![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
|
![]() Uiteraard heet ook het Vlaams Blok een uitgewerkt programma en standpunten inzake onderwijs en vorming. Gelet op het feit dat onderwijs zowat de voornaamste bevoegdheid is van de Vlaamse regering, is het in het licht van de verkiezingen van 13 juni misschien interessant eens stil te staan bij de VB-standpunten inzake onderwijs.
Uiteraard is het onderstaande lijstje niet volledig maar geeft het een beknopt beeld van de VB-visie in een aantal belangrijke kwesties in het onderwijs weer. Iets wat je niet zo snel zult vinden in de gewone VB-propaganda, dus iets voor de "meerwaardezoeker". ![]() * Het VB meent dat kinderen van vreemdelingen die hun lot definitief aan dat van ons volk wensen te verbinden, een plaats dienen te krijgen in onze gemeenschap en dus in ons onderwijsstelsel. We aanvaarden dan ook de aanwezigheid van vreemde leerlingen in onze scholen en klassen, maar dan enkel voor zover deze aanwezigheid niet onze eigen cultuur- en kennisoverdracht én de kwaliteit van ons onderwijs in het gedrang brengt. Het VB gelooft niet in de huidige multiculturele projecten en experimenten in onze scholen. Het onderwijs aan vreemde leerlingen in onze scholen dient strikt uit te gaan van de assimilatiegedachte. * Het VB eist dat in onze scholen het grondwettelijk recht van een eigen pedagogisch project wordt gegarandeerd en dat de school in verband hiermee een totale vrijheid van opstelling behoudt. Onderwijs dient aan cultuuroverdracht te doen van de volwassen generaties op de tot volwassenheid opgroeiende generaties ten einde ons volk als cultuurvolk in de geschiedenis te bestendigen. Uitgangspunt: geef elk kind wat het toekomt. Het VB is er zich nochtans van bewust dat er tussen droom en werkelijkheid een wereld van pijnpunten ligt. * Het VB gaat er van uit dat het onderwijs niet de segregatie beoogt maar wel de assimilatie. * Naar onze mening zijn onderwijs en opvoeding wezenlijke segmenten van een legitieme hiërarchische orde waarin de leraar met gezag leiding en vorming geeft. * Directiefuncties moeten nauwgezet omschreven en bepaald worden. Daartoe dienen met aandrang 2 maatregelen genomen te worden: ten eerste, de verhoging van de werkingsbudgetten voor het basisonderwijs. Ten tweede een uitbreiding van het middenkader, waarbij (afhankelijk van het aantal lln) er een opsplitsing wordt gemaakt van de taak van schooldirectie in 2 functies: een administratieve en een pedagogische. * Verloning van de directeurs moet gericht zijn op de grotere professionalisering van alle bestuursfuncties, wat de grootte van de school ook moge zijn. * Het VB vraagt om een evaluerend onderzoek naar de implementatie, de noodzaak en de haalbaarheid van de eindtermen in de onderwijspraktijk. Hieraan wordt een hernieuwd maatschappelijk debat gekoppeld dat de basis moet vormen voor een periodieke aanpassing van de eindtermen. Het VB legt hierbij de nadruk op een "praktisch debat", waarbij het onderwijzend personeel zelf dus een grotere inspraak krijgt. *Evaluatie in het onderwijs mag niet ten koste gaan van rust en stabiliteit. Aard van de evaluatieverwerking en -rapportering moeten expliciet aan betrokkenen worden kenbaar gemaakt. Een evaluerend steunpunt kan volgens het VB positief zijn, voor zover zich dit beperkt tot de effectiviteit van beleidsmaatregelen en onderwijsinnovaties. * Het VB vraagt de algehele afschaffing van de onderwijsfaciliteiten. In afwachting van dit vraagt het VB: - Uiterst strikte interpretatie van de faciliteitenregeling: alleen kinderen uit de iegen gemeente inschrijven + tijdelijke en vastbenoemde Franstalige lerkrachten in het Franstalige faciliteitenonderwijs moeten een een bewijs van kennis van het Nederlands hebben, of worden ontslagen. - Zowel pedagogische inspectie als taalinspectie komen aan de Vlaamse overheid toe. - Geen enkele subsidie meer voor Franstalig onderwijs in faciliteitengemeenten, zolang de federale overheid en de Franse gemeenschap hun wettelijke verplichtingen niet nakomen en zolang de bestaande protocollen met de Franse gemeenschap niet zijn heronderhandeld in de door Vlaanderen gewenste zin. Deze protocollen moeten in geval van Franstalige onwil desnoods eenzijdig worden opgezegd. - Het VB ijvert voor wat betreft de Vlaamse school in Komen voor een offensief beleid met ondermeer vanuit Vlaanderen ondersteunende wervingscampagnes voor de school. * Het VB pleit voor gelijke kansen voor alle leerbedreigde kinderen en jongeren in elke school. Het VB pleit voor een voldoende leerondersteuning voor allochtonen, op voorwaarde dat deze ondersteuning transparant is en de assimilatie bevordert. * Onderwijsdecreten moeten prioritair op de praktijk afgestemd zijn. Voorts moet hun financiële haalbaarheid ervan onderzocht zijn alvorens deze decreten te implementeren. * Er moet dringend rekening gehouden worden met de zware planlast die de leerkrachten momenteel dragen. * In verband met onderwijs gaat het VB ervan uit dat het beleid de lijnen schetst en voorziet in gelijke middelen, en de participanten in het veld hun opdracht laat vervullen in de grootst mogelijke autonomie en vrijheid. * Onderwijsomkadering moet op een pedagogisch correcte, maatschappelijk serene en politiek eerlijke manier verlopen. Partijpolitieke indoctrinatie moet ten allen prijze geweerd worden. In plaats van een krampachtige en clichématige pedagogische hang naar het verleden, moet er vooral aandacht besteed worden aan de nefaste, jeugdbedreigende uitwassen van deze tijd. Het VB kant zich fervent tegen elke politieke greep op het onderwijs. Belerende vingers, gericht duiden en indoctrinatie zijn uit den boze in een degelijk onderwijs dat zin voor informatie, kritische ingesteldheid en (historische) feiten respecteert. Bij de aandacht voor politiek in het lessenpakket, vraagt het VB dat een strikt gelijkheids-, neutraliteits- en evenwaardigheidsprincipe wordt gegarandeerd, dit ten aanzien van alle relevante maatschappelijke en politieke stromingen. * Het VB ijvert voor de rechtmatige plaats die toekomt aan de vormende klassieke leervakken, en verzet zich tegen de louter utilitaire en zuiver technische benadering van ons onderwijs. Het VB vraagt strenge normen inzake tucht, beleefdheid, stiptheid, taalgebruik en vakkennis in de traditionele betekenis van het woord. Voor het VB telt enkel de kwaliteit van het onderwijs, op welk niveau een leerling zich ook bevindt. Traditie en toekomst moeten organisch en in elkaars verlengde tot zinvolle synthese kunnen gebracht worden. De klassieke humaniora moet dan ook opnieuw de plaats krijgen die ze verdient. * Op dit moment genieten minderjarige misdadigers in ons land een soort diplomatieke onschendbaarheid. Precies daar ligt de hoofdoorzaak van geweld op school, van machteloosheid van directies en leerkrachten tegenover criminele leerlingen en van de lafheid van politiek en gerecht. Men durft niet te sanctioneren, men durft geen verantwoordelijkheid te nemen. Men past zich aan aan de uitwassen. Het VB vraagt een onbevooroordeeld en onafhankelijk onderzoek naar het geweld in bepaalde van onze scholen, en dat deze problematiek een concrete en afdoende aanpak krijgt. Het VB ijvert voor een gecombineerde preventieve en repressieve aanpak met aandacht voor de rechten en plichten van het individu in deze gemeenschap. * Het VB eist een daadwerkelijke gezagsherwaardering van de leraar én van een verantwoorde en op vertrouwen en genegenheid gevestigde hiërarchische pedagogische orde. Het VB vraaght dat leerkrachten hoofdzakelijk vanuit dit pedagogisch patroon worden geselecteerd. * Het VB ijvert primordiaal voor een blijvende onderwijsvrijheid in Vlaanderen. Er moet naast een atheneum ook ruimte zijn voor een jezuïetenschool, een Steiner- of Freinetschool. Het VB pleit voor een zorgzame selectie van onderwijspersoneel op basis van morele, humanitaire en menswetenschappelijke criteria voor hen die verantwoordelijkheden te dragen krijgen. * Het VB vraagt dat de term kansarmoede uitgebreid wordt tot alle leerlingen die door omstandigheden kansarm en / of leerzwak zijn. * Het VB is voorstander van kosteloos onderwijs en heeft hiervoor 5 redenen: 1) Het is een bij uitstek sociaal gegeven. 2) Het kan de kwaliteit van de kennismaatschappij enkel ten goede komen. 3) Het is kind- en gezinsvriendelijk. 4) Het is een grote stap op weg naar ECHTE gelijke kansen. 5) Het dient de democratisering van ons onderwijs. * Levensbeschouwelijke leervakken leveren een daadwerkelijke bijdrage tot humanisering van de samenleving, de zingeving van leven en traditie, de maatschappelijk-culturele verheffing, de geestelijke gezondheid en het persoonlijk evenwicht van kinderen en jongeren. Ze kunnen dus prioritaire onderdelen zijn van waardeonderricht in de ware zin van het woord. Strikt filosofieonderwijs vormt geen haalbaar alternatief voor de levensbeschouwelijke projecten. Om niet te vervallen in een grijze eenheidsworst, wil het VB de levensbeschouwelijke vakken in het Vlaams onderwijs behouden. * Moslimscholen liedden bij onze noorderburen tot uitwassen, neveneffecten en ongewenste doelstellingen die ons moeten aansporen tot waakzaamheid. Intercultureel levensbeschouwelijk onderwijs moet een transparante structuur krijgen en objectieve integrerende doelstellingen nastreven. Via een temporele officiële rapportering moet er een verantwoorde controle op levensbeschouwelijk onderwijs bestaan. * De onderwijstaal is en blijft voor het VB het Nederlands, van de kleuterklas tot de universiteit. Het frans als verplicht leervak in Vlaanderen stellen we duidelijk in vraag. Het VB pleit in dit verband voor een beperkte keuzevrijheid van de leerling bij het bepalen van zijn / haar vreemde talenstudie. * Onderwijsprojecten voor alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama's) dienen in de mogelijkheid te voorzien onderwijsprojecten te geven die specifiek op de terugkeer van ama's zijn gericht, zolang ze niet erkend zijn als politiek asielzoeker. Van zodra er een definitieve uitspraak is over hun toestand, dienen ze naargelang hun situatie ofwel het land te verlaten ofwel mee te stappen in het gewone onderwijscircuit. * Het VB vraagt dat de onderwijsnetten en scholen hun pedagogisch project klaar en duidelijk kunnen omschrijven, uitwerken en uitdragen. Iedere aanzet tot beperking in dit verband wordt door het VB met klem verworpen. * De leerkrachten en directies ervaren een te grote administratieve rompslomp. De regelgeving moet dan ook vereenvoudigd en herleid worden tot normale proporties. De ziekelijke vernieuwingsdrang, met steeds weer andere en vaak schokkende maatregelen en standpunten, moet dringend plaatsmaken voor rust, nuancering en op de praktijk gericht beleidswerk. * Het VB ijvert voor een grote -in belangrijke mate door praktijkmensen gestoffeerde- bevraging van het onderwijzend personeel. * Het VB is gekant tegen een al te markante en door de overheid gedirigeerde schaalvergroting. Het VB vraagt door middel van concrete maatregelen, om de specificiteit van de onderscheiden onderwijsprojecten te garanderen. Schaalvergroting kan nooit opgelegd worden, scholen moeten daartoe vrijwillig beslissen. * Het VB is voorstander van semesterexamens. Hoewel er 2 blokperiodes zijn, zijn er ook belangrijke voordelen: men wordt gedwongen meer planmatig te studeren en de inspanning wordt gevoelig verlicht terwijl het resultaat hetzelfde blijft. * Het VB verwerpt de uitgangspunten en de motivering van de Sorbonne- en Bolognaverklaring niet. Het VB wil enkel de negatieve aspecten ervan voorzien en ondervangen. De implementate van deze nieuwe onderwijsstructuur mag geen aanleiding zijn om de verwezenlijkingen van de democratisering van het onderwijs terug te dringen. De financiële vvoorwaarden voor de toegang tot het universitair onderwijs en voor de vereisten van de academische opleiding moeten gewaarborgd blijven. De ingrijpende hervormingen mogen enkel geïmplementeerd worden als ze een sociale meerwaarde hebben, de vrijheid van studiekeuze blijven garanderen, niet ontaarden in een uiteindelijke academische eenheidsworst, het universitas-principe blijven uitdragen en geschraagd worden door alle verworvenheden en consequenties van een Europese actieve welvaartstaat. De culturele opdracht van ons onderwijs en het bewaren van onze eigenheid moeten twee fundamentele engagementen blijven bij een hertekening van het universitair landschap. We blijven met de grootste nadruk pleiten voor het behoud van het Nederlands als onderwijstaal aan onze universiteiten en hogescholen. * Het VB wil het stelsel van de studietoelagen zoveel mogelijk gekoppeld zien aan het gezin. Gezinnen die hiervoor in aanmerking komen moeten automatisch een studiebeurs toegekend krijgen. Om de studiebeurzen maximaal te laten benutten, vraagt het VB een volgehouden en bijkomende sensibilisatie zowel op lokaal als op nationaal vlak. Bij het stelsel van de jokerbeurs vraagt het VB concrete maatregelen aangaande de begeleiding, advisering bij herkansing en heroriëntering én beveiligende criteria tegen mogelijk oneigenlijk gebruik. De maatschappij geeft terecht de kans aan onbemiddelde studenten via studiebeurzen omstudies aan te vatten. Het kan evenwel niet de bedoeling zijn dat de maatschappij ook inspanningen doet voor studenten die niet geschikt zijn om hogere studies aan te gaan. * Het VB pleit voor een algemene, lineaire loonsverhoging in het onderwijs. Redenen: 1) Gedifferentieerde verloning is hoofdzakelijk bedacht ten voordele van concentratiescholen / beroepsscholen, en men in die zin de nu al gevoelige bevoordeling nog maar eens verhoogt. 2) Gedifferentieerde verloning staat haaks op het gelijkheids-, rechtvaardigheids- en evenwaardigheidsprincipe. 3) Lineaire verloning kan de aanzet geven tot een geleidelijk dichten van de kloof onderwijs / privéwereld. * Het VB vraagt een uitbreiding van het zorgverbredingsbeleid tot alle kansarme groepen van onze maatschappij. Voorts stuurt het VB aan op een dringend evaluerend onderzoek naar de aard, inhoud, budgettering en efficiëntie van de diverse omkaderings- en ondersteuningsprojecten alsook op een gelijkaardig onderzoek aangaande de reslutaten van allochtone assimilatie in onze samenleving op basis van de zorgverbredingsinitiatieven van de jongste jaren. De doelgroepen moeten geresponsabiliseerd worden en naast hun rechten ook terdege blijk geven van hun werkelijke plichten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
|
![]() Kijk eens aan, als het over inhoudelijke zaken gaat, zijn de anti-VB'ers plots heel wat stiller.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten zijn er in alle universiteiten en hogescholen (en humaniora uiteraard) semesterexamens. Wat willen ze nu zeggen, of is het enkel bladvulling?
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Banneling
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
|
![]() Citaat:
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus: Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Burgemeester
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 519
|
![]() Citaat:
Citaat:
"grondwettelijk recht van een eigen pedagogisch project wordt gegarandeerd" en "blijveinde onderwijsvrijheid" maar moslimscholen mogen wel niet... ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 519
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kan je nog meer door de mand vallen ?? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() u zegt: "Als het over inhoudelijke zaken gaat" ..... dus alle andere zaken waar we anders het blok over bezig horen zijn NIET INHOUDELIJK ??? U zegt het zelf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
|
![]() Citaat:
__________________
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.214
|
![]() Citaat:
Onderwijzers worden alle aspecten in acht genomen m.i. absoluut niet onderbetaald. Van een loonsverhoging kan m.i. dan ook in de context van de huidige crisis én slechte staat van de overheidsfinanciën geen sprake zijn. Lineaire loonsverhogingen vind ik trouwens in het algemeen zeer slecht, een duidelijk verband tussen prestaties en verloning is m.i. gewenst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus: Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.074
|
![]() Citaat:
Je hebt het recht om dit en dat te doen zolang het maar niet leidt tot d�*t. En als d�*t toch gebeurt dan nemen we maatregelen. Dus geen dubbelzinnigheid maar het toepassingsgebied afbakenen, een beetje zoals bij burgerrechten. Bega je een misdaad dan kan je die kwijtspelen. |
|||
![]() |
![]() |