![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Een schijnbaar simpele en nuchtere vraag:
Waarom zou Wallonië menen iets te zeggen te hebben over Brussel? Vragen die hier deel van uitmaken zijn denk ik: Op welke gronden zou Wallonië Brussel kunnen claimen? Hoe komt het dat Wallonië zou aan Brussel trekt (zoals Vlamingen dat natuurlijk ook doen)? Is het allemaal een kwestie van prestige-politiek? Etc. Naar aanleiding van dit topic, http://forum.politics.be/showthread.php?t=142765&page=2, wil ik eens horen wat men van de vragen denkt. Ik zit echter niet te wachten op wissewasjes die op de man gespeeld worden. ![]() Zelf dacht ik als Nederlandse buitenstaander ongeveer het volgende: Wallonië zit zo te trekken aan Brussel omdat enerzijds de stad verfranst is, en anderzijds omdat de stad een leuke economische melkkoe is voor het verarmde Wallonië. Historisch gezien heeft Wallonië niets te claimen als het om Brussel gaat, en volgens mij zetelt de Waalse regering er ook niet (maar in Namen). Ook ligt de stad volledig op Vlaamse modem, langs alle kanten omringt door Vlaamse ditjes en datjes. Dat laatste zal ook ongetwijfeld de reden zijn dat Milquet graag een landbrug van Wallonië naar Brussel zou zien. En omdat de taalgrens de facto opgevat kan worden als een staatsgrens, snap ik zou gauw niet waarom Brussel überhaupt ter sprake moet komen bij onderhandelingen naar aanleiding van een onafhankelijkheidsverklaring. Voorts vind ik ook het hele idee een beetje vreemd. Toegegeven, Brussel is goeddeels verfranst, maar dat wil nog niet zeggen dat de inwoners Walen zijn. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het deugdelijk is als er 50.000 Duitsers naar Antwerpen zouden verhuizen en vervolgens honderd jaar later de stad gaan claimen als Duitse enclave.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft te maken met de aard van Francofonie: het overheersen van Europa.
En Brussel als hoofdstad van Europa zullen ze dus echt niet opgeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn maar twee politieke entiteiten die op een zekere manier "recht hebben op" Brussel, dat zijn de Vlaamse Gemeenschap en de Franstalige Gemeenschap die beiden bevoegdheden uitoefenen in Brussel. Maar grondwettelijk genomen behoort Brussel territoriaal ook niet tot hun grondgebied... Citaat:
De "liefde" (een vrij koele relatie eigenlijk) is vooral economisch langs Waalse zijde. Maar overschat de verbondenheid tussen Brussel en Wallonie (een deel van Waals-Brabant niet inbegrepen) niet hoor, het is even koel als de relatie tussen Vlaanderen (de Rand niet inbegrepen) en Brussel. Citaat:
Let wel: Brussel is ook de hoofdstad van de Franstalige Gemeenschap. Citaat:
Citaat:
Bij onafhankelijheid zijn er twee vormen van "grenzen" mogelijk: de taalgrens (eigenlijk ambetant omdat de taalgrens vrij "poreus" is door het bestaan van de faciliteitengemeenten) en de Gewestgrenzen (die wel zeer duidelijk afgebakend zijn) + de grens van de Duitstalige landsdeel omdat die ook zeer duidelijk is. Dus is Brussel stricto sensu meester van haar eigen lot als je de internationale regels bekijkt. Of dat zo in de praktijk zal zijn, is een andere vraag.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 26 augustus 2010 om 20:06. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Brusselaars zijn nooit Vlamingen geweest, - Brusselaars zijn geen Vlamingen - Brusselaars zullen nooit Vlamingen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus hij kan zonder probleem verhuizen. Hij kan indien nodig ook zijn familie en vrienden meenemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Spijtig genoeg (voor hem) is hij nog niet verhuist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus Grouwels is geen Vlaamse, ondanks dat ze dat zelf wel zegt??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Wat een gedachtenkronkel. zeg eens, was Brussel ooit zo 'apart' geweest (met eigen gewestelijke Raad e.d.) als men Nederlands was blijven spreken? Volgens mij niet, ergo, jullie zijn Brusselaars, Vlamingen, Belgen maar kennelijk ook nogal kortzichtig en taalracistisch? Want jullie willen je afzetten tegen de rest? Jullie zijn wellicht beter? Vermoedelijk, want ik vind die taalgrens meer dan toevallig strak rondom Brussel liggen.
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
D�*t is dus ook één van de redenen om dit topic te beginnen. Al is Brussel goeddeels Franstalig, dat houdt niet per se in dat het ook Waals is, gezien de geschiedkundige achtergrond. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas op hé, er zijn groepen die wel bezig zijn met "identiteit" : heb je echt geluk, val je op een fransdolle of Vlaams-nationalist, en dan heb je wél een duidelijk antwoord. Zoals ik eerder zei, in Brussel heb je van alles.
![]() |
![]() |
#14 |
Burger
|
![]() Wat is een FDF'er?
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen van de FDF (Fédéralistes Démocrates Francophones), een Franstalige partij die deel uitmaakt van de MR (Franstalige liberalen) en die vooral aanhang heeft in Brussel en de Rand. Voorzitter: Olivier Maingain.
Naargelang de mensen gaat het om een "normale" partij die voor de Franstaligen opkomt, tot een "racistische, anti-Vlaamse, imperialistische" partij die tenminste de Rand wenst te koloniseren. Maak uw eigen keuze. ![]()
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En laten we duidelijk zijn, ik ben ook niet voorstander om in een PS-Staat te moeten leven, hoor... Waarom u de twee linkt is mij een raadsel. ![]()
![]() |