Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2010, 16:37   #1
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard Turkije : 130 Koerden vermoord

.. en ze zeggen dat er nog méér zullen volgen.

Het gaat goed met Turkije. Als ik al vakantieplannen had voor Turkije dan zijn die nu extra dubbel in de vuilbak beland. En die Erdogan meent elders de les te kunnen spellen en de wereld slikt dat als zoete koek.

http://news.smh.com.au/breaking-news...0618-yn1t.html

Citaat:
Turkey says 130 Kurdish rebels killed

June 18, 2010

AFP

The Turkish military says at least 130 Kurdish rebels have been killed in Turkey and neighbouring northern Iraq since March, warning that violence by the militants is set to increase.

The outlawed Kurdistan Workers' Party (PKK), which has been leading a 25-year insurgency against Turkey, has recently stepped up its attacks, prompting the army to carry out at least two air raids and a small-scale ground incursion on rebel bases in northern Iraq.

The majority of the PKK losses came from a May 20 air strike on rebel hideouts in the Hakurk region of northern Iraq following intelligence that a large group of militants were moving towards Turkey, General Fahri Kir, the head of the internal security operations department, said.

Advertisement: Story continues below"It has been understood from information obtained that (the rebels) suffered more than 100 losses," Kir told a media conference on Friday.

Thirty other PKK rebels were neutralised since the beginning of March, excluding those captured alive, the general said, adding: "Therefore, it is understood that their losses are about 130 over the past four months."

Forty-three members of the security forces had been killed in the same period, he added.

Kir said at least five militants were killed in a cross-border ground operation on Wednesday into northern Iraq, backed by an air raid, in pursuit of rebels who had attacked border guards in the province of Sirnak.

Intercepted wireless communication between the rebels "shows that their losses are... about 20," the general said.

The soldiers taking part in the incursion returned to their bases the same day, he added.

There have been almost daily clashes and daring rebel attacks since June 1 when the PKK declared an end to a unilateral ceasefire which had been in place since April 2009.

In the latest violence, a PKK rebel was killed and two others captured in fighting late Thursday in northeastern Turkey, a region where the rebels have been seeking a foothold, Kir said.

The armed forces will pursue the PKK "with determination and patience until the separatist terrorist organisation is neutralised," Kir said.

The PKK, listed as a terrorist organisation by Turkey and much of the international community, picked up arms for self-rule in Turkey's mainly Kurdish southeast in 1984, sparking a conflict that has claimed some 45,000 lives.

Last year, the government announced it would expand freedoms for its Kurdish population in a bid to cut popular support for the PKK and encourage the rebels to lay down their arms.

The initiative however has since faltered as the country's top court banned the main Kurdish party, leading to Kurdish riots, and public opinion largely turned against the government amid bloody PKK attacks.

Last month, PKK leader Abdullah Ocalan, serving a life sentence in Turkey, was quoted as saying that he was abandoning efforts to seek dialogue with Ankara "since I could not find an interlocutor."

Turkey refuses to talk to the PKK and says the rebels should either abandon their armed struggle or face the army.

© 2010 AFP
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:46   #2
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Turkey warns of more attacks en mag dat allemaal zomaar doen:

http://news.yahoo.com/s/afp/20100618...urdsunrestarmy
Oud 19 juni 2010, 16:51   #3
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
Turkey warns of more attacks en mag dat allemaal zomaar doen:

http://news.yahoo.com/s/afp/20100618...urdsunrestarmy
Vreemd dat u wat Turkije betreft de kant van een onderdrukt volk kiest maar wat Israël die van de onderdrukker. Ik sta in beide gevallen aan de kant van het onderdrukte volk en bekritiseer in beide gevallen de imperialistische staat.

Is dat soort van consequente houding voor u te moeilijk?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:53   #4
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemd dat u wat Turkije betreft de kant van een onderdrukt volk kiest maar wat Israël die van de onderdrukker. Ik sta in beide gevallen aan de kant van het onderdrukte volk en bekritiseer in beide gevallen de imperialistische staat.
²
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 18:23   #5
Charly DGP
Vreemdeling

Standaard

Het nieuws van Turkije werd er enkel bijgehaald om aan te tonen dat kritiek gehanteerd wordt met twee maten en twee gewichten, lijkt mij nogal duidelijk,
Charly DGP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 18:42   #6
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charly DGP Bekijk bericht
Het nieuws van Turkije werd er enkel bijgehaald om aan te tonen dat kritiek gehanteerd wordt met twee maten en twee gewichten, lijkt mij nogal duidelijk,
Vreemde stelling aangezien nogal wat mensen die de Palestijnse zaak steunen, dat ook doen voor de Koerdische zaak.

Oud 19 juni 2010, 19:29   #7
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charly DGP Bekijk bericht
Waarom zeg je dat?

De voormalig leider van het Kurdish Institute in Brussel heb ik vele malen ontmoet en ik was erg geschokt toen hij vermoord werd in St-Joost-Ten-Noode.

De Koerden zijn één van de vele onderdrukte minderheden in islamlanden.

(Maar je hebt gelijk dat voor velen hier de 130 vermoorde Koerden in het niet vallen bij de enorme genocide op de Mavi Marmara van de uitstekende Erdogan. Wat had je anders verwacht? Ik kijk nergens meer van op.)
Oud 19 juni 2010, 19:46   #8
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The Turkish military says at least 130 Kurdish rebels have been killed in Turkey and neighbouring northern Iraq since March, warning that violence by the militants is set to increase.
Ja, zo kan ik ook spectaculaire koppen bedenken.

"200 doden bij etnische spanningen in Kirgizië en België"
Oud 19 juni 2010, 19:46   #9
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als u inziet dat er meer dan één soort consequent zijn bestaat, hebt u de eerste stap op weg naar een antwoord gezet. Ik laat u nog even doordenken.
Oud 19 juni 2010, 19:50   #10
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ja, zo kan ik ook spectaculaire koppen bedenken.

"200 doden bij etnische spanningen in Kirgizië en België"
Beeld je in: Vlamingen die naar Nederland vluchten voor de boze Walen.

Misschien rijkt je inlevingsvermogen zo ver.

Probeer even. Kirgizië is géén buurland van België. Vluchten. Vlamingen. Bedreigende stouteriken maar dan écht. Probeer.
Oud 19 juni 2010, 20:06   #11
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Of komt u op voor eender welke organisatie dewelke een in uw ogen "imperialistische" staat tegenwerkt?

PKK en Hamas, zijn nogal grote verschillen tussen.
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 20:07   #12
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
Beeld je in: Vlamingen die naar Nederland vluchten voor de boze Walen.

Misschien rijkt je inlevingsvermogen zo ver.

Probeer even. Kirgizië is géén buurland van België. Vluchten. Vlamingen. Bedreigende stouteriken maar dan écht. Probeer.
Irak is een land in oorlog. Hoeveel doden zijn er waar gevallen?
Oud 19 juni 2010, 20:30   #13
Vendetta
Vreemdeling

Vendetta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vlaanderen onafhankelijk voor jouw?

Vendetta
Vendetta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 20:36   #14
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als u inziet dat er meer dan één soort consequent zijn bestaat, hebt u de eerste stap op weg naar een antwoord gezet. Ik laat u nog even doordenken.
Juist, ja. daarom schrijf ik ook "dit soort van consequente houding". Dat impliceert dat er ook andere soorten zijn.

Je kan bv. consequent partij trekken voor zij die gewapenderhand of politiek-ideologisch de moslims bestrijden, waar ze zich ook bevinden. Dan steun je de VS in Afghanistan en Irak, Israël tegen Gaza, het VB hier, Fortuyn vroeger en Wilders vandaag in Nederland, enz.

Wat de Koerden betreft is dat wat moeilijk omdat die in hoofdzaak ook moslims zijn. Als je hen steunt, is het dus omwille van andere redenen zoals hun onafhankelijkdsstreven (maar dan zou je dat bij de Palestijnen ook moeten honoreren) of omdat ze overwegend links en progressief zijn (maar dan zou je dat bij de Palestijnen al lang gedaan moeten hebben) of omdat ze zich verzetten tegen een imperialistische staat (maar dan zou je dat bij de Palestijnen ook moeten doen).

Ik zoek bij Mejuffer Shoshanna vergeefs naar enige vorm van coherentie en consequente analyse.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Of komt u op voor eender welke organisatie dewelke een in uw ogen "imperialistische" staat tegenwerkt?

PKK en Hamas, zijn nogal grote verschillen tussen.
Neen, ik kom op voor principes niet voor organisaties al associeer ik me met hen die dezelfde principes genegen zijn. Dus voor een onafhankelijk Koerdistan (of althans een verregaande autonomie en respect voor de culturele, sociale en politieke eigenheid). Ik heb logischerwijze sympathie voor PKK en niet alleen omdat het Koerden zijn.

Hetzelfde geldt voor Palestina: ik kom op voor de rechten van de Palestijnen Dus voor een onafhankelijk Palestina (of althans een verregaande autonomie en respect voor de culturele, sociale en politieke eigenheid).
Maar ik zal me niet voor de kar laten spannen van organisaties die - hoewel ze een gelijkaardige doelstelling nastreven - zich baseren op een religieuze visie die haaks staat op mijn inzichten. Ik ben dus geen fan van Hamas of Islamitische Jihad, op veel vlakken zijn we tegenstanders.
Wat dat betreft associeer ik me liever met het PFLP dat qua visie nauwer aansluit bij de PKK.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 19 juni 2010 om 20:45.
Oud 19 juni 2010, 21:06   #15
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vendetta Bekijk bericht
Vlaanderen onafhankelijk voor jouw?

Vendetta
Ik ben republikein, tegen de staat en voor het subsidiariteitsbeginsel. En niet bepaald Belgicist.

Een onafhankelijk Vlaanderen zou in die richting kunnen gaan, maar:

- een natiestaat inwisselen voor een volksstaat is geen vooruitgang maar achteruitgang
- Of de staat nu Belgisch dan wel Vlaams is, hij hanteert dezelfde principes en verdedigt dezelfde belangen: die van de bourgeoisie. Of ik nu uitgebuit wordt door een Belgisch establishment of een Vlaams establishment, maakt geen reet verschil.
- Historisch gezien horen Brabant, Antwerpen en Limburg helemaal niet bij Vlaanderen. Daarom heet Oost-Vlaanderen ook Oost-Vlaanderen natuurlijk.
Als we splitsen ben ik voor een doorgedreven splitsing waarbij ook de andere Nederlandstalige delen van België autonomie krijgen en we het subsidiariteitsbeginsel consequenter doortrekken. Zo kunnen we ook de transferts van Antwerpen naar Vlaanderen ter sprake brengen want die zijn al even aanzienlijk als die van Vlaanderen naar Wallonië.
- ik ben geen nationalist, noch voor België noch voor Vlaanderen. Sociaal-economisch verstandiger dan een onafhankelijk Vlaanderen lijkt het me om zowel Wallonië als Vlaanderen aan te sluiten bij Frankrijk en er twee Departementen van te maken.
- De Vlaams-nationalistische partijen die vandaag streven naar een onafhankelijk Vlaanderen doen dat in eerste instantie om hun rechtse agenda uit te voeren, zowel op ethisch als economisch vlak. Ze willen vooral verlost worden van het progressievere en linksere Wallonië om hun reactionaire 'Vlaamse' normen en waarden te kunnen opleggen die we op allerlei vlakken zullen voelen, gaande van het onderwijs over de sociale zekerheid via ethische kwesties als abortus, homoseksualiteit, migratie en integratie en cultuurbeleid.
We zullen in een onafhankelijk Vlaanderen ook een pak liberaler worden op economisch vlak met een verregaande afbraak van de welvaartsstaat, afbraak van de sociale zekerheid ten voordele van een geprivatiseerde sociale zekerheid, privatisering van wat nog eigendom van de gemeenschap is (de Post, de NMBS, het pensioenstelsel, de ziekenkas,...) en een klimaat dat niet alleen 'vriendelijk' is voor de werkgevers maar in grote mate door hen wordt vorm gegeven en politiek beslist.
- Vlaanderen zit in een heel andere situatie dan onderdrukte volkeren. Hoewel veel Vlamingen het nog altijd hebben over 'kaakslagen' en 'onderdrukking' en zich in een underdog positie wentelen, maken ze in de praktijk het welvarendste en machtigste deel van België uit. Waar nog niet zo heel lang geleden heel Vlaanderen tweetalig was - en daarvoor in administratie en officiële communicatie en op het vlak van intellectuele en artistieke uitdrukking noodgedwongen Franstalig - merk je dat vandaag alleen nog aan een paar antieke straatnaamborden in bv. Antwerpen en Gent. De vernederlandsing is volledig en de culturele, sociale en economische emancipatie is op dat vlak geslaagd. Daar mag een punt achter gezet worden en Vlamingen mogen ophouden met hun gemekker vanuit het Bayern aan de Noordzee. We behoren tot de welvarendste regio's ter wereld en het wordt tijd dat Vlamingen dat beseffen en ophouden met hun gezever.

Om al die redenen ben ik vandaag geen voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen. Ik vind sociaal-economische herverdeling van de welvaart belangrijker nu en die komt er alleen door strijd tegen de machthebbers, zowel economisch als hun politieke slippendragers. Zo'n sociaal-economische strijd voer je niet succesrijk door klaasencollaboratie binnen Vlaanderen maar door klassenstrijd en - solidariteit binnen België en over de landsgrenzen heen. Ik heb meer belangen gemeenschappelijk met een Waalse werknemer dan met een Vlaamse ondernemer.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 19 juni 2010 om 21:08.
Oud 19 juni 2010, 21:22   #16
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uwe excellentie dicht Kodo Kodo meer beweringen toe dan hij oorspronkelijk geplaatst heeft.

Citaat:
Juist, ja. daarom schrijf ik ook "dit soort van consequente houding". Dat impliceert dat er ook andere soorten zijn.

Je kan bv. consequent partij trekken voor zij die gewapenderhand of politiek-ideologisch de moslims bestrijden, waar ze zich ook bevinden.
De moslims bestrijden "waar ze zich ook bevinden": ik hoop maar dat de snoodaards die zich daarmede onledig houden, zulks pas ten uitvoer leggen als de heilige maanden voorbij zijn. Ik weet het: niet iedereen vermag de dialectisch- en historisch-materialistische analyse even feilloos op het wereldwijde proletariaat en op de internationale bourgeoisie toe te passen als u. Maar u lijkt wel te denken dat degenen die de marxistische heilsleer nog niet helemaal onder de knie hebben, er bijzonder primitieve denkbeelden op nahouden. Moslims bestrijden.

De voor ons land relevante categorie bestrijdt geen moslims, en hoewel ze dat wel denken eigenlijk ook niet de islâm, maar voornamelijk de sjarî3a. De goeie ouwe linksen zagen dit als ontvoogding, het volk van zijn opium laten afkicken, en ik moet je nageven dat je nog iets van die goeie ouwe marxisten hebt. Maar ik heb al dertig jaar de indruk dat al jullie "analyses" nogal voorspelbare uitkomsten opleveren, en ik verdenk je ervan dat je het handig zou vinden als dat bij iedereen zo was; en vooruit dan maar: wel volgens uiteenlopende soorten consequent-zijn.

Blijft u maar ideologie boven intuïtie plaatsen: niet iedereen denkt dat het hem vooruit helpt, zijn geest op zo'n procrustesbed te laten spannen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 19 juni 2010 om 21:29.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 21:33   #17
Charly DGP
Vreemdeling

Standaard

Wat ik concludeer uit heel dit gesprek, is dat er inderdaad gereageerd wordt met twee maten en gewichten. Elke dag sterven er aan gewelddadige dood honderden moslims in pakistan, irak, soedan, yemen enz...
Turkije vermoordt regelmatig koerden, en doet dit zelf op iraaks grondgebied. Turkije heeft een "echte" volkerenmoord begaan op armeniërs.
Maar Turkije voelt zich geroepen om lessen moraal en niet confessionele zedenleer aan derden te geven, hilarisch noem ik dat!
Verder vraag ik mij ook af, waarom er niet dagelijks wilde, en hysterische manifestaties gehouden worden voor al de eerder vernoemde doden, waarbij men auto's in brand zou steken, winkelruiten in zou slagen enz...
Waarom???? Indien men toch zo begaan is met het menselijk leven, lijkt mij dit een bizarre attitude, en kan ik mij niet van een zeer onangenaam gevoel ontdoen...
Oud 19 juni 2010, 21:37   #18
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
I
- Historisch gezien horen Brabant, Antwerpen en Limburg helemaal niet bij Vlaanderen. Daarom heet Oost-Vlaanderen ook Oost-Vlaanderen natuurlijk.
Als we splitsen ben ik voor een doorgedreven splitsing waarbij ook de andere Nederlandstalige delen van België autonomie krijgen en we het subsidiariteitsbeginsel consequenter doortrekken. Zo kunnen we ook de transferts van Antwerpen naar Vlaanderen ter sprake brengen want die zijn al even aanzienlijk als die van Vlaanderen naar Wallonië.
- ik ben geen nationalist, noch voor België noch voor Vlaanderen. Sociaal-economisch verstandiger dan een onafhankelijk Vlaanderen lijkt het me om zowel Wallonië als Vlaanderen aan te sluiten bij Frankrijk en er twee Departementen van te maken.
- De Vlaams-nationalistische partijen die vandaag streven naar een onafhankelijk Vlaanderen doen dat in eerste instantie om hun rechtse agenda uit te voeren, zowel op ethisch als economisch vlak. Ze willen vooral verlost worden van het progressievere en linksere Wallonië om hun reactionaire 'Vlaamse' normen en waarden te kunnen opleggen die we op allerlei vlakken zullen voelen, gaande van het onderwijs over de sociale zekerheid via ethische kwesties als abortus, homoseksualiteit, migratie en integratie en cultuurbeleid.
De rest lees ik als ik met pensioen ben, want hieruit meen ik al het voornaamste te mogen besluiten: dat de maatschappij en, zo men wil, de wereld, nog een lange weg af te leggen hebben alvorens bij uw wereldbeeld te kunnen aansluiten. Maar ja, jullie voorloper Hegel zei het al. toen men hem voorhield dat zijn systeem niet met de feiten strookte: "desto schlimmer für die Wirklichkeit!"
Oud 19 juni 2010, 21:53   #19
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Uwe excellentie dicht Kodo Kodo meer beweringen toe dan hij oorspronkelijk geplaatst heeft.
vergissen is menselijk, zelfs voor een Minister.

Citaat:
De moslims bestrijden "waar ze zich ook bevinden": ik hoop maar dat de snoodaards die zich daarmede onledig houden, zulks pas ten uitvoer leggen als de heilige maanden voorbij zijn.
Het is maar een voorbeeld van een andere consequente houding. Ik had ook het voorbeeld kunnen aanhalen van zij die permanent en systematisch trachten het klimaat voor de ondernemers te verbeteren of iets dergelijks.
Mijn stelling was eenvoudig: ja, er zijn andere manieren en vormen om consequent te zijn dan diegene die ik aanhaal.

Citaat:
Ik weet het: niet iedereen vermag de dialectisch- en historisch-materialistische analyse even feilloos op het wereldwijde proletariaat en op de internationale bourgeoisie toe te passen als u. Maar u lijkt wel te denken dat degenen die de marxistische heilsleer nog niet helemaal onder de knie hebben, er bijzonder primitieve denkbeelden op nahouden. Moslims bestrijden.
Niet noodzakelijk, maar ik had het wel degelijk over zij die de moslims bestrijden. Me dunkt dat als je de impact van een godsdienst wil bestrijden, zowel op het individu als op de samenleving (wat overigens een nobel streven is) dat je dat op een heel andere manier doet dan vanuit een F16 bommen gooien, ze via drones beschieten of mensen schofferen.

De impact van een godsdienst terugdringen vergt een sociaal-economisch programma waarbij werkgelegenheid en welvaart centraal hoort te staan.

Citaat:
De goeie ouwe linksen zagen dit als ontvoogding, het volk van zijn opium laten afkicken, en ik moet je nageven dat je nog iets van die goeie ouwe marxisten hebt.
Goeie ouwe linksen hebben van Marx en Engels de praktijk opgestoken dat godsdienstige mensen vaak een medestander kunnen zijn en dat het vooral de georganiseerde godsdiensten en de instituten die eruit voortvloeien het probleem vormen. Zij bestreden niet de mensen maar het idee en haar praktische organisatievormen en haar institutionele macht. Omdat ze begrepen dat de filosofische visie van mensen verandert onder invloed van hun materïele omstandigheden en de mate waarin ze zich - door strijd - bewust worden van hun positie.

Marx en Engels hadden dan ook geen enkel bezwaar tegen een samenwerking met bijvoorbeeld de christelijke arbeiders(bewegingen) in Europa.
Maar natuurlijk bleef het lidmaatschap van de communistische partij voorbehouden voor atheïsten. Je kan namelijk niet historisch-dialectisch-materialistisch en revolutionair zijn terwijl je tegelijkertijd in een god gelooft.

Maar dat hoef ik u niet uit te leggen.

Citaat:
Maar ik heb al dertig jaar de indruk dat al jullie "analyses" nogal voorspelbare uitkomsten opleveren.
Er is een wereld van verschil tussen analyse, praktijk en de mate waarin die effect heeft of doordringt bij grote lagen van de bevolking.

Ik denk dat wat er zich met de bankwereld heeft afgespeeld, wat we zien in de Golf van Mexico, de verkoop van Electrabel aan Suez of Fortis aan PNB-Parisbas, de invasie van Irak of Afghanistan, de verkiezing van Morales of Correa, de opkomst van China en de ondergang van de Sovjet-Unie, de aangekondigde besparingen op kap van de werknemers in Griekenland, Spanje, Portugal, Duitsland, Frankrijk en binnenkort België voor nogal wat Marxisten en communisten heldere illustraties zijn van de correctheid van de kern van hun analyse en in die zin voorspelbaar. Niet in detail natuurlijk maar in grote lijnen. Mij verbaast niets meer. Dat was met de bankencrisis nog even anders: ik had nooit gedacht dat ik zoiets tijdens mijn leven nog zou meemaken.

Dat dat inzicht door Marxisten en communisten niet op een presenteerblaadje aan 'het volk' kan overgemaakt worden, kan men jammer vinden, maar zo werkt bewustzijn niet. Helaas. Bewustzijn en vooral klassenbewustzijn ontwikkelt zich in de strijd, op het moment waarop mensen in de praktijk de materiële gevolgen van een beleid ondervinden. Als ze zich ertegen verzetten en daarvoor zelf structuren oprichten om gemeenschappelijk hun concrete belangen te verdedigen, d�*n (en alleen d�*n) ontstaat er iets dat je klassenbewustzijn kan noemen. Het is op dat moment dat de ogen opengaan en mensen begrijpen dat 'het systeem' niet in hun belang is.

Ze hoeven daar dan Marx niet voor gelezen te hebben (dat zal ik wel doen) maar ze zullen instinctief de juiste analyse maken en de juiste conclusies trekken. Het gebeurt de hele tijd overal. Die strijd is overal bezig en ondanks het wereldkampioenschap voetbal, het eurosongfestival, VTM en VRT, Prime-TV, HLN, de mode en popmuziek, ondanks de twee-weken-voor-vier-personen-vakantie en de verblinding kan je dat meten. Het wantrouwen in de poltici en politieke partijen, in de kerk, in de banken, in het koningshuis, in de politiediensten heeft nog nooit zo laag gestaan. En dat is niet alleen het geval in België maar overal waar men dit soort metingen uitvoert. Vandaag weten veel meer mensen dat ze belazerd worden en ze zullen het ook hardop zeggen.

De volgende stap is dat ze er zich ook naar gedragen. Maar dat zal niet gebeuren zolang er hoop op beterschap is aangezien hoop een eufemisme is voor 'niets doen'.

Als ze alleen nog hun ketenen hebben, hun niet langer betaalbare hypotheekleningen en kredietkaarten, als de deurwaarders hun blinkende highttech komen weghalen en hen op straat zetten, als de werkgever hen bij het grof huisvuil zet, als hun werkloosheidsuitkering na een jaar wegvalt, als ze kortom alle illusies kwijt zijn, dan komen mensen in opstand. Dat dat staat te gebeuren is onvermijdelijk. Ik ben dus nogal optimistisch al weet ik niet of ik het ooit zal meemaken. Toch niet in deze regio.

Oud 19 juni 2010, 21:56   #20
Charly DGP
Vreemdeling

Standaard

Dienaangaande heb ik een artikel gevonden van iemand die het jaren geleden reeds gezien had, merkwaardig, echt de moeite:

----- THIS WAS WRITTEN IN 1968 42 years ago - Astonishing!

You probably don't remember the name Eric Hoffer.
He was a longshoreman who turned into a philosopher, wrote columns for newspapers and some books.
He was a non-Jewish American social philosopher.
He was born in 1902 and died in 1983, after writing nine books and winning the Presidential Medal of Freedom.
His first book, The True Believer, published in 1951, was widely recognized as a classic.

Eric Hoffer was one of the most influential American philosophers and free thinkers of the 20th Century. His books are still widely read and quoted today. Acclaimed for his thoughts on mass movements and fanaticism, Hoffer was awarded the Presidential Medal of Freedom in 1983. Hopewell Publications awards the best in independent publishing across a wide range of categories, singling out the most though provoking titles in books and short prose, on a yearly basis in honor of Eric Hoffer.
Here is one of his columns from 1968 -- 42 years ago! Some things never change!
~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~

ISRAEL'S PECULIAR POSITION...by Eric Hoffer – Los Angeles Times 26/5/1968.
The Jews are a peculiar people: things permitted to other nations are forbidden to the Jews.
Other nations drive out thousands, even millions of people and there is no refugee problem. Russia did it, Poland and Czechoslovakia did it.
Turkey threw out a million Greeks and Algeria a million Frenchman.
Indonesia threw out heaven knows how many Chinese and no one says a word about refugees.
But in the case of Israel , the displaced Arabs have become eternal refugees.
Everyone insists that Israel must take back every single one.
Arnold Toynbee calls the displacement of the Arab an atrocity greater than any committed by the Nazis.
Other nations when victorious on the battlefield dictate peace terms.
But when Israel is victorious, it must sue for peace.
Everyone expects the Jews to be the only real Christians in this world.
Other nations, when they are defeated, survive and recover but should Israel be defeated it would be destroyed.
Had Nasser triumphed last June [1967], he would have wiped Israel off the map, and no one would have lifted a finger to save the Jews.
No commitment to the Jews by any government, including our own, is worth the paper it is written on.
There is a cry of outrage all over the world when people die in Vietnam or when two Blacks are executed in Rhodesia .
But, when Hitler slaughtered Jews no one demonstrated against him.
The Swedes, who were ready to break off diplomatic relations with America because of what we did in Vietnam , did not let out a peep when Hitler was slaughtering Jews.
The sent Hitler choice iron ore, and ball bearings, and serviced his troops in Norway .
The Jews are alone in the world.
If Israel survives, it will be solely because of Jewish efforts. And Jewish resources.
Yet at this moment, Israel is our only reliable and unconditional ally.
We can rely more on Israel than Israel can rely on us.
And one has only to imagine what would have happened last summer [1967] had the Arabs and their Russian backers won the war, to realize how vital the survival of Israel is to America and the West in general.
I have a premonition that will not leave me; as it goes with Israel so will it go with all of us.
Should Israel perish, the Holocaust will be upon us all.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be