Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2010, 12:03   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Krijgt Nederland een VVD-PVV-CDA regering?

Het ziet er naar uit dat Rutten een regering gaat trachten te vormen met Wilders en met de CDA.

Rutte zei dat bij de informatie zeer serieus gekeken moet worden naar het feit dat niet de VVD, maar de PVV van Geert Wilders de grootste winnaar van de verkiezingen is met een miljoen kiezers erbij. „Dat gegeven moet een belangrijke rol spelen”, aldus Rutte.

Wilders heeft ook al, net als de andere partijvoorzitters, een onderhoud gehad met de Koningin.

Cohen tenslotte vindt dat de VVD als grootste partij en de PVV als de partij met de grootste verkiezingswinst eerst aan zet zijn om te kijken of samenwerking in een nieuw kabinet mogelijk is. Met die twee partijen moet daarom eerst worden gesproken, aldus Cohen.

Nederland is een democratie, in tegenstelling tot België.

De Nederlandse politici luisteren naar de stem van de kiezer, in tegenstelling tot de Belgische politici.

.
Oud 11 juni 2010, 12:09   #2
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Het ziet er naar uit dat Rutten een regering gaat trachten te vormen met Wilders en met de CDA.

Rutte zei dat bij de informatie zeer serieus gekeken moet worden naar het feit dat niet de VVD, maar de PVV van Geert Wilders de grootste winnaar van de verkiezingen is met een miljoen kiezers erbij. „Dat gegeven moet een belangrijke rol spelen”, aldus Rutte.

Wilders heeft ook al, net als de andere partijvoorzitters, een onderhoud gehad met de Koningin.

Cohen tenslotte vindt dat de VVD als grootste partij en de PVV als de partij met de grootste verkiezingswinst eerst aan zet zijn om te kijken of samenwerking in een nieuw kabinet mogelijk is. Met die twee partijen moet daarom eerst worden gesproken, aldus Cohen.

De Nederlandse politici luisteren naar de stem van de kiezer, in tegenstelling tot de Belgische politici.

.
Ik heb ook veel respect voor hoe de Nederlandse politiek omgaat met de realiteit. Elkaar met respect durven aankijken is de eerste en noodzakelijke stap. Ik zie dat in België nog niet gebeuren, waar 2 gemeenschappen al weigeren met elkaar te praten en elkaars taal niet kennen.
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 12:17   #3
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het heeft niet mijn voorkeur, maar het moet wel worden onderzocht. Hoewel het aangeslagen CDA het minst happig zal zijn, als ze in een rechtse coalitie gaan zitten, zijn zij het meest links en ze zijn juist stemmen verloren aan rechts; kortom voor het CDA is oppositie eigenlijk beter.
Oud 11 juni 2010, 12:28   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Het was te voorspellen, net als bij de SP en de LPF gaat eerst de combinatie mét geprobeerd worden. De stand is tot nu toe 1-1 gelijk tussen het lukken en mislukken van zo'n formatie.
Oud 11 juni 2010, 13:27   #5
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België wil de meerderheid geen regering met racisten.
Perfect democratisch dus.
Oud 11 juni 2010, 13:36   #6
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
2
Oud 11 juni 2010, 13:38   #7
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
PVV-ers zijn geen racisten. Je kunt veel over ze zeggen, en dat doe ik dan ook, maar het zijn geen racisten.

BTW: Zit FDF via het kartel met de MR niet mee in de federale regering? Over (taal)racisten gesproken... Het zal er wel van afhangen welke taal men spreekt om als racist beoordeeld te worden zeker?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:13   #8
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het was te voorspellen, net als bij de SP en de LPF gaat eerst de combinatie mét geprobeerd worden. De stand is tot nu toe 1-1 gelijk tussen het lukken en mislukken van zo'n formatie.
Van de andere kant was in beide gevallen het CDA de verst afstaande partij en tevens de partij die de doorslag gaf. Het CDA heeft een voorkeur voor rechts en stapt bovendien nog liever in een kabinet met de duivel dan in de oppositiebankjes, dus vanuit dat oogpunt heeft de PVV een goede kans. 2/3, 3/4?
Oud 11 juni 2010, 14:17   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoiets normaals zou hier in België ondenkbaar zijn. Het VB had hier op haar hoogtepunt 1/4 stemmen van de bevolking en werd compleet genegeerd door de politici. In Nederland krijgt Wilders zijn partij nu minder dan 1/10 van de stemmen en Rutte vindt het normaal dat er met Wilders nu onderhandeld wordt. Nederland staat op democratisch vlak duidelijk een stuk verder dan België.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:27   #10
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zoiets normaals zou hier in België ondenkbaar zijn. Het VB had hier op haar hoogtepunt 1/4 stemmen van de bevolking en werd compleet genegeerd door de politici. In Nederland krijgt Wilders zijn partij nu minder dan 1/10 van de stemmen en Rutte vindt het normaal dat er met Wilders nu onderhandeld wordt. Nederland staat op democratisch vlak duidelijk een stuk verder dan België.
hoe sneller ze in de regering opgenomen worden des te sneller ze door de mand vallen

Laatst gewijzigd door globalmedia : 11 juni 2010 om 14:37.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:47   #11
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Van de andere kant was in beide gevallen het CDA de verst afstaande partij en tevens de partij die de doorslag gaf. Het CDA heeft een voorkeur voor rechts en stapt bovendien nog liever in een kabinet met de duivel dan in de oppositiebankjes, dus vanuit dat oogpunt heeft de PVV een goede kans. 2/3, 3/4?
Ik ben iets pessimistischer ik schat zo'n kans op hooguit 1/2. Het CDA stelt namelijk een commissie in, wie weet ''welke hoofden nog meer gaan rollen'', en er is echt grote onvrede bij de provinciale afdelingen, Limburg en Brabant springen eruit (die kregen ook al de grootste klap bij de gemeenteraadsverkiezingen), maar in de andere provincie ging het ook niet goed. Kortom de 'degelijke' Christendemocraten zullen intern eerst orde op zaken moeten hebben.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 11 juni 2010 om 15:00.
Adam Smith is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:58   #12
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Cohen valt me alleszins mee in zijn optreden na de verkiezingen. Misschien dat hij het imago van de elitaire anbtenarenpartij wat kan opschroeven. Toch zal het voor Rutte niet meevallen deze muitende bende franctireurs tot enige medewerking weten te krijgen. Want de PvdA is specifiek een ambtenaren partij van zwaar links kaliber. Veel vrij, weinig werken en weinig dienstverlening.
Daar zal dus de bijl in moeten.
Geen regels maar werkgelegenheid. Met regels kopen we niets - die zijn bedoeld om de werkgelegenheid te bemoeilijken ten faveure van het hobbyisme van enkelen.
Oud 11 juni 2010, 16:11   #13
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
PVV-ers zijn geen racisten. Je kunt veel over ze zeggen, en dat doe ik dan ook, maar het zijn geen racisten.

BTW: Zit FDF via het kartel met de MR niet mee in de federale regering? Over (taal)racisten gesproken... Het zal er wel van afhangen welke taal men spreekt om als racist beoordeeld te worden zeker?
Nederlanders denken altijd dat ze beter zijn dan ander landen.
Dewinter vind ik heel wat fatsoenlijker dan Wilders.
VB is een democratische partij en de PVV niet.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 16:58   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oud 11 juni 2010, 17:02   #15
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Nederlanders denken altijd dat ze beter zijn dan ander landen.
Dewinter vind ik heel wat fatsoenlijker dan Wilders.
VB is een democratische partij en de PVV niet.
Dat klopt en ik vertrouw Wilders niet. Maar dat maakt de PVV-ers nog steeds niet tot racisten.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:03   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat klopt en ik vertrouw Wilders niet. Maar dat maakt de PVV-ers nog steeds niet tot racisten.
PVV en VB zijn geen van beide racistische partijen imo.

Persoonlijk zou ik indien ik Nederlander was enkel en alleen al omdat hij onder permanente politiebewaking moet leven omwille van zijn mening op Wilders stemmen.

De zaak wordt er enkel nog erger op doordat de meeste van zijn 'tegenstanders' nog altijd liever schieten op iemand die nog geen vlieg kwaad heeft gedaan dan iets te doen tegen degenen die hem naar het leven staan.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 20:14   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Probleem is natuurlijk dat de PVV veel volkser is dan de van oorsprong rijkelui's partij de VVD.
Verder heeft het CDA een dusdanige knauw gekregen dat in dit kabinet de underdog zullen zijn.
Ik schat de kans op slagen van deze coalitie op minder dan 50%.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 20:59   #18
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het komt er op neer dat er geen goede balans is tussen Rechts en Links.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik geloof dat de winst van de VVD een soort Pyrrus overwinning is, waarbij alle partijen in een soort patstelling staan.De PVV heeft onverenigbare denkbeelden die in geen enkel partijprogram passen.
Oud 11 juni 2010, 21:12   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Probleem is natuurlijk dat de PVV veel volkser is dan de van oorsprong rijkelui's partij de VVD.
Verder heeft het CDA een dusdanige knauw gekregen dat in dit kabinet de underdog zullen zijn.
Ik schat de kans op slagen van deze coalitie op minder dan 50%.
Ik zie CDA idd als het probleem. Het lijkt me erg moeilijk om na een dergerlijke afstraffing weer deel te nemen aan de macht.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 21:48   #20
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Persoonlijk zou ik indien ik Nederlander was enkel en alleen al omdat hij onder permanente politiebewaking moet leven omwille van zijn mening op Wilders stemmen.
Zo ben ik ook

Heb een pesthekel aan Moral Majority denken.

Alleen al daarom zou ik ook Israel blijven steunen in een wereld die steeds meer met de islam heult.

Het grappige is dat ik ook steeds meer islamitische vrienden maak die vrienden zijn van Israel en het jodendom.

Kortom, RrOOtt: durf anders blijven denken, ook wanneer anderen denken dat ze anders denken.

ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be