![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
Op Facebook merkte ik opeens dat een aantal van mijn vrienden lid geworden zijn van de "we apologize for the 1,5 million dutch [sic] people that voted for Geert Wilders" groep. Zij zijn niet de enigen: inmiddels zijn meer dan 52.000 Facebookers lid geworden van dezelfde groep.
Ik denk echter dat een dergelijke 'verontschuldiging' onmogelijk is, en moreel twijfelachtig. Om te beginnen kan men alleen excuses aanbieden als er een overtreding van de morele orde heeft plaatsgevonden. Ik acht het enkelvoudige feit dat iemand PVV stemt geen voorbeeld van een integraal moreel falen, zeker niet als ik de achterliggende verhalen van de bijna anderhalf miljoen kiezers niet ken. In se is het dus al twijfelachtig of er excuses voor het stemgedrag van afgelopen woensdag gemaakt kunnen worden. Maar dat terzijde, er zijn meer wezenlijke problemen met een dergelijk "excuus". Een verontschuldiging kan alleen gevraagd worden namens degene wiens handelen de verontschuldiging nodig maakt. Als ik mijn excuses aanbiedt doe ik dat doorgaans namens mijzelf , vanuit het inzicht dat ik een fout gemaakt heb. Het is me niet vaak voorgekomen dat ik namens een ander excuses aanbiedt. In feite kan dat alleen als een ander niet in staat is om excuses aan te bieden - om welke reden dan ook - en ik een specifieke verantwoordelijkheid heb voor die persoon. meer hier |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
hoogtijd voor een groep "we apologize for those that apologize for the 1,5 million dutch [sic] people that voted for Geert Wilders"
|
|
|
#3 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik heb de indruk dat de media doelbewust de meer gematigde of zinvolle uitspraken van Wilders angstvallig onder de pet houdt.
Alleen zijn meer bizarre zaken zoals de 'kopvoddentaks' - inderdaad geen briljante uitspraak komen in de pers. Ik ben er nagenoeg van overtuigd dat zonder bewaking de man al niet meer zou leven: uit de weg geruimd door een moslimgek of door een radicale linkse rat zoals de milieufacist Volkert. Nu druk ik me dus even onparlementair uit. Uit de voornoemde reacties blijkt dat de vrijheid van meningsuiting alleen geldt voor hen die in de linkerhoek van de maatschappij zitten en de rest dient de mond te houden.
|