Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 17:55   #1
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard Proficiat Bart!

Mss een wat late reactie op het uittrekken der stekker.
Het moet niet altijd gemakkelijk zijn om ondanks alle druk toch de stekker op een bepaald ogenblik eruit te trekken.
Als partij (vooral in Vlaanderen vermoed ik) zit je ongetwijfeld toch altijd wat met de vraag hoe men zal reageren op zulke daad.
De media en de meeste andere partijen lijken Bart & NVA in de richting van een (te verregaand) compromis te willen duwen.
Ik vind het dus goed dat BDW en met hem de NVA een signaal gegeven hebben dat die vlieger met hun niet zal opgaan.
Tot nu toe ben ik dus best tevreden met de manier waarop BDW & de NVA de onderhandelingen voeren.
Er blijken eindelijk vlaamse politici te bestaan die zich niet als een dweil laten gebruiken.
Ik denk dat wij als Vlamingen onze politiekers die het goed doen best eens een schouderklopje mogen geven.
Bij deze dus een schouderklopje of een voor BDW & de NVA
Ik hoop dat er zich hier velen kunnen bij aansluiten zodat BDW & NVA zich degelijk gesteund zullen weten in hun houding die veel minder plooibaar is dan de Franstaligen in het verleden gewoon waren van Vlaamse politici.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 16:17   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Mss een wat late reactie op het uittrekken der stekker.
Het moet niet altijd gemakkelijk zijn om ondanks alle druk toch de stekker op een bepaald ogenblik eruit te trekken.
Als partij (vooral in Vlaanderen vermoed ik) zit je ongetwijfeld toch altijd wat met de vraag hoe men zal reageren op zulke daad.
De media en de meeste andere partijen lijken Bart & NVA in de richting van een (te verregaand) compromis te willen duwen.
Ik vind het dus goed dat BDW en met hem de NVA een signaal gegeven hebben dat die vlieger met hun niet zal opgaan.
Tot nu toe ben ik dus best tevreden met de manier waarop BDW & de NVA de onderhandelingen voeren.
Er blijken eindelijk vlaamse politici te bestaan die zich niet als een dweil laten gebruiken.
Ik denk dat wij als Vlamingen onze politiekers die het goed doen best eens een schouderklopje mogen geven.
Bij deze dus een schouderklopje of een voor BDW & de NVA
Ik hoop dat er zich hier velen kunnen bij aansluiten zodat BDW & NVA zich degelijk gesteund zullen weten in hun houding die veel minder plooibaar is dan de Franstaligen in het verleden gewoon waren van Vlaamse politici.

Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik tot het besluit komt dat dienen hele Dewever niet veel voorstelt.

Dat ie niet goed weet wat hij moet aanvangen, geen besluit durft te nemen, nooit voorstellen op tafel legt, bang is voor zijn 'stratego-groep', en hij dus eigenlijk één van de zovele dwerg-politici is zoals we er al meer dan genoeg van hebben.

Wedden dat hij zonder resultaat zijn nieuwe opdracht neerlegt?

En dan naar de liberalen? Precies of het met Maingain beter zou gaan.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, nul, nul en nog een dikke 0 /10 op zijn rapport. Eigenlijk is Dewever tot nu toe een 0 et een 's' ervoor.

Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2010 om 16:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 19:41   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik sluit mij daar NIET bij aan.
Koppigheid is geen goed bestuur. Zorgen voor de welvaart van de ganse bevolking wél.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 20:32   #4
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik sluit mij daar NIET bij aan.
Koppigheid is geen goed bestuur. Zorgen voor de welvaart van de ganse bevolking wél.
Zijn de Franstaligen dan niet koppig geweest? Zijn zij het niet die een staatshervorming 3 jaar lang geweigerd hebben en ook nu amper toegevingen willen doen? Ik ben blij dat er eindelijk een Vlaams politicus aan de top staat die een beetje 'koppig' is! Koppig weigeren om jaarlijks tot in de eeuwigheid 500 miljoen aan Brussel weg te schenken of grote toegevingen te moeten doen voor het respecteren van de grondwet!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 20:36   #5
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mij lijkt het nochtans goed mogelijk dat er op het einde van zijn opdracht toch een aantal zaken duidelijk zullen zijn.
Oud 11 oktober 2010, 20:38   #6
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Mij lijkt het nochtans goed mogelijk dat er op het einde van zijn opdracht toch een aantal zaken duidelijk zullen zijn.
De Wever wil gewoon de splitsing van België. En ge zult zien dat mijn scenario zal uitkomen. Eerst nog wat aanmorrelen met de liberalen en dan naar nieuwe verkiezingen. En dan... dan zit de kans er dik in dat hij het deksel op de neus krijgt. Maar dat ik dit dacht, wist u al . Tenminste, u zou het ondertussen wel moeten weten.

Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2010 om 20:40.
Oud 11 oktober 2010, 20:44   #7
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wever wil gewoon de splitsing van België.
En Di Rupo++ wil bliven teren op vlaams belastinggeld, en de faciliteitengemeenten aansluiten, en 500 miljoen extra voor brussel.

Wat lijkt U een goed compromis tussen de twee?
Oud 11 oktober 2010, 20:48   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
En Di Rupo++ wil bliven teren op vlaams belastinggeld, en de faciliteitengemeenten aansluiten, en 500 miljoen extra voor brussel.

Wat lijkt U een goed compromis tussen de twee?
Er lag een goed voorstel op tafel dat genoeg ruimte gaf om een formatie te starten. En dan zou het echte debat maar pas beginnen en zouden er nog bikkelharde discussies volgen natuurlijk.

Maar De Wever durft niet. Hij durft niet omdat hij bang is veel kiezers te verliezen als hij een akkoord afsluit. Die gaan dan terug naar hun oorspronkelijke partijen. De NVA is en blijft een oppositie-partij... uit angst. Bang om verantwoordelijkheid te nemen.

Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2010 om 20:54.
Oud 13 oktober 2010, 05:53   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik tot het besluit komt dat dienen hele Dewever niet veel voorstelt.

Dat ie niet goed weet wat hij moet aanvangen, geen besluit durft te nemen, nooit voorstellen op tafel legt, bang is voor zijn 'stratego-groep', en hij dus eigenlijk één van de zovele dwerg-politici is zoals we er al meer dan genoeg van hebben.

En dan naar de liberalen? Precies of het met Maingain beter zou gaan.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, nul, nul en nog een dikke 0 /10 op zijn rapport. Eigenlijk is Dewever tot nu toe een 0 et een 's' ervoor.
Inderdaad, De Wever lijkt wel het vleesgeworden voorbeeld over hoe het niet moet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 06:38   #10
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Er lag een goed voorstel op tafel dat genoeg ruimte gaf om een formatie te starten. En dan zou het echte debat maar pas beginnen en zouden er nog bikkelharde discussies volgen natuurlijk.

.
Schat..doe niet zo moeilijk...ik heb toch beloofd van na ons huwelijk een huwelijkscontract op te maken ?..kunnen we nu dan eindelijk trouwen ?

Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 10:34   #11
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, De Wever lijkt wel het vleesgeworden voorbeeld over hoe het niet moet.
Hoe het niet moet, dat is in de Belgische traditie compromissen met haken en ogen aan elkaar hangen. (Zoals met de 'overdracht' van de plantentuin van Meise.)

En da's nu precies wat DeWever niet doet.

Ne te laisse pas bota-niquer, Bart !

Laatst gewijzigd door nihao : 13 oktober 2010 om 10:34.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 10:43   #12
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar De Wever durft niet. Hij durft niet omdat hij bang is veel kiezers te verliezen als hij een akkoord afsluit. Die gaan dan terug naar hun oorspronkelijke partijen. De NVA is en blijft een oppositie-partij... uit angst. Bang om verantwoordelijkheid te nemen.
Ah heb jij dat gezien? Stond er iets op papier?
het enige wat we weten is dat de Franstaligen geen voorstellen aanvaarden die de Franstaligen "verarmen" met andere woorden Vlaanderen mag geen cent minder betalen aan Wallonie, en moet de extra 22 miljard die Belgie nodig heeft ophoesten. Bovendien moet ze aanvaarden dat Wallonie 900miljoen boven hun begroting in het rood gaat, en moet aanvaarden dat uiteindelijk de rekening moet worden betaald op federaal niveau.
Dus voor iedere goodwil van de franstaligen moet Vlaanderen 2 keer passeren langs de kassa.

In ruil willen ze BHV splitsen en er nog een keer van klappen.

Laatst gewijzigd door giserke : 13 oktober 2010 om 10:44.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 10:45   #13
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gelukkig lopen er genoeg voorbeelden rond van hoe het wél moet, niet waar?

Zoals, euh... awel. Allé!
Zeg jij het eens.
Oud 13 oktober 2010, 10:47   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De Wever wil gewoon de splitsing van België. En ge zult zien dat mijn scenario zal uitkomen. Eerst nog wat aanmorrelen met de liberalen en dan naar nieuwe verkiezingen. En dan... dan zit de kans er dik in dat hij het deksel op de neus krijgt. Maar dat ik dit dacht, wist u al . Tenminste, u zou het ondertussen wel moeten weten.
wat is het alternatief mss ?

80% van de Vlaamse partijen willen financiële responsabilisering en in die andere democratie binnen belgie laat 70 % van de Franstalige partijen daarop bij monde van Di Rupo weten dat ze dan voor plan B kiezen.

hoe zie jij die knoop op te lossen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 10:56   #15
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wever wil gewoon de splitsing van België.
Als dat zo is, is dat toch wel in stilte, terwijl de PS kopstukken openlijk met plan B bezig zijn en op TV volop kaartjes hertekenen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 11:14   #16
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er lag GEEN goed akkoord op de tafel, als jij denkt dat dat een goed akkoord was, dan heb je geen idee wat de kiezer van de N-VA wil, als ze met dit akkoord toch willen verder gaan moeten ze het maar doen zonder de N-va, maar met partijen die wel vinden dat het een goed akkoord was (dus ook zonder de cd&v en zonder de Vld want ook zij vonden het een slecht voorstel dat op tafel lag).
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 11:16   #17
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voor iemand met een paardenbril op misschien wel.

Punt 1 : Financiële verantwoordelijkheid voor de deelstaten, dan kunnen we verder.

Oeps, 1 eis en de onderhandelingen zitten al vast.
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 11:23   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

neen, system, er lag geen goed voorstel op tafel. of het moet zijn dat jij dat voorstel kent?

of je bent uiteraard zo naïef om de Franstaligen te geloven als ze zeggen dat er een akkoord binnen handbereik was.

maar ik denk niet dat er nog 1 Vlaming zo naïef is hé, zelfs in de Morgen of De Standaard lachen ze dat weg.
Oud 13 oktober 2010, 11:32   #19
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wever zou dus naar nieuwe verkiezingen gaan, waarbij hij volgens de eminente System het deksel op de neus zou krijgen.

Enfin..., een soort zelfmoordpoliticus dus?

Straffer nog, ook bij een akkoord en dus geen verkiezingen zal De Wever volgens deze kenner van de Belgische politiek het deksel op zijn neus krijgen en veel stemmen verliezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar De Wever durft niet. Hij durft niet omdat hij bang is veel kiezers te verliezen als hij een akkoord afsluit.
Samengevat luidt de theorie van deze wel zeer exquise politoloog dus:
1/ als de N-VA geen akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen;
2/ als de N-VA een akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen.
Oud 13 oktober 2010, 11:34   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Wever zou dus naar nieuwe verkiezingen gaan, waarbij hij volgens de eminente System het deksel op de neus zou krijgen.

Enfin..., een soort zelfmoordpoliticus dus?

Straffer nog, ook bij een akkoord en dus geen verkiezingen zal De Wever volgens deze kenner van de Belgische politiek het deksel op zijn neus krijgen en veel stemmen verliezen.

Samengevat luidt de theorie van deze wel zeer exquise politoloog dus:
1/ als de N-VA geen akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen;
2/ als de N-VA een akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen.
tja, we lopen dan ook stil aan tegen 6 december aan hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be