Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2010, 16:13   #1
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard het einde van de christen-democratie?

In Nederland heeft het CDA het slechtste verkiezingsresultaat ooit behaald, een halvering qua zetels. En het dieptepunt is nog niet bereikt. Peilingen geven aan dat het CDA nog verder kan zakken, tot 15 zetels.
Ondertussen voeren de 'prominenten' een intern oorlogje uit voor het oog van de camera's, met de keuze tussen ofwel de uitverkoop van de ideologie in ruil voor ministerpostjes, ofwel de formatiegesprekken doen mislukken, wat meer dan waarschijnlijk ook een electorale nederlaag zal opleveren (en de PVV zal doen stijgen, want die kunnen zich dan des te meer wentelen in hun geliefkoosde slachtoffersrol)

En in Vlaanderen heeft de CD&V het slechtste verkiezingsresultaat ooit neergezet, veel slechter dan het dioxine-resultaat van '99 dat door sommigen als een accident de parcours werd afgedaan. En nu denkt de huidige partijtop dat de enige manier om de verloren kiezers terug naar de schaapsstal te krijgen, is om een soort NVA light te worden.
En dat terwijl uit alle politicologische onderzoeken blijkt dat de kiezer altijd het origineel prefereert boven de kopie.

Kortom, de christen-democraten in de lage landen zijn bezig met een zelfvernietigingscampagne.
Oud 4 september 2010, 15:05   #2
snowseals
Burger

snowseals's schermafbeelding

Standaard

is toch normaal ?
alles wat met katholiek zijn te maken heeft
verliest zijn aanhang
en daar hebben ze zelf om gevraagd
en nva light spelen gaat hen geen stemmen bijgeven
tegendeel ! zo verliezen ze hun oude garde ook nog?
ze mogen al blij zijn met de vergrijzing anders stonden ze onder het vl belang

verdraagzaamheid is een mooi ding!
snowseals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 23:30   #3
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowseals Bekijk bericht
is toch normaal ?
alles wat met katholiek zijn te maken heeft
verliest zijn aanhang
en daar hebben ze zelf om gevraagd
en nva light spelen gaat hen geen stemmen bijgeven
tegendeel ! zo verliezen ze hun oude garde ook nog?
ze mogen al blij zijn met de vergrijzing anders stonden ze onder het vl belang
De christen-democratie had al lang niets meer te maken met het katholicisme hoor.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 23:57   #4
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
In Nederland heeft het CDA het slechtste verkiezingsresultaat ooit behaald, een halvering qua zetels. En het dieptepunt is nog niet bereikt. Peilingen geven aan dat het CDA nog verder kan zakken, tot 15 zetels.
Ondertussen voeren de 'prominenten' een intern oorlogje uit voor het oog van de camera's, met de keuze tussen ofwel de uitverkoop van de ideologie in ruil voor ministerpostjes, ofwel de formatiegesprekken doen mislukken, wat meer dan waarschijnlijk ook een electorale nederlaag zal opleveren (en de PVV zal doen stijgen, want die kunnen zich dan des te meer wentelen in hun geliefkoosde slachtoffersrol)

En in Vlaanderen heeft de CD&V het slechtste verkiezingsresultaat ooit neergezet, veel slechter dan het dioxine-resultaat van '99 dat door sommigen als een accident de parcours werd afgedaan. En nu denkt de huidige partijtop dat de enige manier om de verloren kiezers terug naar de schaapsstal te krijgen, is om een soort NVA light te worden.
En dat terwijl uit alle politicologische onderzoeken blijkt dat de kiezer altijd het origineel prefereert boven de kopie.

Kortom, de christen-democraten in de lage landen zijn bezig met een zelfvernietigingscampagne.
Ik geloof niet dat het zover komt. Alles hangt af van de personen en de geloofwaardigheid.

De natuurlijke aanhang van de Christen-Democratische partijen wordt weliswaar kleiner en door de laatste stuiptrekkingen van de ontzuiling zijn de CD-partijen ook geen vanzelfsprekende partijen meer voor christenen maar Balkenende kwam in 2002 sterk terug na de historische nederlaag in 1994 en Leterme ging in 2007 van 22 naar 30 zetels.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 00:42   #5
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik geloof niet dat het zover komt. Alles hangt af van de personen en de geloofwaardigheid.

De natuurlijke aanhang van de Christen-Democratische partijen wordt weliswaar kleiner en door de laatste stuiptrekkingen van de ontzuiling zijn de CD-partijen ook geen vanzelfsprekende partijen meer voor christenen maar Balkenende kwam in 2002 sterk terug na de historische nederlaag in 1994 en Leterme ging in 2007 van 22 naar 30 zetels.
ja, ik weet het, het eind van de christen-democratie werd al eens eerder aangekondigd, zo rond het jaar 2000. En toen bleek dat zowel in Nederland als in Vlaanderen de christen-democraten een come-back maakten.

Maar ik denk dat dit eerder een laatste opflakkering was, en louter gevolg van een tijdelijke 'subjectieve factor', zoals Lenin het zou noemen. Een kwestie van personen dus, de 'juiste man op de juiste plaats'. Maar zowel Balkenende, die de rust en stabiliteit personifieerde waar Nederland na de moord op Fortuyn duidelijk behoefte had, als Leterme, die tussen 2004 en 2007 zijn état de grace beleefde, vielen al snel van hun voetstuk bij de publieke opinie.

En hoedanook, die 30% van Leterme was een score die hij behaalde met het kartel. Als we de onderzoeken mogen geloven, representeerden de NVA-kiezers op dat moment ongeveer een 7 of 8 % vh electoraat. Dus dan houdt Leterme maar max 23% voor zijn indrukwekkende come-back. Dat is een score waar Martens en Tindemans in hun tijd nachtmerries van hadden gekregen.

Het is niet enkel de christen-democratie. Alle traditionele partijen, ook sociaal-democraten en in iets mindere mate liberalen verliezen kiezers. Er zijn tijdelijke heropflakkeringen, voor de sociaal-democraten met Stevaert in 2003 en met Bos bij die gemeenteraadsverkiezingen enkele jaren geleden (jij zal het jaartal wel weten, Hertog), en voor de liberalen met Verhofstadt in 2003 en met Rutte nu. Meestal is er wel één vd drie traditionele partijen die wint (de uitslag van juni hier is daarop een uitzondering).
Hierdoor wordt de aandacht afgeleid van de structureel dalende lijn. Deze dalende lijn is zeer uitgesproken als je de uitslagen van de voorbije 50 jaar op een curve plaatst, en zeker voor de CVP/CD&V nog meer dan voor de andere traditionele partijen.
Oud 5 september 2010, 02:34   #6
Discobitch
Banneling

Standaard

Partijen worden slechts in stand gehouden omdat ze kei-officieus zijn en dat de onmensen onder de geborenen, wanneer ze opgroeien, ingedramd krijgen dat het officiele (goed!) op die manier werkt.

Het is een ongevormd sociologisch concept. Misschien bij de anarchisten wel. Het officiele.
Hetgeen wat belangrijk geklede mensen zeggen dat goed is.
Christen-demokraten hebben de stempel van officialiteit over zich. Dus worden ze serieus genomen.

Elke christen-demokraat levend vriesdrogen (in het openbaar) zou een goed begin zijn. Maar daar vindt men geen publiek voor.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 07:52   #7
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Er zijn geen traditionele kiezers meer die ongeacht de situatie altijd op dezelfde partij kiezen.

Ook is de politiek meer een circus geworden en dat de pipo met de meeste en beste media een goed resultaat zal neerzetten.
De juiste propaganda met de juiste man in de juiste partij is de mix voor succes, niks meer of minder.

De democratie werkt niet en België is een mooi voorbeeld want hoelang gaan ze nog zagen en zeveren zonder enige degelijk beleid?
wel niet vergeten dat al die onderhandelaars en dergelijke wel netjes dik betaald worden om eigenlijk niet te doen waarvoor ze bestaan en dat is een land leiden en besturen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 09:19   #8
snowseals
Burger

snowseals's schermafbeelding

Standaard

als ge terugkijkt wat die engelsman over herman vr zei
moeten we hem eigenlijk gelijk geven ? erg maar waar !
als hij engels spreekt heeft de rest nog ne tolk nodig anders
weten ze van toeten of blazen

verdraagzaamheid is een mooi ding!
snowseals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 19:25   #9
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ze maken het zichzelf zowel in VL als NL wel heel moeilijk. Maar een absoluut niet te onderschatten effect is dat hun kiezers simpelweg uitsterven. Van de 'klassieke' partijen zijn zij degenen die vooral nog goed scoren bij de ouderen (50+)

Ik vind de link hier niet meer onmiddelijk terug, maar een paar dagen geleden zag ik een onderzoek waarin men o.a. ook de stemverdeling per leeftijdscategorie aangaf. En dat plaatje zag er vooral voor CD&V héél erg slecht uit. Ik vermoed dat het in NL niet veel anders is.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 22:02   #10
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Ik ben oprecht blij dat Dr. Strangelove terug is
ik ga later een uitgebreide opinie schrijven maar deze quote over de christen-democratie wil ik jullie toch niet onthouden.

Citaat:
"Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd even mijn vingers na. Want we hebben het dan toch over tweeduizend jaar onbetrouwbaarheid."
pluspunt aan degene die weet van waar deze afkomstig is

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 22:33   #11
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hypocrisie, leugenachtigheid en een aangeboren dubbele tong zijn nu eenmaal eigenschappen die de moderne kiezer niet meer zo waardeert.

En daarmee is alles gezegd over dit thema.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 22:34   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leterme ging in 2007 van 22 naar 30 zetels.
Dat is niet zo.

Maar jij kan natuurlijk ook niet alles weten.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 7 september 2010, 22:43   #13
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierdoor wordt de aandacht afgeleid van de structureel dalende lijn. Deze dalende lijn is zeer uitgesproken als je de uitslagen van de voorbije 50 jaar op een curve plaatst, en zeker voor de CVP/CD&V nog meer dan voor de andere traditionele partijen.
Van meer dan 50 pct in de jaren '50 tot 18 pct in 2010. Jammer dat ik er niet direct zo'n mooi grafiekje van vind. Wie meent dat de Vlaamse christendemocraten in 2020 nog boven de 15 pct zullen zitten, is of lichtjes onwel in de bovenkamer of een ... onverbeterlijke CD&V-er.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 7 september 2010 om 22:44.
Oud 7 september 2010, 22:46   #14
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Van meer dan 50 pct in de jaren '50 tot 18 pct in 2010. Jammer dat ik er niet direct zo'n mooi grafiekje van vind. Wie meent dat de Vlaamse christendemocraten in 2020 nog boven de 15 pct zullen zitten, is of lichtjes onwel in de bovenkamer of een ... onverbeterlijke CD&V-er.
we zijn het over ongeveer niets eens, maar ik stel voor dat we daar samen een fles champagne op kraken

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 22:48   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
we zijn het over ongeveer niets eens,
Daar zoudt ge nog van verschieten. Eenmaal de Belgisch-francofone macht over Vlaanderen gebroken, fladder ik naar hele andere politieke horizonten.

Citaat:
maar ik stel voor dat we daar samen een fles champagne op kraken
Graag!
Oud 7 september 2010, 23:18   #16
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat is niet zo.

Maar jij kan natuurlijk ook niet alles weten.
Pffft! Het kartel dan, muggezifter.

Je kunt niet ontkennen dat hij pakkende slogans had en zelf toch behoorlijk voorkeurstemmen kreeg.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 01:16   #17
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ik ben oprecht blij dat Dr. Strangelove terug is
ik ga later een uitgebreide opinie schrijven maar deze quote over de christen-democratie wil ik jullie toch niet onthouden.

"Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd even mijn vingers na"

pluspunt aan degene die weet van waar deze afkomstig is
Dank je, toccata
Ik ben ook oprecht blij dat jij en nog een paar anderen (you know who you are ) hier ook nog steeds actief zijn, en dat jullie dit forum nog niet volledig aan de trollen hebben overgeleverd.

Ik heb je citaat gegoogled, zo ben ik dan weer, en kwam bij een D66 minister uit de jaren '70 uit, waar ik nog nooit van gehoord had, moet ik bekennen.
Oud 8 september 2010, 01:48   #18
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:

Je kunt niet ontkennen dat hij pakkende slogans had en zelf toch behoorlijk voorkeurstemmen kreeg.
Ja, een pakkende slogan had hij zeker. Zijn reclame-mannetje Jens Mortier had 'respect' als kernwoord voor de campagne bedacht, en dat woord bleek aan te sluiten bij zowel de gezagsgetrouwe, conservatieve ouderen (die meer respect wilden voor hun geliefde 'normen en waarden'), als bij jongere, nieuwe kiezers (voor wie 'respect', op zijn Engels uitgesproken dan, een positieve klank heeft dankzij de urban culture). Geniaal gewoon.

Ironisch is wel dat Jens Mortier de zoon is van ex-Humo-hoofdredacteur Guy Mortier, ooit de voorvechter van de Vlaamse anti-klerikale progressieven.

Over die voorkeurstemmen dan. Het is moeilijk om deze te vergelijkingen met verkiezingen voor de staatshervorming onder Dehaene. Want sindsdien wordt de Senaat verkozen met 2 grote kieskringen, 1 Nederlandstalige en 1 Franstalige, wat voor '93 niet het geval was. Dus de grote namen uit de jaren '80 en '70 haalden automatisch minder voorkeurstemmen dan Leterme in 2007 of BDW in 2010, aangezien zij toen nog verkozen werden in de oude, kleinere kiesarrondissementen.
Enkel voor de Europese verkiezingen was dit anders, en het is daar dat Leterme's voorganger Tindemans ooit zijn fameuze 1 miljoen stemmen haalde. (Dit was nadat Tindemans al door Martens en de CVP-partijtop opzij geschoven was trouwens, en premier zou hij toch nooit meer worden, maar dit terzijde.)

Nu, dit levert een redelijk idiote situatie op: aangezien voorkeurstemmen zo belangrijk zijn, zeker in de media-perceptie onmiddellijk na de verkiezingen, kiezen de meeste politieke zwaargewichten er voor om bij de federale verkiezingen op te komen op de senaatslijst, en niet op de kamerlijst. Allez, in Vlaanderen toch, Franstalige toppolitici zijn blijkbaar minder geneigd dot dit spelletje kiezersbedrog.
En kiezersbedrog is wat het is, want geen rechtgeaarde toppoliticus denkt er ook maar één seconde aan om effectief te gaan zetelen in de Senaat. Sinds de staatshervorming van Dehaene is die immers omgetoverd in een 'refectiekamer'. Dit is een mooi woord voor 'praatbarak zonder reële politieke macht'.

Maar de politici die kiezen voor de senaatslijst rekenen er natuurlijk op dat als ze in de regering komen en minister worden, ze zich kunnen laten opvolgen. Dit is een wet in België, ministers mogen niet tegelijk zetelen als parlementslid (terwijl het in het VK net verplicht is voor een minister om een MP te zijn)
Wie in de oppositie terechtkomt, heeft pech, en moet zich een paar jaar lang dood vervelen. Of ze komen gewoon nooit af.

Anyway, wat telt is niet het absolute aantal stemmen, maar het aantal stemmen in verhouding met de grootte van de kieskring. En dan zien we dat bij de vorige verkiezingen het eigenlijk Elio Di Rupo is, en niet Bart De Wever, die de absolute stemmenkampioen is, met een penetratiegraad van 28,19 % (wie wil, kan hier zelf wel een geert hoste-grap over verzinnen)

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 8 september 2010 om 01:52.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 06:55   #19
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 2007 behaalde dus niet de CD&V maar het kartel van CD&V en NVA een verkiezingsoverwinning van rond de 30 pct. Tussen haakjes, dat is ongeveer evenveel als de NVA in 2010.

Ik zie niet in waarom dat muggeziften zou zijn, het ging nu eenmaal niet om 1 maar om 2 partijen. Het lijkt me intellectueel oneerlijk om die merkwaardige overwinning slechts aan 1 van die 2 partijen toe te bedelen.

Niemand weet immers precies welk in die 30 pct het aandeel was van de NVA en welk dat van de CD&V, maar het N-VA aandeel moet minstens 10 tot 12 pct geweest zijn. Het was toen al niet meer 100 pct zeker wie nu de kleine en wie de grote broer in het kartel was.

Citaat:
Je kunt niet ontkennen dat hij pakkende slogans had
Die waren enkel mogelijk dankzij de het kartel met de N-VA. Zonder dat kartel zou de CD&V nooit met een duidelijk Vlaams project uitgepakt hebben. Maar eenmaal de stemmen die via het kartel verworven waren binnengehaald, heeft Leterme �* la Verhofstadt een bocht van 180 graden gemaakt en consequent de N-VA buitengegooid.

Citaat:
en zelf toch behoorlijk voorkeurstemmen kreeg.
Duidelijk is dat de kartelformule op zich heel wat nieuwe kiezers aantrok: het feit dat de N-VA erbij was gaf de kiezer vertrouwen. Heel wat Vlamingen hebben daardoor voor heel even hun wantrouwen tegenover de CD&V laten vallen en hebben voor het kartel gestemd. Daar hadden zij vrij snel spijt van, getuige de landslide van 13 juni 2010.

Leterme heeft de Vlaamse verzuchtingen en de ras-le-bol stemming in Vlaanderen misbruikt om Belgisch eerste minister te kunnen worden.

Ook als je dat laatste niet gelooft, is het naast de waarheid om uit de overwinning van 2007 te concluderen dat de CD&V in dat jaar een "heropstanding" zou gekend hebben.

Geloof me vrij: dat zal nooit meer gebeuren. De CD&V komt in Vlaanderen nooit meer aan de bak. Ik verwacht dat ze de weg opgaat van de SP-a.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 8 september 2010 om 06:59.
Oud 8 september 2010, 07:40   #20
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ter aanvulling van mijn beweringen en voorspellingen in deze draad, de resulaten van de jongste opiniepeiling van GVA:

Citaat:
In Vlaanderen zet N-VA zijn opmars voort (32,3%, ofwel +4,3% tegenover juni), terwijl CD&V verder wegzakt (16,6% in september tegenover 17,6% in juni). De Vlaamse liberalen worden weer derde met 13,7%. De Vlaamse socialisten verliezen 3,2% tegenover juni en behalen 12,1%.
Bronhttp://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100908_013

Als de CD&V onder het kritisch peil van 15 pct valt, en daar zijn ze zo goed als, implodeert ze. Haar huidige stemmenaantal is immers voor een groot deel gebaseerd op het feit dat ze een een staatspartij is/was en daardoor duizenden jobs kon uitdelen in Vlaanderen.

Als dat niet meer kan, is er geen enkele inhoudelijke reden meer voor al deze mensen om nog CD&V te stemmen.

Het is afgelopen met de christendemocratie in Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be