![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Nederlandse militairen durven niet helpen in Afghanistan: één dode en zeven gewonden
"Nederlandse Apache-helikopters durfden niet te helpen toen Australische en Amerikaanse militairen in Afghanistan zwaar onder vuur lagen van een Taliban-hinderlaag", schrijft een Australische militair van de Special Forces in een boek dat volgende week uitkomt. "Ze wilden het vuur niet openen op de Taliban, uit vrees dat ze zelf wat kogels zouden moeten incasseren", schrijft Rob Maylor in zijn boek SAS Sniper. Bij het gevecht stierf een Amerikaanse soldaat en raakten zeven Australische SAS-militairen zwaargewond. Maylor zelf liep ernstige granaatwonden op. "We hebben jullie hulp nodig, er vallen hier doden" De toevallig voorbijvliegende Nederlandse Apachepiloten werden gevraagd te helpen met hun Hellfire lasergeleide raketten en 30 mm-kanonnen. De coalitietroepen vochten naar eigen zeggen voor hun leven nabij het dorp Khaz Uruzgan. "We hebben jullie hulp nodig, want er vallen hier doden", meldden de Australiërs via de radio aan de Nederlandse piloten. De Nederlanders kregen de coördinaten van de doelen die ze moesten beschieten. Maar de Apaches weigerden, omdat ze dan zouden moeten dalen onder de veilige hoogte van vijfduizend voet. Tot de verbazing van de Australiërs, omdat de bepantserde Apaches juist zijn ontworpen voor gevechten met zware beschietingen op lage hoogtes. "If you're not going to engage then you might as well fuck off" "We're in an absolute doozy of a shit fight. We need your assistance as we're taking casualties" was de letterlijke oproep van de joint terminal air controller (JTAC). Daarop riskeerde één van de Australiërs zijn leven om het de Nederlanders wat makkelijker te maken door de te bombarderen targets te markeren. Maar die weigerden nog altijd te helpen. Ontmoedigd vertelde de JTAC daarop de Nederlanders "If you're not going to engage then you might as well fuck off". Amerikanen wél Uiteindelijk schoten twee Amerikaanse gevechtstoestellen te hulp vanaf een vliegdekschip in de Arabische Golf. Met twee zware bommen en kanonvuur beslechtten ze het gevecht. (mvl) _________________________________ Na WOII, Srebrenica, nu dit... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Tjah, Nederlanders, maar eigenlijk ook Vlamingen staan bekend om hun platbroekige aard. Walen daarentegen zijn strijders. Ooit werden er ook Nederandse soldaten ingehuurd in de Oostenrijkse Nederlanden, die hem meteen op een vluchten zetten toen Fransmannen binnenvielen. Ik weet niet meer precies in welke oorlog. Ik zal het eens opzoeken, want liegen doe ik geenszins.
Nu, ook in mijn familie, ik beken heeft mijn grootvader van vaders zijde gedeserteerd tijdens WOII en gevlucht en ondergedoken naar Frankrijk. Trouwens; het is een gekend feit dat de 'Belgen' nog steeds gehaat zijn om hun vluchtgedrag door o.a. Britten en Russen, wiens troepen massaal neergemaaid werden tijdens die oorlog. Waarschijnlijk wordt dat nog harder gedacht over Nederlanders toen ze hun witte vlag deden wapperen na ocharme vijf dagen. Wel moet ik toegeven dat de strijd bij voorbaat verloren was. Persoonlijk gezien was het slim, maar ik begrijp wil dat anderen die hard geleden hebben daar minder blij mee waren.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 oktober 2010 om 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een kijken hoe jij reageert onder vuur en nadat je enkele kameraden hebt zien uiteenrijten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de Sovjetunie waren er speciale divisies om vluchtelingen te liquideren, achter de frontlinie. Dat neemt echter niet weg dat men diegenen die de miserie niet hebben kunnen ontvluchten (nog zwaarder getraumatiseerd) kan begrijpen wanneer ze kwaad worden op zij die dat wel konden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 oktober 2010 om 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nederland blijft daar beter weg, is haar oorlog niet.
En dat besef moet België ook nog krijgen.
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Belgie staat niet bekend als een natie die wegloopt , dit is al rechtgezet.
Het is dankzij het belgische leger dat de britten en fransen konden evacueren in duinkerken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Afghanistan is onze oorlog niet. De oorlog tegenover terreur is een geshapen monster van de Amerikaan zelve. Dat ie het nu meer zelf oplost. Straks betalen onze kinderen de prijs met hun leven omdat paar politici vonden dat we ons gingen moeien. Wij horen daar niet. Het gaat tegen AL onze christelijke democratische belangen in. Waarom is het ook oorlog in Afghanistan? De Taliban alleen? Laat me niet lachen! Ik verafschuw de politici dat onze eagles tot daar stuurde. Een welgemeende fuck you naartoe hen!
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben niet bezig over de oorlog in afghanistan.
Ik repliceerde simpelweg op scarabaeida omdat hij onwaarheden verkondigt. De meningen over afghanistan zijn verdeeld , persoonlijk ben ik voorstander van de oorlog maar dan moet die wel anders gevoerd worden en niet zoals nu het geval is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom ik die 'stelling' maakte is omdat ik me vaagjes een interview herinner in Humo waar gesteld werd dat de Belgen niet populair waren bij de Britten tijdens WOII. Verder herinner ik me ook nog een gesprek waar iemand vermeldde dat ze in Rusland nog een beetje kwaad zijn op het feit dat Westerlingen niet zo hard hebben moeten afzien als zij. Uiteraard is dat gespeend van alle nuances en zou ik het minder moeten doen overkomen als hadde ik een boude 'harde' stelling gemaakt. Het is waar dat een Westerse frontliniesoldaat enorm veel riskeerde en bijna zo goed als zeker zijn leven zou moeten geven op een gegeven moment. Maar, geen enkele natie had zo hard afgezien als de Sovjets. Toch moet men de zaken niet te collectief bezien. Een D-Day-veteraan heeft minstens evenveel gruwel ondergaan als vele Sovjet-soldaten, en veel meer... Overigens, welkom op het forum.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 oktober 2010 om 03:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Dank u voor de begroeting.
Het zou kunnen dat de belgen niet populair waren bij de britten , nochtans hadden wij ook een SAS eenheid die meerdere keren onderscheiden is en waarvan de para-commando's nu de historische opvolgers zijn. Nu ik heb een link gevonden waar een volledig ander beeld wordt gegeven over het belgische leger in mei 1940. Wij zijn gewoon op alle fronten in de steek gelaten door onze engelse en franse vrienden. Hadden zij evenveel moeite gedaan in mei 1940 had de geschiedenis een heel ander beeld geschetst , namelijk het beeld dat duitsland gestopt was in en door belgië. http://home.scarlet.be/vdmeiren/The%...ay%201940.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat ik nou nerges terugvind bij dit verhaal is de kant van die piloten. Wat waren hun ordrs? Waren deze orders anders geweest in een ander leger? Wat waren hun beweegredenen?
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet om de bevolking in een democratie te duwen. Wat is een democratie nog waardig vandaag anyway?
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens,als ze die ROE niet meekrijgen zou iedere "Europese bondgenoot" vrijwel automatisch deelnemen aan de dichtsbijzijnde Amerikaanse aktie in Afghanistan.Zo werkt het nu eenmaal. Probeer dat maar eens te verkopen aan de publieke opinie.... Overigens...kelt is van mening dat enkel vrouwelijke militairen naar Afghanistan gestuurd moeten worden om de Taliban-man in zijn bestaan te gaan bedreigen ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 23 oktober 2010 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Schandalig gedrag voor soldaten.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Duitsers hadden extra verliezen kunnen incasseren, wat de naderende battle of britain nog vertraagd had, maar een oorlog winnen, of zelfs stoppen in België (nog voor operatie Dynamo dus)? Neen, dat is mijn inziens pure fictie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hmmm ,nieuwe eenheden:
1ste regiment para-burqua (praktisch,zo een all-in-one ) 4 bataljon pantser-burqua (met keramische binnenbekleding,RPG-bestendig) 111 compagnie Burqua-Sniper-chicks (met geavanceerde camou-,IR onzichtbare en radarwerende stofjes ) het opent mogelijkheden.....die taliban gaan nog wat meemaken dankzij kelts snode plan ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 23 oktober 2010 om 16:37. |
![]() |
![]() |