Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 12:36   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard opvolger danneels vindt homo's abnormaal

vrede,

yvan brys, holebi-activist en een goede vriend van mij, postte dit op zijn blog:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Holebiplus
Bisschop André-Mutien Léonard van Namen wordt de opvolger van kardinaal Godfried Danneels als aartsbisschop van Mechelen-Brussel en primaat van België. Dat zegt de gezaghebbende journalist Andrea Tornielli op zijn weblog Sacri Palazzi.Over enkele dagen zal de keuze van de paus officieel bekendgemaakt worden, zegt Tornielli. Léonard (69) is sinds 1991 bisschop van Namen. Hij liet zich al opmerken door zijn homofobe uitspraken.

In april 2007 verklaarde hij in een interview met het Franstalige weekblad Télémoustique dat homo's en lesbiennes abnormaal zijn. Hij zei toen: "Homoseksualiteit is een niet goed ontwikkelde vorm van menselijke seksualiteit en is niet logisch. Holebi's kennen een probleem in hun normale psychologische ontwikkeling en dat maakt hen abnormaal." De bisschop vond zijn standpunt niet achterhaald: "Integendeel. De reclame voor homoseksualiteit via de gay pride-parades luidt de terugkeer in van de Grieks-Romeinse oudheid. Homoseksualiteit verheerlijken is een terugkeer van twintig eeuwen."

Léonard pleitte ervoor om voor het 'homohuwelijk' een andere term te kiezen. "Noem het een pic, pac of puc, maar geen huwelijk", aldus Léonard. De bisschop sprak zich toen ook uit tegen euthanasie, abortus en voorbehoedsmiddelen. Twee jaar eerder werd hij al door de Holebifederatie genomineerd voor de homofobieprijs wegens andere uitspraken.

lees heel het artikel op http://holebiplus.skynetblogs.be/pos...omos-abnormaal
ik post dit hier niet om een controverse tussen moslims en katholieken uit te lokken. progressieven BINNEN kerk en moskee moeten solidair zijn met mekaar en homofobie van conservatieven als léonard samen bestrijden.

vrede,

redwasp
Oud 15 januari 2010, 12:50   #2
respublica
Minister

Standaard

Ik ben het eigenlijk voor 99% eens met hem, behalve zou ik nooit de term "abnormaal" hanteren en zo taalgebruik hanteren. Maar we zijn inderdaad bezig met een ethische terugkeer naar de oudheid. Ik vind hem trouwens een zeer intelligent man die perfect Nederlands kan en meer voor Vlaanderen lijkt op te komen dan Danneels: http://www.hln.be/hln/nl/1274/Land-i...complex-.dhtml

Laatst gewijzigd door respublica : 15 januari 2010 om 13:01.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:15   #3
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

lees ik nu goed dat je vindt dat mgr léonard gerust even homofoob mag blijven, maar dat hij het iets beleefder moet uitdrukken?

vrede,

redwasp
Oud 15 januari 2010, 13:27   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Die heeft echt een smoel voor de PNVD partij.
Oud 15 januari 2010, 13:38   #5
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Het is inderdaad abnormaal, niets mis mee met dat te zeggen vind ik, en dat alleen omdat een meerderheid er nog altijd scheef naar kijkt. Maar dat betekend niet dat we het niet moeten aanvaarden. Het zijn mensen met een andere levenswijze, een die voor ons soms vreemd lijkt. Maar het zijn vaak nog leuke mensen alleen hun manier van spreken steekt soms tegen

Laatst gewijzigd door Sam M. : 15 januari 2010 om 13:38.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:44   #6
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

lees ik nu goed dat je vindt dat mgr léonard gerust even homofoob mag blijven, maar dat hij het iets beleefder moet uitdrukken?

vrede,

redwasp
Jep! Maar ik lees nergens dat Léonard angst heeft voor homo's dus de term homofoob is ongepast. Ik ben het eens met zijn opmerkingen over het huwelijk, maar zijn terminologie is achterhaald en kan beledigend worden opgevat, hoewel ik niet meen dat Léonard dat als eerste intentie had. Je mag groepen bekritiseren, maar mensen stigmatiseren niet vind ik.
Vrede,

Res publica

Laatst gewijzigd door respublica : 15 januari 2010 om 13:48.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 16:20   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik ben het eigenlijk voor 99% eens met hem, behalve zou ik nooit de term "abnormaal" hanteren en zo taalgebruik hanteren. Maar we zijn inderdaad bezig met een ethische terugkeer naar de oudheid. Ik vind hem trouwens een zeer intelligent man die perfect Nederlands kan en meer voor Vlaanderen lijkt op te komen dan Danneels: http://www.hln.be/hln/nl/1274/Land-i...complex-.dhtml
U bent het met hem eens, maar u zou niet de term 'abnormaal' gebruiken.

Wat is me dat weer voor een halfzachte uitleg .

Iemand die zegt dat homo's 'abnormaal' zijn, is volgens mij toch niet bijster intelligent. En iemand die stelt dat Leonard met zulke uitspraken normaal doet, is evenmin erg begaafd. En tenslotte, iemand die beweert 'dat we inderdaad bezig zijn met een ethische trugkeer naar de Oudheid', doet sowieso een domme uitspraak. Want indien u nu denkt dat er in de door en door christelijke middeleeuwen hier een hoogstaande moraal hoogtij vierde, dan bent u pas goed abuis.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 16:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 16:27   #8
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Of ge bi , lesbisch , homo, hetero zijt ,
i don'tgive a manure !!!!

Waarop/hoe worden slechtemensen opbeoordeeld ??
En hoekomt tot zulke conclusie ??
Waarhalen zij h recht vandaan zulke mensente kleineren ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 16:28   #9
Albrecht
Banneling

Standaard

Mgr. Léonard is niet homofoob. Hij is niet "bang voor homo's", en net als de rest van de Kerk heeft hij geen afkeer van homo's. Hij vindt enkel dat homoseksuele relaties ingaan tegen de schepping.

Dit is niet enkel de mening van Mgr. Léonard, maar van de hele Kerk.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 16:35   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Mgr. Léonard is niet homofoob. Hij is niet "bang voor homo's", en net als de rest van de Kerk heeft hij geen afkeer van homo's. Hij vindt enkel dat homoseksuele relaties ingaan tegen de schepping.

De kerk zegt dat ze niets tegen homo' s heeft. Ze mogen dat zijn, maar ze mogen hun geaardheid niet in praktijk brengen. Wat dat laatste is zondig.

En dat zijn dan de mensen die gedurende 20 eeuwn hun mond vol hebben over 'naastenliefde'. Dikke schijnheiligen ja. En zich dan maar verwonderen waarom de kerken leeglopen en er zo weinig priesters zijn. Moest ik God zijn, ik zou ook niet meer roepen.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 16:36.
Oud 15 januari 2010, 16:45   #11
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De kerk zegt dat ze niets tegen homo' s heeft. Ze mogen dat zijn, maar ze mogen hun geaardheid niet in praktijk brengen. Wat dat laatste is zondig.
Het gaat in tegen de schepping. En ik denk dat het ook tegen Darwin's evolutietheorie ingaat.

Citaat:
En dat zijn dan de mensen die gedurende 20 eeuwn hun mond vol hebben over 'naastenliefde'. Dikke schijnheiligen ja.
Stel dat je zoon of dochter zelfmoord plegen wilt, laat je hem/haar dat dan toe of wil je hem/haar helpen?

Citaat:
En zich dan maar verwonderen waarom de kerken leeglopen en er zo weinig priesters zijn. Moest ik God zijn, ik zou ook niet meer roepen.
In de Zweedse protestantse kerk, waar homoseksuele relaties "o.k." zijn, lopen de kerken ook leeg en zijn er ook geen "priesters".
Oud 15 januari 2010, 16:52   #12
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Het gaat in tegen de schepping. En ik denk dat het ook tegen Darwin's evolutietheorie ingaat.
De theorie van de schepping. Dat zal het zijn ja.

U vergeet zeker dat God eerst Adam heeft geschapen. En hij was dus niet van plan Eva te scheppen. Hij heeft pas Eva geschapen 'toen hij zag dat Adam zich verveelde'. Leg dat maar eens uit met uw 'theorie van de schepping'.

Wat heeft dat nu in godsnaam te maken met de evolutieleer van Darwin

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 16:54.
Oud 15 januari 2010, 17:13   #13
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mensen die uitspraken als "Holebi's kennen een probleem in hun normale psychologische ontwikkeling en dat maakt hen abnormaal.", die heeft het over mensen, niet over "een geaardheid".
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:16   #14
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Hij volgt daarmee de lijn die is uitgezet door het Vaticaan. Voor wie het nog niet helemaal duidelijk zou zijn: homo's zijn niet welkom in de paapse club. Ze waren dat vroeger niet, ze zijn het nu niet en ze zullen het nooit worden. Ik begrijp niet zo goed waarom homo's dat een probleem vinden. Mohammed van om de hoek is ook niet welkom in de Leeuw van Vlaanderen en ik ben als jonge adonis ook niet welkom in de café Jozef op het Astridplein. Wettelijk kan men noch Mo, noch Steve_M verhinderen om er te komen, de vraag is waarom ik per se ergens zou willen zijn waar ze me toch niet moeten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:17   #15
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De theorie van de schepping. Dat zal het zijn ja.

U vergeet zeker dat God eerst Adam heeft geschapen. En hij was dus niet van plan Eva te scheppen. Hij heeft pas Eva geschapen 'toen hij zag dat Adam zich verveelde'. Leg dat maar eens uit met uw 'theorie van de schepping'.
Gen 1:27-28 En God schiep den mens als zijn beeld. Als het beeld van God schiep Hij hem; Man en vrouw schiep Hij hen. Toen zegende God ze, en sprak tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u; bevolkt de aarde en onderwerpt haar; heerst over de vissen der zee, de vogels in de lucht en over alle levende wezens, die zich op de aarde bewegen.

Citaat:
Wat heeft dat nu in godsnaam te maken met de evolutieleer van Darwin
Homoseksuelen planten zich niet voort, zover ik weet.

Citaat:
Mensen die uitspraken als "Holebi's kennen een probleem in hun normale psychologische ontwikkeling en dat maakt hen abnormaal.", die heeft het over mensen, niet over "een geaardheid".
Bij een kind met een leerafwijking, bijvoorbeeld, is er ook iets mis, maar dat betekent niet dat de mensen die dat constateren iets hebben tegen het kind.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 15 januari 2010 om 17:19.
Oud 15 januari 2010, 17:22   #16
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hij volgt daarmee de lijn die is uitgezet door het Vaticaan. Voor wie het nog niet helemaal duidelijk zou zijn: homo's zijn niet welkom in de paapse club. Ze waren dat vroeger niet, ze zijn het nu niet en ze zullen het nooit worden. Ik begrijp niet zo goed waarom homo's dat een probleem vinden. Mohammed van om de hoek is ook niet welkom in de Leeuw van Vlaanderen en ik ben als jonge adonis ook niet welkom in de café Jozef op het Astridplein. Wettelijk kan men noch Mo, noch Steve_M verhinderen om er te komen, de vraag is waarom ik per se ergens zou willen zijn waar ze me toch niet moeten.
Omdat de media nog steeds onevenredig veel aandacht besteden aan uitspraken en standpunten van kerkelijke bobo's, krijgen zijn standpunten wel belang. Leonard (en de kerk in het algemeen) blijft een belangrijke opinionmaker. En die invloed gaat verder dan de kerkelijke muren. Denk maar aan het homohuwelijk (in andere landen voert de kerk daar nog steeds campagne tegen), euthanasie, abortus, stamcelonderzoek, KI, etc. wijzigingen in de wetgeving, of maar gewoon in de financiering van stamcelonderzoek raakt ook de niet-gelovigen.
Oud 15 januari 2010, 17:26   #17
driewerf

Standaard

Citaat:
Het gaat in tegen de schepping.
Welke schapping?
Citaat:
En ik denk dat het ook tegen Darwin's evolutietheorie ingaat.
Neen hoor. Vrijwillig onvruchtbaar zijn kan een sleutel tot succes zijn, zie maar naar de werksters bij de mieren die ook o,vruchtbaar zijn.
Citaat:
Stel dat je zoon of dochter zelfmoord plegen wilt, laat je hem/haar dat dan toe of wil je hem/haar helpen?
Er zijn (heel erg beperkte) omstandigheden waarin ik die zou helpen, ja. Maar wat heeft zelfmoord van een kind te maken met de liefde tussen twee mensen?
Citaat:
In de Zweedse protestantse kerk, waar homoseksuele relaties "o.k." zijn, lopen de kerken ook leeg en zijn er ook geen "priesters".
Slimme Zweden.
Oud 15 januari 2010, 17:45   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Terug naar de Griekse moraal?
http://www.nieuwsblad.be/article/det...eid=TI25GM2G_1
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:47   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Enkele citaten van die verlichte geest:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100115_066
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:51   #20
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Omdat de media nog steeds onevenredig veel aandacht besteden aan uitspraken en standpunten van kerkelijke bobo's, krijgen zijn standpunten wel belang. Leonard (en de kerk in het algemeen) blijft een belangrijke opinionmaker. En die invloed gaat verder dan de kerkelijke muren. Denk maar aan het homohuwelijk (in andere landen voert de kerk daar nog steeds campagne tegen), euthanasie, abortus, stamcelonderzoek, KI, etc. wijzigingen in de wetgeving, of maar gewoon in de financiering van stamcelonderzoek raakt ook de niet-gelovigen.
Tja, de kerk is dan ook tegen homo's (wat ze zelf daarover ook mogen beweren in hun verkrampte pogingen hun PR toch nog een beetje te verzorgen, nu ze de mensen niet meer in de kerken krijgen door blinde terreur), euthanasie, abortus, stamcelonderzoek. Ik wist niet dat de kerk zich verzette tegen het kadastraal inkomen. Het is niet aan de kerk om haar standpunten aan te passen, het is tijd dat de mensen zich ertegen afzetten, zodat overheden ook geen rekening meer houden met haar standpunten. Zoals in West-Europa grotendeels gebeurd is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be