Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2010, 15:21   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard Er is (veel) meer nodig

Mooi stukje, met enkele schoonheidsfoutjes ttz niet helemaal volledig.
Citaat:
Er is meer nodig
14/10

Het aantal Belgen dat betrapt wordt op overdreven snelheid, blijft van jaar tot jaar toenemen. Vorig jaar werden 2,5 miljoen Belgen geflitst, een half miljoen meer dan twee jaar geleden. Hoe komt dat? Omdat steeds meer Belgen te snel rijden? Of omdat er steeds meer flitspalen bijkomen? Van het eerste zijn we niet zeker. Van het tweede wel. Ook in de toekomst zal het aantal flitspalen toenemen. Bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits liggen alweer 200 aanvragen van gemeenten voor nieuwe flitspalen.

Staan al die flitspalen op de juiste plaats? Dragen ze bij tot de verkeersveiligheid? Het is wel degelijk zo dat het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden de laatste tien jaren is afgenomen. Maar vorig jaar was er opnieuw een toename, ondanks het feit dat er opnieuw meer flitspalen stonden.

Doorgeredeneerd betekent dit dat al die flitspalen niet noodzakelijk op de juiste plaatsen staan, dat ze er misschien niet allemaal staan om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar voor iets anders. Bijvoorbeeld om de inkomsten van de overheid en de gemeenten te verhogen. Het is namelijk zo dat de gemeenten via het boetefonds geld terugkrijgen voor hun politiezones.

In steeds meer landen worden flitspalen met een duidelijk verkeersbord aangekondigd. Hier gebeurt dat sporadisch. Waarom dit niet veralgemenen indien het onze politici – zoals ze beweren – echt te doen is om de verkeersveiligheid en niet om de boetes? We weten wel zeker dat dit ten zeerste preventief zal werken. Met als bijkomend voordeel dat de parketten niet langer zullen moeten vragen dat de politiediensten geen vekeersboetes meer uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen wegens te veel werk.

Laat het voor iedereen duidelijk zijn, dit is géén pleidooi tegen flitspalen, wel een vraag om – zoals aangekondigd – het Vlaamse flitspalenbeleid te evalueren. Flitspalen dragen bij tot de verkeersveiligheid, op voorwaarde dat ze op de juiste plaats staan. Misschien moeten er ook meer bemande snelheidscontroles op onverwachte plaatsen en onverwachte momenten komen.

Maar denken dat flitspalen en snelheidscontroles op zich volstaan om het aantal verkeersoden nog verder terug te dringen, is een vergissing. Het heeft ook te maken met betere verkeersopleiding voor jongeren die nog onvoldoende ervaring hebben. Ook met alcoholcontroles, in het bijzonder van oudere bestuurders. En uiteraard ook met een betere wegeninfrastructuur zonder gevaarlijke kruispunten, onoverzichtelijke bochten en diepe putten in het wegdek.

Eric Donckier

http://www.hbvl.be/blog/de-kern/exte...eer-nodig.aspx
1. Het aantal (letsel)ongevallen is op 10 jaar niet gedaald eerder wat up en downs, en dus geen dalende trend.
(2008 was er zelfs minder verkeer als in 2007 door de crisis* Europees vastgesteld bron ETSC onderaan)

De officiele statistiek: (oordeel zelf )
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/p...m325-81146.pdf
Citaat:
2008 48.827 } 49321 gemiddeld laatste 2 j offic.
2007 49.815 }

2006 49.181
2005 49.313
2004 - - - -
2003 - - - -
2002 47.606
2001 47.443
2000 49.064
1999 51.600
1998 51.166 : vanaf hier eerste flitspalen actief (december 1997)

1997 50.076 } 49413 gemiddeld van 2 jaar "vóór de flitspalen"
1996 48.750 }
2. Uiteraard worden er steeds meer mensen geflitst omdat het draagvlak tot de steeds lagere snelheidsmaxima verlaagd:
a. meer zone 30, zeker schoolzone 30 (verplicht ingevoerd alle schoolomgevingen)
b. uitbreiding bebouwde kom = 50 kmh.
c. Vele 90-wegen zijn nu 70- , soms zelfs 50-wegen geworden bij het naderen van de bebouwde kom.
d. Wegen met lichte lintbebouwing hadden vroeger in Vlaanderen ook nog 90 kmh, nu zijn ze quasi allemaal 70 km of 50 kmh.
e. 120-wegen (2+2 middenberm) zijn meestal 90 soms zelfs 70 kmh.

Citaat:
http://www.transport-online.de/nachr...t.php?id=60968

Der ETSC führt den EU-weiten Rückgang im Jahr 2008 nicht nur auf die Langzeitwirkung erfolgreicher Kampagnen und verstärkter Polizeikontrollen zurück, sondern auch auf den Rückgang des Verkehrsaufkommens aufgrund der zeitweilig hohen Spritpreise und der nachfolgenden Wirtschaftskrise. (swe)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 oktober 2010 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 23:41   #2
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Iets met windmolens en vechten...
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 06:21   #3
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Infrastructuuraanpassingen, die veel geld kosten, kunnen iets opleveren.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 06:22   #4
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Gelukkig gan binnenkort de lampen uit.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be