![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Belgische delegatie staat onder leiding van minister Joke Schauvliege. De Belgische delegatie coördineert, in het kader van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie, ook het EU-standpunt en de opmaak van de Europese standpunten voor elk van de agendapunten op de COP (Conference of the Parties). Vlaamse minister Schauvliege, tevens voorzitter van de Europese Raad Leefmilieu, vertrekt vandaag zondag om volgende week deel te nemen aan het high level segment van de Biodiversiteitstop.
Voortraject Onder het Spaans voorzitterschap nam de EU-Leefmilieuraad al conclusies aan op 15 maart 2010. Daarin stelde de Raad al dat de ambitie in het Strategisch Plan 2011-2020 moet zijn om de achteruitgang van de biodiversiteit te stoppen en waar mogelijk te herstellen. Het Belgisch voorzitterschap organiseerde op 8 en 9 september in Gent een Europese Conferentie: Biodiversiteit post2010 - Biodiversiteit in een veranderende wereld. Op deze conferentie werd o.a. de TEEB-studie (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) voor lokale beleidsmakers gelanceerd. De bijeenkomst werd afgesloten met de Message from Ghent, een sterke boodschap naar Nagoya. De Raad van Leefmilieuministers, onder voorzitterschap van minister Schauvliege, maakte in aanloop van de 10de COP over Biodiversiteit op de Raad van 14 oktober 2010 afspraken over het Europees standpunt voor Nagoya. De ministers benadrukken: - hun ambitieuze, maar realistische doelstelling voor het nieuw Strategisch Plan 2011-2020; - de nood aan voldoende financiering, zowel van de publieke als de private sector, via nieuwe financiële mechanismen; - de integratie van biodiversiteit in andere sectoren, als zijnde cruciaal om de achteruitgang te stoppen; - de link met klimaat, woestijnvorming en armoede. De Raad vraagt daarom meer samenwerking tussen de Rio-conventies; - de wil om in Nagoya tot een akkoord te komen over de toegang tot en de eerlijke verdeling van de voordelen uit het gebruik van genetische bronnen (ABS - Access and Benefit Sharing); - de noodzaak tot de snelle oprichting van een internationaal wetenschappelijk forum dat het biodiversiteitsbeleid moet ondersteunen (IPBES - Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) en een betere bescherming van de mariene biodiversiteit. Met dit mandaat trekt minister Joke Schauvliege naar de 10de COP in Nagoya. Zij zal daar, samen met Europees Commissaris Janez Potocnik de onderhandelingen voor de Europese Unie en de 27 lidstaten voeren. De 10de COP Biodiversiteit Op de 10de COP Biodiversiteit heeft van woensdag 27 t.e.m. vrijdag29 oktober een high level segment plaats. De organisatie is in handen van Japan, dat meteen het voorzitterschap van de COP overneemt van Duitsland dat de COP 9 in Bonn organiseerde (19-30 mei 2008). Op de conferentie zullen de 193 partijen zowel inhoudelijke, als praktische afspraken maken. Praktisch gaat het o.m. over de organisatie van COP 11 in 2012. U vindt de agenda van de 10de COP op: http://www.cbd.int/doc/meetings/cop/...p-10-01-en.doc De Belgische delegatie is groter dan anders (66), omdat de EU-positie voor elk van de onderwerpen gecoördineerd wordt door een expert uit het Belgisch voorzitterschap. Het team van experten staat onder leiding van Ines Verleye. Tijdens de COP vinden ook enkele parallelle events plaats: - Cities and Biodiversity, 24-26 oktober: over de mogelijkheden om in steden rond biodiversiteit te werken. Hier neemt Brussels gewestminister Evelyne Huytebroeck aan deel. - Een ministeriële vergadering over REDD+, 26 oktober: hier neemt Vlaams minister Joke Schauvliege namens België aan deel. ü Hoe is de CBD (VDB) ontstaan? Het Verdrag inzake Biologische Diversiteit (VBD – CBD: Convention on Biological Diversity) is een internationaal akkoord dat tijdens de wereldtop van 1992 in Rio de Janeiro werd opgesteld om het behoud van de biodiversiteit op wereldschaal aan te pakken. Het Verdrag is bijna universeel aanvaard: 192 landen en de EU hebben het onderschreven. Het VBD omvat drie grote doelstellingen: het behoud van de biodiversiteit;, het duurzaam gebruik van de bestanddelen ervan; en de eerlijke verdeling van opbrengsten verkregen door het gebruik van genetische rijkdommen (Toegang en Verdeling van Voordelen of TVV, in Engels Access and Benefit Sharing (ABS)). ü Waarom is deze COP 10 zo belangrijk? Op de wereldtop van 2002 in Johannesburg werd Countdown 2010 gelanceerd. Bedoeling was om tegen 2010 het uitsterven van soorten wereldwijd af te remmen, en dit om de armoede te bestrijden en alle leven op aarde te beschermen. Daarvoor werd een kader opgesteld om acties te begeleiden en werden indicatoren vastgelegd om de stand en de trends van biodiversiteit te meten. Ondertussen is duidelijk dat de engagementen niet bereikt zijn en dat de biodiversiteit blijft verdwijnen aan een stijgende snelheid. Met de COP 10 in het vooruitzicht blijken de doelstellingen van 2002 te ambitieus. De COP 10 zal de Doelstelling 2010 grondig evalueren en een nieuw Strategisch Plan 2011-2020 opstellen. De inzet is dus groot: het plan dat men moet aannemen zal én ambitieus én realistisch moeten zijn met het oog op haar implementatie. Een ander cruciaal punt op deze COP 10 is de Toegang en Verdeling van Voordelen (TVV) of Access and Benefit Sharing (ABS): de Partijen hopen na jaren onderhandelen tot een akkoord te komen over een internationaal protocol rond de billijke verdeling van de voordelen die voortvloeien uit het gebruik van genetische rijkdommen. De punten waarover wordt onderhandeld, moeten ook gefinancierd worden, en die financiering wordt meteen het derde cruciale thema van deze conferentie. De drie dossiers hangen sterk aan elkaar: elke beslissing die genomen wordt in één dossier, kan de resultaten van de andere twee beïnvloeden. ü Welke punten staan er allemaal op de agenda? Op de COP wordt een twintigtal thema’s behandeld. De belangrijkste en gevoeligste dossiers naast het strategisch plan 2011-2010, ABS en financiering zijn: - het behoud van biodiversiteit binnen landbouwgebieden (met specifieke aandacht voor biobrandstoffen), in bosgebieden, zoetwatergebieden, mariene en kustgebieden, en meer algemeen binnen beschermde gebieden; - de impact van klimaatverandering op de biodiversiteit wordt besproken; - en ook de relatie biodiversiteit en armoedebestrijding wordt aangesneden. ü Wat is de taak van de Belgische delegatie, ook ter plekke? België is sinds juli 2010 Voorzitter van de Raad van de Europese Unie en is dan ook op elk moment van de conferentie de spreekbuis voor de EU en haar 27 lidstaten. Lang voor de COP 10 moest België al volop beginnen met coördineren als Voorzitter. De taak bestaat erin per dossier een neutrale positie voor te stellen die een compromis mogelijk maakt tussen alle lidstaten van de EU. Vervolgens laat ze de andere 26 Europese lidstaten en de Europese Commissie daarop reageren en ten slotte komt ze tot een gecoördineerd Europees voorstel. Dat voorstel verdedigt België als neutrale Partij op de COP 10. Wij spelen dit jaar dus een sleutelrol. ü Wat is de opdracht van minister Joke Schauvliege in Nagoya? De minister gaat op de COP 10 mee onderhandelen. De laatste drie dagen van de COP is er een High Level Segment. Dit event is eerder formeel, maar daarnaast zal van de aanwezigheid van de ministers en de staatshoofden gebruik gemaakt worden om de moeilijkste knopen door te hakken. Minister Joke Schauvliege zal samen met Europees Commissaris Janez Potocnik onderhandelen namens de EU en zijn 27 lidstaten. Daarnaast neemt ze deel aan een meeting over REDD+. Dit instrument heeft belangrijke linken met klimaat. De onderhandelingen hierover lopen nog in voorbereiding van de Klimaattop COP 16 in Cancún (Mexico). Op het ministerieel debat wil de minister een krachtige boodschap geven om vooruitgang te boeken m.b.t. dit platform. Het biedt immers een meerwaarde voor klimaat en biodiversiteit. ü Wat is de rol van de EU? De Europese Unie had zichzelf in 2002 het ambitieuze doel gesteld om tegen 2010 het verlies aan biodiversiteit binnen haar grenzen een halt toe te roepen. Nu blijkt dat de doelstelling niet werd gehaald, heeft Europa een langetermijnvisie en daaruitvolgende missie voor 2020 opgesteld. De langetermijnvisie luidt “dat de biodiversiteit van de EU en de ecosysteemdiensten die daaruit voortkomen - haar natuurlijk kapitaal - uiterlijk in 2050 naar behoren moet zijn hersteld en moet zijn beschermd en getaxeerd, wegens de intrinsieke waarde van biodiversiteit en wegens de essentiële bijdrage ervan aan het menselijk welzijn en de economische voorspoed, en om aldus te ontkomen aan de catastrofale veranderingen die door verlies aan biodiversiteit worden teweeggebracht.” Om deze visie te realiseren, zal één van de hoofddoelen eruit bestaan “het biodiversiteitsverlies en de achteruitgang van ecosysteemdiensten in de EU uiterlijk in 2020 tot staan te brengen en, voor zover dit haalbaar is, ongedaan te maken, en tevens de bijdrage van de EU tot het verhoeden van wereldwijd biodiversiteitsverlies op te voeren.” ü Waarom legt EU geen extra geld op tafel? De EU en de lidstaten leggen al heel wat geld op tafel. De EU is al een van de grootste donoren. Ook zijn de bedragen die geïnvesteerd worden in biodiversiteit nog recent gestegen. België heeft zijn pledge in GEF verhoogd. GEF (Global Environment Facility) is een fonds dat specifiek fondsen verzamelt voor leefmilieuprojecten. Zonet hebben de 182 partnerlanden hun bijdrage aan het fonds verhoogd. De 5de pledge (2010-2014) is met 34% gestegen ten opzichte van de vorige. De pledge voor België is toegenomen van 46 miljoen euro naar 78 miljoen euro. Dit zijn middelen die zowel naar biodiversiteit, klimaat en duurzame ontwikkeling gaan. Daarnaast zijn er nieuwe financiële mechanismen, waarbij o.a. de private sector mee investeert. ü Wat bedoelt de Raad met: “Bovendien vindt de Raad dat moet worden overwogen om voor de biodiversiteit financiële middelen vrij te maken door subsidies die de biodiversiteit schaden te wijzigen, te schrappen of te heroriënteren.” De Raad geeft aan dat het niet enkel volstaat om een cheque op tafel te leggen. In de eerste plaats moet er in elke sector aandacht zijn voor biodiversiteit. Net zoals energiebesparing dat is, moet ook biodiversiteit mainstream worden. Eén manier om dat te doen is bestaande subsidiestromen evalueren en kijken hoe ze ‘met aandacht voor biodiversiteit’ ingezet kunnen worden. Een krachtig instrument om dat in de toekomst te evalueren is via de TEEB-studie. Via het in kaart brengen van ecosysteemdiensten, en het monetariseren van deze diensten, krijgt men zicht op de balans tussen de diensten die de natuur levert en processen die ecosysteemdiensten kunnen schaden. ü Wat zijn de belangrijkste knelpunten in Nagoya? Een aantal landen spreekt van een package deal. Dit wil zeggen dat men ABS, het Strategisch Plan en de middelen wil koppelen. Dat is niet onlogisch. Een hoge doelstelling is immers gelinkt aan investeringen die moeten gebeuren. Anderzijds moeten we er ook bewust van zijn dat de problematiek van de achteruitgang van de biodiversiteit zo urgent is, dat een akkoord noodzakelijk is. Iedereen zal dus zijn beste beentje moeten voorzetten om tot die akkoorden te komen, ook de EU. ü Wat zijn de obstakels om tot een protocol op ABS te komen? Er zijn nog heel wat discussiepunten. Pas dit voorjaar werd er een draftprotocol op de onderhandelingstafel gelegd. Over deze teksten wordt nu gediscussieerd. Terwijl men op vorige onderhandelingsmeetings nog focuste op de tegenstellingen, is het nu doorgedrongen dat enkel met een positieve ingesteldheid een akkoord over ABS mogelijk zal zijn. Een aantal knelpunten kunnen eventueel ontweken worden door op vrijwillige basis ook een aantal aspecten op te nemen. Zo is er heel wat discussie over de retroactiviteit van het protocol. EU zegt duidelijk dat dit niet mag terugkeren tot voor de conventie. De Afrikaanse landen stelden nu voor een multilateraal fonds op te richten voor vrijwillige bijdragen voor het gebruik van bronnen die tot voor de conventie teruggaan. Met creativiteit en een positieve ingesteldheid zullen we zoveel mogelijk tegenstellingen moeten proberen ontwijken. Ook over het gebruik en de afspraken in verband met traditionele kennis verschillen de Europese lidstaten nog vaak van Afrikaanse Landen. ü Waarom zou deze COP wel lukken aangezien men de eerdere beloften niet is nagekomen? Nooit eerder was het politiek momentum voor biodiversiteit zo groot. Ook in Europa is het besef van de urgentie de jongste jaren sterk gegroeid. De eensgezindheid onder de lidstaten over de verdere aanpak van het biodiversiteitsprobleem is zeer groot. Dit stemt ons hoopvol. Na de COP 10 moet binnen de Europese Unie een nieuw Strategisch Plan afgesproken worden. Opvallend is dat bijna niemand het probleem minimaliseert of onderschat. Men is er zich van bewust dat verlies van soorten onomkeerbaar is en dat dit zowel omwille van ethische als economische en sociale redenen een enorm verlies is. Het gaat er dus om een akkoord te sluiten, met de nodige ambitie en het nodig pragmatisme. Aangezien de situatie urgent is, is elk akkoord een stap vooruit. Maar minister Schauvliege is nog altijd hoopvol voor een akkoord over het volledige pakket. ü Welke betekenis heeft de Message from Ghent? Met de Message from Ghent wilden we als voorzitterschap van de Europese Unie een sterk signaal geven naar de buitenwereld. De conferentie in Gent debatteerde twee dagen over drie grote thema’s: biodiversiteit in een veranderende wereld – met vooral een Europese reflex, de rol van ecosysteemdiensten en hoe we een post-2010beleid voor biodiversiteit moeten uitbouwen. De Message from Ghent is echter opgebouwd vanuit belangrijke uitdagingen voor biodiversiteit: - De aanpak van biodiversiteit moeten we integreren in de verschillende beleidsniveaus op nationaal, Europees en wereldvlak; - Het beleid moet rekening houden met de invloed van biodiversiteit op ons economisch systeem en op de opwarming van de aarde; - Alle belanghebbenden, ook de privésector, moeten samenwerken om het verlies aan biodiversiteit tegen te gaan; - Er is meer geld nodig (o.m. door alternatieve financiële mechanismen verder te ontwikkelen) om de investeringen voor biodiversiteit te ondersteunen. De economische kosten van biodiversiteitsverlies zijn op lange termijn immers veel groter dan de investeringen die nu nodig zijn voor het behoud van de biodiversiteit. Biodiversiteit heeft door het leveren van vele diensten, ook een economisch nut, dat echter niet meteen zichtbaar is; - Er moet meer geïnvesteerd worden in communicatie en bewustmaking. De gevolgen van biodiversiteitsverlies zijn minder bekend bij de publieke opinie dan de gevolgen van de opwarming van de aarde. ü Vanaf wanneer is de COP geslaagd? In principe wanneer voor de drie grote thema’s die op tafel liggen, tot een akkoord gekomen kan worden. Over het Strategisch Plan moeten we normaal gezien snel tot een consensus komen. Alleen zal het ambitieniveau afhangen van de progressie die gemaakt wordt in het dossier rond de mobilisatie van middelen en rond ABS. Ik ben tevreden als we met een ambitieuze doelstelling kunnen landen, waarbij ook een akkoord is over de financiering in de toekomst en een protocol voor ABS onderhandeld is. Voor de twee punten is het niet alleen belangrijk om akkoorden te sluiten over de teksten maar, indien dit niet lukt, op zijn minst deelakkoorden te sluiten waarbij ook een proces afgesproken wordt over hoe, waar en wanneer we tot een consensus over de discussiepunten komen. Enkele links met meer informatie: - Website COP10: http://www.cbd.int/cop10/ - Website Conventie voor Biologische Diversiteit: http://www.cbd.int/ - Blog Belgische Delegatie: http://cop10.biodiv.be/ - Website Nationaal Focal Point CBD: http://www.naturalsciences.be/biodiv/ - Website Agentschap voor Natuur en Bos: www.natuurenbos.be Communicatie. DeVRT zond/zendt op 19 en 26 oktober in op biodiversiteit in een tweedelige documentaire over de biodiversiteit in België met Dirk Draulans. We hebben 58.000 € bijgedragen voor alle programma’s die de VRT in het kader van biodiversiteit heeft gemaakt. Dus niet alleen de tweedelige documentaire maar ook de programma’s op Radio 1, Radio 2 (deze zomer), studio Brussel (Week van het Bos) en Ketnet (Week van het Bos). Verder wordt de documentaire ter beschikking gesteld om uit te lenen via onze eigen LNE-kanalen zolang deze niet commercieel wordt gebruikt. We plannen hier alvast een mailing via Mos naar de scholen om dit te laten weten. Zondag 24 oktober om 9.30 uur WWF-actie ‘Allemaal naar Nagoya’ in vertrekhal Zaventem. Minister Schauvliege houdt een chatsessie op maandag 25 oktober met het Atheneum uit Lanaken (zie bijgevoegd persbericht). De minister houdt ook een blog bij op http://www.eutrio.be/nl/pressrelease...-vanuit-nagoya Radio 1 Peeters & Pichal besteden dagelijks aandacht aan biodiversiteit met hun rubriek ‘de meest biodiverse tuin’, of hoe biodiversiteit aan uw achterdeur start. Persinfo: Patrick Verstuyft Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |