![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]()
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 16 oktober 2010 om 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Bruxsel - Brabant !
T'serclaes je moet niet zo bescheiden zijn. Als 'zeer groot Bruxsel trés grand' = aan Brabant moet men heel de koek pakken en geen stukje van af pitsen. Everaard t'Serclaes zal dat ook niet leuk gevonden hebben. Zeer groot/trés grand is nog altijd meer dan groot/grand. Een beetje meer ambities a.u.b.
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() nét groot genoeg om de Nederlandstaligen nog een minderheid te laten zijn, he.
interessant, exstra gebied waar franstaligen in hun taal terecht kunnen, en de nederlandstaligen krijgen zeker tweetaligheid van dienst? (als de flamand-de-service tenminste dienst heeft die dag) wees realistisch.
![]() |
#5 |
|
![]() en Claeske denkt natuurlijk dat de Vlaams-Brabanders dit gaan aanvaarden.
imperialist! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Als je de huidige pariteit bewaart zijn er nóg meer voordelen.
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() lal @ dat filmke...
serieus... "zeer groot Brussel" voordelen: autonomie! responsabiliteit! wat? autonomie? responsabiliteit? Dus als Vlaanderen eerst gans Vlaams Brabant 'afdraagt', en liefst nog wat extra financiën ook, dan wil Brussel responsabel zijn en autonoom zijn? => "Bruxelles très hypocrite"
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 16 oktober 2010 om 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat filmpje toont nog maar eens aan hoe artificieel de Belgische staat is. Geheel terzijde: als men echt straatrellen wil, moet men maar doen wat in het filmpje staat.
Belgien über alles!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() En wat met de provincies Antwerpen (Midden-Brabant) en Noord-Brabant (in Nederland). Die wil je toch ook aan Brussel hangen ?
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Terug Frans in Leuven... en daar moeten wij naar uitkijken? Laatst gewijzigd door respublica : 16 oktober 2010 om 22:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Partijlid
|
![]() Dit is DE oplossing voor het land die ik zelf ook in gedachten had: een groter, meertalig Brussel met ademruimte en een gezondere verbinding met haar economisch hinterland. Ik wil hierbij verwijzen naar mijn post van 1 September op:
http://forum.politics.be/showthread....21#post4956721 't Serclaes als jij een partij opricht met zulke visie voor Belgie wil ik graag meedoen. Als perfect tweetalige Brusselaar die in veel verschillende landen heeft gewoond en de kans heeft gehad om situatie van buitenaf en vanuit verschillende hoeken te bekijken vind ik dit de meest logische en gezonde oplossing. Ik was de vorige weken zelfs zo enthousiast om dit idee te verspreiden dat ik van hieruit (zit nu in Abu Dhabi) een website heb gekocht: www.solutionforbelgium.com maar heb nog niet veel tijd gehad om die verder te ontwikkelen. Maar nu kwam jouw filmpje als een fantastische verassing: er zijn dus nog mensen die tot die conclusie komen! Dit is de redding van ons land, meer nog van ons project. Want Belgie, zoals zoveel andere landen en zoals het huidige Vlaanderen en Wallonie is een bastaardkind, maar wel een met heel veel potentieel. Laat mij maar weten als je steun nodig hebt bij dit project. Misschien heb jij wel tijd om een website solutionforbelgium.com drie of viertalig mee uit te bouwen? Ik heb trouwens ook een mooi logo in gedachten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() hmmm dus feitelijk een heroprichting van Zuid Brabant dus, in plaats van een Groot Brussel; dat lijkt me al een stuk beter te verteren voor Vlaamse & Waalse Brabanders...
Hoewel het mijn inschatting is dat zowel het Vlaamse als het Waalse Gewest hier niet mee in zullen stemmen. Daarbij zullen de Vlaams Brabanders niet staan te springen om weer een (grote) minderheid te worden met een (kleine) Franstalige meerderheid, gezien de ervaringen uit het verleden. Verder sluit ik me bij de vraag van Job aan. Hoewel reeds nu Vlaams Brabant, Waals Brabant, het Brussels Gewest en Noord Brabant een gemeenschappelijke Brabantdag en op meer Brabantse zaken soms iets gezamenlijk doen, de (provincie) Antwerpen doet hier minder mee (hoewel ze wel mee de verjaardag van het hertogdom hebben gevierd).
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 17 oktober 2010 om 00:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Antwerpen is in ieder geval geen deel van Vlaanderen. Nooit geweest overigens.
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() In de viertiende eeuw heeft Vlaanderen althans tijdelijk het markgraafschap beheerst, hoewel het toen nog steeds gescheiden gebieden waren, dus het was in feite een personele unie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() @Tserclaes en Brusselsmussels:
Als Vlaanderen al absoluut weigert om nog maar te praten over de afstand van de zes feciliteitengemeenten, waarom zou het dan akkoord gaan met de afstand van een hele provincie?? Beetje voeling met de realiteit behouden he jongens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Partijlid
|
![]() @ Rogge:
Dit is niet dezelfde situatie als het 'afstaan' van de faciliteitengemeenten aan een voor 85% franstalig Brussel. De kaarten zullen in het geval van heel Brabant veel evenwichtiger verdeeld worden aangezien er ongeveer evenveel Vlamingen als franstaligen zullen wonen. Het Brabantse hinterland kan volgens mij alleen maar baat hebben bij een dichtere aansluiting bij het feitelijke economische hart van deze regio. Brussel zal de komende eeuw nog veel groeiruimte nodig hebben en dat kan sowieso enkel naar Brabant toe. De angst voor verfransing is ongegrond. Er is sinds wij het recht hebben om in het Nederlands naar school te gaan geen echte verfransing meer: de verfransing in Brussel stamt dus uit de tijden hier voorafgaand, EN uit de massale stadsvlucht van de Vlaming naar het verkavelingsleven toe dat gebaseerd is op het Amerikaanse suburbia model. Als je een stad massaal verlaat dan zullen anderen jouw plaats innemen. Langs de andere kant woon ik er al heel mijn leven en ik ben voor geen sikkepit verfranst. Ben er wel meertalig geworden. Meer voeling tussen Brabant en haar economisch centrum zou de Vlaams- en Waals Brabanders misschien terug stimuleren om naar de hoofdstad te verhuizen. Als je Brussel trouwens een beetje leert kennen dan merk je snel dat het een fantastische stad is om te wonen, meer dan gewoon een franstalig hol vol noordafrikaanse delinquenten. Er is veel meer dan dat, en met een beetje positieve energie, een efficient en streng beleid, een grondige sanering en een grote inspanning om de internationale instellingen zich nog meer thuis te laten voelen zullen van Brussel een van de beste plaatsen op de wereld maken om te wonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() Dat klinkt allemaal geweldig hoor, BM, maar ik ben daar sceptisch over. Zo is het bijvoorbeeld onjuist om verfransing als iets uit het verleden voor te stellen. Ik wil best geloven dat de verfransing in Brussel zelf vertraagd of misschien wel stilgevallen is, maar die in de rand en zelfs daarbuiten deint alsmaar verder uit. Zelfs in Oost-Vlaamse steden als Aalst, Denderhouten en Dendermonde merk je dat het Frans oprukt, en een geografische uitbreiding van administratieve tweetaligheid kan dat enkel nog versnellen.
Uw economisch argument kan anderzijds pleiten voor herschikking van deelstaatgrenzen, maar het staat niet vast in welke zin. Vereniging van Brussel met haar achterland kan immers ook onder de vorm van de aanhechting van Brussel bij Vlaanderen, of van unitarisme. En voor die beide opties is het maatschappelijk draagvlak al even klein als voor uw voorstel. |
![]() |
![]() |