![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, heeft in de commissie infrastructuur van het Brussels parlement toelichting gegeven bij de studie over de heraanleg van het Meiserplein in de gemeente Schaarbeek. Minister Grouwels is zich namelijk zeer goed bewust van de moeilijke verkeerssituatie op het drukke Meiserplein. Daarom heeft ze zopas beslist om de huidige studie uit te breiden. De resultaten van deze bijkomende studie worden verwacht in de loop van de komende maanden. Conform het STOP-principe wil minister Grouwels immers een Meiserplein op maat van voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer.
Minister Brigitte Grouwels: "Momenteel heeft het Meiserplein niets van een gezellig stadsplein. Het biedt integendeel een beeld van chaos en onveiligheid voor alle weggebruikers, zowel voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer en automobilisten." Om aan deze moeilijke verkeerssituatie het hoofd te bieden, werd begin 2008 een studie voor de heraanleg toevertrouwd aan het adviesbureau Stratec, in samenwerking met Buur en Ellyps. De studie gaat zowel over de infrastructuur voor het openbaar vervoer als voor het privévervoer. Gezien de complexiteit van het Meiser-knooppunt, werd de heraanleg vanaf het begin onderzocht in samenhang met andere, omliggende studies en plannen: de studie van de Middenring, het Iris 2-plan en de structuurplannen Schaarbeek-Vorming, Josaphat, Reyers en Delta. Geen oplossing Het studiebureau Stratec vergeleek en analyseerde daarop 5 verschillende oplossingen voor het openbaar vervoer op het Meiserplein. Afhankelijk van het gekozen alternatief, bedroeg de kostprijs voor de infrastructuur van het openbaar vervoer tussen de 66 en 143 miljoen euro. Wat betreft de infrastructuur van het wegverkeer, werden 3 scenario's getest: - Een korte tunnel: voor deze versie van de autotunnel is een bedrag noodzakelijk van minimaal 17,5 miljoen euro. - Een middellange tunnel: deze versie kost minimaal 34 miljoen euro. - Een lange tunnel: de kostprijs bedraagt minstens 92 miljoen euro en was volgens het studiebureau de beste optie. Daarbovenop moet ook nog de kostprijs van de heraanleg van het Meiserplein zelf geteld worden. De renovatie van de bovengrond wordt geraamd op zo’n 25 �* 30 miljoen euro. Minister Brigitte Grouwels: "Alle scenario’s met autotunnels verplaatsen enkel maar de problemen van het Meiserplein naar de omliggende zones. Daarbij komt dat de autotunnels bijkomende verkeerscapaciteit zouden creëren. Een dergelijke aanpak staat dan ook haaks op de doelstelling om de autodruk in Brussel met 20 procent te verminderen, zoals bepaald in het Brussels regeerakkoord." Nieuwe oplossingen Op vraag van minister Brigitte Grouwels hebben de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en de gewestelijke administratie Mobiel Brussel daarom onlangs een zesde oplossing uitgewerkt voor een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer. Minister Brigitte Grouwels: "Het gaat om de aanleg van een driehoeksstation onder het Meiserplein met 2 hellingen: de ene op de Rogierlaan en de andere in de as van de Middenring. Deze oplossing biedt het voordeel dat ze de ontwikkeling van de toekomstige metrolijn naar het Noordstation (via de Rogierlaan) en naar de Van Praetbrug mogelijk maakt. Het studiebureau heeft dan ook opdracht gekregen om deze zesde openbaar vervoeroplossing te bestuderen en te vergelijken. Ik verwacht de resultaten van deze bijkomende studies in de loop van de komende maanden. Al kost een dergelijke versie van de heraanleg nog altijd minimaal 100 miljoen euro. Daarbij moet ook nog de heraanleg van de bovengrond gerekend worden, wat nog eens 25 �* 30 miljoen euro zal kosten." Kabinet Minister Brigitte Grouwels Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Is er nu echt niemand die dat vreemd vindt nl. dat de nederlandstalige vlamingen voortdurend aan de brusselse centen willen zitten of er geen cent meer voor over hebben, terwijl de nederlandstalige brusselse ministers voortdurend met dure plannen op de proppen komen ?
Een surrealistisch land is misschien mooi en fijn, schizofrenie echter is een ziekte...
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |