Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 september 2010, 22:52   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard In geval van verkiezingen...

Er gaan al 'geruchten' rond over verkiezingen, maar laten we dat even negeren en het hypothetische scenario eens bekijken van verkiezingen in oktober.

Zoals de zaken er nu voorliggen, gaan verkiezingen absoluut niks oplossen. Dezelfde partijen zullen weer mogen onderhandelen.

Er zou zich echter wel eens een heel ander scenario kunnen ontplooien als er zo plots een burgerbeweging opstaat die aan die verkiezingen deelneemt met slechts één enkel programmapunt:

België afschaffen.

Zonder meer.

Niks onderhandelingen, niks gezever, zelfs geen zitjes innemen in het parlement, want dat wil die beweging opdoeken. Het programma van dit verkiezingsplatform zou er simpelweg op neerkomen dat alle huidige federale bevoegdheden integraal naar de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest gaan. Geen compensaties, geen preformaties en geen rondetafelgesprekken. En de kieskring BHV beschouwen we gemakshalve al als gesplitst.
Pelgrim is offline  
Oud 2 september 2010, 23:15   #2
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er gaan al 'geruchten' rond over verkiezingen, maar laten we dat even negeren en het hypothetische scenario eens bekijken van verkiezingen in oktober.

Zoals de zaken er nu voorliggen, gaan verkiezingen absoluut niks oplossen. Dezelfde partijen zullen weer mogen onderhandelen.

Er zou zich echter wel eens een heel ander scenario kunnen ontplooien als er zo plots een burgerbeweging opstaat die aan die verkiezingen deelneemt met slechts één enkel programmapunt:

België afschaffen.

Zonder meer.

Niks onderhandelingen, niks gezever, zelfs geen zitjes innemen in het parlement, want dat wil die beweging opdoeken. Het programma van dit verkiezingsplatform zou er simpelweg op neerkomen dat alle huidige federale bevoegdheden integraal naar de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest gaan. Geen compensaties, geen preformaties en geen rondetafelgesprekken. En de kieskring BHV beschouwen we gemakshalve al als gesplitst.
Stel nu dat die burgerbeweging wint, wat met Brussel?
Inno is offline  
Oud 2 september 2010, 23:19   #3
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Oooooh neen wat met Broekzele ?

Simpel antwoord : een volksraadpleging met 4 opties :

- Ofwel alleen , dat mogen ze dan zelf bekostigen ...

- Ofwel bij Wallonië , laat de Walen maar 500 miljoen per jaar ... dat gaan die graag doen uit solidariteit met hun franstalige broeders.

- Ofwel bij de Duitstaligen, laat de moffen maar 500 miljoen per jaar ... dat gaan die ... yeah right.

- Ofwel bij Vlaanderen, wij betalen wel maar in de toekomst zullen wel de taalwetten en dergelijke gerespecteerd worden.

In se is de Vlaamse beweging een democratische stroming met veel aandacht voor het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Dus wij gaan niet de schoonmoeder van Brussel spelen. De Brusselaars mogen zelf een weldoordachte keuze maken.

Uiteraard met dienverstande dat als ze bij Wallonië willen ze een enclave zullen worden , geen morzel Vlaamse grond meer voor de franstalige imperialisten.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 2 september 2010 om 23:24.
UFSIA is offline  
Oud 2 september 2010, 23:20   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht

Simpel, dat mogen de Brusselaars zelf kiezen.

- Ofwel alleen , dat mogen ze dan zelf bekostigen ...

- Ofwel bij Wallonië , laat de Walen maar 500 miljoen per jaar ... dat gaan die graag doen

- Ofwel bij Vlaanderen.

Laat de Brusselaars maar kiezen. Met dienverstande dat als ze bij Wallonië willen ze een enclave zullen worden , geen morzel vlaamse grond meer voor de franstalige imperialisten.

mvg. Sint Ignacius
Laten we dorpen en steden kiezen of ze bij Wallonie of Vlaanderen willen gaan?
Oud 2 september 2010, 23:21   #5
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik ben in feite van mening dat Brussel gewoon bij Vlaanderen hoort en dat zij daar niks van inspraak over moeten hebben.
Inno is offline  
Oud 2 september 2010, 23:21   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik ben in feite van mening dat Brussel gewoon bij Vlaanderen hoort en dat zij daar niks van inspraak over moeten hebben.
Zo is dat.
Oud 2 september 2010, 23:22   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

België afschaffen betekent eigenlijk ook het Brussels Gewest afschaffen.
Nu zou ik niet zozeer over 'afschaffen' spreken dan wel over 'negeren', gewoon doen alsof het niet bestaat.
Pelgrim is offline  
Oud 2 september 2010, 23:27   #8
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Ik ben EIGENLIJK ook van mening dat Brussel bij Vlaanderen hoort, en neen niet elk dorpje of stad moet die keuze krijgen, maar punt is wel dat we met een historische erfenis zitten ( Brussel is nou eenmaal een gewest ) waar we niet zomaar rond kunnen.

Geef ze een volksraadpleging met die 4 opties : ze zullen wel juist kiezen, eigenlijk zullen ze niet veel keuze hebben. Maar door hen die "keuze" te geven kan achteraf niemand zeggen dat WIJ de onverdraagzamen zijn.

Of zien jullie pakweg Wallonië in staat om Brussel te bekostigen terwijl zij zelf de huidige geldstromen al zullen moeten missen ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.

Laatst gewijzigd door UFSIA : 2 september 2010 om 23:27.
UFSIA is offline  
Oud 2 september 2010, 23:27   #9
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

ZOu er wel een meerderheid te vinden zijn voor de afschaffing van belgië. Ik denk van niet. Maar om tot die afschaffing te komen zou het wel kunnen lukken. De meeste vlamingen hechten geen enkele waarde aan België, het kan hen trouwens niet schelen wat er met België gebeurt.
Inno is offline  
Oud 2 september 2010, 23:35   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
ZOu er wel een meerderheid te vinden zijn voor de afschaffing van belgië. Ik denk van niet. Maar om tot die afschaffing te komen zou het wel kunnen lukken. De meeste vlamingen hechten geen enkele waarde aan België, het kan hen trouwens niet schelen wat er met België gebeurt.
Er moet geen meerderheid in België te vinden zijn. Een meerderheid in Vlaanderen is voldoende.
Garry is offline  
Oud 2 september 2010, 23:35   #11
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Er is een spreekwoord : Bijt niet de hand die je voedt.

Awel, de Franstaligen in dit land doen niks anders : Momenteel blijft er maar één manier over om van die arrogante kl********* af te geraken.

Een staatshervorming om het franstalige profitariaat wat in te dijken lukte niet.

Dus onze vrijheid / onafhankelijkheid is de enige overgebleven optie.

Een franstalig njet zorgt er ook voor dat we niks kunnen doen aan het illegalenprofitariaat bestaande uit gelukszoekers die van ons het manna verwachten en zo zijn er nog dozijnen voorbeelden. Het Antwerpse OCMW wordt overspoeld en de Federale regering kan/wil er niets aan doen omdat de Franstaligen de deur wijd openzetten.
Je weet overigens toch waarom ? Nieuwe belgen ( of zelfs geen belgen want we hebben nu vreemdelingenstemrecht dankzij rara wie ) zal linkser stemmen dan de gemiddelde Vlaming, wat wil zeggen dat de spa en groen wat ondersteund worden. De franstaligen ondersteunen dus de Vlaamse collaborateurs om op termijn Belgische regeringen te KUNNEN blijven vormen.

Wij, Vlamingen, worden gekoloniseerd en leeggezogen waar we bijstaan.

Leg gewoon uit dat België kapotmaken eigenlijk wil zeggen dat je jezelf beschermt ...
en geloof me vrij er zullen voldoende mensen zijn die DAAR wel op zullen reageren.

mvg. Sint Ignacius

Laatst gewijzigd door UFSIA : 2 september 2010 om 23:36.
UFSIA is offline  
Oud 2 september 2010, 23:41   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben EIGENLIJK ook van mening dat Brussel bij Vlaanderen hoort, en neen niet elk dorpje of stad moet die keuze krijgen, maar punt is wel dat we met een historische erfenis zitten ( Brussel is nou eenmaal een gewest ) waar we niet zomaar rond kunnen.

Geef ze een volksraadpleging met die 4 opties : ze zullen wel juist kiezen, eigenlijk zullen ze niet veel keuze hebben. Maar door hen die "keuze" te geven kan achteraf niemand zeggen dat WIJ de onverdraagzamen zijn.

Of zien jullie pakweg Wallonië in staat om Brussel te bekostigen terwijl zij zelf de huidige geldstromen al zullen moeten missen ?

mvg. Sint Ignacius
Toen ik jong was toen was Brussel gewoon een Vlaamse stad in Vlaanderen.

Wat is dan die historische erfenis waar je over spreekt?

Je gaat in een post-Belgische tijd toch niet de Belgische grondwet inroepen om over Vlaams grondgebied te beslissen?
Oud 2 september 2010, 23:43   #13
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Als de Walen niet willen splitsen dan kunnen we natuurlijk hun gebied veroveren en alles als Vlaanderen benoemen en hen dwingen Nederlands te leren.
Inno is offline  
Oud 2 september 2010, 23:55   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Misschien komt er toch nog een akkoord. Laat ons hopen dat ze dan akkoord komen van België op te doeken. Dat zou pas een echt mooi akkoord zijn.
Garry is offline  
Oud 3 september 2010, 00:30   #15
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Toen ik jong was toen was Brussel gewoon een Vlaamse stad in Vlaanderen.

Wat is dan die historische erfenis waar je over spreekt?

Je gaat in een post-Belgische tijd toch niet de Belgische grondwet inroepen om over Vlaams grondgebied te beslissen?
Ik zou wel willen, maar KUNNEN we die zomaar helemaal negeren ?

Ik heb al discussies gehad met nederlandstalige Brusselaars en ik weet het niet goed. Het hele gedoe lijkt daar toch extra moeilijk te liggen.

Om van België naar post-België te gaan , ga je minstens moeten zeggen tegen de Brusselaars "jullie verliezen je speciale statuut" ... dus ga je niet anders kunnen dan er toch naar verwijzen ? Of zie ik dat verkeerd ?

mvg. Sint Ignacius
UFSIA is offline  
Oud 3 september 2010, 00:42   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb al discussies gehad met nederlandstalige Brusselaars en ik weet het niet goed. Het hele gedoe lijkt daar toch extra moeilijk te liggen.

Om van België naar post-België te gaan , ga je minstens moeten zeggen tegen de Brusselaars "jullie verliezen je speciale statuut" ... dus ga je niet anders kunnen dan er toch naar verwijzen ? Of zie ik dat verkeerd ?

mvg. Sint Ignacius
Idereen verliert zijn Belgisch statuut, dat is op zich geen reden om bepaalde personen in de Vlaamse staat een speciaal statuut te geven. Laat ons iedereen gelijk maken in Vlaanderen zoals in een democratie.
Oud 3 september 2010, 00:47   #17
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

mvg. Sint Ignacius
Je ziet dat goed. Daarom zou die volksraadpleging moeten worden gehouden onder alle inwoners van Vlaanderen inclusief alle inwoners van Brussel. De meerderheid beslist.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 3 september 2010, 05:45   #18
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ligt ten noorden van de taalgrens.
Oud 3 september 2010, 06:11   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

België afschaffen.

Zonder meer.

Geen schijn van kans.
Henri1 is offline  
Oud 3 september 2010, 07:11   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

België afschaffen.

Zonder meer.

Daar is 'de kiezer' nog niet klaar voor.

Je kan dat betreuren - ik betreur dat zo mogelijk nog meer dan jij - maar het is zo.

Bij volgende verkiezingen gaan we al erg blij mogen zijn dat de landslide in globo behouden of licht uitgebouwd zal kunnen worden in het voordeel van de V-partijen.

Mocht er een splitsing geforceerd kunnen worden intern de tsjeven, vb. een afscheuring van de belgicisten onder hen, dan zou al het meest fantastische nieuws zijn uit onze stoutste dromen.

Oh het is leuk om zo de trom te roeren.
Oh aangename fantazie ....

maar nul komma nul realiteitszin.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be