![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Stel dat je sterft en straks gereincarneerd wordt tot een persoon uit een bevolking van in totaal N mensen. Je weet niet tot wie je kan reincarneren, dus veronderstel een uniforme kansverdeling. Je mag wel kiezen hoeveel die N mensen mogen verdienen, rekening houdend met de wetten van de natuur en eventueel ook psychologische wetten over de menselijke "natuur". Je mag dus kiezen wat je de meest rechtvaardige verdeling van inkomen vindt. Een inkomensverdeling X kunnen we voorstellen als
X=(x1, x2,... xN) We kunnen veronderstellen dat x1>x2>...>xN. Een andere verdeling zou zijn Y=(y1,.... yN) Ook hier kunnen we omwille van symmetrie (uniforme kansverdeling) aannemen dat y1>... >yN. De vraag is nu: kunnen we een functie M vinden zodat geldt: als M(X)>M(Y), dan is X een betere inkomensverdeling dan Y. Ik heb een tekst geschreven ("een wiskundige theorie van rechtvaardigheid", te downloaden op http://stijnbruers.wordpress.com/teksten/) waar ik een voorstel geef van een dergelijke functie M, dat ik het quasi-maximinprincipe van rechtvaardigheid noem. Voorlopig ben ik aanhanger van dat principe, tenzij iemand met een betere functie M afkomt...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 24 juli 2010 om 23:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen de volledig vrije markt is rechtvaardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk kunnen we daaraan toevoegen dat wat ook de uitkomst is van die kleine gedachteexperiment, het compleet irrelevant is voor de wereld waarin we leven. Er is immers geen enkele organisatie of persoon die legitiem kan claimen dat hij het recht heeft om het 'inkomen' te controleren van de samenleving in zijn geheel.
Het is de houding van een ouder jegens zijn/haar kinderen, niet de visie van de samenleving en hoe mensen behoren samen te leven.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En tot welke verdeling leidt die? Wat is de functie M die in een vrije markt gemaximaliseerd wordt?
ik kan waarschijnlijk al het macro-economische antwoord geven: maximalieren van het BNP. Dat wil zeggen dat M(X)= x1+x2+...+xN (dus de som van alle inkomens). Maar ik vind die M(X) niet zo'n goede doelfunctie, want stel we kunnen kiezen tussen X = (10000, 0,0,0) en Y = (1000,1000,1000,1000) In geval X is het BNP het hoogste, maar 3 mensen gaan wel dood...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 24 juli 2010 om 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Inkomen' is geen 'functie'; inkomen is wat mensen krijgen van andere, omdat ze op een bepaalde manier verhouden tot die andere mensen en die hen fondsen kunnen geven waarover zij op een bepaalde manier beschikken. Het denkkader dat jij wilt geven is alsof dat er een bepaald opperwezen is dat even het recht heeft om alle middelen in de wereld te beheersen en het dan vrij mag verdelen, onafhankelijk van de verdienste van mensen in de concrete wereld. Dat is natuurlijk complete onzin. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ok, ik snap het eigenlijk wel: oorspronkelijk (in mijn tekst over die wiskundige theorie van rechtvaardigheid) ging ik uit van een welzijnsindex van een persoon en niet van het inkomen. Iemand die harder werkt en meer bijdraagt aan het welzijn van anderen, kan dan meer verdienen. Dus misschien moet ik toch maar de vraag herformuleren naar welzijn in plaats van inkomen. Dus veronderstel dat we het welzijn van een persoon kunnen kwantificeren, en dat de x1 staat voor het welzijn van persoon 1, etc... Welke welzijnsverdeling zou je dan verkiezen?
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Zie je, het "maximin" principe maakt men de armste het gelukkigste of het minst ongelukkig. Als je toch de armste moet zijn, dan maar via deze weg. Met andere woorden, we concentreren de ganse inkomensstructuur op het geluk van 1 persoon. Stel dat we moeten kiezen tussen: (1000,1000,999,999,999,...,800,500,200,30, 7, 2, 0.8, 0.1) en (0.2,0.2,0.2,0.19,.... 0.12, 0.11) dan zouden we voor die tweede optie moeten gaan. Eerlijk gezegd, deze twee voorstellingen zijn net wat ik denk van kapitalisme en communisme respectievelijk. Wat jouw "maximin" principe eigenlijk vertegenwoordigt in het kader van de sluier, is een maximale aversie voor risico. Je concentreert je op de "worst case outcome". Het utilitaire principe gaat uit van een totale neutraliteit ten opzichte van risico en maximaliseert de verwachtingswaarde (bij uniforme verdeling). Het is een leuke oefening in kwantitatieve finance ![]() In feite denk ik dat de beste distributie ergens zit tussen de utilitaire en de maximin, en dat is waarom ik kapitalisme (maximaal utilitair) wil voorstellen, met een klein beetje sociale korrecties (die het minimum omhoog trekken). Neem van mijn eerste distributie een klein beetje belastingen van de rijksten, en geef een klein uitkeringske aan de armsten, en hup, met een heel klein beetje bijsturen komen we er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=100 Citaat:
![]() Dat heb ik vannacht uitgeplozen. ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind dit wel leuk, om op deze manier te bekijken waar onze ethiek op staat... Citaat:
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 juli 2010 om 11:45. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan dus stellen dat mensen die om die reden (kleine kans op zwaar ongeluk) tegen kernenergie zijn, het zijn wegens hun maximale aversie voor risico. Mijn argument daarop is tweevoudig, en eigenlijk algemeen toepasbaar: 1) ten alle prijze de aversie voor risico maximaliseren is inderdaad "ten alle prijze", en kan een hele hoge prijs hebben, die eigenlijk veel groter is dan het risico "waard is". Maar ik moet toegeven dat ik hiervoor dus een zekere "waarde" aan een risico moet toekennen, en dat kan van persoon tot persoon verschillen. Dit is dus soms wat subjectief. 2) Daarentegen, hetvolgende is objectief: in ons leven zijn er onvermijdbare risico's. Het is ridikuul de aversie voor risico veel strenger te stellen dan de onvermijdbare risico's. Stel dat er veel meteoorstenen uit de lucht vallen, en dat de kans dat je door een meteoorsteen gedood wordt 1% per jaar is. Dan is het ridikuul voor andere risico's een aversie te hebben als die veel kleiner zijn dan 1%. Als je kijkt is de precieze graad van aversie voor risico aan de basis van heel wat politieke tegenstellingen ![]() Citaat:
Citaat:
Het is denk ik ook belangrijk om niet de verhouding "rijk/arm" alleen maar te beschouwen, maar ook, en vooral "rijk/mediaan". De armen spelen geen economische rol van betekenis. Mijn idee is eerder: (rijk, mediaan, arm), door, vanaf een zekere maatschappij, via belastingen en herverdeling de inkomens te "herverdelen": (100,10,1) of verhouding rijk/mediaan = 10, (60,9,1.1) of verhouding rijk/mediaan = bijna 7 (20,5,1.5) of verhouding rijk/mediaan = 4 (4,3,1.7) of verhouding rijk/mediaan = 1.3 (2,2,2) egalitair communisme. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een inkomensverhouding van maximum 1 op 4 is goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Economisch alternatief.
Hiervoor moeten we onze huidige wetgeving aanpassen: Om te voorkomen dat in de nabije toekomst (vermoedelijk het jaar 2025) minder dan 0,2% van onze samenleving beschikt over 95% van onze volledig geautomatiseerde economie, rijkdom, wetenschap en grondstoffen en daardoor beschikt over een enorme rijkdom die enkel voor privaat doeleinden wordt gebruikt. Het voorkomen van extreme perverse rijkdom en extreme armoede: Men moet de gevolgen niet bestrijden maar de oorzaak wegnemen: Zolang de vruchten van onze planeet niet verdeeld worden en zo lang er mensen sterven van honger en arm zijn, kan men spreken van diefstal door diegenen die verzuipen in weelde. Apartheid tussen blank en zwart werd afgeschaft in Zuid-Afrika, maar de oudste vorm van apartheid, het onderscheid tussen klassen, tussen arm en rijk vermeerdert zich razend snel op onze planeet, het is momenteel de grootste vorm van discriminatie sinds mens heugenis. Er is op de wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor ieders hebzucht. De kwaliteit van een samenleving bestaat niet uit het aantal miljonairs, maar hoe men omgaat met zwakken, armen, ouderen, gezondheidszorg, werklozen, natuur en met de medemens in het algemeen. Wanneer de meeste mensen in een samenleving, sociaal en financieel armer worden en hun milieu verloederd, dan kan je echt geen goede punten geven aan een economie, minstens moet toch een meerderheid van de mensen het beter krijgen. Alternatief: De privaat ondernemer moeten zo snel mogelijk tot een volledig geautomatiseerd bedrijf komen, éénmaal daar, daarvoor een persoonlijk beloning met b.v. een levenslang zeergoed loon, dit voor zijn initiatief en ondernemerschap, het bedrijf echter wordt eigendom van de gemeenschap dus de samenleving, dit om de herverdeling van kapitaal te stimuleren. Enkel de bedrijven op weg naar de totaal automatisering zijn in privaat handen, de rest is in handen van de gemeenschap. Een oud Chinees spreekwoord zegt: Wat voor kleur de kat heeft is van geen belang, zolang ze maar muizen vangt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... maar we moeten ook voldoende risico durven nemen.
Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juli 2010 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
natuurdocumentaire van de Franse regisseur Yann Arthus Bertrand http://www.youtube.com/watch?v=G8Ioz...layer_embedded Earth Day 2009: Take it to Heart | From HeartMath http://www.youtube.com/watch?v=ze7KQ...ayer_embedded#! (Part 1) Indigenous Native American Prophecy (Elders Speak part 1) http://www.youtube.com/watch?v=g7cyl...layer_embedded (Part 3) Indigenous Native American Prophecy (Elders Speak part 3) http://www.youtube.com/watch?v=9piIz...layer_embedded |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom post ge dit 3 keer in 3 verschillende draden ?
Beseft ge wel de overconsumptie van forumplaats dat ge daarmee veroorzaakt ? ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik moet eens gaan meedoen met de lotto vandaag, want als ik je reactie zo goed kan voorspellen, dan zal ik de cijfertjes ook wel kunnen voorspellen zeker? En als je gelijk hebt, moet ik eens wat meer risico's durven nemen...
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, loterij spelen is een risico-spel waarvoor je een negatieve risico-aversie moet hebben, want de verwachtingswaarde van je winst is negatief. Ik speel nooit op de loterij, ik vind dat te risicovol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |