![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tom Lanoye schrijft Mooiste Zin
Dit zou dan de mooiste zin moeten zijn: Citaat:
Ik dacht eerst een Koetjes en kalfjes forumenquete te organzieren over dit schrijfsel tussen hoofdletter en leesteken van Lanoye, maar deze draad lijkt me interessanter indien we zouden kunnen pogen de hypothese te testen dat er op dit forum niet minder mooie zinnen geschreven worden dan deze bekroonde en 49 euro waard zijnde combinatie van woorden. Aan ons dus om de mooiste zin te schrijven. Ik zal beginnen: "Ik voel me zoals een geanimeerd GIF archief ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 september 2010 om 23:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() "En zo viel er uit de lucht, die al die jaren boven zijn hoofd was blijven hangen, regen, en een doorweekte jas was de stille getuige van hoe water al die tijd schromelijk nat was gebleven."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als dit echter de mooiste zin is die we in de Nederlandstalige literatuur kunnen vinden, is het pover gesteld.
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het 'gebleven' geeft namelijk aan dat er aan een bepaalde toestand (het te krappe badkamertje waardoor men af en toe zijn knie zeer doet) niets veranderd is, terwijl men dat op grond van die telkenmale zere knieën toch wel zou verwachten. Dezelfde zin zonder het woord 'gebleven' drukt die verwachting niet of in mindere mate uit. Het is een nuanceverschil. De schoonheid van de zin op zich kan men uiteraard betwisten. Het is beslist geen lelijke zin, maar ik heb mooiere gehoord en gelezen, al wil me er op het ogenblik natuurlijk geen een te binnenschieten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() zijn poëzie blijft toch beter hé ... :s
allez, schoon zene, daar niet van, maar een beetje gezocht me dunkt. Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2010 om 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er nu eigenlijk zo mooi aan die zin?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hij, één van die nichten, poetste met zijn linkerhand zijn fluorecente bril toen hij met zijn rechterhand rijmde en dichtte, volledig tegen zijn natuurlijk instinct ingaand, zonder zijn gat op te lichten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Is dat de mooiste zin?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaahaah. Dat is em. 'T is te zeggen, het is de mooiste zin van het jaar 2009 volgens een literair tijdschrift en haar lezers. Dat tijdschrift, Tzum, verdedigt haar idee om een prijs toe te kennen voor de mooiste zin met het argument dat de prijs bedoeld is als 'tegenwicht voor het elitaire prijzencircus'. Lijkt me dat dezelfde elite in de prijzen valt maar de prijs is kleiner (1 euro per woord) en wordt vandaar als minder 'elitair' voorgesteld. Je zou het evenzeer als een aanvullende inkomstenbron kunnen voorstellen eigenlijk dan als een 'tegengewicht'.
In 2005 won deze zin: "Trekt ie daaropvervolgends z’n broek naar omlaag, gaat met die harige aars van hem boven de chili hangen en zet ie me daar toch z’n dikke darm open dat Noach kon fluiten naar berg Ararat." Een niveau van schoonheid regelmatig overtroffen op dit forum. Kijk naar reaktie nummer 12 zo pas geleden, zo uit de losse hand. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2010 om 16:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog wat meer mooiste zinnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tzumpri..._literaire_zin |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vond dit ter inspiratie. Een ander forum met gelijkaardig idee
http://forum.omroep.nl/top2000/forum...st_messages/24 Hieruit:"Wat we samen vroeger droomden weet de helft van ons niet meer." |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een criticus op de mooiste zin van 2008 schrijft
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2010 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aleen de winnende zin uit 2005 die u reeds aanhaalde, steekt daar op een geheel eigen, platvloerse manier enigzins bovenuit. En de zin waar u in het openingsbericht van deze draad op de proppen kwam, blijkt verder dus de op één na beste, dan wel de op één na minst slechte te zijn. Ik heb alleen al hier op het forum veel en veel mooiere zinnen gelezen. Niet dat dit forum nu bepaald een toonbeeld van, en een ode aan de schoonheid van de Nederlandse taal is, integendeel, maar toch zitten er af en toe -meestal geheel onbewust- litteraire pareltjes tussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "De kolonisatoren hebben de autochtone culturen gevioleerd."
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 18 september 2010 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |