Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2010, 23:05   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard De mooiste zin

Tom Lanoye schrijft Mooiste Zin

Dit zou dan de mooiste zin moeten zijn:

Citaat:
'Vijftien jaar had de badkamer met de caravanafmetingen probleemloos dienstgedaan, de sporadisch gekneusde knie niet te na gesproken van wie zich, zijn toilet makend of zich scherend voor het lavabootje, te bruusk omdraaide en aan den lijve moest ervaren hoe gering de speling was gebleven tussen rand en wand.'
Ik was eigenlijk teleurgesteld in de schoonheid van deze als mooiste zin bekroonde zin, en blijf me afvragen of de afstand tussen rand en wand in een caravan variabel is in de tijd, of dat het woord 'gebleven' eigenlijk gewoon geschapt kan worden zonder dat de betekenis van de zin verandert, alzo de overbodigheid belonend.

Ik dacht eerst een Koetjes en kalfjes forumenquete te organzieren over dit schrijfsel tussen hoofdletter en leesteken van Lanoye, maar deze draad lijkt me interessanter indien we zouden kunnen pogen de hypothese te testen dat er op dit forum niet minder mooie zinnen geschreven worden dan deze bekroonde en 49 euro waard zijnde combinatie van woorden. Aan ons dus om de mooiste zin te schrijven.

Ik zal beginnen:

"Ik voel me zoals een geanimeerd GIF archief ."

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 september 2010 om 23:07.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 23:47   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

"En zo viel er uit de lucht, die al die jaren boven zijn hoofd was blijven hangen, regen, en een doorweekte jas was de stille getuige van hoe water al die tijd schromelijk nat was gebleven."
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 08:37   #3
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
"En zo viel er uit de lucht, die al die jaren boven zijn hoofd was blijven hangen, regen, en een doorweekte jas was de stille getuige van hoe water al die tijd schromelijk nat was gebleven."
Opmerkelijk. Ook hier keert dit mysterieuze woord terug.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 08:38   #4
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Ik was eigenlijk teleurgesteld in de schoonheid van deze als mooiste zin bekroonde zin, en blijf me afvragen of de afstand tussen rand en wand in een caravan variabel is in de tijd, of dat het woord 'gebleven' eigenlijk gewoon geschapt kan worden zonder dat de betekenis van de zin verandert, alzo de overbodigheid belonend.

Ik dacht eerst een Koetjes en kalfjes forumenquete te organzieren over dit schrijfsel tussen hoofdletter en leesteken van Lanoye, maar deze draad lijkt me interessanter indien we zouden kunnen pogen de hypothese te testen dat er op dit forum niet minder mooie zinnen geschreven worden dan deze bekroonde en 49 euro waard zijnde combinatie van woorden. Aan ons dus om de mooiste zin te schrijven.

Ik zal beginnen:

"Ik voel me zoals een geanimeerd GIF archief ."
Die 'Gebleven' staat daar op z'n plaats, weglaten verandert inderdaad de betekenis, al is dat slechts miniem.
Als dit echter de mooiste zin is die we in de Nederlandstalige literatuur kunnen vinden, is het pover gesteld.
Oud 17 september 2010, 11:31   #5
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
'Vijftien jaar had de badkamer met de caravanafmetingen probleemloos dienstgedaan, de sporadisch gekneusde knie niet te na gesproken van wie zich, zijn toilet makend of zich scherend voor het lavabootje, te bruusk omdraaide en aan den lijve moest ervaren hoe gering de speling was gebleven tussen rand en wand.'

Dat 'gebleven' hoort er wel degelijk te staan en is niet overbodig omdat de betekenis van de zin zou veranderen door weglating.

Het 'gebleven' geeft namelijk aan dat er aan een bepaalde toestand (het te krappe badkamertje waardoor men af en toe zijn knie zeer doet) niets veranderd is, terwijl men dat op grond van die telkenmale zere knieën toch wel zou verwachten. Dezelfde zin zonder het woord 'gebleven' drukt die verwachting niet of in mindere mate uit. Het is een nuanceverschil.

De schoonheid van de zin op zich kan men uiteraard betwisten. Het is beslist geen lelijke zin, maar ik heb mooiere gehoord en gelezen, al wil me er op het ogenblik natuurlijk geen een te binnenschieten.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 11:34   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

PBL-RKT rules
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 12:19   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
PBL-RKT rules
Nu er electronische boeken zijn zou ik graag smileys in een woordenboek opgenomen zien, zodat uw prachtexemplaar van een zin niet buiten competitie hoeft deel te nemen.
Oud 17 september 2010, 12:22   #8
Anna List
Banneling

Standaard

zijn poëzie blijft toch beter hé ... :s

allez, schoon zene, daar niet van, maar een beetje gezocht me dunkt.

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2010 om 12:23.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 12:23   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Het 'gebleven' geeft namelijk aan dat er aan een bepaalde toestand (het te krappe badkamertje waardoor men af en toe zijn knie zeer doet) niets veranderd is, terwijl men dat op grond van die telkenmale zere knieën toch wel zou verwachten. Dezelfde zin zonder het woord 'gebleven' drukt die verwachting niet of in mindere mate uit. Het is een nuanceverschil.
Omwille van de absurditeit van de veronderstellingen leek me dat woord juist overbodig, maar absurditeit is nu eenmaal niet verboden, ook niet in de mooiste zin.
Oud 17 september 2010, 15:11   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat is er nu eigenlijk zo mooi aan die zin?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 15:18   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is er nu eigenlijk zo mooi aan die zin?
"rand" rijmt op "wand", maf maar daar stond de jury van paf. Aan de kant stond hun gezond verstand.
Oud 17 september 2010, 15:44   #12
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"rand" rijmt op "wand", maf maar daar stond de jury van paf. Aan de kant stond hun gezond verstand.
Hij, één van die nichten, poetste met zijn linkerhand zijn fluorecente bril toen hij met zijn rechterhand rijmde en dichtte, volledig tegen zijn natuurlijk instinct ingaand, zonder zijn gat op te lichten.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 15:50   #13
Albrecht
Banneling

Standaard

Is dat de mooiste zin?

Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 16:34   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Is dat de mooiste zin?

Jaahaah. Dat is em. 'T is te zeggen, het is de mooiste zin van het jaar 2009 volgens een literair tijdschrift en haar lezers. Dat tijdschrift, Tzum, verdedigt haar idee om een prijs toe te kennen voor de mooiste zin met het argument dat de prijs bedoeld is als 'tegenwicht voor het elitaire prijzencircus'. Lijkt me dat dezelfde elite in de prijzen valt maar de prijs is kleiner (1 euro per woord) en wordt vandaar als minder 'elitair' voorgesteld. Je zou het evenzeer als een aanvullende inkomstenbron kunnen voorstellen eigenlijk dan als een 'tegengewicht'.

In 2005 won deze zin:
"Trekt ie daaropvervolgends z’n broek naar omlaag, gaat met die harige aars van hem boven de chili hangen en zet ie me daar toch z’n dikke darm open dat Noach kon fluiten naar berg Ararat."

Een niveau van schoonheid regelmatig overtroffen op dit forum. Kijk naar reaktie nummer 12 zo pas geleden, zo uit de losse hand.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2010 om 16:38.
Oud 17 september 2010, 16:41   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog wat meer mooiste zinnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tzumpri..._literaire_zin
Oud 17 september 2010, 16:47   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vond dit ter inspiratie. Een ander forum met gelijkaardig idee

http://forum.omroep.nl/top2000/forum...st_messages/24

Hieruit:"Wat we samen vroeger droomden weet de helft van ons niet meer."
Oud 17 september 2010, 16:49   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een criticus op de mooiste zin van 2008 schrijft
Citaat:
De auteur A.F.Th. van der Heijden heeft de Tzumprijs gekregen voor de beste literaire zin van het jaar. De winnaar krijgt naast een beker een bedrag aan euro’s dat gelijk is aan het aantal woorden in de zin (29 euro).

De bekroonde zin, afkomstig uit de novelle Mim, luidt: ‘Misschien had het mes gebloosd omdat een hand het dwong in het geniep te doden, in het donker achter jaspanden, die zelfs de bloedblos nog aan het oog onttrokken.’

Om de schoonheid van deze zin goed tot me door te laten dringen, moet ik ‘m nog eens hardop opdreunen: ‘Misschien had het mes gebloosd omdat een hand het dwong in het geniep te doden, in het donker achter de jaspanden, die zelfs de bloedblos nog aan het oog onttrokken.’

Het lelijkste woord van het jaar krijgen we er gratis bij: bloedblos. Dat ding had A.F.Th. beter in een van zijn minder mooie zinnen kunnen zetten.

Een mes dat bloost. In de literatuur kan en mag natuurlijk alles, maar fraai is het niet. Messen die kunnen blozen zitten in tekenfilmpjes op Baby TV. Fietsen die zingen. En daar, kijk, springt het hekje over Jantje heen.

Kan een mes, zelfs als het plotseling krankzinnig kan worden en op beide wangen aan het bloedblozen slaat, doden?

‘Misschien had het mes gebloosd omdat een hand het dwong in het geniep te doden, in het donker achter jaspanden, die zelfs de bloedblos nog aan het oog onttrokken ’ is de lelijkste zin van het jaar.

P.S. De grootste concurrent van A.F.Th. van der Heijden was Marjolein Februari. Acht nominaties. Ik noem er één van: ‘Elk jaar is een prullenbak.’

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2010 om 16:50.
Oud 17 september 2010, 17:11   #18
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Om het maar eens plat te zeggen: wat een ongelofelijk pretentieuze kutzinnen allemaal.

Aleen de winnende zin uit 2005 die u reeds aanhaalde, steekt daar op een geheel eigen, platvloerse manier enigzins bovenuit. En de zin waar u in het openingsbericht van deze draad op de proppen kwam, blijkt verder dus de op één na beste, dan wel de op één na minst slechte te zijn.

Ik heb alleen al hier op het forum veel en veel mooiere zinnen gelezen. Niet dat dit forum nu bepaald een toonbeeld van, en een ode aan de schoonheid van de Nederlandse taal is, integendeel, maar toch zitten er af en toe -meestal geheel onbewust- litteraire pareltjes tussen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 22:15   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

"De kolonisatoren hebben de autochtone culturen gevioleerd."

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 18 september 2010 om 22:16.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 07:18   #20
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
‘Misschien had het mes gebloosd omdat een hand het dwong in het geniep te doden, in het donker achter jaspanden, die zelfs de bloedblos nog aan het oog onttrokken.’
Dit grenst aan het lelijke.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be