat is belangrijker dan het voetbalgebeuren.'
Als het u kan troosten: Jean-Marie Philips is intussen ontslagen.
'Misschien had het met het kantoor te maken. (lacht) Neen, ik weet niet waarom hij weg moest.'
Het boterde niet tussen jullie. U communiceerde overigens alleen nog met bondsvoorzitter François De Keersmaecker en Philippe Collin, voorzitter van de Technische Commissie. Niet?
'Neen, dat is niet waar. Ik sprak ook met Philips en Landsman…'
Landsheere, de penningmeester.
'Ja, Landsheere. De man van het geld. Daar moest alles binnen de perken blijven.'
U zei dat de bond niet genoeg voetbal uitstraalt. Hebt u daar nog een voorbeeld van?
'De nationale ploeg is het uithangbord van het land op voetbalgebied. Dan halen ze een bekende trainer binnen, maar wat ik ook voorstelde, steeds begon men maar weer over dat budget. In het geval van het hotel klopte dat zelfs niet. Ons verblijf in het Conrad Hotel (het duurste hotel van Brussel, red.) kostte niet meer dan onze verblijven in die andere hotels voordien. Als jij een Mercedes kan kopen voor de prijs van een Volkswagen, wat doe je dan? Ik zei eens in de pers dat dat geen meerkost opleverde, maar daar werd geen ruchtbaarheid aan gegeven. Een beetje steun van mensen van de bond om dat te bevestigen, was niet slecht geweest. Je moet alles doen om voor het beste voor je spelers te zorgen. Dan kan je ook het meeste van hen verwachten. In Rusland hoef ik bij de bestelling van drie kopjes koffie geen schrik te hebben dat ik boven het budget uitkom.'
Klopte het dat u voor elke training een nieuw polohemdje uit het pak moest hebben?
'Toen ik hoorde dat dat verhaal de wereld werd ingestuurd, wist ik zeker dat ik de juiste keuze had gemaakt door naar Rusland te vertrekken. Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken?'
Maar was het zo?
'Jij hebt toch ook graag iedere keer een proper overhemd aan? Ik heb liever geen polo waar iemand anders heeft mee rond gelopen. Ik was ocharme drie dagen bij de nationale ploeg. Soms deed ik twee dagen dezelfde aan… Ach, waarover hebben we het? Als je zoiets naar buiten brengt, ben je als land niet geschikt voor de top.'
We hadden het gevoel dat u zich ook hebt miskeken op de kwaliteit van de Rode Duivels. Dacht u niet dat ze beter waren toen u tekende?
'Neen. Er zit enorm veel potentieel in die groep. Of ze al het EK 2012 halen, dat weet ik niet. Maar al die gasten van 22, 23 jaar… dat kan echt iets moois worden, hoor. Als je kijkt naar het Nederlands elftal nu. Daar zitten nog zes gasten bij die er in 2004 ook al bij waren. Ze zijn nu op hun best. België heeft veel mogelijkheden. We hadden een goede medische staf, een goede technische staf,… Ik zag dat helemaal zitten. Lukaku, Dembélé,… het zat echt goed. Het was er rond dat het me niet beviel. Zo kreeg ik de schuld dat we niet in Congo gingen spelen, terwijl de clubs er tegen waren. Logisch, het was in maart! Die wedstrijden tegen Kroatië en Bulgarije moesten we in het Heizelstadion spelen. Dat kan natuurlijk niet. Dat is leeg voor zo'n matchen. Dat is een ramp voor de sfeer. Ze luisterden gewoon niet naar me. Ik wilde een positieve sfeer creëren. Dat lukte ook, want er waren veel mensen op die laatste training. Maar dan moeten de mensen van het kantoor ook meewillen.'
De EK-voorrondegroep van de Russen met Slovakije als zwaarste tegenstander is ook veel makkelijker dan die van de Belgen met onder meer Duitsland, Turkije en Oostenrijk. Speelde dat ook niet mee?
'Zo veel makkelijker is die groep niet. Dat heeft niet meegespeeld. Echt niet. Ik kon dit voorstel van Rusland echt niet laten lopen.'
Toen u kwam, zei u dat u bij uw familie wilde zijn en daarom niet meer bij Zenit wilde trainen. Nu zit u weer in Rusland.
'Dit is anders. In principe ga ik alleen in de weekends naar Rusland. Voor de rest zit ik in de week lekker thuis bij mijn familie. Anders had ik bij Zenit kunnen blijven.'
Hoe voelt u zich nu tegenover Collin en De Keersmaecker? Die hebben u tot de laatste snik verdedigd en waren achteraf ook boos.
'Dat is de reden waarom ik in mijn ontslagmededeling naar mijnheer De Keersmaecker toe ook heel koel en zakelijk was. Ik heb gezegd: Ik heb een besluit genomen en wil een ontbinding van mijn contract. Ik zal de consequenties dragen. Als ik langer in dat gesprek ga, weet ik niet hoe dat eindigt. Dan wordt het emotioneel en dat wilde ik vermijden. Daarom was het kort en zakelijk. Ik vond het erg vervelend voor die mensen. Met Collin en De Keersmaecker heb ik goed gewerkt.'
Vindt u niet dat er binnen de voetbalbond te weinig voetbalknowhow zit?
'Vandaar dat ze hadden moeten luisteren naar Marc, Bert en ik. Collin en De Keersmaecker luisterden. Sommige mensen dachten dat ze het beter wisten. Maar ze kennen er niks van. Daar ga ik geen namen noemen.'
U vond wel dat Wilmots u had moeten opvolgen.
'Ik vind dat ik een uitstekende keuze maakte met Marc als assistent. Hij heeft een enorme drive, hij weet wat hij wil. Soms wilde hij zelfs te veel op te korte tijd. Liever dat dan dralen. De spelers hebben ook heel veel respect voor hem. Ik vond het vreemd dat ze hem niet kozen als mijn opvolger. Maar goed, dat is uitgesteld. In de toekomst zal hij het ooit worden.'
Wat vindt u van Leekens?
'Ook een goede keuze. Hij heeft een goede uitstraling. Verbaal is hij heel sterk. Hij moet alleen de juiste spelers opstellen. Jullie hebben op te veel posities te veel goede spelers. Op enkele posities is er dan weer te weinig voorradig. Leekens zal de juiste keuze moeten maken. Daar komt het op aan. Hij moet zich over die communautaire discussies heen zetten. Anders wordt het nooit wat.'(DS - 21/06)

De omkadering bij de Bond was Advokaat een doorn in het oog.
'Ik kreeg een kantoor dat eerder leek op een bijkeuken, terwijl
meneer Philips voor zichzelf een balzaal als kantoor had.'
|
Laatst gewijzigd door Antoon : 21 juni 2010 om 09:53.
|