Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2010, 17:59   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard Aangepaste mentaliteit op de Italiaanse wegen

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 23:59   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

De regering hier zou beter eens nadenken over het Belgische verkeer, en haar -met momenten- belachelijke wetgeving.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 06:18   #3
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.
Blijkbaar is het afschaffen van de verkeersregels en snelheidsbeperkingen vooral bij velen wel een hot issue...
Kan daarin komen want we zijn de betutteling moe he. En ook steeds maar verantwoordelijkheid moeten opnemen voor ons gedrag is zo'n lastig iets.
Ik pleit dan ook voor het afschaffen van die nutteloze regels en restricties.
kunnen we ineens de wegentaks en de verplichte verzekering ook afschaffen.
Als je dan iemand dood rijd is het ook jouw verantwoordelijkheid niet meer; ah nee er zijn geen regels dus ook geen verantwoordelijkheid!
Ah nee het is de ander zijn schuld; moest hij maar zien weg te duiken met zijn auto of fiets als ik rij waar en hoe hard ik wil.. Lekker makkelijk toch?!
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 07:43   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.407
Standaard

je hebt zeker nog nooit statistieken gelezen van aantal ongevallen per kilometer op snelwegen versus gewone wegen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 07:59   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:18   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.
Je hebt zo van die autostrades zoals Istanbul - Ankara die 500km lang zijn, en waar je zo liefst met TGV snelheid haalt, een kwestie van geen halve dag onder de baan te zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 10:55   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.

Die "aangepaste" mentaliteit is er nu ook al hoor, ... kortom ze interpreteren die regels nogal , zoals het hun uitkomt, ... hoe verder naar het zuiden hoe minder die regels trouwens toegepast worden, ... rij te zuiden van Toscane nooit zomaar door een groen licht, ... t zou uwe laatste keer kunnen zijn... altijd toch maar eens kijken...

Nu over die autostrades in de Po vlakte, ... het zou volgens mijn collega enkel of de trajecten met 4 rijstroken gaan, bvb Modena - Bologna Momenteel mag je daar blij zijn als je daar 130 kan rijden op de uiterst linkse rijstrook, veel Italianen hebben het nog altijd niet begrepen, dat als ge in slakspeed rijd, ge u rechts moet houden zodat de gewone voertuigen u veilig kunnen voorbijsteken.

Als ik die autostrade moet nemen, heb ik dikwijls de indruk dat ik gewoon rechtsrijdend nog het snelst vooruit raak... (in een fille mag je volgens de wegcode rechts voorbijsteken, ... en als links alles vastzit, moet je dat met enige creativiteit soms gewoon als fille bekijken... )

Een paar weken geleden was het nog van dat, ...de autostrade vol sleurhutten, en van die campingcars die dan een keer op het jaar buitenkomen met de airodynamca van een vliegdekschep met een moteur die op een gewone camionette berekend is, ... gaan dan mekaar gaan "voorbijsteken..."

Gevolg harmonica fille vertragingstoestanden, ze liggen dan allemaal in mekaars gat te boren en dan is er voor mij echt de fun wel af, ... ben dan de laatste 20 km maar langs binnen gereden, veel relaxter....

toeristen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 11:01   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.
Komaan he Henri, ... hebt ge hier al eens over sommige autostrades gereden... ?

De rijstroken zijn om te beginnen al smaller... de A1 is betrekkelijk goed de Brenner autostrade ook, al ligt die er op sommige plaatsen wel gevaarlijk bij vooral als het regent.

De baan richting Firenze bvb, is meer een bergpas dan een autostrade, op sommige plaatsen mag je daar nochtans 130.

Hetzelfde met een andere autostrade richting zuiden, je gaat daar de Appenijnen in, en ik kan u daar verzekeren daar zitten een paar stukken in waar terecht snelheidsbeperkingen inzitten.. maar waar je ook af en toe 130 mag heel scherpe bochten vlak na tunnels enz... is hier meer gewoonte dan uitzondering. en die tunnels zijn niet altijd in goeie staat.

Sommige trucks moeten daar in het midden rijden om te voorkomen dat ze zich vastrijden, ... dat is altijd opletten als ge u dan tegen de toegelaten snelheid die tunnel ingooit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:13   #9
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Een voorbeeld:

de 70-regel.

Hoe belachelijk is dat niet? Enkele jaren geleden sprongen gemeentes op de kar om op iedere 'grote baan' door hun gemeente de snelheid te beperken van 90 naar 70. Op een aantal uitzonderingen is dat haast overal gebeurd, en haast nergens kan je nog eens op het gemak 90 km/h rijden. Veeleer is dat in dun bevolkte gebieden het geval.

Ter illustratie:
Merelbeke: 70
Gavere: 70
Oosterzele: 90
Zwalm: 90
Zottegem: 90

Als je van Gent naar Zottegem rijdt over de N444 en N415 en N46 dan kruis je die verschillende gemeenten. (N444, N415 en N46 is eigenlijk 1 grote baan, vraag mij niet waarom die dan 3 verschillende namen heeft. Die nummering mogen ze van mijn part in heel België wel eens herbekijken)

Je vertrek in Merelbeke waar je 70 mag en je rijdt door over grondgebied Gavere. Dan heb je plots 500 m grondgebied Oosterzele waar je plots 90 mag. Tegen dat je goed en wel op je gaspedaal staat mag je weer afremmen omdat je weer op grondgebied Gavere komt. En wat verder in Zwalm en Zottegem is 90 rijden dan weer toegestaan.

Nogthans is die baan over even groot, breed en druk. Logica?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:18   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:51   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.
Italianen van t noorden , zien Napels al als Afrika he, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:59   #12
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.
Correctie: velen liggen daar niet wakker van.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:06   #13
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer.
Maar ze lopen wel ver achter op ons als het over de kleurencombinatie van hun plak gaat...

Citaat:
Italianen van t noorden , zien Napels al als Afrika he, ...
De Italianen van het zuiden ook. Een bankdirecteur in Crotone zei me zelfs letterlijk "E Africa nera quì"...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:18   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Maar ze lopen wel ver achter op ons als het over de kleurencombinatie van hun plak gaat...



De Italianen van het zuiden ook. Een bankdirecteur in Crotone zei me zelfs letterlijk "E Africa nera quì"...
Van zodra ge met eenen te doen hebt die "Dotore" is, durven ze soms wel al eens in te zien, dat er daar in t zuiden wel het een en ander loos is.

Deze week zijn we zo het een en ander aan het bespreken over een nieuw gebouw in aanbouw, ... ja t laatste verdiep staat er al op, ... oei als het nu maar niet instort zoals dat in Calibrie,... (was niet van ons of zo. )

Ik kijk zo eens verbaasd en vraag, slechte beton gebruikt, ... nee nee wat steunpilaren "vergeten" plaatsen... Nu ge weet dat die gasten zo corupt zijn als de pest, maar dan nog ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:24   #15
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

http://www.ehowa.com/ythd.shtml?movie=Al25O1MW8dM
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 00:05   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.
Ja... agressieve chauffeurs zijn beter.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:48   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Komaan he Henri, ... hebt ge hier al eens over sommige autostrades gereden... ?

De rijstroken zijn om te beginnen al smaller... de A1 is betrekkelijk goed de Brenner autostrade ook, al ligt die er op sommige plaatsen wel gevaarlijk bij vooral als het regent.

De baan richting Firenze bvb, is meer een bergpas dan een autostrade, op sommige plaatsen mag je daar nochtans 130.

Hetzelfde met een andere autostrade richting zuiden, je gaat daar de Appenijnen in, en ik kan u daar verzekeren daar zitten een paar stukken in waar terecht snelheidsbeperkingen inzitten.. maar waar je ook af en toe 130 mag heel scherpe bochten vlak na tunnels enz... is hier meer gewoonte dan uitzondering. en die tunnels zijn niet altijd in goeie staat.

Sommige trucks moeten daar in het midden rijden om te voorkomen dat ze zich vastrijden, ... dat is altijd opletten als ge u dan tegen de toegelaten snelheid die tunnel ingooit.
Ik persoonlijk zal altijd vermijden de snelweg Firenze - Bologna te vermijden.

Ik neem liever de schijnbaar gevaarlijker Parma - La Spezia.
Die is nog verrraderlijker maar veel minder druk bevolkt en gevoelsmatig dus ook veiliger.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:50   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.
U hebt duidelijk geen ervaring met de Italiaanse rijstijl van 25 �* 30 jaar geleden.

ALs u dat wel had zou u nu het Italiaans rijgedrag als voorbeeldig bestempelen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 30 juli 2010 om 08:50.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:48   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik persoonlijk zal altijd vermijden de snelweg Firenze - Bologna te vermijden.

Ik neem liever de schijnbaar gevaarlijker Parma - La Spezia.
Die is nog verrraderlijker maar veel minder druk bevolkt en gevoelsmatig dus ook veiliger.
Die prefereer ik persoonlijk ook, die juist in het zuiden van de Provicie Parma wat link,... `s nachts is die wel gevaarlijk, geen verkeer af en toe een truck gevaarlijk om in slaap te vallen enz...

Daar zitten wel een paar extreem korte bochtjes in, die bordjes van 80 per uur staan daar niet voor niks, en in de winter moeten ze die af en toe afsluiten wegens dicht gesneeuwd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:52   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt duidelijk geen ervaring met de Italiaanse rijstijl van 25 �* 30 jaar geleden.

ALs u dat wel had zou u nu het Italiaans rijgedrag als voorbeeldig bestempelen.
Ja maar het blijft een circus zulle... die mensen rijden echt met een mentaliteit van mijnen engel bewaarder zal het wel op tijd oplossen,...

alleen heeft die af en toe ook soms wel eens verlof...

Ik heb al een paar keer wreed veel sjans gehad, die mensen kijken gewoon niet, dat is echt onder het motto hij zal wel stoppen of er zal wel niks afkomen, voetgangers, fietsers, brommerkes, auto`s en camions redeneren allemaal op diezelfde manier.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be