![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet Belgische overheid harder ingrijpen | |||
| ja |
|
9 | 75,00% |
| neen |
|
3 | 25,00% |
| trekke mij dadde mij allemol niet aan, ieder veur zijn eige |
|
0 | 0% |
| Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
BELGIE DOET WEINIG OM ROKEN TE ONTRADEN �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Ons land doet weinig om mensen het roken te ontraden. In een rangschikking van 28 landen staat België pas op de negentiende plaats. Dat is te lezen in een tussentijds verslag van het Europees netwerk voor tabakspreventie. België scoort slechter dan Nederland en Frankrijk. IJsland doet de meeste inspanningen om het roken af te leren. Het knelpunt in België is het budget. Ons land geeft te weinig geld uit aan tabakspreventie. We krijgen wel goede punten voor de gezondheidswaarschu- wingen en het reclameverbod. Het rookverbod kan dan weer beter. ROKEN IS SLECHT VOOR ALLE ORGANEN �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* De gifstoffen die via sigaretten in het lichaam komen, tasten via het bloed nagenoeg alle organen aan. Cataract (grauwe staar), longontste- king, leukemie en kanker van de nieren, pancreas, maag en baarmoederhals kunnen het gevolg zijn van het roken van sigaretten. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse gezondheidsdienst. Het rapport stelt onomwonden dat roken bijna elk orgaan beschadigt leeftijd en overal ter wereld. Stoppen met roken heeft volgens de vorsers wel snel positief effect. Er is onmiddel- lijk een betere bloedcirculatie, een lager hartritme en een verminderde kans op hartaanval of longkanker. 8) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Minister
|
Mijn bedenkingen over roken...
1) Prijs verhogen helpt niet. Tabak heeft een enorm hoge prijselasticiteit. De overheid weet dit, verdient daar goed geld aan en verkoopt het als "afradingsmiddel". Degoutant. 2) Preventie... zou misschien kunnen helpen. Daar tegenover staat het probleem dat een snotneus van 15 zichzelf onkwetsbaar denkt en dat voor hen "30 jaar" zo ongeveer gelijk staat met "fossiel" dus kan het hen niet veel schelen als ze op 40 aan longkanker sterven. 3) Moesten alle rokers hier massaal stoppen, heel Belgïe ging failliet. Da's een miljardenindustrie die een enorme hap van het overheidsinkomen bedraagt. Zie punt 1.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Kistal heeft het bij het rechte eind...
De overheid speelt hier een ontzettend hypocriet spelletje. De taksen op tabaksproducten stukje bij beetje optrekken om vooral geen shock-effect te hebben. Verbod op tabaksreklame dat niks opbrengt, maar wel leuk oogt. Heel lang aarzelen rond een rookverbod. En dat allemaal om toch die melkkoe niet te slachten. En laat het nu alweer "de kleine man" zijn die nogmaals het gelag mag betalen. Allemaal heel sociaal en consequent hoor... By the way... Ik ben ook ex-roker, weet hoe moeilijk het is om van die smeerlapperij vanaf te geraken en moet er soms nog tegen vechten na al die jaren. Mijn motivatie? De gezondheid van m'n huisgenoten (niet in het minst m'n dochtertje); mijn eigen gezondheid (is er merkelijk op vooruitgegaan, spectaculair zelfs) en ... het feit dat ik die aasgieren in Brussel geen cent gun van m'n zuurverdiende en overbelaste loon.
|
|
|
#4 |
|
Banneling
|
er is 1 positieve kant aan roken.
het is een vorm van natuurlijke selectie. de zwakken sterven het rapst, en zo hoort het natuurlijk ook. alleen jammer dat ze kinderen maken. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Vreemdeling
|
1. Prijs verhogen met 200%, het bekomen geld in een onderzoeksfonds steken.
2. Openbare plaatsen, café's, ... rookvrij maken (verplicht) 3. stormvloed aan informatiecampagnes |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
#7 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Maarnee... Ik vond ooit es een pakje sigaretten die iemand vergeten was; op café. Ik heb deze dan in men zakken gestoken met het idee van; ik geef ze dan aan een vriend die rookt ofzo 's Avonds als ik thuiskwam zaten die sigaretten nog in men zakken. Ik heb dan uiteindelijk zelf eens 1 geprobeert. (al die zever van ziek en kapot zijn van je eerste sigaret is zever in pakskes, in mijn geval dan toch). Enja... na een eindje nog 1 en dan nog es 1. En dan es 1 vragen aan vrienden als ik wegging. Op den duur begon ik er te kopen. Enkel en alleen tijdens het weekend. Maar tijdens de zomervakantie, tijdens het werken, begon ik al vlug tijdens de week te roken ook. Zo heb ik een eindje een halve pak per dag gerookt. Soms eens een pakje per dag. Men vriendin wil dat ik stop met roken daarom ben ik nu aan het proberen om te stoppen; ik kom nu van 10 sigaretten naar 2 �* 3. Maar toch gebeurt het wel eens dat het er weer 8 zijn. Stoppen is heel moeilijk.... Ik geraak er momenteel niet vanaf.... |
||
|
|
|