Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2010, 20:03   #1
MIS
Banneling

Standaard Op zoek naar geld ...

Citaat:
Nergens in de eurozone zijn de gezinnen zo rijk als in België. De waarde van het spaargeld en de beleggingen van de gezinnen is in België dubbel zo groot als ons bruto binnenlands product (bbp). Belgen zijn fervente spaarders: een gemiddeld Belgisch gezin heeft voor 156.000 euro spaargeld en beleggingen. De gezinnen zetten geld opzij om onder meer eventuele belastingverhogingen te kunnen betalen.

http://vtm.be/nieuws/45863-belgen-zi...ste-europeanen
Vraagstelling, als België naar 25 miljard zoekt, hoeveel procent moet elke Belg dan afgeven om dat bedrag morgen bij elkaar te hebben ?

Laatst gewijzigd door MIS : 30 augustus 2010 om 20:04.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 22:33   #2
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Gemiddelden geven altijd een enorm fout beeld. Men zou beter ook eens over de mediaanbelg spreken, dan zou men een veel duidelijker beeld hebben. 80% van alle Belgische gezinnen heeft geen 150.000+ euro volgens mij.
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 23:15   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Vraagstelling, als België naar 25 miljard zoekt, hoeveel procent moet elke Belg dan afgeven om dat bedrag morgen bij elkaar te hebben ?
Gelooft u het zelf? 156.000 euro spaargeld en beleggingen per gezin? Zelfs als we de pensioenaanspraken per gezin er bij tellen komt u daar volgens mij nog niet aan. Volgens een andere bron heeft één op de zes huishoudens meer dan 75.000 euro.

Citaat:
Eén op de zes Vlaamse gezinnen heeft ondanks de crisis nog 75.000 euro of meer in zijn spaarpot.
Daarmee zijn zij de rijkste Europeanen. Maar veel zin in beleggen hebben zij momenteel niet, aldus standaard.nl.

De crisis heeft de Europese gezinnen zwaar getroffen in hun portefeuille. In West-Europa beschikt nu nog een op de twaalf gezinnen over een spaarpot van 50.000 euro of meer, zelfs als geen rekening wordt gehouden met vastgoed. Twee jaar geleden was dat een op de acht. De cijfers komen van het marktonderzoeksbureau GfK, dat het vermogen van de Europeanen in kaart bracht.

Met 22 procent gezinnen die meer dan 50.000 euro spaargeld hebben, zijn de Belgen de rijkste Europeanen, op de hielen gezeten door de Zweden. Al moet erbij gezegd worden dat Luxemburg en Zwitserland niet in het onderzoek zijn opgenomen. Toch mogen we niet vergeten dat twee jaar geleden nog één op de drie Belgische gezinnen dat bedrag of meer in portefeuille had. In Vlaanderen heeft een gezin op zes nu meer dan 75.000 euro spaargeld, tegen een op twaalf in Wallonië en een op acht in Brussel.
http://biz.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=13493
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...subsection=214

Laatst gewijzigd door Piero : 30 augustus 2010 om 23:16.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 07:55   #4
kameleon
Minister

Standaard

En de Belg verdient 61 miljard euro in het zwart. Ik vraag mij echt wel af hoe de OESO zoiets kan berekenen. Mocht dit werkelijk zo zijn dan is de zoektocht naar onze 25 miljard heel makkelijk op te lossen. Helaas zullen er wel besparingen en belastingsverhogingen komen door dit krapuul dat geen belastingen wilt betalen.
En verder maar afgeven op sociaal zwakkeren die het met een aalmoes moeten stellen en al het geld zouden opdoen.

Dat van die spaarboekjes, ik neem die cijfers voor waar aan. Dit zijn cijfers van de Nationale Bank dus best accuraat aangezien zij toegang hebben tot alle rekeningen. Maar het gaat hier inderdaad om gemiddelden. En vergeet niet hoeveel Europarlementariërs en hooggeplaatste ambternaren België telt. Dit doet ook al veel.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 11:14   #5
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
En de Belg verdient 61 miljard euro in het zwart. Ik vraag mij echt wel af hoe de OESO zoiets kan berekenen. Mocht dit werkelijk zo zijn dan is de zoektocht naar onze 25 miljard heel makkelijk op te lossen. Helaas zullen er wel besparingen en belastingsverhogingen komen door dit krapuul dat geen belastingen wilt betalen.
En verder maar afgeven op sociaal zwakkeren die het met een aalmoes moeten stellen en al het geld zouden opdoen.

Dat van die spaarboekjes, ik neem die cijfers voor waar aan. Dit zijn cijfers van de Nationale Bank dus best accuraat aangezien zij toegang hebben tot alle rekeningen. Maar het gaat hier inderdaad om gemiddelden. En vergeet niet hoeveel Europarlementariërs en hooggeplaatste ambternaren België telt. Dit doet ook al veel.
De ambtenaar (ambetantenaar) de koning der zwartwerkers in de privaatsector:

8 op de 10 mensen in België worden gefinancierd door de staat.

De enige die je wezenlijk Marxistisch kan noemen in onze samenleving zijn staatsambtenaren, politiekers incluis.
Zij brengen deze Marxistische ideologie in praktijk door hun ambt (betrekking bij overheid of staat), waar deze ideologie op gebaseerd is.
Neoliberale politici zijn uiteraard het meest hypocriet, ze eten van twee walletjes dat waar ze uiteraard voor gekend zijn, het zijn de waakhonden van de rijke.
Indien deze “het privaat” enkel gebruiken voor zwartwerk of sluikwerk dan kunnen we spreken van de perfecte misdaad, pure hypocrisie dus.
Zeventig procent van de totale overheidsuitgaven gaat naar wedde van ambtenaren, niet vergeten, ook deze zijn consumenten.
32,1 procent van de werknemers in België was in 2007 in dienst van de overheid, dit met een loonkost van 7,5 miljard.
Wat neerkwam op een totaal van om en bij de 1,040 miljoen.
In Vlaanderen ging het om 30,16 procent, in Wallonië om 36,71 procent.
Jonge hooggeschoolden verkiezen nu een job bij de overheid.

De meeste zwartwerkende klusjesmannen zijn te vinden bij staatsambtenaren:

Gemeente, stad, provincie, leger, ministerie, Europa, binnenlandse veiligheidsdienst, Belgische opsporingsbrigade, brandweer, politie, postbodes, politiek, personeel openbare drinkwaterinstellingen, personeel openbare instellingen voor elektriciteitsvoorziening, enz.
In de hogere rangen van de staat of ….ambtenaren vinden we dan weer de cumuls d.w.z (het bekleden van meer dan één ambt of betrekking tegelijkertijd, bijbaan, nevenfuncties en deze vooral in de privé-sector.)
En in de hoogste rangen zijn het zogenoemde fictieve directeurs enz.

Eigelijk zijn alle ambtenaren de enige en echte reële communisten in onze samenleving.
Ze gebruiken het privé-sector enkel om zwart te werken, als dat niet hypocriet is.
De schuld hiervan slaat niet op de ambtenaren maar de ware schuldige is de privé die deze ondemocratische systemen toelaat.
Men zou natuurlijk ook kunnen stellen dat de ambtenaren vrijwillig afstand zou kunnen doen van deze ……, wegens: “Ondemocratisch tegenover de andere burgers of leden van onze samenleving”, maar deze sociale voeling is blijkbaar niet aanwezig, de instincten van hebberigheid, extreme weelde en decadentie overwinnen elke logica en sociale voeling.

Wat is dan het verschil tussen kapitalisme en communisme:

In het kapitalisme werkt de helft van de bevolking (ambtenaren), daarnaast zwart in de private sector.
In het communisme zijn alle mensen ambtenaren en werken ze daarnaast allen zwart onder elkaar.

De andere zwartwerkers in de privaatsector, de gemakkelijke hapjes die zonder problemen uit te buiten zijn:

Werklozen, werkonbekwame, zieken, gehandicapten, invaliden, jobstudenten, ongeval verzekering +…, gepensioneerden,
OCMW genieters, gebruikmakers van voedselbanken, niet geregistreerde buitenslapers, niet geregistreerde slaven van alle nationaliteiten tengevolge van globalisme, verarmde zelfstandigen, mensen van open gedetineerde instellingen, bijna 7,6 procent werkende Belgen leeft in armoede door hongerlonen, daardoor zwartwerk.
Mensen die bijna verplicht zijn zwart te werken door energie armoede, zwart arbeid door Ex-gedetineerden enz.

Het loon van de grootste en leidinggevende communisten: (onze politici en hun cumul*)

Eerste minister...... 11.040 euro per maand.
Kamervoorzitter.....ongeveer 16.000 euro per maand.
Senaatsvoorzitter....ongeveer 16.000 euro per maand.
Vlaams parlementsvoorzitter....ongeveer 16.000 euro per maand.
Voorzitter Brussels parlement...13.000 euro per maand.
Voorzitter Waals parlement.... 12.500 euro per maand.
Voorzitter Waalse gemeenschap...12.500 euro per maand.
De minister van buitenlandse zaken 11.040 euro per maand.
Vice premiers… 11.040 euro per maand.
De Waalse ministers...... 11.016 euro per maand.
De andere ministers.... 10.726 euro per maand.
Federale staatssecretarissen...10.295 euro per maand.
De minister-president van het Brussels gewest...10.442 euro per maand...
En volksvertegenwoordigers...zo'n 5.500 euro per maand.

Ex-Vlaams parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten:

De best betaalde politicus in België was niet de premier, en evenmin een minister.
Dat blijkt uit een onderzoek van De Standaard. Vanderpoorten (Open VLD) dankte haar koppositie aan het feit dat ze cumuleerde.

1. Naast haar wedde als Vlaams parlementslid (79.511,99 euro),
2. Had ze ook een wedde als voorzitter van het Vlaams parlement (136.760,62 euro)
3. En als burgemeester van Lier (55.254,54 euro).

Samen is dat, aangevuld met vakantiegeld en onkostenvergoedingen en verminderd met een afdracht van 7,5 procent aan haar partij, goed voor de ronde som van 342.270,80 euro.

Best betaalde door de staat:

Coburg Albert: 10,2 miljoen € jaarlijks, Coburg Fabiola: 1,4 miljoen € jaarlijks.

*Cumul:
Bekleding van meer dan één ambt of betrekking tegelijk, bijbaan, nevenfunctie.

Belg verdient 61 miljard euro aan zwartwerk:
http://www.vandaag.be/binnenland/453...zwartwerk.html
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 11:54   #6
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
zo blijkt volgens de Belgische krant De Standaard uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
een ridicuul statistiekje dus..te nemen of te laten..hoop en tal 10 vlamingen bevraagd..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 17:17   #7
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelooft u het zelf? 156.000 euro spaargeld en beleggingen per gezin? Zelfs als we de pensioenaanspraken per gezin er bij tellen komt u daar volgens mij nog niet aan. Volgens een andere bron heeft één op de zes huishoudens meer dan 75.000 euro.
Hoeveel meer ? En hoeveel komt dan het gemiddelde uit ?
Oud 31 augustus 2010, 18:50   #8
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik geloof er geen zak van, vermits ik nog van de uitstervende soort ben (namelijk de actieve bevolking). Zelfs als ik aan dat bedrag ga komen ooit, zal het snel weer op 0 staan moest ik ooit eigendom willen... en ik hoop dat er toch nog jongvolwassenen zijn, of dit land gaat naar de haaien...

Als ik echter de villa's zie met de zonnepanelen op... daar zou men als volk eens moeten langsgaan, een erfenis tekenen waarbij alles gaat voor de staat & dan het zwaard.... zoals men deed bij de romeinen
Oud 31 augustus 2010, 19:10   #9
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof er geen zak van, vermits ik nog van de uitstervende soort ben (namelijk de actieve bevolking). Zelfs als ik aan dat bedrag ga komen ooit, zal het snel weer op 0 staan moest ik ooit eigendom willen... en ik hoop dat er toch nog jongvolwassenen zijn, of dit land gaat naar de haaien... Als ik echter de villa's zie met de zonnepanelen op... daar zou men als volk eens moeten langsgaan, een erfenis tekenen waarbij alles gaat voor de staat & dan het zwaard.... zoals men deed bij de romeinen
Het zwaard ? Is dat hetzelfde zwaard als men in die andere cultuur hanteert ? Integratie, dan toch ?
Oud 31 augustus 2010, 19:36   #10
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
En de Belg verdient 61 miljard euro in het zwart. Ik vraag mij echt wel af hoe de OESO zoiets kan berekenen.
Uitermate interessante vraag, hoe berekent men dat eigenlijk ? Iemand een idee ? Serieuze vraag zelfs.
Oud 31 augustus 2010, 21:51   #11
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik geloof er geen zak van, vermits ik nog van de uitstervende soort ben (namelijk de actieve bevolking). Zelfs als ik aan dat bedrag ga komen ooit, zal het snel weer op 0 staan moest ik ooit eigendom willen... en ik hoop dat er toch nog jongvolwassenen zijn, of dit land gaat naar de haaien...

Als ik echter de villa's zie met de zonnepanelen op... daar zou men als volk eens moeten langsgaan, een erfenis tekenen waarbij alles gaat voor de staat & dan het zwaard.... zoals men deed bij de romeinen
Vermits Raven nog van de uitstervende soort is: (namelijk de actieve zwartwerkende bevolking)
Oud 31 augustus 2010, 22:03   #12
corse
Banneling

Standaard

Indien er geen belastingen komen op automatisering en voor de 24u op 24u machinerie, dan moeten we ook de belasting op arbeid afschaffen, dan belanden we veel sneller in het stenen tijdperk, daar kunnen we op zijn minst allemaal legaal zwart werken.
Toffe idee van Corse hé mensen, al zeg ik het zelf, ik ben voor de vooruitgang van de achteruitgang, zo simpel is het.
Oud 13 september 2010, 18:18   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergeleken met ons omringende landen swingen vooral de kosten voor de staatsschuld en het overheidspersoneel (al dan niet gepensioneerd) bij ons echt wel de pan uit.

Kans dat daarop bespaard gaat worden is echter quasi nul. Binnen een onafhankelijk Vlaanderen valt dat misschien nog in te denken, gezien sp-a/groen dan makkelijk aan de kant kunnen worden geschoven, maar in Belgique zie ik dat écht niet gebeuren.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 september 2010 om 18:18.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 20:54   #14
kameleon
Minister

Standaard

Vandaag kwam ik tot de vaststelling dat onze overheid inderdaad één groot Ponzi-schema is. Wij geven ons geld af aan de staat en zij beloven ons sociale zekerheid, goed onderwijs, gezondheidszorg enz. Helaas geeft de staat meer uit dan dat er binnenkomt. Dat betekent dat er verliezen worden opgemaakt.

Deze verliezen lopen zo hoog op dat ze moeten teruggedrongen worden en hiervoor wordt dan bespaard op onderwijs, gezondheidszorg...Wij hebben al die jaren wel braaf ons geld in hun project gestoken, al 1 belofte die de staat niet nakomt. Gelukkig(?) kan de staat obligaties uitgeven. Met dat geld gaan ze dan nieuwe investeringen maken. Voila, het geld dat ze van ons op doen gaan ze zogezegd terugbetalen met geld (investeren in maatschappij) dat ze zelf gaan lenen zijn. Ponzi-schema. Want ondertussen loopt de staat zijn verliezen op en deze lopen zo ontzettend hoog dat er een dag komt dat ze gaan zeggen....
"Jullie geld is op jongens, trek er jullie plan mee"
Oud 13 september 2010, 20:58   #15
kameleon
Minister

Standaard

En wat ik ook opmerkte is dat de industrie, zelfstandige activiteit helemaal gesponsord wordt door de staat. Als je weet welke investeringen/kosten ze allemaal mogen inbrengen in de belastingen....Schaf dat af en de industrie zal hier ook grotendeels verdwijnen. Allemaal subtiele vormen van staatsinterventie in de economie. Heel triest dat een zelfstandige activiteit zonder deze voordelen quasi geen mogelijkheid heeft om winst te maken in een vrije markt in België. Kijk maar naar het aantal faillisementen elke maand.
Oud 15 september 2010, 17:49   #16
kameleon
Minister

Standaard

Vandaag een artikel dat er maar voor 6,5 miljard euro in het zwart gewerkt wordt en dus aan de staat zijn neus voorbijgaat. Maar liefst 10 keer minder dan de OESO berekend heeft !

http://www.hln.be/hln/nl/3424/econom...ard-euro.dhtml

Als we kijken hoeveel zwart geld er geregulariseerd werd uit het buitenland de afgelopen maanden en dus op Belgische rekeningen terechtkwam en we delen dat dan door alle inwoners in België komen we op een realistischer bedrag waarbij de gemiddelde belg iets rond de 25 euro heeft opzij kunnen zetten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be