![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Welke politiekers worden (welke) minister?
Ik denk( en hoop) dat CD&V doorzet met het blokkeren van den Yves. |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Minister van Financiën wordt Leterme waarschijnlijk niet. Knack scheef een paar weken terug dat de PS huidig Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt voor die functie voorziet.
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Dat zou wel straf zijn, de franstaligen zouden al 2 ministers meer krijgen dan N-VA (de democratische grootste partij), en dan zouden ze nog nummer 1 én 2 krijgen, dan mag daar wel een flinke compensatie voor Vlaanderen inzitten. Bovendien zou dit weeral een milquet-verhaal zijn, waarin de desbetreffende minister meer in het belang denkt van de eigen regio i.p.v. het algemene "Belgische" belang.
Laatst gewijzigd door Jonathandv : 21 augustus 2010 om 14:06. |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ministerposten kunnen wat mij betreft afgeschaft worden, titels als premier en minister-president inclusief. In een representatieve democratie dient elke beslissing van het parlement te gebeuren door middel van een democratische stemming van de volksvertegenwoordigers. Indien dat te veel werk is, kunnen de Kamer en de Senaat vervangen worden door bijvoorbeeld vijf themaparlementen die elk hun eigen bevoegdheden hebben met elk 50 volksvertegenwoordigers. Het volk krijgt dan uiteraard op voorhand te horen welk parlement welke bevoegdheden heeft en kan bij de vijf parlementen indien gewenst op een verschillende partij stemmen. Zo krijgt het volk nog eens meer inspraak ook. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Milquet
Lutgen(?) Onkelinx Magnette Jambon Bracke (id Vlaamse misschien, als Bourgeois echt overstapt) Vervotte Gennez |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb Bracke wel graag, maar ik zou het erg vinden indien hij een ministerpost zou krijgen, aangezien hij nog steeds een relatief "nieuw" lid is van N-VA.
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zullen allemaal mensen zijn die niet uit de NV-A komen.
Vermits de Franstaligen BHV alleen willen splitsen als de Vlamingen blijvend gediscrimineerd worden. Ik zie even niet hoe het NV-A congres dit kan sanctioneren. Dus, de ministerposten die in deze draad verdeeld worden zijn ministerposten uit een federale Vlaamse minderheidsregering. Bijgevolg zullen het mensen uit de CD&V, SPa en Groen! zijn. De andere Vlaamse partijen zullen de Vlaming niet zo in zijn gezicht durven uitlachen.
![]() |
![]() |
#9 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg "Afschaffen, die titels.". Jouw probleem is daarmee ook ineens opgelost. |
|||
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Ik denk toch niet dat men het kan maken om N-VA nu buiten de regering te houden. Dit zou immers regelrecht ingaan tegen de uitspraak die de vlaamse kiezer heeft gedaan heeft. Natuurlijk doet men dit wel vaker, maar dit zou wel extreem zijn.
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#12 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Volgens het Journaal is er een akkoord over BHV. De N-VA-achterban zal een akkoord dat door hun grote roerganger en de belangrijkste en enige reden van hun succes Dewever is onderhandeld niet naast zich neer durven leggen.
Bart De Wever is te groot voor een klein land als België. Daarom wil hij het splitsen. Laatst gewijzigd door Julianus : 21 augustus 2010 om 17:19. |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zou het niet beter zijn de ministrabelen te kiezen op basis van kwaliteit i.p.v. op basis van ancieniteit of eventueel bewezen partijdiensten?
|
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Bracke heeft tot nu toe alleen nog maar bewezen een slechte journalistieke visie te hebben, meer niet.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar wat er bij LDD gebeurd is. |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij heeft bewezen een stemmenkanon te zijn. Een politieker mag de grootste onbenul zijn of het grootste genie; maar alles begint en blijft draaien rond het aantal stemmen dat hij/zij binnenhaalt. (natuurlijk zal ik erkennen dat dit het mantra is van de winnaar; tsja, ik kan er ook niet aan doen dat de nva zo'n Tia-sprong gemaakt heeft, terwijl anderen in een groen moeras lijken te zitten)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niettemin heeft hij wel een punt, geen stemmen = geen zetels.
![]() |
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
In jouw post lijk je te uiten dat een minister beslissingen kan nemen zonder dat die beslissing door 50%+1 parlementsleden ondersteund wordt. Indien dat zo is, ik weet eigenlijk niet waarvoor ministers dienen, dan snap ik eigenlijk niet waarom je zo'n ondemocratische functie wilt behouden. Ik kan begrijpen dat je je achtergesteld voelt wanneer je te horen krijgt dat de leden van de door jou geprefereerde partij ondervertegenwoordigd zijn in een bepaalde functie. Is het echter niet beter om een ondemocratische functie af te schaffen i.p.v. gewoon andere mensen een onevenredig met de stemmen grote inspraak te geven? Als jij wilt dat N-VA'ers ministers leveren, dan ben je automatisch voorstander van die functie en ik zou graag weten waarom. Los van de discussie of we al dan niet ministers nodig hebben, kan ik je wel volgen dat ondemocratische functies toch zo veel mogelijk evenredig met de stemmen verdeeld dienen te worden, om het ondemocratische daaraan toch zo veel mogelijk in te perken. Met de huidige zetelverdeling, die ook niet echt 100% representatief is, wat ik betreur, zou zo'n evenredige verdeling van titels van minister, in overeenkomst met de wijze van zetelverdeling, betekenen: N-VA 1 bij 1 minister N-VA 1 en PS 1 bij 2 ministers N-VA 1, PS 1 en MR 1 bij 3 ministers N-VA 1, PS 1, MR 1 en CD&V 1 bij 4 ministers N-VA 2, PS 1, MR 1 en CD&V 1 bij 5 ministers N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1 en sp.a 1 bij 6 ministers N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1, sp.a 1 en Groen!-Ecolo 1 bij 7 ministers N-VA 2, PS 1, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1 en Open VLD 1 bij 8 ministers N-VA 2, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1 en Open VLD 1 bij 9 ministers N-VA 2, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1 en Vlaams Belang 1 bij 10 ministers N-VA 3, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1 en Vlaams Belang 1 bij 11 ministers N-VA 3, PS 2, MR 1, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 12 ministers N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 1, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 13 ministers N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 2, sp.a 1, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 14 ministers N-VA 3, PS 2, MR 2, CD&V 2, sp.a 2, Groen!-Ecolo 1, Open VLD 1, Vlaams Belang 1 en CDH 1 bij 15 ministers (maximaal aantal ministers) (Bij deze verdeling heb ik eerst naar het aantal zetels gekeken, van waaruit de stem in een parlement gaat, en daarna naar het aantal stemmen per zetel. Omdat Groen! en Ecolo in het parlement een fractie vormen, is het logisch dat zij ook samen ministers leveren.) Laatst gewijzigd door Robinus V : 22 augustus 2010 om 01:35. |
||
![]() |