Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 14:29   #1
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard Iemand ervaring als (of met )expat in China?

Een familielid van mij kreeg een aanbieding om drie jaar naar China te gaan als ingenieur.

Als moeder met twee kinderen wil ze wel de aanbieding aannemen, maar toch pro's en contra's tegenover elkaar zetten.

Zijn er onder de forummers mensen die dit reeds gedaan hebben, of daar nu verblijven?

Of kan iemand tips geven ??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 15:19   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Het is daar een hel naar verluidt. Zeker voor ingenieurs. Die kunnen beter hier blijven.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 15:30   #3
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Een familielid van mij kreeg een aanbieding om drie jaar naar China te gaan als ingenieur.

Als moeder met twee kinderen wil ze wel de aanbieding aannemen, maar toch pro's en contra's tegenover elkaar zetten.

Zijn er onder de forummers mensen die dit reeds gedaan hebben, of daar nu verblijven?

Een kameraad van mij heeft daar een bedrijf.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:08   #4
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe oud zijn die bengels?
Hoeveel brengt die china per maand op?
Oud 9 augustus 2010, 07:31   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wel van de verhalen die ik al van kennissen gehoord heb, moet je er toch eens over nadenken, alhoewel hij er een paar keer naartoe gegaan is, en zo weer terug wil, zijn er toch ook een paar dingskes waar ge aan moet denken.

De persoon die ik ken zat in Shangahai, dat is nog min of meer ingesteld op buitenlanders, in de zin van dat er daar veel zitten. Een collega haar zus zit in Peking (Bejing) en daar is het allemaal nog heel "chinees" om het zo maar te zeggen. Dus veel hangt af van waar je terecht komt. Alhoewel ook wel veel zal afhangen van voor welk bedrijf je daar werkt, en hoe makkelijk / moeilijk die het hun personeel maken.

Ge moogt in elk geval van niet veel vies zijn, als ge daar als hoofdgast aan de tafel terechtkomt... moogt ge vanalles eens proeven... Smakelijk...

De chinees ginder is dus niet gelijk de chinees hier, ...

Nu ik zit zelf al een paar jaar in t buitenland, natuurlijk niet zo ver als China, maar eigenlijk zou het mij geen zak uitmaken waar ik zit, je moet de juiste ingesteldheid hebben en dat daar zien als uwen thuis, als ge moet beginnen met constant over en weer te reizen om u "goed" te voelen, kapt er dan maar mee of begin er niet aan.

Voor sommige mensen is juist dat het lastigst, kinderen die de boema willen zien, of de bomma die de kinderen wil zien, ... Ma en Pa die geen afstand kunnen nemen, of zelf meer moederskind zijn dan ge zelf denkt te zijn... Als ge dus iemand zijt die na 2 dagen op verlof al dringend pa en ma moet gaan bellen, begin er dan ook maar niet aan.

In alle andere gevallen, zoals een goeie vriendin dan zegt, die eigenlijk liever had gezegd , (onnozelaar waarom zijt gij nie hier gebleven... ) "ge zou zot zijn moest ge het niet doen ! " het is een ervaring he, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:49   #6
omaplop
Minister-President

Standaard

Dat is ook mijn idee Flick, zo'n kans moet je grijpen.

Zelfs de kinderen (10 en 8) zullen dit hun ganse leven meedragen als pluspunt.

Hun mama is zeer zelfstandig en zeker geen moederskindje.
Oud 9 augustus 2010, 09:02   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook mijn idee Flick, zo'n kans moet je grijpen.

Zelfs de kinderen (10 en 8) zullen dit hun ganse leven meedragen als pluspunt.

Hun mama is zeer zelfstandig en zeker geen moederskindje.
Zaak is natuurlijk ook , daar een degelijke school te vinden, maar als het in een van de grootsteden, is zal dat wel geen probleem zijn neem ik aan.

En voor kinderen van die leeftijd , die kunnen zich nog makkelijk aanpassen voor ge het weet spreken die beter Frans of Engels, als ma of pa...
Oud 9 augustus 2010, 09:53   #8
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Zaak is natuurlijk ook , daar een degelijke school te vinden, maar als het in een van de grootsteden, is zal dat wel geen probleem zijn neem ik aan.

En voor kinderen van die leeftijd , die kunnen zich nog makkelijk aanpassen voor ge het weet spreken die beter Frans of Engels, als ma of pa...
en Chinees ...toch niet te onderschatten pluspunt gezien de evolutie in China als toekomstige grootmacht (wereldleider?)
Go for it , zou ik zeggen.

Waar zit jij Herr F?

Laatst gewijzigd door Cdude : 9 augustus 2010 om 09:54.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 10:23   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
en Chinees ...toch niet te onderschatten pluspunt gezien de evolutie in China als toekomstige grootmacht (wereldleider?)
Go for it , zou ik zeggen.

Waar zit jij Herr F?
In het land van spaghetti, Fiatjes en naar t schijnt goeien dsign, maar dat is relatief he.
Oud 9 augustus 2010, 10:54   #10
omaplop
Minister-President

Standaard

Citaat:

International schools zijn er ook in China wel te vinden, en vermits ze gaat om daar een nieuwe fabriek op te richten zal dat wel niet in the middle of nowhere zijn.

En blijkbaar krijgen ze dan ook Chinees, zodat dat zeker als een pluspunt kan aangezien worden. (zelfs als ze het alleen maar kunnen spreken )

Laatst gewijzigd door omaplop : 9 augustus 2010 om 10:57.
Oud 10 augustus 2010, 09:13   #11
omaplop
Minister-President

Standaard

Eventjes opnieuw onder de aandacht brengen.

Wie kan tips geven waarop ze vooral moet letten bij het contract??
Oud 10 augustus 2010, 10:19   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe zit het met verhuis terug bij beindiging van contract, of stopzetting van contract door haarzelf, (kosten etc... )

Hoe het zit met belastingen bvb, tov de Chinezen maar ook de Belze staat, ...

Als het een multinational is , hebben die meestal hun plaatsingsdienst die voor hun werkgevers alles in orde brengt, zijn die faciliteiten er, of moet men zelf zijn plan trekken, of is er bvb iemand die toch als een soort vertrouwenspersoon / tolk kan optreden als dat nodig is.

Zulke dingen, geloof niet dat iedereen buiten den belziek en Nederland, vlot Engels praat he, ... Van zodra ge de grens met La France of Duitsland over rijd, moogt ge al van geluk spreken als ge iemand tegen komt die iets meer als zijn eigen landstaal spreekt, en hoe verder ge naar het oosten en zuiden rijd, of vliegt, hoe erger het wordt.
Oud 10 augustus 2010, 13:17   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Het is daar een hel naar verluidt. Zeker voor ingenieurs. Die kunnen beter hier blijven.
Ik heb soortgelijke verhalen gehoord van collega ingenieurs die naar china vertrokken zijn.

Het meest gehoorde commentaar was dat chinezen niet voor zichzelf konden denken en een hel waren om mee samen te werken. Ik heb dezelfde ervaringen met chinese studenten hier.

En ja, je kreeg een chauffeur van de zaak als je de stad (shanghai) in wilde, want zelf rondrijden mocht daar niet. Leuk, in het begin, maar je voelt je snel beperkt in je eigen vrijheid. Je spendeerde dus ook de meeste tijd in de compounds.

Nugoed, het was wel kassa kassa, maar met kinderen zou ik het echt nooit doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 13:19   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

vooral de goedbedoelende, controlerende, bemoeizuchtige oma afschudden lijkt me een belangrijk beginpunt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 13:39   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vooral de goedbedoelende, controlerende, bemoeizuchtige oma afschudden lijkt me een belangrijk beginpunt.

Ja, moest mijn bomma nog geleefd hebben, ik was hier ook niet zo gemakkelijk mee weggekomen vrees ik ...
Oud 10 augustus 2010, 13:43   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb soortgelijke verhalen gehoord van collega ingenieurs die naar china vertrokken zijn.

Het meest gehoorde commentaar was dat chinezen niet voor zichzelf konden denken en een hel waren om mee samen te werken. Ik heb dezelfde ervaringen met chinese studenten hier.

En ja, je kreeg een chauffeur van de zaak als je de stad (shanghai) in wilde, want zelf rondrijden mocht daar niet. Leuk, in het begin, maar je voelt je snel beperkt in je eigen vrijheid. Je spendeerde dus ook de meeste tijd in de compounds.

Nugoed, het was wel kassa kassa, maar met kinderen zou ik het echt nooit doen.
Wat dat betreft zijn er trouwens nog slechtere plaatsen op de wereld, ...

Als in uw verloning een verzekering voor losgeld is inbegrepen, ... dan kunt ge u wel al een idee vormen van wat ik bedoel...

Maar met kinderen moet ge inderdaad wel eens nadenken natuurlijk, zelf als ge uw vrouw of uwe man nog maar meeneemt naar eender waar moet ge al eens nadenken, ... ge moet het allebei willen doen.
Oud 10 augustus 2010, 13:51   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat dat betreft zijn er trouwens nog slechtere plaatsen op de wereld, ...

Als in uw verloning een verzekering voor losgeld is inbegrepen, ... dan kunt ge u wel al een idee vormen van wat ik bedoel...

Maar met kinderen moet ge inderdaad wel eens nadenken natuurlijk, zelf als ge uw vrouw of uwe man nog maar meeneemt naar eender waar moet ge al eens nadenken, ... ge moet het allebei willen doen.
ik zou juist zeggen : vooral met kinderen ... doen !!! dat is toch een unieke onbetaalbare levenservaring zeker ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 13:59   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou juist zeggen : vooral met kinderen ... doen !!! dat is toch een unieke onbetaalbare levenservaring zeker ?!
Ja en Nee,

Ik heb gezien dat kinderen meestal wel snel aarden, en zich aanpassen en talen leren etc... Dan is het zeker zoals je zegt een onbetaalbare levenservaring.

Als ze echter niet van die aard zijn van zich snel aan te passen ligt dat al iets anders, maar ik heb dat maar in een paar gevallen gezien. (Meestal ouders die gewoon te makkelijk plooien en maar toegeven. )

Wat ook belangrijk is, is de school, vind je daar een internationale school van een degelijk niveau en kan je ze betalen, of betaald het werk dat, zeker en vast geen probleem

Is dat er niet , ligt dat ook weer anders.

Dan de omgeving, is dat een stabiel land, met een stabiel regime, allemaal niks aan de hand, maar er zijn nu eenmaal plaatsen op de wereld waar je je kinderen best niet naartoe stuurt...

De kans van in Colombia of een ander Zuid Amerikaans land ontvoerd te worden is niet te onderschatten bvb...
Oud 10 augustus 2010, 14:00   #19
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de meeste kinderen is dat een hel.

Even voor 2-3 jaar het hele hebben en houden verhuizen naar china. Duurzame relaties en vriendschappen opbouwen wordt dan moeilijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2010, 14:02   #20
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor de meeste kinderen is dat een hel.

Even voor 2-3 jaar het hele hebben en houden verhuizen naar china. Duurzame relaties en vriendschappen opbouwen wordt dan moeilijk.
Andere cultuur leren van binnenuit? Fantastische ervaring die zeker voorsprong geeft in het lateren leven
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be