Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2010, 16:28   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Vlaams negatief imago? "Lo Miégjorn" aan het woord

Omdat het niet altijd de Vlamingen zijn die voor extremisten moeten doorgaan, een artikeltje uit "het zuiden van Frankrijk" (ook gekend als Le Midi).

http://jacmetolosa.spaces.live.com/b...2E!15205.entry

Voor de niet-Catalaans/Occitaanstaligen: het artikel gaat over het francofone nationalisme en imperialisme in Occitanië en de neerbuigende kijk op de "patois", maar er wordt ook (duidelijk kritisch) verwezen naar het francofone nationalisme in Belgique.

Overigens is men daar in de països occitans iets gevoeliger voor de Vlaamse grieven dan in le métropole, wat uiteraard niet zo verwonderlijk is. Op lokale radiostations wordt bij momenten al eens bericht over de toestand hier en daar zijn ze beter op de hoogte van achtergrond en geschiedenis van de communautaire problemen dan onze eigen media, heb ik al ondervonden. Al moet ik toegeven dat ik daar zelf wel een bescheiden rolletje heb in gespeeld.

Weliswaar brengt dit ene artikel geen zoden aan de dijk, maar het wijst wel op mogelijkheden moest de Vlaamse Beweging wat meer aan internationale pr doen. De Belgicistische fabel dat Vlaanderen een negatief en extremistisch imago in het buitenland heeft zou daarmee finaal van tafel geveegd kunnen worden. Anem!

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 13 oktober 2010 om 16:29.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 16:32   #2
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Gelukkig leest Occitaans vrij gemakkelijk zonder het geleerd te hebben.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:04   #3
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Gelukkig leest Occitaans vrij gemakkelijk zonder het geleerd te hebben.
Maakt niet zo veel uit me dunkt.

Zolang de lokale bevolking het maar begrijpt en in een internationaal beter gekende taal (Engels, Spaans) laat weten wat ze ervan denken (daar waar het uitmaakt; Raad van Europa enzo...), is het al voldoende dat het aan bod komt.

Alleszins dikke aanmoedigingen aan Pelgrim om dit te blijven aankaarten, daar waar mogelijk.
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:10   #4
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Maakt niet zo veel uit me dunkt.

Zolang de lokale bevolking het maar begrijpt en in een internationaal beter gekende taal (Engels, Spaans) laat weten wat ze ervan denken (daar waar het uitmaakt; Raad van Europa enzo...), is het al voldoende dat het aan bod komt.

Alleszins dikke aanmoedigingen aan Pelgrim om dit te blijven aankaarten, daar waar mogelijk.
Ach, ik heb online contacten uit Catalonië, die verstaan allemaal Occitaans. Bovendien kan ik van zowat elke Romaanse taal de grote lijnen wel begrijpen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 21:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:14   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Omdat het niet altijd de Vlamingen zijn die voor extremisten moeten doorgaan, een artikeltje uit "het zuiden van Frankrijk" (ook gekend als Le Midi).

http://jacmetolosa.spaces.live.com/b...2E!15205.entry

Voor de niet-Catalaans/Occitaanstaligen: het artikel gaat over het francofone nationalisme en imperialisme in Occitanië en de neerbuigende kijk op de "patois", maar er wordt ook (duidelijk kritisch) verwezen naar het francofone nationalisme in Belgique.

Overigens is men daar in de països occitans iets gevoeliger voor de Vlaamse grieven dan in le métropole, wat uiteraard niet zo verwonderlijk is. Op lokale radiostations wordt bij momenten al eens bericht over de toestand hier en daar zijn ze beter op de hoogte van achtergrond en geschiedenis van de communautaire problemen dan onze eigen media, heb ik al ondervonden. Al moet ik toegeven dat ik daar zelf wel een bescheiden rolletje heb in gespeeld.

Weliswaar brengt dit ene artikel geen zoden aan de dijk, maar het wijst wel op mogelijkheden moest de Vlaamse Beweging wat meer aan internationale pr doen. De Belgicistische fabel dat Vlaanderen een negatief en extremistisch imago in het buitenland heeft zou daarmee finaal van tafel geveegd kunnen worden. Anem!
Die site ziet wel wat in véél soorten nationalisme. Ik ben niet zo overtuigd dat dit een referentie is.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:24   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wat jij als referentie ziet is nu eens totaal irrelevant. Dat artikel gaat rond daar, dat is het voornaamste.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:50   #7
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ach, ik heb online contacten uit Catalonië, die verstaan allemaal Occitaans. Bovendien kan ik van zowat elke Romaanse taal de grote lijnen wel begrijpen.
Sorry voor het misverstand, ik dacht enige ironie in uw post gelezen te hebben.
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be