Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 10:16   #1
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard VN bekritiseert taalbeperkingen in Vlaanderen

Citaat:
Het Hoog-Commissariaat van de Mensenrechten van de Verenigde Naties heeft kritiek op de taalbeperkingen die sommige Vlaamse gemeenten opleggen. Dat staat te lezen in het vijfde periodieke rapport over de naleving van Verdrag inzake Burgerlijke en Politieke Rechten (het zogenaamde BUPO-verdrag). Het bericht staat te lezen in de krant La Libre Belgique.
...
De VN vraagt de Vlaamse overheid om erop toe te zien dat het opleggen van taalvereisten door de lokale besturen in kwestie niet "de deur openzet voor discriminaties". De Vlaamse overheid wordt ook gevraagd om de betrokken inwoners te wijzen op hun recht bezwaar aan te tekenen tegen dergelijke beslissingen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...aanderen.dhtml

Ik moet zeggen dat ik het discrimineren op taal ook al altijd kantje boordje heb gevonden, maar ik begrijp wat er achter zit.

De kans bestaat inderdaad dat indien er bezwaar wordt aangetekend dat dat wel eens zou kunnen aanvaard worden.
Oud 30 oktober 2010, 10:42   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mooi zo. De achterlijke Vlaming krijgt zijn verdiende loon voor zijn decennialange onderwerpingsdenken. Ze waren toch allemaal zo fier dat ze zo goed Frans konden en iedereen die in Vlaanderen kwam zo mooi in het Frans te woord konden staan? Wel, nu krijgen ze het keihard in het gezicht teruggegooid. Ik kan geen enkel medelijden of verontwaardiging meer tonen. Ze hebben het verdiend. Nu gaat men verontwaardigd staan janken, en maandag gaat men op het werk, op straat of in het parlement weer allemaal mooi zijn beste Frans bovenhalen tegenover de meesters. En voor de rest gaat men er weer bij staan en naar kijken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 10:54   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als ge de rest van hun aanbevelingen voor ons twee-land leest, dan begrijpt ge het wel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 11:03   #4
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mooi zo. De achterlijke Vlaming krijgt zijn verdiende loon voor zijn decennialange onderwerpingsdenken. Ze waren toch allemaal zo fier dat ze zo goed Frans konden en iedereen die in Vlaanderen kwam zo mooi in het Frans te woord konden staan? Wel, nu krijgen ze het keihard in het gezicht teruggegooid. Ik kan geen enkel medelijden of verontwaardiging meer tonen. Ze hebben het verdiend. Nu gaat men verontwaardigd staan janken, en maandag gaat men op het werk, op straat of in het parlement weer allemaal mooi zijn beste Frans bovenhalen tegenover de meesters. En voor de rest gaat men er weer bij staan en naar kijken.
Is een gebrek aan talenkennis dan wel iets om fier over te zijn misschien?

Serieus, ben je echt zo onzeker dat je kennis van een vreemde taal als een bedreiging voor je identiteit ervaart?

Laatst gewijzigd door Geert C : 30 oktober 2010 om 11:04.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 11:21   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Serieus, ben je echt zo onzeker dat je kennis van een vreemde taal als een bedreiging voor je identiteit ervaart?
Nee. Wat ik wél wil zeggen, is dat Vlaanderen te weinig doet voor integratie en assimilatie. En dan heb ik het niet over het uitvaardigen van wetten en allerhande. Ik bedoel, waarom treedt er in Vlaanderen verfransing op en treedt er geen vernederlandsing op in Wallonië? Omdat integratie en assimilatie in Vlaanderen kennelijk gestuurd moeten worden door politieke regeltjes en wetten, terwijl dit in Wallonië vanuit de samenleving zelf gebeurt. Wie in Wallonië geen Frans kan, zal zichzelf maatschappelijk isoleren, terwijl men in Vlaanderen soms zonder kennis van het Nederlands jaren aan en stuk normaal kan functioneren binnen de maatschappij (herinner je je dat bericht over die kerel uit Halle, die daar al twintig jaar woont zonder een woord Nederlands te kennen). Kennelijk lukt het Vlaanderen ook niet om anderstaligen in perifere gebieden te overtuigen resoluut voor het Nederlands te kiezen, met als gevolg dat ze dan uiteindelijk misschien wel Nederlands gaan leren om wettelijk in orde te zijn bij contacten met de overheid, maar voor de rest in hun andere taal blijven leven. Daarom ook dat ik hier al maanden schrijf dat Vlaanderen onafhankelijk maken en Brussel buitenland maken de verfransing niet gaat tegenhouden. Integendeel.

Akkoord, mijn nogal harde directe taalgebruik op zijn Xeno's komt misschien wat denigrerend over, maar met zalvende woorden komt de boodschap - zeker als die een 'inconvenient truth' bevat - niet altijd even duidelijk over.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 30 oktober 2010 om 11:31.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 12:08   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

De francofonen die in Vlaamse gemeenten met faciliteiten wonen, die zien het spreken/kennen .. van een vreemde taal, zelfs de taal van de streek, als een zeer grote bedreiging voor hun identiteit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 14:01   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kennelijk lukt het Vlaanderen ook niet om anderstaligen in perifere gebieden te overtuigen resoluut voor het Nederlands te kiezen, met als gevolg dat ze dan uiteindelijk misschien wel Nederlands gaan leren om wettelijk in orde te zijn bij contacten met de overheid, maar voor de rest in hun andere taal blijven leven. Daarom ook dat ik hier al maanden schrijf dat Vlaanderen onafhankelijk maken en Brussel buitenland maken de verfransing niet gaat tegenhouden. Integendeel.
Toch wel, daar de Franstaligen dan hun psychologie niet meer overeind kunnen houden. Nu gaan ze nog steeds uit van "mais quand-même, nous vivons tous et toutes en Belgique". Franstaligen hebben nog steeds niet door dat we in een federaal land met taalgebieden leven, en dus vinden ze het maar normaal dat ze nog steeds overal en altijd in hun taal bediend worden en ze daar hun taal spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:22   #8
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

De VN van die losers moet ge toch geen schrik hebben zeker. Het enige wat die doen is rapporten uitbrengen.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:52   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
De VN van die losers moet ge toch geen schrik hebben zeker. Het enige wat die doen is rapporten uitbrengen.
Nja en als we die naast die van de Raad van Europa leggen dan wordt dit al een aardig stapeltje. Maar goed. Het Grondwettelijk hof die een groot deel van het Vlaamse schooldecreet vernietigt. De EU die zegt dat de Jobkorting in strijd is met de Europese regels, en de VN die nu Vlaanderen op de vingers tikt over haal taalwetgeving. Straks moeten ze ticketje trekken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:54   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Wat ik wél wil zeggen, is dat Vlaanderen te weinig doet voor integratie en assimilatie. En dan heb ik het niet over het uitvaardigen van wetten en allerhande. Ik bedoel, waarom treedt er in Vlaanderen verfransing op en treedt er geen vernederlandsing op in Wallonië? Omdat integratie en assimilatie in Vlaanderen kennelijk gestuurd moeten worden door politieke regeltjes en wetten, terwijl dit in Wallonië vanuit de samenleving zelf gebeurt. Wie in Wallonië geen Frans kan, zal zichzelf maatschappelijk isoleren, terwijl men in Vlaanderen soms zonder kennis van het Nederlands jaren aan en stuk normaal kan functioneren binnen de maatschappij (herinner je je dat bericht over die kerel uit Halle, die daar al twintig jaar woont zonder een woord Nederlands te kennen). Kennelijk lukt het Vlaanderen ook niet om anderstaligen in perifere gebieden te overtuigen resoluut voor het Nederlands te kiezen, met als gevolg dat ze dan uiteindelijk misschien wel Nederlands gaan leren om wettelijk in orde te zijn bij contacten met de overheid, maar voor de rest in hun andere taal blijven leven. Daarom ook dat ik hier al maanden schrijf dat Vlaanderen onafhankelijk maken en Brussel buitenland maken de verfransing niet gaat tegenhouden. Integendeel.

Akkoord, mijn nogal harde directe taalgebruik op zijn Xeno's komt misschien wat denigrerend over, maar met zalvende woorden komt de boodschap - zeker als die een 'inconvenient truth' bevat - niet altijd even duidelijk over.

Dat komt in de eerste plaats omdat de mensen die rond Brussel wonen geen band hebben met de "streek" waarin ze wonen en gefocust zijn op Brussel voor hun werk, sociale contacten etc......
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 19:37   #11
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat komt in de eerste plaats omdat de mensen die rond Brussel wonen geen band hebben met de "streek" waarin ze wonen en gefocust zijn op Brussel voor hun werk, sociale contacten etc......
Dan heb je het toch over de franstaligen in de rand, uit mijn eigen ervaring is dat zeker zo.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 20:19   #12
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Wie zich daadwerkelijk durft in te mengen in het Belgisch huishouden gaat zijn poten verbranden. De doos van pandora vliegt dan open.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 20:19   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, daar de Franstaligen dan hun psychologie niet meer overeind kunnen houden. Nu gaan ze nog steeds uit van "mais quand-même, nous vivons tous et toutes en Belgique". Franstaligen hebben nog steeds niet door dat we in een federaal land met taalgebieden leven, en dus vinden ze het maar normaal dat ze nog steeds overal en altijd in hun taal bediend worden en ze daar hun taal spreken.
En dit is tevens een gevolg van de artificiële verfransing van Brussel.

Op grenzende taalgebieden is er altijd een overlapping een soort van modus- vivendi (grens Nederland/duitsland: nederduits wordt door beiden verstaan)
Zelfs Moeskroen (in mijn jeugd NEDERLANDSTALIG) liet franse invloeden toe (ze zijn er vet mee, mijn nichtjes zijn nu eentalig frans).
Maar Brussel? Brussel is "elitair" franstalig en wijkt dus voor geen enkel taalgrens. De enige mogelijkheid is het "elitaire" te onttronen.

Gisteren zag ik per toeval een stukje van die reportage over die ondergrondse dodengang in Brussel: �*l de (elite) overledenen droegen wel VLAAMSE namen hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 30 oktober 2010 om 20:20.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 20:23   #14
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Hm...

had dit in 'binnenland' gepost.
Zie niet goed in wat dit te zien heeft met staatsinrichting, het is immers binnenlandse politiek, 'Wordt het Belgisch leger Te Vlaams???' staat immers ook daar en sluit er eigenlijk bij aan.

Maar soit, maakt niet uit ...

Laatst gewijzigd door Alboreto : 30 oktober 2010 om 20:24.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 20:29   #15
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Groôt-Ollant is hier nochtans buiten gebleven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 oktober 2010 om 20:30.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 17:49   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...aanderen.dhtml

Ik moet zeggen dat ik het discrimineren op taal ook al altijd kantje boordje heb gevonden, maar ik begrijp wat er achter zit.

De kans bestaat inderdaad dat indien er bezwaar wordt aangetekend dat dat wel eens zou kunnen aanvaard worden.
Vlaanderen heeft die situatie zowiezo geezocht, dat ze dan niet verbaasd zijn dat ze zo'n reactie krijgen. Zoals men het in het Frans zegt : "Qui cherche trouve" ("Wie zoekt vindt").
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 17:57   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaanderen heeft die situatie zowiezo geezocht, dat ze dan niet verbaasd zijn dat ze zo'n reactie krijgen. Zoals men het in het Frans zegt : "Qui cherche trouve" ("Wie zoekt vindt").
Hoe zou de vraag naar het leren van de streektaal tot discriminatie kunnen leiden ? Zijn er dan rassen die niet in staat zijn om de taal van hun woonplaats te leren ?
In elk ander land wordt dat als vanzelfsprekend beschouwd. Alleen in Vlaanderen moeten de mensen daarop gewezen worden. En dan reclameren ze nog ook. Schandalig gewoon.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 17:58   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Voor zover ik weet mag je zelfs de states niet BINNEN als je niet voldoende engels kent, laat staan dat je een sociale woning krijgt toegewezen.

zou Bankimoon dat weten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 18:18   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hoe zou de vraag naar het leren van de streektaal tot discriminatie kunnen leiden ? Zijn er dan rassen die niet in staat zijn om de taal van hun woonplaats te leren ?
In elk ander land wordt dat als vanzelfsprekend beschouwd. Alleen in Vlaanderen moeten de mensen daarop gewezen worden. En dan reclameren ze nog ook. Schandalig gewoon.
Het gaat niet over de kennis van een taal maar over bijvoorbeeld de problemen voor Franstaligen om er een huis te kopen. Vlamingen moeten gewoon leren accepteren dat anderstaligen in Vlaanderen wonen. De groei van het Vlaams-Nationalisme moet trouwens de Franstaligen juist overtuigen om nog meer naar Vlaanderen te verhuizen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 18:25   #20
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het gaat niet over de kennis van een taal maar over bijvoorbeeld de problemen voor Franstaligen om er een huis te kopen. Vlamingen moeten gewoon leren accepteren dat anderstaligen in Vlaanderen wonen. De groei van het Vlaams-Nationalisme moet trouwens de Franstaligen juist overtuigen om nog meer naar Vlaanderen te verhuizen.
Onzin. Franstaligen die ook Nederlands kennen voldoen aan de voorwaarden om hun droomhuis te kopen. Het gaat dus juist wél over de kennis van de streektaal.

Is misschien wel typisch Franstalig. Ik heb schoonfamilie wonen in Gascogne, en in dat dorp zijn er vorige eeuw rellen geweest tegen de estrangeys die vanuit 2 dorpen verder kwamen werken in een fabriek.

Fransen, Franstaligen zitten in hun eigen superieur wereldje en kunnen zich niet inbeelden dat anderen daar indringen, maar ze vinden wel dat ze zelf overal baas mogen spelen.
Ils sont fous ses Gaulois.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be