![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Uitwerking nota blijft vaag | Dringende problemen moeten nu worden aangepakt, niet in 2020 Een mooie startnota maar eigenlijk moesten we al veel verder staan. Dat is het oordeel van de Vlaams parlementsleden Marleen Vanderpoorten en Irina De Knop op de visienota ‘Mensen doen schitteren’ van Vlaams onderwijsminister Smet. “Het is goed dat de hervorming van het secundair onderwijs vertrekt van het perspectief van de leerlingen en hoe ze hun talenten het best kunnen ontwikkelen. Toch moeten we erover waken dat dit geen hervorming van de lange baan wordt. Teveel jongeren verlaten vandaag de schoolbanken zonder diploma. De minister moet daarvoor nú de nodige maatregelen nemen.”
De startnota van Vlaams onderwijsminister Smet volgt in grote lijnen de adviezen van de commissie-Monard over de vernieuwing van het secundair onderwijs. “Het is goed dat de minister daarover duidelijkheid schept. Zo neemt hij de aanbeveling over om te werken met een gemeenschappelijke eerste graad voor alle leerlingen. Jongeren kunnen zo in hun eerste en tweede jaar proeven wat hen meer en minder ligt. Pas daarna moeten ze een echte studiekeuze maken. Dat is een vooruitgang, al moet men wel vermijden dat het watervalsysteem naar de tweede graad wordt verschoven.” Toch zijn Vanderpoorten en De Knop ook kritisch over de nota, onder meer over de vage uitwerking ervan. “De nota analyseert de situatie en geeft een eerste aanzet, maar de concrete uitwerking blijft te vaag. Na tien jaar discussie over de hervorming van het secundair onderwijs en bergen rapporten moest de minister al verder staan. Het blijft onduidelijk hoeveel geld deze hervorming zal kosten en waar dat vandaan zal komen. Of zijn hier al de nodige afspraken over gemaakt? Het is evenmin onduidelijk vanwaar de nieuwe leerkrachten zullen komen die deze hervormingen moeten waarmaken.” Maar Vanderpoorten en De Knop maken zich vooral zorgen over de timing. Ze wijzen erop dat de onderwijsminister op korte termijn een aantal dringende noden bij voorrang moet aanpakken, bijvoorbeeld het te hoge aantal schoolverlaters zonder diploma. “De hervorming kan ten vroegste opstarten in 2014 wat betekent dat de eerste leerlingen uit het nieuwe secundair onderwijs pas in 2020 zullen afstuderen. En dat is onverantwoord ver weg. Vandaag verlaten teveel jongeren de schoolbanken zonder een diploma. De minister moet daarvoor nú de nodige maatregelen nemen. We kunnen toch niet wachten tot 2020 om te hopen dat het dan beter gaat?” VOOR MEER INFORMATIE Irina De Knop, Vlaams parlementslid Marleen Vanderpoorten, Vlaams parlementslid Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |