![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Om te vermijden dat kleine geschillen met verkopers in het buitenlanduitmonden in een dure gerechtsstrijd bestaat er sinds 1 januari 2009 eenspecifieke Europese procedure voor zgn. geringe vorderingen. Deze werdechter, in tegenstelling tot andere landen, niet verder uitgewerkt nochgepromoot door België. Daardoor blijft de consument de facto machtelooswanneer hij een klein geschil heeft omwille van een buitenlandse aankoop.Een kleine steekproef van Test-Aankoop bij acht rechtbanken wijst uit datmet name de griffies deze procedure niet kennen.
Hoog tijd voor de volgende regering om de bestaande drempels binnen de justitie te verlagen. Test-Aankoop zet alvast praktische informatie over hoe een procedure op te starten en af te handelen op zijn website: www.test-aankoop.be/smallclaim Geschil tot € 2 000 Procederen draait voor een consument in een geschil met een handelaar al snel uit op een dure en ongelijke gerechtsstrijd. Nauwelijks de moeite dus wanneer het gaat om relatief kleine bedragen, zoals bij onlineaankopen. Quasi onmogelijk wordt als het gaat om een buitenlandse (Europese) verkoper. Om dergelijke consumentengeschillen makkelijker, sneller en goedkoper op te lossen, bestaat er een specifieke Europese procedure. Toch blijkt deze in de praktijk niet zo eenvoudig en ze is vooral onbekend, zelfs voor de Belgische rechtbanken. Sinds 1 januari 2009 al is er een Europese rechtsprocedure om grensoverschrijdende consumentengeschillen van hoogstens € 2 000, waarbij de tegenpartij in een andere EU-lidstaat gevestigd is, te vereenvoudigen. Achterliggende idee is dat de consument niet mag afgeschrikt worden van buitenlandse aankopen. Deze “procedure voor geringe vorderingen” is in België spijtig genoeg weinig bekend en onvoldoende uitgewerkt. Er wordt dan ook amper een beroep op gedaan. Onbekend maakt immers onbemind. Snel, goedkoop, gemakkelijk? De hele procedure verloopt schriftelijk en aan de hand van modelformulieren, wordt behandeld door een rechtbank in de eigen regio, in de eigen taal én is gebonden aan strikte tijdsmarges. Daardoor verloopt ze heel wat sneller. Bovendien is een advocaat niet nodig, wat de kosten toch behoorlijk beperkt. De consument betaalt enkel de kosten voor de inschrijving op de rol, die bovendien voor rekening van de tegenpartij zijn wanneer het vonnis in het voordeel van de consument wordt uitgesproken. Snel en goedkoop dus, in theorie althans. Te weinig kennis, bij consument én rechtbank In principe moeten de griffiebeambten van zowel de vredegerechten (geschil tot € 1 860) als van de rechtbanken van eerste aanleg (de resterende geschillen tot € 2 000) de consument informeren over alle praktische aspecten van deze procedure, maar uit een steekproef bleek dat dit meestal niet gebeurt. Vooral de vredegerechten (nochtans bevoegd voor het merendeel van de claims) gaan de mist in, met als uitschieter het Vredegerecht van Gent: “Dergelijke klachten moeten via de luchtvaartmaatschappij geregeld worden, niet via het gerecht”, naar aanleiding van een fictieve klacht tegen Ryanair. Enkel de rechtbank van Eerste Aanleg van Dendermonde, Brussel en Bergen konden onze enquêteur een compleet antwoord bieden op onze vragen. Justitie houdt dus zelf de toegangsdrempel in stand. Zelfs op de website van de Belgische justitie is over deze procedure geen informatie te vinden. De consument moet zelf op zoek naar informatie. Bovendien is de consument zelf verantwoordelijk voor het afdwingen van de uitvoering van het vonnis, wat wel in de taal van de tegenpartij moet gebeuren. De bevoegde uitvoeringsinstantie opsporen en aan het werk zetten, is niet altijd een sinecure. België moet huiswerk maken Het is de hoogste tijd voor een meer efficiënte wettelijke regeling en een degelijke promotie van de procedure. Niemand lijkt op de hoogte van deze nieuwe procedure, ook al biedt zij heel wat perspectieven en maakt ze de consument een pak weerbaarder. België, en meer bepaald de minister van Justitie, had de Europese verordening al lang praktisch moeten uitwerken. Daarnaast moet de volgende regering tevens werk maken van de invoering van de groepsvordering in het Belgisch recht zodat consumenten hun klachten en krachten kunnen bundelen. Handige links Test-Aankoop eist op zijn minst een informatiebrochure voor de consument, zoals in het Verenigd Koninkrijk al bestaat. Enkel de vrederechter bevoegd maken voor alle geringe vorderingen of small claims, ongeacht het bedrag, zoals in Nederland al het geval is, zou bovendien een groot deel van de verwarring vermijden. Aangezien de consument voorlopig zelf heel wat moet opzoeken over deze procedure, heeft Test-Aankoop op zijn website een aantal nuttige links verzameld met alle praktische informatie om een procedure op te starten en af te handelen. www.test-aankoop.be/smallclaim Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |