Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2010, 10:10   #1
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard Vrouw geëxecuteerd in de Verenigde Staten

Citaat:
In de Amerikaanse staat Virginia is afgelopen nacht een vrouw met een injectie ter dood gebracht. Ze was veroordeeld omdat ze haar man en haar stiefzoon had laten vermoorden. Tegen de executie kwam erg veel protest. Het gebeurt zelden dat een vrouw in de VS wordt geëxecuteerd.

Acht jaar geleden had Teresa Lewis (foto) haar man en haar stiefzoon laten ombrengen. Zo kon ze hun bezittingen en verzekeringsgeld opstrijken. Ze betaalde de huurmoordenaars met geld en seks voor de moorden. De daders kregen levenslang en een van heeft zelfmoord gepleegd.

Lewis was door psychiaters net niet zwakzinnig bevonden. Ze heeft een IQ van 72. Bij een IQ van 70 mocht ze niet terechtgesteld worden. De vrouw had de afgelopen jaren erg veel berouw getoond. De uitvoering van de doodstraf veroorzaakte dan ook veel beroering in Virginia.

De vrouw bracht haar laatste uren door in het bijzijn van familie. Bij haar executie keek haar stiefdochter, de dochter van haar vermoorde man, toe vanuit een aanpalende kamer. Lewis vroeg vergiffenis aan haar stiefdochter net voor ze de dodelijke injecties kreeg toegediend.

Sinds de Verenigde Staten in de jaren 70 de doodstraf opnieuw hebben ingevoerd, werden zo'n 1.200 mensen geëxecuteerd, onder wie 11 vrouwen. Het is meer dan 5 jaar geleden dat in de VS nog de doodstraf op een vrouw werd uitgevoerd.
Afschaffen die barbaarse, achterlijke handel, zou ik zeggen. In ons land had de dader na een aantal jaren al fluitend de gevangenis verlaten.
Oud 24 september 2010, 10:11   #2
suqar_7loe

Standaard

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/bu...24_Executie_Vs
Oud 24 september 2010, 10:26   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Los van de discussie vind ik "IQ 70"-regels wel heel erg arbitrair.

Ook IQ-metingen zijn dat namelijk.
Oud 24 september 2010, 10:31   #4
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Los van de discussie vind ik "IQ 70"-regels wel heel erg arbitrair.

Ook IQ-metingen zijn dat namelijk.
Citaat:
Sinds het verdict in 2002 kwam heel wat nieuw bewijsmateriaal over de vrouw en de moordenaars aan het licht, dat de vraag doet rijzen of Teresa Lewis wel een eerlijke straf kreeg. Veelbetekenend zijn de twee IQ-tests die de vrouw aflegde na het proces, één keer op vraag van de verdediging, één keer op verzoek van de openbare aanklager. Ze scoorde respectievelijk 70 en 73 op de tests. Volgens het Amerikaanse Hooggerechtshof kwalificeren resultaten onder de 70 iemand als mentaal gehandicapt, en Lewis' resultaten liggen op de grens van (normaal) intellectueel functioneren.
Een iq van 72 duidt op zwakbegaafdheid als ik me niet vergis en zwakbegaafdheid betekent niet ga u niet bewust zijt van uw daden. Men kan nog steeds een verschil maken tussen 'het goede en het kwade'.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 10:31.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 10:38   #5
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Afschaffen die barbaarse, achterlijke handel, zou ik zeggen. In ons land had de dader na een aantal jaren al fluitend de gevangenis verlaten.
ja want de doodstraf werkt ECHT als afschrikmiddel
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 10:42   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

De vrouw heeft het zelfde vermogen van denken als ik,en zij wordt in koele bloede afgemaakt

Schande nieuw Amerika
Oud 24 september 2010, 10:43   #7
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
De vrouw heeft het zelfde vermogen van denken als ik,en zij wordt in koele bloede afgemaakt

Schande nieuw Amerika
Grapjas. Ik stel voor dat we u ook een injectie toedienen in dat geval.

Inderdaad, een echte schande.
Oud 24 september 2010, 10:46   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Grapjas. Ik stel voor dat we u ook een injectie toedienen in dat geval.

Inderdaad, een echte schande.
vrees dat we zoveel spuiten niet hebben ...

zou natuurlijk wel een quantumsprong voor de kwaliteit vd mensheid kunnen betekenen ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 september 2010 om 10:47.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 10:48   #9
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
In Nederland zou die vrouw zeer waarschijnlijk niet eens een gewone gevangenisstraf hebben gekregen, maar voor tbs (in België heet dat 'internering' geloof ik) in aanmerking zijn gekomen.

Was het een 'crime passionel' geweest dan had ik er wellicht nog wel enig begrip voor kunnen opbrengen, maar dit is gewoon (opdracht geven tot) moord met voorbedachten rade geweest.

Hoe dan ook, zoals u in een andere post al stelde, is het niet zo dat zwakbegaafden -waartoe deze vrouw net wel, of net niet behoort- het verschil tussen goed en slecht niet zouden kennen.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 24 september 2010 om 10:49.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 11:33   #10
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
ja want de doodstraf werkt ECHT als afschrikmiddel
Oh leuk, een discussie over het nut van de doodstraf, dat is alweer een tijdje geleden.
Oud 24 september 2010, 11:41   #11
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Oh leuk, een discussie over het nut van de doodstraf, dat is alweer een tijdje geleden.
Waarom discussieren over iets dat al meerdere malen wetenschappelijk werd vastgesteld?

ga je gang ...if it makes u feel any better.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:47   #12
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vrees dat we zoveel spuiten niet hebben ...
Zeg dat wel..
Oud 24 september 2010, 14:53   #13
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo die vrouw schuldig is, is de doodstraf verdiend.
Ze is wel op een beschaafde manier gedood, met een injectie, niet door een woeste menigte gestenigd of gelyncht, onthoofd door een beul met een slagzwaard op een openbaar plein , of doorzeefd met een lader kogels uit een Kalachnikov, midden op het voetbalplein...Maakt toch een verschil vind ik. Wat jij Sugar ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:54   #14
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

Schande nieuw Amerika
Jij hebt ook 70 I.Q. ? Niet dat het mij verwonderen zou...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:58   #15
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
In Nederland zou die vrouw zeer waarschijnlijk niet eens een gewone gevangenisstraf hebben gekregen, maar voor tbs (in België heet dat 'internering' geloof ik) in aanmerking zijn gekomen.

Was het een 'crime passionel' geweest dan had ik er wellicht nog wel enig begrip voor kunnen opbrengen, maar dit is gewoon (opdracht geven tot) moord met voorbedachten rade geweest.

Hoe dan ook, zoals u in een andere post al stelde, is het niet zo dat zwakbegaafden -waartoe deze vrouw net wel, of net niet behoort- het verschil tussen goed en slecht niet zouden kennen.
Zo zie ik het ook. Ik ben tegen de doodstraf en ik vind dat ze haar beter levenslang hadden moeten geven. Het geluk hier in België of Nederland geboren te zijn geweest had ze jammer genoeg niet.

Trouwens, een vrouw die eerlijk toegeeft dat ze 2 huurmoordenaars contacteerde om haar man en stiefzoon te doden kent wel degelijk het verschil tussen 'goed' en 'slecht'. Het straffe is dat deze moordzaken haar geld opleverden. (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...Q-van-72.dhtml). Ze wist blijkbaar goed genoeg waar ze mee bezig was.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 15:00.
Oud 24 september 2010, 15:05   #16
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Zo die vrouw schuldig is, is de doodstraf verdiend.
Ze is wel op een beschaafde manier gedood, met een injectie, niet door een woeste menigte gestenigd of gelyncht, onthoofd door een beul met een slagzwaard op een openbaar plein , of doorzeefd met een lader kogels uit een Kalachnikov, midden op het voetbalplein...Maakt toch een verschil vind ik. Wat jij Sugar ?
Wat is er oh zo beschaafd aan de doodstraf?

Mijn mening: Ik ben tegen de doodstraf. Dodelijke injectie, steniging, ophanging, etc. allemaal achterlijk, onmenselijk en barbaars.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 15:22.
Oud 24 september 2010, 15:21   #17
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De vrouw is een pure redneck en in die kringen gaat men iets anders om met mensenlevens.
Dicht de VS geen cultuur toe die het niet heeft en vergelijk de VS niet met de west-europese landen die wat meer inhoudelijke beschaving hebben.
Oud 24 september 2010, 15:35   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Naast de discussie over pro of contra doodstraf stel ik mij de vraag hoe het komt dat wanneer er in de VS iemand de doodstraf krijgt er hieromtrent een discussiedraad over wordt geopend.

In vele landen in de rest van de wereld worden dagelijks mensen ge-executeerd, vooral in moslimdictaturen, niet in het minst in Iran (waar zelfs kinderen worden opgehangen, soms alleen maar wegens vermeende homosexualiteit).
Iran telt het hoogste aantal executies per capita in de wereld.
En dan heb ik het nog niet over de executie-kampioen China, duizenden mensen per jaar.

Om consequent te zijn zouden we in feite hiervoor per dag tientallen discussiedraden moeten beginnen.

Maar dat is dan geen US-bashing en bijgevolg minder interessant, zo blijkt...
Oud 24 september 2010, 15:41   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dicht de VS geen cultuur toe die het niet heeft en vergelijk de VS niet met de west-europese landen die wat meer inhoudelijke beschaving hebben.
Da's een Europees cliché waar ik niet mee akkoord ga. Niet dat ik me geen erstige vragen stel bij een zo machtig land waar 60 % geloofd in het creationisme, maar om te concluderen dat de VS minder cultuur hebben als Europa daar pas ik voor.

Doodstraf is barbaarser en 'onmenselijker' dan levenslang. En 2 % van uw bevolking in gevangenissen opsluiten, een wereldrekord op naam van de VS, is eveneens niet echt gecivilizeerd en een domper op het imago van 'land of the free'. De VS is aan een zelfonderzoek toe want glijden meer en meer af naar een politiestaat in naam van de 'vrijheid' nog wel.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 september 2010 om 15:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 15:43   #20
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het antwoord Antoon, zou je duidelijk moeten zijn: Men dicht de VS zaken toe die het niet heeft. Ontdekt men dan dat de VS niet op een hoger plan staat dan die landen die je noemt dan is de teleurstelling daar.
Amerika is dus even onbeschaafd als de door jou genoemde landen. En daar gaat het over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be