Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2010, 14:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Test Aankoop :Justitie in gebreke: toegang tot het gerecht moet eenvoudiger voor klei

Om te vermijden dat kleine geschillen met verkopers in het buitenlanduitmonden in een dure gerechtsstrijd bestaat er sinds 1 januari 2009 eenspecifieke Europese procedure voor zgn. geringe vorderingen. Deze werdechter, in tegenstelling tot andere landen, niet verder uitgewerkt nochgepromoot door België. Daardoor blijft de consument de facto machtelooswanneer hij een klein geschil heeft omwille van een buitenlandse aankoop.Een kleine steekproef van Test-Aankoop bij acht rechtbanken wijst uit datmet name de griffies deze procedure niet kennen.

Hoog tijd voor de volgende regering om de bestaande drempels binnen de justitie te
verlagen. Test-Aankoop zet alvast praktische informatie over hoe een
procedure op te starten en af te handelen op zijn website:
www.test-aankoop.be/smallclaim

Geschil tot € 2 000
Procederen draait voor een consument in een geschil met een handelaar al snel
uit op een dure en ongelijke gerechtsstrijd. Nauwelijks de moeite dus wanneer
het gaat om relatief kleine bedragen, zoals bij onlineaankopen. Quasi
onmogelijk wordt als het gaat om een buitenlandse (Europese) verkoper. Om
dergelijke consumentengeschillen makkelijker, sneller en goedkoper op te
lossen, bestaat er een specifieke Europese procedure. Toch blijkt deze in de
praktijk niet zo eenvoudig en ze is vooral onbekend, zelfs voor de Belgische
rechtbanken. Sinds 1 januari 2009 al is er een Europese rechtsprocedure om
grensoverschrijdende consumentengeschillen van hoogstens € 2 000, waarbij de
tegenpartij in een andere EU-lidstaat gevestigd is, te vereenvoudigen.
Achterliggende idee is dat de consument niet mag afgeschrikt worden van
buitenlandse aankopen. Deze “procedure voor geringe vorderingen” is in België
spijtig genoeg weinig bekend en onvoldoende uitgewerkt. Er wordt dan ook
amper een beroep op gedaan. Onbekend maakt immers onbemind.
Snel, goedkoop, gemakkelijk?
De hele procedure verloopt schriftelijk en aan de hand van modelformulieren,
wordt behandeld door een rechtbank in de eigen regio, in de eigen taal én is
gebonden aan strikte tijdsmarges. Daardoor verloopt ze heel wat sneller.
Bovendien is een advocaat niet nodig, wat de kosten toch behoorlijk beperkt.
De consument betaalt enkel de kosten voor de inschrijving op de rol, die
bovendien voor rekening van de tegenpartij zijn wanneer het vonnis in het
voordeel van de consument wordt uitgesproken. Snel en goedkoop dus, in
theorie althans.
Te weinig kennis, bij consument én rechtbank
In principe moeten de griffiebeambten van zowel de vredegerechten (geschil
tot € 1 860) als van de rechtbanken van eerste aanleg (de resterende geschillen
tot € 2 000) de consument informeren over alle praktische aspecten van deze
procedure, maar uit een steekproef bleek dat dit meestal niet gebeurt. Vooral
de vredegerechten (nochtans bevoegd voor het merendeel van de claims) gaan
de mist in, met als uitschieter het Vredegerecht van Gent: “Dergelijke klachten
moeten via de luchtvaartmaatschappij geregeld worden, niet via het gerecht”,
naar aanleiding van een fictieve klacht tegen Ryanair. Enkel de rechtbank van
Eerste Aanleg van Dendermonde, Brussel en Bergen konden onze enquêteur een
compleet antwoord bieden op onze vragen. Justitie houdt dus zelf de
toegangsdrempel in stand. Zelfs op de website van de Belgische justitie is over
deze procedure geen informatie te vinden. De consument moet zelf op zoek
naar informatie. Bovendien is de consument zelf verantwoordelijk voor het
afdwingen van de uitvoering van het vonnis, wat wel in de taal van de
tegenpartij moet gebeuren. De bevoegde uitvoeringsinstantie opsporen en aan
het werk zetten, is niet altijd een sinecure.
België moet huiswerk maken
Het is de hoogste tijd voor een meer efficiënte wettelijke regeling en een
degelijke promotie van de procedure. Niemand lijkt op de hoogte van deze
nieuwe procedure, ook al biedt zij heel wat perspectieven en maakt ze de
consument een pak weerbaarder. België, en meer bepaald de minister van
Justitie, had de Europese verordening al lang praktisch moeten uitwerken.
Daarnaast moet de volgende regering tevens werk maken van de invoering van
de groepsvordering in het Belgisch recht zodat consumenten hun klachten en
krachten kunnen bundelen.
Handige links
Test-Aankoop eist op zijn minst een informatiebrochure voor de consument,
zoals in het Verenigd Koninkrijk al bestaat. Enkel de vrederechter bevoegd
maken voor alle geringe vorderingen of small claims, ongeacht het bedrag,
zoals in Nederland al het geval is, zou bovendien een groot deel van de
verwarring vermijden. Aangezien de consument voorlopig zelf heel wat moet
opzoeken over deze procedure, heeft Test-Aankoop op zijn website een aantal
nuttige links verzameld met alle praktische informatie om een procedure op te
starten en af te handelen. www.test-aankoop.be/smallclaim

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be