![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() sp.a-Kamerlid Bruno Tuybens is tevreden dat er eindelijk een wettelijke verplichting komt voor minstens één derde vrouwen in de raden van bestuur van beursgenoteerde vennootschappen.“Als bedrijven zich niet aan hun beloftes houden, legt de wet voortaan sancties op”, stelt hij.
Na een hele reekshoorzittingen en enkele onderhandelingsrondes is er vandaag in de Kamercommissie Handelsrecht op initiatief van sp.a, PS, CD&V, cdH, Groen! en Ecolo een akkoord gevonden voor een gegarandeerde vertegenwoordiging van minstens één derde vrouwen in de raden van bestuur van beursgenoteerde vennootschappen en overheidsbedrijven. “Dit is eenbelangrijke stap vooruit en een duidelijk signaal naar de bedrijfswereld”, zegt sp.a-Kamerlid Bruno tuybens. “Die had in haar corporate governance code immers al beloofd die één derde te zullen halen. Nu verankeren we die belofte in de wet en koppelen we er ook sancties aan als men de regel niet respecteert. Geen vrijheid blijheid dus, maar meetbare doelstellingen.” De bedrijven worden wel niet geacht om van de ene dag op de andere hun Raad van Bestuur anders samen te stellen. De wet bevat dan ook overgangstermijnen. De overheidsbedrijven moeten zich volgend jaar al aan de wet aanpassen. De overheid geeft namelijk best zelf het goede voorbeeld. De grote en middelgrote bedrijven krijgen vijf boekjaren tijd. Als men bij het begin van het zesde jaar geen één derde vrouwen in de raad van bestuur heeft, dan is elke nieuwe benoeming in strijd met deze wet nietig. Als men een jaar later nog altijd niet aan de wet is aangepast, dan is zelfs elke beslissing van de raad van bestuur nietig. De kleinste vennootschappen tenslotte krijgen een overgangstermijn van acht jaar. Bruno Tybens: “Men krijgt dus meer dan voldoende tijd om zich aan te passen, maar moet ondertussen wel in elk jaarverslag aangeven welke inspanningen men ondertussen heeft ondernomen. Voldoet men na de overgangstermijn toch nog niet aan de wettelijk vereiste één derde, dan mogen we wel streng zijn.” Info Bruno Tuybens - Sofie Vereyken Woordvoerster sp.a-fracties T Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() SP-A'ers en bij uitbreiding politiekers die menen te weten hoe je beursgenoteerde bedrijven moet gaan beheren... Dat ze eerst al maar eens proberen hun eigen financiën en die van hun overheidsbedrijven gezond te krijgen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() En ik wacht nu tot ze ook quota hebben voor natuurlijke blondines, brunettes en rosse vrouwen als CEO. Altijd die blondines voortrekken moet gedaan zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Altijd maar weer die betutteling. Je wordt er zo moe van...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zijn quota waarbij wordt getracht ' overtegenwoordiging' van bepaalde bevolkingsgroepen te voorkomen verboden omdat dit automatisch impliceert dat personen op grond van van hun etnische of nationale afstamming worden geweigerd. Hier gaat het wel niet over etnische of nationale afstamming maar in feite komt het op hetzelfde neer. Laatst gewijzigd door daiwa : 2 maart 2011 om 00:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() ik snap het niet meer ze
quota voor vrouwen quota voor gehandicapten (dit steun ik zelf) quota voor allochtonen mag een bedrijf/onderneming zelf niet meer beslissen wie hij aanneemt op welke positie? en dan altijd de hypocriete houding van dat CGKR gedoe... ik dacht dat een bedrijf gewoon de meest bekwame persoon zocht, niet de meest quota-gerichte ? Je kan het ook doen zoals bij ons natuurlijk, je huurt een poolse, ietwat obese kuisvrouw in die licht mentaal gehandicapt is. Dit zijn 3 quota die direct vervuld worden! super!
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 2 maart 2011 om 01:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() ik wacht vol spanning op de eerste blinde mentaalgehandicapte vrouw van marokkaanse origine als CEO bij de post ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() dit werd tijd.
de praktijk vandaag leert dat dwingende maatregelen nodig zijn om een cultuurverandering te realiseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De politiek is er een prachtvoorbeeld van lijkt me; daar is het intussen al een tijdje verplicht om op kieslijsten een 50-50 split (dacht ik) tussen vrouwen en mannen te hebben en daar moet minstens één van de eerste drie een vrouw zijn. Ik heb de politiek intussen nog niet beter zien presteren of ik heb ze hun budgetten nog niet beter onder controle zien houden. Integendeel zelfs... Moeilijk om te geloven ook dat vrouwen het leuk zouden vinden dat ze op een postje gezet zijn omdat ze vrouw zijn en niet omwille van hun competenties. (en bespaar me de "dus vrouwen zijn per definitie niet competent"-reacties, dat zeg ik niet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Quota zijn belachelijk.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat ze een quota opstellen waarin staat dat er enkel bekwame politici op lijsten mogen staan.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een quotum, niet "een quota"
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Partijen en regeringen in België lijken ook intern 1/3 de regel te hanteren. De enigste niet discriminerende regels zijn ofwel geen afspraken omtrent percentages vrouwen, ofwel een 50/50 regeling. De Moralesregering in Bolivia past die laatste formule toe.
Eigenlijk vraagt de politiek aan het bedrijfsleven dezelfde discriminatie toe te passen als ze zelf toepassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die quota's zorgen er immers voor dat wanneer je iemand in de RVB moet vervangen en wanneer het quotum vrouwen gehaald moet worden, een man die betere competenties heeft sowieso uit de boot valt. Ik wil gerust eens een onderzoek zien dat aantoont dat in dat geval, het bedrijf alsnog beter presteert dan het gedaan zou hebben met die competentere man in de RVB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben nu wel eens benieuwd hoe rechtlijnig het CGKR in dit dossier zal zijn. Laatst gewijzigd door daiwa : 3 maart 2011 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |