Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Welke partij overleefd de verkiezingen?
1.BUB 10 16,67%
2.Liberaal Appel 8 13,33%
3.VeligBlauw 1 1,67%
4.SoLiDe 1 1,67%
5.Groen! 24 40,00%
6.LSP 6 10,00%
7.PvdA 10 16,67%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 3 januari 2004, 15:32   #1
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Welke partij zal blijven bestaan na de regionale verkiezingen... En welke niet?
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 15:33   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Groen! alleszins zal blijven voortbestaan.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 3 januari 2004, 15:34   #3
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

die zijn in vrije val...
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 15:35   #4
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SH85
die zijn in vrije val...
Maar er zullen denk ik wel veel mensen zijn die nu opeens terug op Groen! gaan stemmen, omdat ze nu weten hoe veel stemmen - eigenlijk heo weinig - Agalev haalde op 18 mei.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 3 januari 2004, 15:37   #5
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

als ze na de verkiezingen weer zo weinig stemmen hebben, imploseerd die partij of loopt iedereen over na de SPA
dan komt er een radicale-'groen'vleugel (back-to-bascis) en een gematigde links-groene vleugel (mss kartel SPA)
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 15:50   #6
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Groen! komt net boven de drempel en blijft bestaan.
BUB blijft bestaan maar met nog minder leden en kiezers.
PVDA wint een paar kiezers bij nu de Jahjah's weg zijn.
Solide verdwijnt volledig net als Veilig Blauw.
LSP stagneert maar blijft doorgaan.
Beysen wordt niet verkozen en huppelt naar VB of CD&V, zijn Liberaal Appel sterft na het slechte verkiezingsresultaat.

Vlaamse groeten

Erwin
Groot Bakkes is offline  
Oud 3 januari 2004, 16:16   #7
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Groen! verliest enkele stemmen door de afwijzing tegen het kartel Spa-Spirit maar behoud over het algemeen zijn oude resultaten.
PvdA verliest enkele stemmen door de ongeloofwaardigheid door het kartel Resist maar krijgt ook wat stemmen bij door de beaamde enquete
SoLiDe staat na de verkiezingen nog maar op één poot maar blijft doorgaan en wint elk jaar meer naambekendheid.
LSP geeft niet echt om verkiezinguitslagen maar kijk eerder naar zijn leden aantal wat ook blijft stijgen waardoor het meer stemmen krijgt
Liberaal Appel gaat na een aanzienlijk tekort aan stemmen op in Vlaams Blok of CD&V
Oud 3 januari 2004, 16:31   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Welke partij zal blijven bestaan na de regionale verkiezingen... En welke niet?
Dat is vrij simpel: de partijen die in wezen antiparlementair zijn, zijnde PVDA en LSP. Hun partijvorming is slechts intellectuele navelstaarderij, die niet als doel hebben een realistisch politiek alternatief te vormen, en die verkiezingen slechts als propagandawapen zien voor hun bekendheid.

PVDA en LSP moet je dan ook eerder als een soort jeugdbeweging die leuke activiteiten doen met hun kindjes, zoals creatief knutselen met vuilniszakken, stadswandelingen in groep en flashmobbing.
Oud 3 januari 2004, 16:35   #9
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vrees voor Groen! (dat ze blijven bestaan hé)
Zeno! is offline  
Oud 3 januari 2004, 16:38   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Ik vrees voor Groen! (dat ze blijven bestaan hé)
Misschien moeten ze eerst nog eens in coalitie gaan met madam Sjakosj eer ze echt doorhebben dat ze best wat Vlaamser worden?
Oud 3 januari 2004, 17:22   #11
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Daar ben ik toch nog niet zeker van, trouwens SoLiDe bestaat al zeven jaar terwijl VeiligBlauw meer een eendagsvlieg was, en de meeste leden toch naar de VLD, Lib.Appe. en Lib.Alliantie gaan.

Het is trouwens zeer moedig van SoLiDe na 7jaar en 3verkiezingen nog steeds bestaan en meedoen. Andere partijen zouden allang geimploseerd zijn...

En over Groen!, ik denk dat de naam enkel veranderen niet voldoende is, het programma blijft behouden en echte nieuwkomers heb ik toch ook nog niet gezien.
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 18:01   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Waarom toch al die aandacht voor verkiezingen. Net alsof een partij niet meer is dan een veredelde verkiezingsmachine. Ik zeg niet dat verkiezingen niet belangrijk zijn, daarom doen we er ook aan mee, maar zeker voor kleinere partijen is het onozel om al je energie in verkiezingen te steken. Eerst moet je er voor zorgen dat een partij stevig in haar schoenen staat om toestanden �* la BUB of Liberaal Appel te vermijden.

Ik denk dat het moeilijk wordt voor Groen!. Ze komen nauwelijks aan bod in de media. Ze beschikken over geen kopstukken. Ze hebben geen grote trouwe achterban en de meeste van hun groene thema's worden (theoretisch) overgenomen door andere partijen die het dan nog beter kunnen verkopen aan de mensen dan de 'arrogante betweterige' groenen. Ze weten ook niet wat ze willen. Enerzijds profileren ze zich als een linkse oppositiepartij maar anderzijds willen ze salonfähig blijven om eventueel deel te nemen aan een volgende regering. Gezien de doelgroep van Agalev is het volgens mij ook onmogelijk om een harde linkse opposite te voeren.

Idem voor de NVA maar die beschikken volgens mij over een iets ruimere en trouwere achterban.

De CD&V blijft een mossel nog vis partij en zal er volgende verkiezingen wellicht nog (iets) op achteruit gaan, ondanks het gepruts van de Vlaamse regering met de boekhouding. Hebben ook geen kopstukken en populaire figuren + hun toegang tot de media is beperkt.

Vlaams Blok zal wellicht nog iets groter worden (in meer landelijke regio's) door hun zachter burgerlijk imago en de toestanden bij de VLD. Hebben geen concurrentie van andere partijen. SP-a is totaal niet meer geïnteresseerd in de honderdduizenden stemmen die ze in de jaren 90 aan het Blok hebben verloren. Hebben ondertussen een nieuw 'progressief' electoraat aangeboord en/of creëren een nieuw door het migrantenstemrecht.

VLD blijft stabiel qua stemmen. Interne spanningen nemen toe en komen na de verkiezingen naar boven als blijkt dat ze niet meer de grootste zijn in Vlaanderen en dat het Blok stemmen van de VLD heeft afgesnoept. Burgeroorlog tussen 'conservatieve' en progressieve' vleugel van de VLD die alle kanten op kan gaan. (Ik gebruik de termen rechts-links niet omdat ze 'sociaal-economisch' allemaal even rechts zijn.)

Sp-a wordt de grote overwinnaar van de volgende verkiezingen. Ze hebben een duidelijk profiel en imago, kopstukken (die elkaar de hersens niet inslaan), ruime toegang tot de bevriende media en geen grote concurrentie ter linkerzijde.

*LSP wordt iets bekender in Vlaanderen, krijgt er een aantal leden en eventueel hier en daar een afdelingkje bij. Zoals al is aangehaald is het electorale resultaat nog niet essentieel bij de evaluatie van onze kiescampagne.
solidarnosc is offline  
Oud 3 januari 2004, 18:05   #13
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LSP wordt iets bekender in Vlaanderen, krijgt er een aantal leden en eventueel hier en daar een afdelingkje bij. Zoals al is aangehaald is het electorale resultaat nog niet essentieel bij de evaluatie van onze kiescampagne.
Idem dito voor SoLiDe
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 18:10   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
LSP wordt iets bekender in Vlaanderen, krijgt er een aantal leden en eventueel hier en daar een afdelingkje bij. Zoals al is aangehaald is het electorale resultaat nog niet essentieel bij de evaluatie van onze kiescampagne.
Idem dito voor SoLiDe
Wat doen jullie trouwens tussen 2 verkiezingen als ik vragen mag?
solidarnosc is offline  
Oud 3 januari 2004, 18:13   #15
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

niet veel ...

Al ons budget gaan naar de verkiezingen en het daar bij horende...
§tijn is offline  
Oud 3 januari 2004, 18:36   #16
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Citaat:
niet veel ...

Hoeveel stemmen hebben jullie gekregen?
Oud 3 januari 2004, 18:39   #17
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar ben ik toch nog niet zeker van, trouwens SoLiDe bestaat al zeven jaar terwijl VeiligBlauw meer een eendagsvlieg was, en de meeste leden toch naar de VLD, Lib.Appe. en Lib.Alliantie gaan.

Het is trouwens zeer moedig van SoLiDe na 7jaar en 3verkiezingen nog steeds bestaan en meedoen. Andere partijen zouden allang geimploseerd zijn...

En over Groen!, ik denk dat de naam enkel veranderen niet voldoende is, het programma blijft behouden en echte nieuwkomers heb ik toch ook nog niet gezien.
Ja maar jullie hebben in zeven jaar en drie verkiezingen nog geen vuist kunnen maken. Naar mijn weten hebben jullie zelfs geen gemeenteraadslid.
Groot Bakkes is offline  
Oud 4 januari 2004, 12:32   #18
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
niet veel ...

Hoe kan u dat weten, u bent nog maar net lid...
Bruno* is offline  
Oud 4 januari 2004, 12:33   #19
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
Citaat:

Hervormingen gebeuren door grote partijen: VLD-Vivant, SP.a/spirit en VB als drukkingspartij. De rest is, wellicht, gedoemd om te verdwijnen of om in de anonimiteit te sluimeren.
Ja maar jullie hebben in zeven jaar en drie verkiezingen nog geen vuist kunnen maken. Naar mijn weten hebben jullie zelfs geen gemeenteraadslid.
Bruno* is offline  
Oud 4 januari 2004, 12:36   #20
giserke
Banneling

Standaard

Nogal een belachelijke poll, er is maar 1 partij die officieel bestaat! en dat is Groen.
Vraag moet zijn welke partij zal tot leven komen.
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be