Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Bent u nog tevreden met uw stem?
Ja 66 94,29%
Nee 4 5,71%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 10:28   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard STEL herverkiezingen: wat doet u?

Stel dat de regeringsformatie faalt en er herverkiezingen komen. Wat gaat u doen?

Blijft u bij uw partij?
Gaat u 'Vlaamser' stemmen?
Gaat u 'traditioneler' stemmen?

Kortom: bent u nog steeds tevreden over uw uitgebrachte stem in juni?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 11 augustus 2010, 10:41   #2
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Sinds robijnrode dinsdag stel ik bij mezelf een neiging vast om separatistischer te gaan stemmen...
Oud 11 augustus 2010, 11:07   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga hetzelfde stemmen.
Henri1 is offline  
Oud 11 augustus 2010, 11:32   #4
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Stel dat de regeringsformatie faalt en er herverkiezingen komen. Wat gaat u doen?

Blijft u bij uw partij?
Gaat u 'Vlaamser' stemmen?
Gaat u 'traditioneler' stemmen?

Kortom: bent u nog steeds tevreden over uw uitgebrachte stem in juni?
Ik blijf voorlopig bij mijn stem. Maar ik verwacht in het scenario van verkiezingen in de herfst wel van ALLE partijen die in Vlaanderen opkomen (da's dus iets anders dan enkel de 'vlaamse' partijen) dat ze hun programma en strategie aanpassen aan het feit dat er dan 2 keer op rij geprobeerd is om te onderhandelen, en dat dit 2 keer mislukt is.

Laatst gewijzigd door centrist : 11 augustus 2010 om 11:33.
centrist is offline  
Oud 11 augustus 2010, 11:39   #5
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Ik zou opnieuw N-VA stemmen.
Maar ik vrees dat het nog meer tot een polarisatie zal komen.
De massale stem voor Di Rupo zie ik als een Waalse stem om nergens aan te raken en zo weinig mogelijk te besparen.
Langs Vlaamse kant zie ik precies de omgekeerde beweging, de mensen willen net dat alles verandert : meer macht voor de deelstaten, saneren zoals het hoort, enz.
De centrifuge draait op volle kracht, en ik zie eigenlijk niet hoe we daar uitgeraken, behalve dan via confederalisme of ineens het splitsen van het land.
Mijn indruk is dat we het "point of no return" bereikt hebben.
We zijn zo ver uit elkaar gegroeid dat we maar bitter weinig meer gemeen hebben.
Zo weinig dat het moeilijk wordt om zelfs met de meest nietszeggende tekst die kloof nog te overbruggen.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:08   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf op de nva stemmen.

(en mocht de roi de nva verbieden op te komen, dan zal ik Belang stemmen ..., allez, poging om humoristisch te zeggen dat het een V-stem zal zijn)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:16   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Volledig of topic:

de titel van de draad begint met "stel ..."

Doet me denken aan mijn humaniora tijd; aanvankelijk was het :
"gegeven:
bewijs:
bla bla ...."

en dan kwamen een paar leraren die meer Hollands wouwelden dan Nederlands of Vlaams, met hun:
"stel ...
bla bla ...

Dus vroeg ik me af: staat de draadopstarter in het onderwijs ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:27   #8
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
en dan kwamen een paar leraren die meer Hollands wouwelden dan Nederlands of Vlaams, met hun:
"stel ...
bla bla ...

Uit de resultaten van de enquête kun je ook niet zo heel veel afleiden.
Mocht dat nu per partij uitgesplitst zijn zou je kunnen zien dat een bepaalde partij beloond/bestraft wordt voor de periode na de verkiezingen.
Dat kun je nu niet.
Als iemand aanstipt dat hij voor dezelfde stemt, kan dat evengoed SP.a geweest zijn, en als hij niet tevreden is heb je dezelfde vraag.

Sowieso denk ik niet dat mensen op een paar maand tijd compleet van idee veranderen, of er zou moeten iets enorms gebeurd zijn (denk aan de moord op Fortuyn indertijd bijv.).
Nieuwe verkiezingen om de patstelling op te lossen lijken mij niets te zullen oplossen.
Als er iets zou veranderen, dan mag je op een verharding van de standpunten rekenen (nog meer Di Rupo langs Franstalige kant, nog meer Dewever langs Vlaamse kant), en dan zal de crisis helemaal compleet zijn.
Oud 11 augustus 2010, 13:40   #9
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volledig of topic:

de titel van de draad begint met "stel ..."

Doet me denken aan mijn humaniora tijd; aanvankelijk was het :
"gegeven:
bewijs:
bla bla ...."

"stel ...
bla bla ...

Ik studeer fysica Maar de richting valt veel samen met de wiskundigen, misschien heb ik het daar wel geleerd

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 11 augustus 2010, 13:54   #10
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Uit de resultaten van de enquête kun je ook niet zo heel veel afleiden.
Mocht dat nu per partij uitgesplitst zijn zou je kunnen zien dat een bepaalde partij beloond/bestraft wordt voor de periode na de verkiezingen.
Dat kun je nu niet.
Als iemand aanstipt dat hij voor dezelfde stemt, kan dat evengoed SP.a geweest zijn, en als hij niet tevreden is heb je dezelfde vraag.

Sowieso denk ik niet dat mensen op een paar maand tijd compleet van idee veranderen, of er zou moeten iets enorms gebeurd zijn (denk aan de moord op Fortuyn indertijd bijv.).
Nieuwe verkiezingen om de patstelling op te lossen lijken mij niets te zullen oplossen.
Als er iets zou veranderen, dan mag je op een verharding van de standpunten rekenen (nog meer Di Rupo langs Franstalige kant, nog meer Dewever langs Vlaamse kant), en dan zal de crisis helemaal compleet zijn.
Ik vind het vrij irrelevant of degene die hetzelfde zou stemmen, nu links, rechts, Vlaams of SLP stemt, het zijn eerder de verschuivingen die van belang zijn

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 11 augustus 2010, 14:43   #11
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik vind het vrij irrelevant of degene die hetzelfde zou stemmen, nu links, rechts, Vlaams of SLP stemt, het zijn eerder de verschuivingen die van belang zijn
Dat komt op hetzelfde neer natuurlijk.
Stel dat 60% van partij verandert, dan is de vraag of er een lijn zit in die verschuivingen (naar N-VA, weg van N-VA, naar de V partijen in het algemeen, weg van de V partijen in het algemeen, allemaal naar Groen!, ...)
Als je dat niet weet weet je eigenlijk nog niets.
Want voor hetzelfde geld lopen er bijv. evenveel N-VA'ers naar VLD, als omgekeerd.
En zo kun je heel veel verschuivingen hebben, en blijft toch alles bij het oude.
Oud 11 augustus 2010, 14:51   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Voorbarig bericht.

We krijgen een rode regering met di rupo als premier, historische verliezer gennez als mede-minister, en als het helemaal misloopt dan komen die extreme idioten van groen er ook nog bij.

Hoe rechtser de Vlaamse stem, hoe linkser de regering.

Vandaar de kreet van de Vlaamse bevolking om hier een einde aan te maken...
Oud 11 augustus 2010, 14:53   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Voorbarig bericht.

We krijgen een rode regering met di rupo als premier, historische verliezer gennez als mede-minister, en als het helemaal misloopt dan komen die extreme idioten van groen er ook nog bij.

²
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 14:53   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorbarig bericht.

Rechts heeft op 13 juni een mokerslag gekregen. Volgens jouw logica gaan we dus een rechtse regering krijgen. En je zou nog effectief kunnen gelijk krijgen, ook.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 14:54   #15
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Rechts heeft op 13 juni een mokerslag gekregen. Volgens jouw logica gaan we dus een rechtse regering krijgen. En je zou nog effectief kunnen gelijk krijgen, ook.
ik denk niet dat u het over dezelfde verkiezingen hebt...
Oud 11 augustus 2010, 15:02   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat u het over dezelfde verkiezingen hebt...
Ik heb het over diegene waarbij VB, LDD en OpenVLD een pandoering gekregen hebben.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 15:03   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
om deze redenering te doen kloppen moet je nva als links catalogeren jaani

de nva overwinning was immers groter dan de pandoering van vb, ldd en open vld samen ...
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 15:20   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
om deze redenering te doen kloppen moet je nva als links catalogeren jaani

de nva overwinning was immers groter dan de pandoering van vb, ldd en open vld samen ...
Het kernprogramma van N-VA, de verzelfstandiging van Vlaanderen, is noch links noch rechts. Zij kan wel links of rechts ingevuld worden.
Links heeft lichtjes verloren (verlies voor SP.a, kleine winst voor Groen!), rechts (Open VLD, LDD, VB) heeft fors verloren, centrum (CD&V) heeft fors verloren en het Vlaams-nationalisme heeft fors gewonnen.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 15:22   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het kernprogramma van N-VA, de verzelfstandiging van Vlaanderen, is noch links noch rechts. Zij kan wel links of rechts ingevuld worden.
Links heeft lichtjes verloren (verlies voor SP.a, kleine winst voor Groen!), rechts (Open VLD, LDD, VB) heeft fors verloren, centrum (CD&V) heeft fors verloren en het Vlaams-nationalisme heeft fors gewonnen.
mja allez soit

volgens mij is de onzekere factor in antoons post eerder of we nog wel een belgishce regering krijgen.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 15:34   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben we het over een CD&V en NVA die met de SP.a in zee gaan om een Vlaamse regering te vormen?
solidarnosc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be