Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 oktober 2010, 13:16   #1
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard L'état belgo-flamande...

Ik ben altijd een sterke voorstanders geweest van dit concept, zoals het ook door Lode Claes werd gepromoot. Alleen acht ik de Vlaamse politici nog niet rijp om hier goed in te functioneren, dus voorlopig toch nog maar splitsen als het kan. We leven wel niet meer in de jaren '70 en '80, dus ik had graag geweten hoe jullie een état belgo-flamande nu zien. Is het een eenheidsstaat of een confederatie? Wat met Brussel? Hoe komen we daartoe...

Vooral de ideeën van E. Gidius kunnen interessant zijn, maar hopelijk kan hij itt tot gebruikelijk iets concreter worden (cfr. "werkelijke hefbomen", wat is dat?) want om aan te spreken moene ze toch wel begrijpbaar zijn voor simpele mensen als ik. Maar de rest: doe gerust mee...
Oud 21 oktober 2010, 14:00   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wel, we maken van Belgique de Verenigde Zuid-Nederlandse Staten / Etats-Unis Belgique Sud, waar het Nederlands de officiële voertaal is, met faciliteiten voor Waals, Picardisch, Luxemburgs, Duits, Gaumais, Champenois en het patois Frans in de zuidelijke provincies.
Pelgrim is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:13   #3
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wel, we maken van Belgique de Verenigde Zuid-Nederlandse Staten / Etats-Unis Belgique Sud, waar het Nederlands de officiële voertaal is, met faciliteiten voor Waals, Picardisch, Luxemburgs, Duits, Gaumais, Champenois en het patois Frans in de zuidelijke provincies.
limburgs ook.
Miguelito is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:23   #4
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lachen is gezond.
robert t is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:29   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
limburgs ook.
die taal krijgt geen faciliteiten. Het wordt gewoon de officiële voertaal van de deelstaat Groot-Limburg.
Pelgrim is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:31   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die taal krijgt geen faciliteiten. Het wordt gewoon de officiële voertaal van de deelstaat Groot-Limburg.
En Aaantwaaarpen ?
Herr Flick is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:34   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik gun de francofonen, minderheid in B., ook hun onafhankelijkheid.
Zelfs zij moeten niet onder een meerderheidsjuk staan.

Brussel is een stad(je), tesamen met 18 dorpen. Dat is geen land.
Bovendien zijn Brusselse Vlamingen wel degelijk Vlamingen.
Waar Brusselse francofonen het vandaan halen om zich te distanciëren van de andere Franstalige Belgen, is mij een raadsel.

Brussel moet in mijn visie mede-bestuurd worden door Vlaanderen en Wallonië, eerstens voor de gemeenschapsbevoegdheden apart zoals nu, en tesamen voor alles wat het 'landelijk' niveau aangaat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 oktober 2010, 14:35   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

1 regering, geen pariteiten, geen alarmbellen, geen extra beschermingsmaatregelen. gewoon meerderheid tegen minderheid laten stemmen.

maw, in feite is dit een foute benaming, maar de gruwel dat een Vlaamse meerderheid wel eens een beslissing kan nemen tegen een Franstalige minderheid, dat is de grootste nachtmerrie voor sommigen in het zuiden van het land. en daardoor hebben ze deze term uitgevonden.
Oud 21 oktober 2010, 17:59   #9
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
1 regering, geen pariteiten, geen alarmbellen, geen extra beschermingsmaatregelen. gewoon meerderheid tegen minderheid laten stemmen.

maw, in feite is dit een foute benaming, maar de gruwel dat een Vlaamse meerderheid wel eens een beslissing kan nemen tegen een Franstalige minderheid, dat is de grootste nachtmerrie voor sommigen in het zuiden van het land. en daardoor hebben ze deze term uitgevonden.
Eindelijk een deftig antwoord, maar dat is een beetje de idee die ik heb van vroeger. Bestaat er geen modernere variant?
Oud 22 oktober 2010, 15:22   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
...een état belgo-flamande...
Even terzijde : het is een "état belgo-flamand" .

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be