![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weet u, ik ben geen romantisch Vlaams-nationalist, zelfs geen flamingant. Ik ben, wat men noemt, een verstandig man. En in die hoedanigheid kan ik enkel maar vaststellen dat, trots loffelijke pogingen, het Belgische federale model, niet (meer) werkt. Dan blijven er niet bijster veel opties open. Ofwel verdedig je, tegen beter weten in, een eenheidsstaat. Dat heb ik gedaan. Het was een keuze die niet in dank werd afgenomen, maar waarover ik me niet schaam.
Me dunkt is echter die institutionele keuze niet langer op basis van objectieve doeleinden te verantwoorden. Zodoende is het volgens mij noodzakelijk dat de huidige deelstaten over een maximale autonomie beschikken (waaraan responsabilisering gekoppeld moet gaan) en tegelijkertijd maximaal, maar vrijwillig, samenwerken. Op die humanistische en niet-nationalistische basis acht ik het mogelijk dat een soort Belgische unie blijft bestaan, bevoegd voor enkele belangrijke kerntaken, maar dienstbaar ten opzichte van sterke deelstaten. De Franstaligen zullen in dit nieuwe model de grenzen der lidstaten van de unie (die als interne staatsgrenzen gelden), moeten accepteren. Mijn Vlaamse vrienden roep ik op om de solidariteit met het zuiden van het land te bewaren. Weliswaar doorzichtig, transparant, omkeerbaar en - mits goede afspraken - beperkbaar in de tijd. Uit de samenwerking tussen verantwoordelijke en soevereine deelstaten, waarvan de twee grote gemeenschappen in België de basis vormen, kan een nieuw wervend project ontstaan. Hopelijk denken Elio en Bart daar ook aan.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het siert u dat u het positieve blijft zoeken in een kader dat het uwe niet is. Jammer genoeg voor u, zal het bij dromen moeten blijven, immers, als de Franstaligen zoveel talent hadden in het erkennen van (deel)(staats)grenzen, hadden ze dat ook wel binnen het Federale Belgie zoals het nu nog altijd bestaat, gedaan zonder dat er splitsingen of impasses moesten dreigen. 't Zelfde voor de Vlamingen, als die zoveel talent zouden hebben in het aanwenden van een solidariteit als waar u van droomt, dan hadden we het nooit over het "communautaire" moeten hebben. Die Belgische unie lijkt me dus onmogelijk, want met zo'n "unie" had het probleem als het ware zichzelf al opgelost nog voor het bestond. Noorman |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() ik ben altijd voorstander geweest van een 'soort' solidariteit. Maar hoe langer hoe meer twijfel ik daar aan. Solidariteit moet je verdienen. De Franstaligen verdienen het niet.
|
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() De taalgrens werd vastgelegd binnen het unitaire België. Het federaliseringsproces kwam pas later. Daarin bleven enkele kenmerken bestaan die vanuit staatsrechtelijk oogpunt unitair waren, zoals de kieskring en het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Bovendien blijft tot op heden de grondwettelijke mogelijkheid bestaan om de taalgrens te wijzigen.
In een nieuw staatsmodel moet de deelstaatsgrens bij verdrag bepaald worden tussen Vlaanderen en Wallonië, waarbij aan de huidige taalgrens niet geraakt mag worden. Wellicht zullen de faciliteitengemeenten binnen Vlaanderen een ander statuut krijgen, waarbij ik echter niet pleit voor een verdwijning ervan, althans niet op korte termijn. De solidariteit tussen Vlaanderen en Wallonië kan, in gewijzigde vorm, blijven bestaan. De financiering van het Brussels gewest alsook de solidariteit van de andere lidstaten met dat gewest, kan best geregeld worden via de confederale regering. In die zin lijkt het me ook perfect mogelijk om de kinderbijslagen te communautariseren, terwijl voor Brussel de confederale overheid de modaliteiten regelt, waarbinnen de gemeenschappen hun beleid uitstippelen.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Wel schort er wat aan het systeem, hetgeen een grondige hervorming (zie hoger) - daarom geen splitsing - van de sociale zekerheid nodig maakt. Wel kan ik vermoeden dat het onvermijdelijk is dat bepaalde delen, zoals de kinderbijslagen en delen van de gezondheidszorgen aan de gemeenschappen toevertrouwd worden. Of dat, beter gezegd, de twee grote gemeenschappen de modaliteiten bepalen volgens dewelke de solidariteit tussen regio's en personen geregeld wordt.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Probleem is dat transparante solidariteit niet kan wanneer alles federaal blijft. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() En op Europees vlak wel?
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Vreemd genoeg worden mensen om wel minder dan die zienswijze voor racist, fascist, vlaamsnationalist en dergelijke uitgemaakt. Maar, bovenal hulde want ik denk dat je hier een van de weinige nog realistische toekomstvisies voor België vertolkt.
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 12 augustus 2010 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plooier. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Responsabilisering en autonomie en samenwerken waar het gaat en het voordelen bied komt vrij dicht bij mijn zienswijze. Ik acht het gewoon niet erg realistisch als ik naar de onderhandelingen kijk.
|
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben benieuwd naar de argumenten.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 12 augustus 2010 om 19:50. |
||
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Vvvveeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaadddddd! !!!"
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 augustus 2010 om 19:42. |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() bij solidariteit denken de VL aan 0,7% (zoals met de ontwikkelingslanden) en gedurende een 3-tal jaar vermoedelijk.
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |